Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 3469
The world is my enem
Jeg driver og undersøker tilgangen til vekst lamper/Gro lys. Jeg har i løpet av uken oppsøkt uttalige butikker som man skulle tro at var mulig å få tak på skikkelig gro utstyr men for en merkelig grunn er det ingen som tar på seg å selge slikt utstyr. Iallefall ikke i Bergen. Jeg er blitt veldig nysgjerrig på hvorfor det er sånn, går man på nettet og leter finner man uttalige gartner butikker som selger slikt og så vidt jeg har fått med meg, går deres lager tomt rimelig kjapt. Noe som vil si at dette er rimelig ettertraktet vare.
Så spørsmålet mitt er hvorfor tar ikke feks plantasjen, clas ohlson eller andre veletablerte firmaer som nesten uten tvil kunne hatt god avkastning på slikt utstyr. Hvorfor? Er det politiet som har noe med dette og gjøre? Eller er jeg bare paranoid?
PS jeg er ikke ute etter å kjøpe lampe, lurer bare på hva som foregår?
Hvis du ser generelt på vareutvalget til Clas og Plantasjen så er det tydelig at de er spesialister på å selge billig dritt dyrt. Tviler på at skikkelig lys uansett ville vært god butikk for dem. Er helt normalt at man må se på mindre forhandlere innenfor et nisjemarked for å få noe som er kvalitet.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det er et særdeles lite marked og utenfor deres kompetanse, det er rett å slett ikke verdt å satse på det området for de.

Plantasjen er for prydplanter, de har aldri satset noe særlig på dyrking av grønnsaker eller frukt, så det er nok utenfor målgruppen deres og.

Disse nettbutikkene du nevner finnes det endel av ja, men ingen av de har særdeles mye omsetning og grunnen til at lagrene deres er tomme hele tiden er fordi de ikke har kapitalen til å ha en brukbar varebeholdning. Ofte må de bestille lampene fra produsent når kunder kjøper de.
Sist endret av Dodecha; 3. september 2019 kl. 19:09.
The world is my enem
Trådstarter
Ok mulig dere har rett, men det er vel ikke et så nisje marked som man tror. Dette er jo lamper som brukes til annet en bare cannabis, jeg vil påstå at 80% bruker disse lampene til lovlige planter.

Men jeg kjøper forklaringen deres. Men stiller meg undrende til at ikke en eneste butikk i Bergen som tør å ta inn noen få lamper.
Synes det hele høres merkelig ut, men jeg skal ikke terpe på det, takker for svar..
Sitat av NeverAgain Vis innlegg
Ok mulig dere har rett, men det er vel ikke et så nisje marked som man tror. Dette er jo lamper som brukes til annet en bare cannabis, jeg vil påstå at 80% bruker disse lampene til lovlige planter..
Vis hele sitatet...
Se på det slik, hvor mange kjenner du som dyrker sine egne urter og grønnsaker innendørs med lys?

Tviler på at det er så mange og det kan gi deg en pekepinn på hvor mange som kjøper slikt utstyr til lovlig bruk, det finnes en del ja, men kjenner du noen av dem?
Jeg kjenner iallefall ingen av dem, men jeg kjenner et par stykker som bruker det til ulovlig bruk og for de fleste er det en engangs investering, er ikke sånn av kundene kommer løpende tilbake for å kjøpe flere lamper så det blir ikke så mye penger av det.
En annen faktor er kanskje at politiet spaner på folk som kjøper dyrkeutstyr. Prøvde å finne igjen avisartikkelen jeg leste for noen år siden men finner den ikke. Har lest sikkert flere også gjennom årene. Politiet fulgte personen hjem og fant plantasje, personen ble dømt.

Det er ikke uten risiko hvis du skal dyrke marijuana.
The world is my enem
Trådstarter
Helt riktig Nature Spirit. De artiklene du har lest er sanne. jeg føler meg rimelig sikker på at det går enda dypere enn som så.
politiet har tett kontakt med postkontoret som formidler videre informasjon om alle pakker som inneholder noe som helst utstyr som kan brukes til å gro sydlandske plater. De henter også ut informasjon fra databasene til de nettbutikkene som er villig til å gi det ut. Siden de ikke har noe hjemmel til å kreve informasjon er de avhengig av at nettbutikken respekterer autoriteter, noe som de fleste gjør.

