Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  88 12683
Dette var nettopp fremme i media for en stund siden, 2-3 mnd siden.
Det begynner å mangle folk med gode tyskkunnskaper i Norge. Tyskland er en svært viktig handlespartner for Norge og personer med gode tyskkunnskaper er ettertraktet. Tyskland er Europas største land økonomisk sett.

http://www.minervanett.no/what%E2%80%99s-in-it-for-me/

http://www.minervanett.no/norge-ma-satse-pa-tysk/

http://www.hiof.no/neted/upload/atta...laere_tysk.pdf

Spansk er et mer utbredt språk på verdensbasis. Skal du ut å reise, så er det større deler av verden du kan få bruk for noe spansk. Spansk er også viktig ift. jobb, men ikke nærheten av så viktig som tysk. Via spansk kan du forstå noe italiensk også, selv om det er forskjellige språk.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Eneste jeg har lyst til og kan tilføre i denne diskusjonen er at; såfremt du skal ha en jobb innen (1)teknologiske fagretninger, (2)jobb der du må kjenne Europa historisk og kulturelt - ja der må du ha tysk.

Hvis du skal innen/innom begge(alle tre?) Amerika'ene - ja, da bør du nok kunne spansk. Portugisksk ser jeg slett ikke den store vitsen med unntatt hvis man ikke "mer enn vanlig"- interessert.

Spansk i Europa er IKKE et stort og viktig språk, her er nemlig tysk rett på en andreplass(evt tredjeplass) bak engelsk, sammen med det franske språket.
Spansk blir forstått i det store Brasil, og er i tillegg en klar nummer to rett etter engelsk i USA, og har samtidig også betydning i Canada - i tillegg til at hele den resten av røkla snakker nesten utelukkende spansk.
Forøvrig ligner spansk langt mer fransk og engelsk - så sagt på en enklere måte: hvis du ønsker et bra andrespråk i Europa, da velger du tysk; imens hvis du ønsker et allsidig andrespråk i Amerikakontinentene, ja da velger du spansk!

Forøvrig nr2, så er det slett ikke vanskelig å lære det éne flere år etter at du har lært det andre, f.eks tysk i ungdomsskole/vgs og spansk som student.
Forøvirig nr3, Kp til innlegget fra freaken over meg. Les disse der! Gode artikler av seriøse blader!

Førstespråket er og forblir engelsk, selvfølgelig, men det visste dere kanskje?^^

My two cents.
Sist endret av aeon_illuminate; 19. juli 2012 kl. 20:30.
Spansk.

Hvorfor: Jeg hadde selv Spansk i 3 år og endte opp med veldig gode karakterer. Ulempen jeg hadde var at mitt neste valg på VGS ikke hadde spansk som valgmulighet, det må du tenke over.

Fordeler: Jeg har egentlig insett at spansk har noe av samme vrien på ord som på norsk. Du vet ord som for eskempel går - gikk - gått. De har rundt 5-6 bøyninger på ord om jeg husker rett. Fordelene ved spansk er jo at det er så og si blitt et verdensspråk og er veldig internasjonalt. Det er relativt lett og forstå selvom det er fra det romansk/latinske delen av språktreet, det vi har er fra den germanske. Og når vi først snakker om germanske kan man vel og legge til at tysk er innenfor det germanske. Så teknsik sett er det lettere å lære tysk fordi det stammer fra samme gren.

Ulemper:
Mens om du først lærer spansk lærer du og en ny gren. Ulempen med spansk som går igjen er at hastigheten du lærer på skolen er veldig treg iforhold til hvordan spanjoler snakker, det går fort for å si det sånn. En annen ting som man kan ha ulempe med, spørs helt hvor du er hen men det er dialektene, katalansk er litt mer annerledes fra det du lærer på skolen.

Ikke forvent at du ikke må gjøre lekser, spansk skriftlig er ikke vanskelig etter en stund men kan være litt greskt i starten. Om du er så heldig å få en spansk lærer som kan mer spansk enn norsk er du heldig. Det er et stort pluss, hadde 5 forskjellige lærere iløpet av mine 3 år. Var vel en av de få i klassen som faktisk hadde beholdt 5-6 karakteren.

