Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  666 43906
"Gud skapte ikke mennesket, mennesket skapte Gud" - Sigmund Freud, og jeg har aldri vært så enig i mitt liv
Dødehavsrullene er det som ble redigert vekk fra bibelen som de som levde på den tiden syntes var unødvendig å ha med. Det ble også fjerne forskjellige ting som gjorde bibelen mere "allemannspassende"
Vis hele sitatet...
Kan du dokumentere dette??
Jeg har nemli hørt en annenversjon:

Dødehavsrullene tilhørte en Jødisk gruppe, som holdt til oppe i fjellene.. Inni en grotte ble disse rullene funnet i 1947. Innholdet i disse rullene, viste seg til å være bruddstykker av Gamle Tesatmentet, Feks. nesten hele boken "Jesaja" slik vi har den i dag. Dette funnet viser at bibelen vi ha i dag, stemmer, med tanke på det som blir refferert til som "skriften" i nye testamentet:

Konklusjon: Disse rullene kan faktisk styrke troverdigheten til Bibelen, som ett historisk dokument, og den viser at oversettere har vært nøyaktige opp gjennom årene.

Jeg har ikke noe referanse til dette. men dette er den versjonen jeg har hørt...
"gud skapte ikke menneske, menneske skapte gud", sant. gud eksister i folks hoder som Puff den lille dragen. gud er det folk tror på når de ikke vet sine arme råd. tenk så mange religioner og trosretninger det har vært i årenes løp, og la oss tenke oss at en av dem har rett, for det kan jo bare være en. men en av dem har rett, tenk da på alle de som tok feil? evt. tar feil? det er jævelig mange mennesker, rett til helvete. jeg har på en måte helgardert meg, siden jeg ikke tror på noen ting. men man skal jo heller ikke si "nei, gud finnes ikke", da er man jo like dum.
jeg mener tro er for svake folk. for folk som ikke takler å leve uten å være sikre på at gud er med dem og at de kommer til et skikkelig bra sted når de er ferdig. "selvbedrageri er den største synd." den har jeg funnet på selv, tror jeg iallfall. om man ser på ting i ett skikkelig stort perspektiv så innser man at man ikke skjønner en dritt. da har man valget om man vil leve med det at man ikke skjønner en dritt, eller om man vil tro på noe. det at tro er for svake folk er grunnen til at mange ikke respekterer kristne folk. jeg respekterer kristne folk, men ikke deres syn på livet. det er skikkelig slum.
at religion kan fucke opp folk er sikkert og visst. se på gutta som sprenger seg i lufta nede i palestina. de er jo lovet tredve jumfruer og en kasse med øl som aldri går tom eller hva faen i himmelen. hadde ikke du spregt deg i lufta kanskje? det hadde jeg.
Sist endret av Kamuflash; 4. desember 2002 kl. 23:09.
Bibelen inneholder flere bøker som ikke henviser til noen konkret historisk begivenhet. Salomos ordspråk f.eks, der står det mange smarte ting, men det er ikke noe man kan bevise rent historisk. Så det ordet blir litt feil å bruke i den sammenhengen.

Men at det har eksistert en mann som heter Jesus er det ingen tvil om. Romerne har skrevet historie lenge før Jesus ble født, og sluttet ikke med det akkurat da han herjet på med mirakler og tegn. Det er flere romerske historikere som har skrevet om Jesus og om det han gjorde. Så at han har eksistert er faktisk historisk bevist.
Opprinnelig postet av ruben
Men at det har eksistert en mann som heter Jesus er det ingen tvil om.
Vis hele sitatet...
tenker du på han jeg kjøper kebaben min av? (påpeker liten gamatikalsk feil/morsomhet)

det er ikke noe vits i å diskutere om jesus har eksistert eller ikke, for det er vi vel alle enige om. det som er interessant å diskutere er selve troen. er jo forsåvidt ikke noe vits i å diskutere det heller, for det er vi jo alle uenige om. men det som er derimot interessant å høre hva troende har å si angående tro, siden våre virkelighetsoppfatninger er så fulstendig fjerne fra hverandre.
Om Gud finnes er det ikke et spørsmål om, men det er om vi tror han finnes... Og Gud skapte oss, ikke vi som skapte han... det er bare å lese de første sidene i Bibelen, så finner man svaret på hvem som skapte hvem!