Mange kommer helt sikkert til å reagere og si at sånt må man regne med når man bestiller slikt utstyr og det kan jeg være til dels enig i.
Men samtidig så føler jeg at måten dette blir gjort bryter med den påståtte friheten vi opplever i Norge. Når politiet bryter utallige av Norges lover. med den hensikt å spane på alle som er interessert i innendørs hage dyrking.

Det er selvfølgelig viktig å få tatt de som har lumske planer men er dette riktige måten og gå frem er det slik vi vil at politiet skal gjøre jobben sin, nemlig å overvåke 100% av en gruppe for å ta noen få.

Norges befolkning må få opp øynene for hvilken type stat vi er på vei til å bli og hvilket styresett det begynner likne på....
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av NeverAgain Vis innlegg
Helt riktig Nature Spirit. De artiklene du har lest er sanne. jeg føler meg rimelig sikker på at det går enda dypere enn som så.
politiet har tett kontakt med postkontoret som formidler videre informasjon om alle pakker som inneholder noe som helst utstyr som kan brukes til å gro sydlandske plater. De henter også ut informasjon fra databasene til de nettbutikkene som er villig til å gi det ut. Siden de ikke har noe hjemmel til å kreve informasjon er de avhengig av at nettbutikken respekterer autoriteter, noe som de fleste gjør.
Vis hele sitatet...
Du kan gjerne dokumentere påstandane om at posttilsette informerer politiet om kva varer du får? Og at nettbutikker utleverer kundedata en gros?

At tollvesenet kontakter politiet tviler eg ikkje spesielt på, men uansett har myoxo rett i at det trass alt er fleire som dyrker tomater enn hasj.
The world is my enem
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Du kan gjerne dokumentere påstandane om at posttilsette informerer politiet om kva varer du får? Og at nettbutikker utleverer kundedata en gros?
Vis hele sitatet...
Ro deg litt ned dette er ikke "holmgang". Jeg påstår ikke at det jeg sier er sikker vitenskap, jeg kan gjerne overdrive litt. Men det meste her sannhet selvom jeg ikke kan "dokumentere påstanden".

Sitat av vidarlo Vis innlegg
At tollvesenet kontakter politiet tviler eg ikkje spesielt på, men uansett har myoxo rett i at det trass alt er fleire som dyrker tomater enn hasj.
Vis hele sitatet...
Ja rett igjen fantastisk flink du var da, Jeg tror alle som leste det, tok det med en klype salt noe du burde ta og lære deg, visst ikke kan det bli vanskelig og få venner. Neida bare tuller. Men seriøst prøv og lese om igjen uten og være på krigsstien
Sitat av NeverAgain Vis innlegg
Ro deg litt ned dette er ikke "holmgang". Jeg påstår ikke at det jeg sier er sikker vitenskap, jeg kan gjerne overdrive litt. Men det meste her sannhet selvom jeg ikke kan "dokumentere påstanden".
Vis hele sitatet...
Men kan jo ikke bare ta ordene til en random person på internett for god fisk. Dette er litt kontroversielle påstander - og skal det være troverdig må du faktisk backe de litt opp.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Nature Spirit Vis innlegg
En annen faktor er kanskje at politiet spaner på folk som kjøper dyrkeutstyr. Prøvde å finne igjen avisartikkelen jeg leste for noen år siden men finner den ikke. Har lest sikkert flere også gjennom årene. Politiet fulgte personen hjem og fant plantasje, personen ble dømt.

Det er ikke uten risiko hvis du skal dyrke marijuana.
Vis hele sitatet...
Du tenker på den ENE saken som skjedde i Oslo?

Det vekket noe oppsikt og så har det blitt ganske stille om lignende saker, og nå skal jeg være forsiktig med antagelser før jeg finner noe mer konkret, men jeg legger spesielt merke til denne delen av artikkelen:
Ved å slå til mot butikken håper politiet å prøve jussen og skape rettspraksis.