Fordelene ved tysk vil er lettere å lære grunnleggende, kan med glede signere på at den med bøying av verb er den kjedelige/vanskelige/håpløse delen av tysken. Men om du ønsker å få deg ok karakter uten mye jobb vil jeg kanskje anbefale tysk.

Det meste av teksten her er skrevet av erfaring og kunnskap. Bare å sende en PM om du vil ha mer forklaringer.

- Pix
Sist endret av Little Pixie; 19. juli 2012 kl. 20:50.
Sitat av Androyd Vis innlegg
Ett spansk verb har 50 bøyingsformer?
Vis hele sitatet...
Ja det høres uoverkommelig ut men mesteparten følger bestemte regler og det er lite unntak, synes ihvertfall jeg.

http://no.wikipedia.org/wiki/Spansk_grammatikk
Got root?
Trådstarter
Kan forresten si at jeg er halvt Polsk, og kan snakke litt Polsk. Jeg har snakket med en bekjent som studerer språk og kan Polsk, Norsk, Engelsk, Fransk, Spansk flytende... Hun sa at hvis jeg tar Spansk vil jeg få det "lettere", iogmed at de har samme oppbygging når det gjelder kjønn. Dessuten så har jeg lyst å studere noe innen teknologi, da jeg tenker at de fleste store teknologiske tingene kommer fra Korea eller USA, hvor koreansk ikke er på listen over språk jeg kan velge. Hun sa også at hvis jeg noen gang skulle prøve å lære meg Fransk, Rumensk eller Italiensk vil jeg få det mye lettere, iogmed at alle språkene nevnt stammer delvis fra latin.

Am I right?
Sitat av Androyd Vis innlegg
Hallo, starter på VG1 til høsten og jeg må velge mellom spansk og tysk. 8-10 hadde jeg engelsk fordypning...

Hva burde jeg ta? Hva er "lettest"?
Vis hele sitatet...
Har hatt tysk i 2 år. Jeg er egentlig ganske flink i språk, men Tysk er helt jævlig. Grammatikken er helt random bullshit som ikke inneholder noe logikk. Om du liker å pugge kasuser så er Tysk noe for deg, om ikke, gå for Spansk!

Værste faget jeg NOEN gang har vært borti er Tysk.. helt jævlig.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av Androyd Vis innlegg
Kan forresten si at jeg er halvt Polsk, og kan snakke litt Polsk. Jeg har snakket med en bekjent som studerer språk og kan Polsk, Norsk, Engelsk, Fransk, Spansk flytende... Hun sa at hvis jeg tar Spansk vil jeg få det "lettere", iogmed at de har samme oppbygging når det gjelder kjønn. Dessuten så har jeg lyst å studere noe innen teknologi, da jeg tenker at de fleste store teknologiske tingene kommer fra Korea eller USA, hvor koreansk ikke er på listen over språk jeg kan velge. Hun sa også at hvis jeg noen gang skulle prøve å lære meg Fransk, Rumensk eller Italiensk vil jeg få det mye lettere, iogmed at alle språkene nevnt stammer delvis fra latin.

Am I right?
Vis hele sitatet...
Her var det en del ting å ta tak i. Jeg velger å svare i noen lengre setninger heller enn å svare stegvis.

Vel..., det stemmer at spansk på mange måter kan være "inngangsporten" til latinske språk (rumensk, italiensk, fransk, spansk, portugisisk etc)-samtidig er disse respektive språkene ganske forskjellige, - og du har nok ikke mye rett når du sier at "de fleste store teknologiske tingene kommer fra USA og Korea.."
Tysklan, JApan, UK anyone`? (+ andre land,sverige frankrike etc etc)

Jeg vil nok ikke si du vil få det _mye_ lettere med å kunne spansk i forhold til å lære fransk, italiensk, evt også noe latin - men jeg er helt enig med deg i at det er en god innføring i hvordan språket snakkes og gramatikken, samt tonefall ikke minst.