Og Bibelen er sann, og det er bevist!
hm? mye av det som står i bibelen er sikkert bevist, det skal jeg ikke stikke under en stol. men sier du at guds eksistens er bevist? folk som er sikre er det dummeste som finnes.
Better than thou.
Tror jocke tar særiøse mengder pepper. Bevist at Gud finnes og har skapt jorda? >_<
Opprinnelig postet av jocke
Om Gud finnes er det ikke et spørsmål om, men det er om vi tror han finnes... Og Gud skapte oss, ikke vi som skapte han... det er bare å lese de første sidene i Bibelen, så finner man svaret på hvem som skapte hvem!

Og Bibelen er sann, og det er bevist!
Vis hele sitatet...
Hvis gud faktisk hadde eksistert, hadde det ikke vært nødvendig å tro! tenk på det.
Sist endret av Scoody; 5. desember 2002 kl. 11:04.
Gud eksisterer likesom djevelen eksisterer! Gud er ikke bevist som person, men de kristnes tro til Gud har forutsaket mange mirakler... Forran titusenvis av mennesker!
Opprinnelig postet av jocke
Om Gud finnes er det ikke et spørsmål om, men det er om vi tror han finnes... Og Gud skapte oss, ikke vi som skapte han... det er bare å lese de første sidene i Bibelen, så finner man svaret på hvem som skapte hvem!

Og Bibelen er sann, og det er bevist!
Vis hele sitatet...
Det er bevist for det står i en bok? Det motsatte er jo allerde mer eller mindre bevist, hele pakka sjedde på sju dager..det forklarer ikke dinosaurer og hele det greiene der. men der der faktisk bevist at mennesker stammer ned fra apene, det er bevist med beinrester og andre geologiske funn..det umuligjør det at han skapte adam og eva. Vi vet ikke hvorfor vi er her, og hvordan..get over it! eg mener fortsatt det er mye gode verdier i de fleste relegioner, men troen kan eg ikke forstå. I bibelen står det at Gud er bare god..og at du skal bare få komma til han hvis du tror på han og tilber han. Altså, hvis du lever livet ditt snillt, gir til det fattige, hjelper alle du kan..eneste du ikke gjør etter bibelen er å tro på Gud..derfor fortjener du å brenne i evig tid? det er ikke spesielt godt. Alkohol er vistnok djevelens verk, alikevell lagde jesus vann om til vin. han hadde vann, men lagde vin..
Ingenting stemmer...
Det må finnes en gud, nekter å tro på den dumme teorien om "big bang" og aper som blir mennesker.
Alt for usannsynig at alt vi ser omkring oss idag ble til av at noen stjerner, meteorer (eller hva det nå var) koliderte.

