Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2746
Betegnelsen "research chemical" henviser til et kjemikalie som man enda ikke vet hva kan brukes til og som det ikke har vært forsket mye på. Eksempler på RC's som har psykoaktive effekter:5-meo-DMT, 5-meo-Dipt, AMT, DPT, 2-CI, 2-C-T-7, 2-CE, MBDB og mange flere. Mange av disse stoffene ble oppfunnet av Alexander Shulgin og er beskrevet i bøkene PIHKAL og TIHKAL, en del har blitt funnet opp i nyere tid, f.eks. 4-aco-DET og 5-meo-AMT. Effektene varierer fra psykedelisk/hallusinogen til stimulerende, eller begge deler.
Det faktum at det har vært gjort lite forskning på disse substansene gjør at man vet lite om hva slags doser som er sikre og hvilke som er farlige/dødelige. Det har forekommet dødsfall på RC's og selv om det ofte har vært snakk om relativt høye doser skal man huske at alle reagerer forskjellig og at en sikker dose for en person kan være en farlig dose for en annen. Man vet også lite om langtidseffektene av disse stoffene.
Det er visse forhåndregler en bør ta før man tar et Research Chemical:

-Skaff deg en nøyaktig digitalvekt som er presis ned til 1mg. De flesta av disse stoffene er aktive i 10-30mg området, og det er en liten dose å ta på øyemål. Forskjellen på effekten av 10mg og 13mg kan være veldig stor. Et alternativ hvis du ikke kan skaffe en så presis vekt er å veie opp 100 mg og blande dette i nøyaktig 100ml vann/alkohol, da vil 10 ml være 10mg.

-Les så mye du kan om det stoffet du skal ta, erowid.org har mye info om de fleste RC's og mange trip-rapporter der du kan se hvordan andre folk har reagert på hvilke doser. Dette er nærmest et minstekrav uansett hvilket stoff du skal ta.

-Ha en nykter venn tilstede som er handlekraftig nok til å dra deg med på sykehus hvis du skulle få giftsymptomer. Dette bør unngås hvis det kun dreier seg om en mental reaksjon, helsepersonel har veldig liten kunnskap om hvordan de skal behandle en bad-trip, de bare kjøre deg full av anti-psykotika, som bør være siste utvei. Men hvis man plutselig mister bevisstheten, blir blå i ansiktet eller viser andre indikasjoner på at det dreier seg om noe mer enn bare psykisk nedtur er det best å være føre var og ta kontakt med medisinsk personell, de kan i det misnte starte gjenoppliving hurtig og overvåke kroppen.

-Ikke gi dette til folk som ikke er voksne eller på annet vis umodne, hvordan du skal bedømme dette blir opp til deg.

-Ikke bland RC's med andre stoffer med mindre du har hørt fra andre at den kombinasjonen går bra, spesielt når det gjelder speed,coke,xtc.

-Ikke ta disse stoffene hvis du går på MAO-hemmende anti-depressiva. Enkelte RC's bør heller ikke blandes med SSRI medisin.

Jeg skriver ikke dette for å skremme noen unødig, som regel går det bra, men det trenger kun å gå skeis en gang for at det blir skikkelig trist. De siste ordene fra en som døde etter å ha tatt 2-C-T-7 var "I don't want to die!This is stupid!", det burde vel si det meste.
Det med digitalvekten er ganske viktig, jeg har selv opplevd å feilbedømme en dose og det resulterte i en særdeles ubehagelig opplevelse selv om det bare var snakk om etpar mg for mye.
Disse stoffene er lovlige, foreløpig. De kommer til å bli ulovlige hvis vi bruker dem uansvarlig. 2-CB ble gjort ulovlig i Nederland fordi et firma markedsførte det som "Intended For Human Consumption". Idag har de fleste firmaer som selger slike stoffer en disclaimer hvor det står "Not Intended For Human Consumption".
Håper dette ikke ble for strengt og negativt.

Ps. Det har vært tilfeller, i utlandet riktignok, hvor RC's ble solgt som ecstasy, dette er høyst umoralsk. Hvis man gjør dette fortjener man....noe fælt, i alle fall. Kanskje sodomi med en didlo kledt i piggtråd, eller 1000mcg LSD i ølen. Hvis man absolutt skal selge RC's skal man selge det som hva det er, ikke som noe annet.
Sist endret av noössphere; 8. mars 2005 kl. 03:41.
Takk for veldig god tråd. Alt jeg har å si.

-normal
syns det er kjempebra at folk gidder og dele slikt med andre=)
Flott gjort.
noössphere: Bra skrevet! Fin oppsummering av mange viktige momenter.

Etter min mening kan man bytte ut RC i teksten din med valgfritt rusmiddel.
Noe lignende dette: http://en.wikipedia.org/wiki/Responsible_drug_use
på norsk.
Jeg hadde stort sett kun egoistiske motiver for å skrive dette. Synes det er utrolig bra å kunne bestille stoffer fra seriøse kjemikere, heller enn å kjøpe det på gata, så vet man hva man får. Med en gang noen dør pga av disse stoffene kommer det til å komme mange usaklige og spekulative oppslag i media og vi kommer til å få en mer restriktiv lovgivning. Vi kan unngå at det skjer for fort hvis de av oss som bruker disse stoffene bruker dem ansvarlig.
Felix Poker: De rådene jeg ga er selvsagt relevante for andre stoffer også, men de er spesiellt relevante for RC's pga. de små doseringene og fordi vi vet veldig lite om disse stoffene. Takk for en god link, forresten
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Flott innlegg, du gjør en god jobb
▼ ... flere år senere ... ▼
Noen her som vet hva 5-meo-mipt er?
Sitat av detter0 Vis innlegg
Noen her som vet hva 5-meo-mipt er?
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke, men teh intarwebs vet!
http://en.wikipedia.org/wiki/5-MeO-MiPT
http://www.erowid.org/chemicals/5meo...meo_mipt.shtml
Halalgeir: Jeg har lest på de fleste steder det går ann og det jeg er interessert i er om noen har hatt noen dårlige opplevelser med dette stoffet? Det eneste det står på wiki er at det ligner på 5-meo-dipt, noe som ikke hjelper meg nevneverdig...
Sitat av detter0 Vis innlegg
Halalgeir: Jeg har lest på de fleste steder det går ann og det jeg er interessert i er om noen har hatt noen dårlige opplevelser med dette stoffet? Det eneste det står på wiki er at det ligner på 5-meo-dipt, noe som ikke hjelper meg nevneverdig...
Vis hele sitatet...
Hvis du følger Halalgeir sin link til erowid, vil du se at det er en egen kategori for "Experiences". Her finner du nioen titals triprapporter. Under kategoriene "Difficult Experiences", "Health Problems" og "Train Wrecks & Trip Disasters" finner du "dårlige" opplevelser. There you go
Sist endret av felix_poker; 1. juni 2010 kl. 12:11.