Jeg repeterer deg jeg sa tidligere, nemlig at hvis du ønsker å ha et sterkt andre fremmedspråk iEuropa -da går du for tysk ; hvis du ønsker å reise/bo i Usa og Amerikalandene, -da går du for spansk som et tillegg til engelsk.
Men alt i alt er det étt fett hva du tar, det viktigste er at DU liker språker, og føler at du behersker og liker det.
Sist endret av aeon_illuminate; 20. juli 2012 kl. 18:57.
Spansk er minst like lett som tysk synes jeg.. Spansk minner nogenlunde om engelsk faktisk Jeg har gått ut 8. og 9. med 5 og 6 i spansk. Spansk er dessuten mer interresant, "Che" Guevara f.eks. Finnes mange bra spanske filmer.
Got root?
Trådstarter
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Her var det en del ting å ta tak i. Jeg velger å svare i noen lengre setninger heller enn å svare stegvis.

Vel..., det stemmer at spansk på mange måter kan være "inngangsporten" til latinske språk (rumensk, italiensk, fransk, spansk, portugisisk etc)-samtidig er disse respektive språkene ganske forskjellige, - og du har nok ikke mye rett når du sier at "de fleste store teknologiske tingene kommer fra USA og Korea.."
Tysklan, JApan, UK anyone`? (+ andre land,sverige frankrike etc etc)

Jeg vil nok ikke si du vil få det _mye_ lettere med å kunne spansk i forhold til å lære fransk, italiensk, evt også noe latin - men jeg er helt enig med deg i at det er en god innføring i hvordan språket snakkes og gramatikken, samt tonefall ikke minst.

Jeg repeterer deg jeg sa tidligere, nemlig at hvis du ønsker å ha et sterkt andre fremmedspråk iEuropa -da går du for tysk ; hvis du ønsker å reise/bo i Usa og Amerikalandene, -da går du for spansk som et tillegg til engelsk.
Men alt i alt er det étt fett hva du tar, det viktigste er at DU liker språker, og føler at du behersker og liker det.
Vis hele sitatet...
Vil igrunn ha det "lettest" språket. Jeg gir blanke f hvor mange som snakker det i verden, er det enkelt og jeg letter kan få en bra karakter.

Det eneste jeg liker med tyskland er egentlig denne kjekkasen her.

Hvordan er den spanske grammatikken?
Sist endret av Androyd; 20. juli 2012 kl. 19:17.
Hvis det var meg du siktet til har du rett ja. Spansk er innenfor den latinske grenen
Tysk, uten tvil. Som nordmann har man mer bruk for tysk, og lettere for å lære det. Har selv hatt spansk i tre år, og sitter igjen med absolutt ingenting
Prachtsteak
Splittr's Avatar
Sitat av bullshizz Vis innlegg
Tysk, uten tvil. Som nordmann har man mer bruk for tysk, og lettere for å lære det. Har selv hatt spansk i tre år, og sitter igjen med absolutt ingenting
Vis hele sitatet...
Jeg sier totalt motsatt. Har hatt tysk i 3 år på ungdomsskulen når jeg gikk ut i år var det jeg satt igjen med kunn fargene; Gelb, Schwartz, Rosa osv.

Jeg har nå søkt om å få Spansk på VGS, så det er det jeg vil anbefale. Tysken har sykt vanskelig gramatikk, og ein bør ha GODE lærarar som gjer ting oversiktleg og ikkje for komplisert for å forstå det (noko min lærar ikkje var).

Jeg kan ikke si en ensete setning på tysk, etter tre år. Just sayin'...
Sitat av Splittr Vis innlegg
Jeg sier totalt motsatt. Har hatt tysk i 3 år på ungdomsskulen når jeg gikk ut i år var det jeg satt igjen med kunn fargene; Gelb, Schwartz, Rosa osv.

Jeg har nå søkt om å få Spansk på VGS, så det er det jeg vil anbefale. Tysken har sykt vanskelig gramatikk, og ein bør ha GODE lærarar som gjer ting oversiktleg og ikkje for komplisert for å forstå det (noko min lærar ikkje var).