- Vi ønsker å vanskeliggjøre denne type dyrking, som i henhold til straffeloven er ulovlig, og det må da også være ulovlig å medvirke til dette gjennom omfattende salg av produksjonsutstyr som vi har avdekket i denne saken, sier leder for etterforskningsavsnittet ved seksjonen for organisert kriminalitet (org.krim), Harald Bøhler.
Vis hele sitatet...
Dette var altså et prøveprosjekt av prevantiv art, noe Norsk rettspraksis ikke ser særlig pent på: Man er uskyldig til det motsatte er bevist, å anta at noen skal begå kriminelle handlinger pga noen lamper, næring og ventilasjon er å dra det litt langt når utstyret kan brukes til lovlige formål som kjøkkenurter, tropisk frukt etc.

Jeg vil derfor anta at denne praksisen ble slått ned på, ikke bare pga overnevnte sitat men det jeg selv observerer rundt den lokale plantebutikken i min by: Den har vært åpen i en 6 år, om ikke mer og i den tiden har det vært bare et par beslag: Denne saken og denne som begge ble avslørt av uflaks. Førstnevnte hadde ikke bra nok luktkontroll og sistnevnte var dum nok og ble tatt på byen og fikk politiet med seg hjem.

Så om politiet faktisk spaner på dyrkebutikker gjør de en aldeles elendig jobb, for jeg vil med særdeles god sikkerhet påstå at det er flere enn 2 stykker som dyrket cannabis i midt-norge i dette tidsrommet.

Sitat av NeverAgain Vis innlegg
Ro deg litt ned dette er ikke "holmgang". Jeg påstår ikke at det jeg sier er sikker vitenskap, jeg kan gjerne overdrive litt. Men det meste her sannhet selvom jeg ikke kan "dokumentere påstanden".

Ja rett igjen fantastisk flink du var da, Jeg tror alle som leste det, tok det med en klype salt noe du burde ta og lære deg, visst ikke kan det bli vanskelig og få venner. Neida bare tuller. Men seriøst prøv og lese om igjen uten og være på krigsstien
Vis hele sitatet...
Det her er det problemet med kommunikasjon over tekst, spøkefulle toner etc blir missforstått og så kan folk bli agressive etc.

vidarlo angriper deg på ingen måte, så det er ingenting han trenger å roes ned fra, han spør bare pent og pyntelig om en kilde, for selv om det er greit at man gjør antagelser for argumentasjonens skyld så bør teksten også skrives slik og ikke legges frem som en absolutt sannhet.

Så du kunne spart deg for den nedlatende tonen rundt at vidarlo burde lære seg å "ta en chill pill".

La oss leke pent nå, og ikke tro at folk er på krigsstien bare fordi de ber om bevis på påstander.
Sist endret av Dodecha; 5. september 2019 kl. 09:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Dodecha: Det er det som står i avisen. Det kan jo være ting vi ikke hører om. Men greit, blir uvist å bli for paranoid.
Sitat av Kjelldriver Vis innlegg
Se på det slik, hvor mange kjenner du som dyrker sine egne urter og grønnsaker innendørs med lys?

Tviler på at det er så mange og det kan gi deg en pekepinn på hvor mange som kjøper slikt utstyr til lovlig bruk, det finnes en del ja, men kjenner du noen av dem?
Jeg kjenner iallefall ingen av dem, men jeg kjenner et par stykker som bruker det til ulovlig bruk og for de fleste er det en engangs investering, er ikke sånn av kundene kommer løpende tilbake for å kjøpe flere lamper så det blir ikke så mye penger av det.
Vis hele sitatet...
Ganske mange, faktisk. Jeg kjenner flere folk som har vekstlamper til lovlige formål enn jeg kjenner folk som har smuglet narkotika for profitt.
Faktisk, så har jeg folk i familien med med drivhus, plantelys, fuktkontroller og fancy utstyr som går disse hasjfarmene dagbladet liker å skrive om en god gang. Men det brukes da altså til å dyrke hva som helst annet enn grønne røykeblader. Bli med på et møte i det lokale hagelaget og spør hva slags utstyr deltakerne har! Du vil antakelig bli litt overraska. For ikke å si sjokkert; hagegale mennesker kan være litt mer opptatte av hagen sin enn man skulle tro var mulig. For ikke å snakke om bønder, de har jo alt mulig.


Det disse diskusjonene her inne avslører er at det er nær sagt vanntette skott mellom ulike kulturer i samfunnet. De som hengegr her inne har et avslappa forhold til dop, og tror at "alle streitingene" fornekter en virkelighet bare fordi de ikke ser den. Men det går begge veier! Jeg har møtt seriøse hasjhuer som dyrker marihuana, men jeg har ikke møtt hasjhuer som er like gira på å dyrke tomater og koriander.