Jeg kan ikke si en ensete setning på tysk, etter tre år. Just sayin'...
Vis hele sitatet...
Du vil anbefale spansk, selv om du ikke har hatt det enda? Det finner jeg litt merkelig.
For å svare på TS sitt spørsmål er det ingen tvil om at tysk er et lettere språk en spansk. I første klasse på vg1 er det ganske så greit å få 5, ettersom at språket ligner en god del på både norsk og engelsk. Anbefaler tysk! Har hatt både spansk og tysk i henholdsvis 3 og 2 år!
Høres ut som mangfoldet som skriver her, ikke er interessert i å prestere i faget sitt. Men hva vet jeg, topic-starter kan forøvrig være av samme ulla.

Jeg har tysk og anbefaler det. Tysk har mange ord som kan oversettes til norsk uten å ha en ordbok ved siden av seg. I tillegg er grammatikken spennende og gir deg bedre forståelse.

IMO så spørs det veldig på læreren du får. Du skal tilbringe utallige timer med denne personen, og da er det veldig viktig at han er flink pedagogisk. Hvis han ikke er det, sløser du bort utdanningen din.
Jeg hadde tysk i 4 år. Husker omtrent 5 setninger jeg kan bruke i det daglige.
Det er alt for mye fokus på grammatikk når det kommer til å lære tysk på videregående skule.
Ich bin, du bist blablablabla....

Jeg ville definitivt gått for spansk.
Prachtsteak
Splittr's Avatar
Sitat av Kt0wnFellah Vis innlegg
Du vil anbefale spansk, selv om du ikke har hatt det enda? Det finner jeg litt merkelig.
For å svare på TS sitt spørsmål er det ingen tvil om at tysk er et lettere språk en spansk. I første klasse på vg1 er det ganske så greit å få 5, ettersom at språket ligner en god del på både norsk og engelsk. Anbefaler tysk! Har hatt både spansk og tysk i henholdsvis 3 og 2 år!
Vis hele sitatet...
Jeg sa at jeg ikke ville anbefale tysk, som jeg har hatt i 3 år, og viss det da står mellom tysk og spansk så er det vell bare ett alternativ igjen(?).
Sitat av Hoksalon Vis innlegg
Høres ut som mangfoldet som skriver her, ikke er interessert i å prestere i faget sitt. Men hva vet jeg, topic-starter kan forøvrig være av samme ulla.
Vis hele sitatet...
^ this.

Siden trådstarter spør om hva som er lettest kommer det vel egentlig på det samme hva han velger. Interesse og motivasjon for faget gjør det ti ganger lettere å lære det imo.
Got root?
Trådstarter
Sitat av Liverbird Vis innlegg
Jeg hadde tysk i 4 år. Husker omtrent 5 setninger jeg kan bruke i det daglige.
Det er alt for mye fokus på grammatikk når det kommer til å lære tysk på videregående skule.
Ich bin, du bist blablablabla....

Jeg ville definitivt gått for spansk.
Vis hele sitatet...
Er det ikke mye fokus på grammatikk på ungdomsskolen?
Got root?
Trådstarter
Pappa sa at tysk var vanskelig å lære, men Spansk var lett... Stemmer dette? :P
Hva om du faktisk leser innholdet i denne tråden? Det finnes ingen fasit på hva som er lettest å lære, det blir veldig subjektivt og avhenger av andre faktorer som motivasjon, lærere, intelligens etc. Jeg vil dog fremme en påstand om at for den gjennomsnittlige nordmann er spansk både mer anvendelig, spennende og enklere enn tysk.
Sitat av 1337Wince Vis innlegg
Oi shit, der gikk det greit fort i svingende ja. Burde ha skrevet: Hele Sør-Amerika untatt Brasil. De snakker og spansk i Spania og noen steder i Nord-Afrika .
Vis hele sitatet...
Haha! Vedder på du mente Portugal, der snakkes det litt annerledes enn i Spania :P
Var i samme situasjon som du beskriver. Hadde engelsk fordypning på ungdomskolen. Det som er værst er at en er nødt til å ha tre år med fremmedspråk på vgs. Jeg gikk tysk da dette var enklere å lære i forhold til spansk. Du får nok flere muligheter dersom du velger spansk, men er kanskje vanskeligere for deg å få like god karakter. Tysk og norsk er beslektede språk, noe som betyr at flere ord og formuleringer betyr det samme.
Tysk kan også gi deg muligheten til å prioritere andre fag dersom du ønsker det.

Det står vel egentlig opp til deg selv hva du velger. Spansk har du mere bruk for, men tysk er enklere
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Hva er du ute etter med språket? Vil du ha det lett og bli middelmådig eller lære noe nyttig?

Jeg hadde tysk fordypning på VGS og snakket rimelig bra til slutt. Problemet er bare hvor lite anvendelig det er. Sammenliknet med spansk snakkes tysk av veldig få personer og jeg har i grunn glemt mesteparten som følge av aldri å få praktisert det. Når jeg ferierer i Tyskland begynner alle under 40 å snakke engelsk med meg så snart de forstår at jeg er fra utlandet. Skulle jeg velge igjen i dag ville jeg gått for spansk. Definitivt.
Anbefaler deg å velge det språket du selv synes er finest. Da blir det også mest spennende for deg.

Selv har jeg tatt både spansk og tysk, men personlig synes jeg tysk var både lettere og mer interessant, fordi det er mye likt dansk/norsk. Men trengt tatt går det ikke an å si at det ene er "lettere å lære" enn det andre. Tysk har et komplisert system rundt substantiver, mens spansk er minst like innviklet når det kommer til verb. Totalt sett kan man si at de er forskjellige fra norsk på hver sin måte. Det er jo også en del ting i norsk også er veldig forvirrende for både spanjoler og tyskere -- Men når man først kan det, tenker man ikke så mye på det.

Jeg har vært mye i tysktalende land, og har hatt god bruk for tysken også i jobb-sammenheng. Klart tyskere kan engelsk, men du tjener veldig mye på å kunne lese skilter ol., og forstå samtaler. Jeg har også tatt islandsk, og det hjalp veldig å kjenne til kasus-systemet fra tysk. Spansken husker jeg egentlig veldig lite av. Men det er klart at hvis hvis du lærer deg spansk, kommer du sikkert til å reise til spansktalende land og ha mer med spansktalende folk å gjøre. Så alt i alt: Smag og behag.

Den enkleste måten å bestemme seg, er vel å se litt spansk film og litt tysk film, og så høre etter hvilket av dem du synes hørest kulest ut.

EDIT: Hva er det med den dobbeltpostinga i dag?
Sist endret av Ramaskrik; 26. juli 2012 kl. 15:44.
Sitat av Ramaskrik Vis innlegg
Klart tyskere kan engelsk, men du tjener veldig mye på å kunne lese skilter ol., og forstå samtaler.
Vis hele sitatet...
Dette er langt ifra "klart" eller en "selvfølge". Jeg har vært på tre festivaler i tyskland. Når folk kommer bortom party teltet vårt og skal slå av en prat og vi sier "english" er det mange som sier "oh fuck", så går de....
Sitat av Waffaz Vis innlegg
Dette er langt ifra "klart" eller en "selvfølge". Jeg har vært på tre festivaler i tyskland. Når folk kommer bortom party teltet vårt og skal slå av en prat og vi sier "english" er det mange som sier "oh fuck", så går de....
Vis hele sitatet...
Du har rett. Jeg mente at det er vanligere å kunne engelsk i Tyskland enn i Spania. (Dessuten kan man jo støte på eldre østtyskere, som bare kan tysk og russisk.) Men de fleste yngre tyskere kan engelsk. Selv om ganske mange gruer seg for å bruke det, sammenlignet med Skandinavia.
Sist endret av Ramaskrik; 26. juli 2012 kl. 16:08.
Kan ikke stresse dette nok, jeg var i samme situasjon som TS etter ungdomsskolen og valgte spansk. Aldri angret så mye på noe før, ettersom tysk er det viktigste språket innenfor EU og jeg skal flytte til Danmark neste år. Hvis du skal studere økonomi som meg er tysk ved siden av engelsk det beste språket å lære seg.