Selvfølgelig selges det mer dyrkeutstyr til lovlydige mennesker med lovlige intensjoner enn til narkotokaprodusenter! At det er utbredt å tenke noe annet sier bare hvor tett bobla her inne egentlig er. Det er fascinerende, og ikke så rent lite forstemmende.
correct me if im wrong, men er ikke lys til urter og grønnsaker noe litt mindre kaliber en feks 400-1000w hps.
pærer ligger ofte rundt 15-18w og led bars har ikke mer en 60w. Og dette er finere greier som ser pent ut selv i stua eller på kjøkkenbenken.
Altså ikke det dyrke utstyret som trådstarter leter etter.
Dette ville jo uansett vært upraktisk til cannabis produksjon på flere måter, pluss at det blir trangere, fordi du må ha fler pærer (dyrere) etc.

den spesifikke: telt, hps, ventilation. er det nok vesentlig større andel som dyrker cannabis med en urter.
med tanke på at vi er vel ganske så selvforsynt med cannabis hær til lands.

hva er prisen på et dyrkested til hasj? 5000kr? det skal dessuten ha strøm og vedlikehold, da er det en viss yield som gjelder, og urter og koriander aint gonna cut it

forresten så skal du se at det er like vanskelig og finne plantenæring til cannabis i de samme butikkene.
Sist endret av magnet; 5. september 2019 kl. 15:18.
The world is my enem
Trådstarter
Vil gjerne beklage til vidarlo. Dodecha har helt rett gikk litt i forsvarsmodus. Men det skal være sagt det må gå an og diskutere uten og følge topp politiske regler... Eller hva? Blir vanskelig å ta opp saker og temaer når man må gjøre research på nett i en times tid før man publiserer post. Det er ikke meningen å gjøre narr, men det er vel ikke "holmgang" er det? Isåfall får jeg bare bruke freak som et sideforum...
Sist endret av NeverAgain; 6. september 2019 kl. 19:15.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av NeverAgain Vis innlegg
Vil gjerne beklage til vidarlo. Dodecha har helt rett gikk litt i forsvarsmodus. Men det skal være sagt det må gå an og diskutere uten og følge topp politiske regler...
Vis hele sitatet...
Nei, og du må gjerne argumentere for at dagens samfunn har for mykje overvåkning, og at politiet i for stor grad går etter folk dei ikkje kan vite om har gjort noko ulovleg. Men det er skilnad på det, og å komme med konkrete påstander. Det handler litt om korleis ein formulerer seg, og korleis ein tar opp ting. Konkrete påstander om ting som skjer bør vere korrekte...
The world is my enem
Trådstarter
Sitat av magnet Vis innlegg
correct me if im wrong, men er ikke lys til urter og grønnsaker noe litt mindre kaliber en feks 400-1000w hps.
pærer ligger ofte rundt 15-18w og led bars har ikke mer en 60w. Og dette er finere greier som ser pent ut selv i stua eller på kjøkkenbenken.
Altså ikke det dyrke utstyret som trådstarter leter etter.
Dette ville jo uansett vært upraktisk til cannabis produksjon på flere måter, pluss at det blir trangere, fordi du må ha fler pærer (dyrere) etc.

den spesifikke: telt, hps, ventilation. er det nok vesentlig større andel som dyrker cannabis med en urter.
med tanke på at vi er vel ganske så selvforsynt med cannabis hær til lands.

hva er prisen på et dyrkested til hasj? 5000kr? det skal dessuten ha strøm og vedlikehold, da er det en viss yield som gjelder, og urter og koriander aint gonna cut it

forresten så skal du se at det er like vanskelig og finne plantenæring til cannabis i de samme butikkene.
Vis hele sitatet...
Det er mange her som har et forvrengt syn på cannabis planten, tro det eller ei, det finnes uttalige andre planter som trenger lik lysmengde og lik næring som cannabis planten, det kalles sydlanske planter. Altså planter som kun vokser sydover hvor det er sterk sol store deler av året.

PS. Norge er langt fra selvforsynt med hasj hvor i all verden har du den ideen fra?