Du får ikke bruk for spansk med mindre du har planer om å flytte til Spania utenfor turiststedene, sør-amerika, eller til California.
Hmmm, jeg ville valgt det språket som hadde best lærere. Du kommer aldri til og lære spansk om du ikke forstår læreren. Hadde spansk et år på ungdomskolen. Kunne ikke fordra det. Primært på grunn av læreren.

Ta det språket som du er mest motivert for og lære. Spansk kan ha så mange fordeler det bare vill men om du ikke er motivert kommer du ikke til og lære det. Jeg synes forøvrig att Tysk er mye lettere og lære, men det er smak og behag.

Velg det som passer deg, lykke til !
Sitat av 1337Wince Vis innlegg
Spansk er det som definitivt gir mest muligheter videre i livet. Du bør ta med i betrakting at med spansk kan du gjøre deg forstått i hele sør-amerika med unntak av Brasil, Spania og noen steder i Nord-Afrika.

Kompisene mine som tar tysk sier at det er mindre oversiktelig og vanskeligere enn det ser ut som.
Vis hele sitatet...
Så de snakker ikke spansk i Spania. ( eller mente du at spania ikke var i sør-Amerika?)
Sist endret av Bl1zzarD; 27. juli 2012 kl. 15:27.
Gramatikkmessig har spansk mye enklere gramatikk. Spansk vinner lett over tysk.

- Vi kan Engelsk, tyskere kan engelsk, spanjoler kan spansk --> Spansk.
Got root?
Trådstarter
Valgte Spansk... Hvordan er det med å studere IT på Spansk? Tenker da på universitet etc.
Sist endret av Androyd; 28. juli 2012 kl. 02:14.
Got root?
Trådstarter
Vet ikke om dere har noe greie på sånn krav ogsånt... men da jeg søkte på Spansk på u. skole fikk jeg avslag fordi det ikke var nok plasser... Snakket med en lærer om det da jeg fortsatt gikk på u. skolen og hun sa dette var tull, det var 2 klasser i spansken. og ingen av dem var så fulle at de ikke hadde hatt plass til meg...

noe jeg kan klage på? Taper jeg veldig mye på å ha spansk i 3 år og ikke 2, siden jeg hadde engelsk fordypning? Hva er det jeg egentlig taper på å ha Spansk i 3 år?
Sist endret av Androyd; 28. juli 2012 kl. 03:51.
Got root?
Trådstarter
Fader... Skulle ha valgt tysk... Det er flest tysktalende universiteter som driver med informatikk.... kilde
Du kommer aldri inn på et tysktalende universitet uansett.
Sitat av Stinson Vis innlegg
Feil. Engelsk er obligatorisk i første klasse på videregående, og valgfritt fra og med andre klasse. Deretter kan man velge 'internasjonal engelsk' eller 'samfunnsfaglig engelsk', det er ikke det samme som fordypning.
Vis hele sitatet...
Vet da det, snakket om internasjonal engelsk og videre fordypning

Var i hvert fall slik at den obligatoriske engelsken tok slutt etter det første året så kunne man velge internasjonal andre året og samfunnsfaglig tredje, som jeg gjorde. Virker ikke som om det er likt på skoler, noe som er teit..
Sist endret av emmma; 31. juli 2012 kl. 19:04.
Got root?
Trådstarter
Sitat av Hoksalon Vis innlegg
Du kommer aldri inn på et tysktalende universitet uansett.
Vis hele sitatet...
Da satser jeg heller på å komme inn på NITH
Sitat av Androyd Vis innlegg
Da satser jeg heller på å komme inn på NITH
Vis hele sitatet...
Da burde du søke ASAP !
Tok Norsk fordypning 8-10 angrer... skulle tatt tysk
Got root?
Trådstarter
Sitat av Maol33t Vis innlegg
Da burde du søke ASAP !
Vis hele sitatet...
Søke allerede som 10./1. Klassing?