Opprinnelig postet av vipr
Alkohol er vistnok djevelens verk, alikevell lagde jesus vann om til vin. han hadde vann, men lagde vin..
Ingenting stemmer...
Vis hele sitatet...
Står det virkelig i bibelen at alkohol er djevelens verk ?
Er ikke det noe som kommer fra de ekstreme frikirkene ?
Opprinnelig postet av dj1nn
Det må finnes en gud, nekter å tro på den dumme teorien om "big bang" og aper som blir mennesker.
Vis hele sitatet...
Du neker å tro på den teorien? den er ikke en teori, det er viteskap. bevist. det er sannheten..er ikke noe du kan gjøre med det, om du tror det eller ikke..
kansje ikke big-bang. men at mennesker stammer fra apene.
Opprinnelig postet av jocke
Gud eksisterer likesom djevelen eksisterer! Gud er ikke bevist som person, men de kristnes tro til Gud har forutsaket mange mirakler... Forran titusenvis av mennesker!
Vis hele sitatet...
Djevelen er jo guds verk, så når gud ikke eksisterer, eksisterer heller ikke djevelen.
Men hvis djevelen eksisterte, så tror jeg det er gud i "forkledning", hvor var gud 11.sep.?
Han visste jo om at det ville skje, han er tross alt ALLvitende, men gjorde ingenting, han skal liksom være god.
Opprinnelig postet av vipr:
....men der der faktisk bevist at mennesker stammer ned fra apene, det er bevist med beinrester og andre geologiske funn..det umuligjør det at han skapte adam og eva....
Vis hele sitatet...
Vel... Vitenskapen har mange teorier, med masse beinrester etc, men det er i mange tilfeller avlsørt at arkeologer, og sånne folk, har forfalsket beinrester, laget en teori, kommet på TV, og folk tror det... Og noe som også er diskutert, er at mange bare "godtar" det de ser på TV, fordi det er liksom "sannheten"... kanskje det var sånn før, men IKKE nå!

Opprinnelig postet av vipr:
...Alkohol er vistnok djevelens verk, alikevell lagde jesus vann om til vin. han hadde vann, men lagde vin..
Ingenting stemmer...
Vis hele sitatet...
Alkoholsime er galt! Fordi da er man avhengig av noe... og det står i Bibelen at vi ikke skal være avhengig av noe... derfor er det synd! Ikke nødvendigvis selve alkoholen/vinen...!

Opprinnelig postet av Scoody:
Djevelen er jo guds verk, så når gud ikke eksisterer, eksisterer heller ikke djevelen.
Men hvis djevelen eksisterte, så tror jeg det er gud i "forkledning"....
Vis hele sitatet...
Djevelen er ikke Guds verk! Djevelen var lovsangsleder i himmelen, men så ble han frafallen... og derfor sendte Gud ham ned til helvete! Djevelen tok med seg noen engler som støttet ham, og det er de som er demonene!

Opprinnelig postet av Scoody:
...hvor var gud 11.sep.? Han visste jo om at det ville skje, han er tross alt ALLvitende, men gjorde ingenting, han skal liksom være god.
Vis hele sitatet...
Gud var der, han viste om det! Men hvem var det som slapp de terroristene inn på flyet? Hvem kunne hatt bedre sikkerhet? Menneskene...! Derfor sier jeg igjen:

Opprinnelig postet av jocke:
Det som skjer er ikke opp til han, men opp til oss!
Vis hele sitatet...
"God exist only in the minds of the belivers" - Redstorm
Gud var der..? eg sjønner ikke at du kan si sånn...det er galere en det eg sier..eg har bare teorier. ingen tro. eg kan ikke tro på noe eg ikke vet.. du kan ikke si han var der..det vet du ingenting om, du bare tror det..poenget er at du kan ikke gi slike svar om hva som er rett og galt, for du vet faktisk ikke noe mer en noen andre
Opprinnelig postet av jocke:
Djevelen er ikke Guds verk! Djevelen var lovsangsleder i himmelen, men så ble han frafallen... og derfor sendte Gud ham ned til helvete! Djevelen tok med seg noen engler som støttet ham, og det er de som er demonene!
Vis hele sitatet...
Åh? Hvem skapte himmelen? Hvem skapte englene? Ikke minst, hvem skapte helvete? gud..

Opprinnelig postet av jocke:

Gud var der, han viste om det! Men hvem var det som slapp de terroristene inn på flyet? Hvem kunne hatt bedre sikkerhet?
Vis hele sitatet...
Men siden han visste det, kunne han jo ha fortalt oss det, eller kanskje han gleder seg over vold og død?
Det er jo gud som visstnok skal ha skapt menneskene, så da vet han jo om våre begrensinger, da visste han også at terroristene kom seg inn, men lot være å si/gjøre noe.

F.eks:
Hvis du så en unge gå inn på et avsperret område, der det var et vann med tynn is som sannsynligvis ville sprekke, ville du sagt ifra eller prøvd å stoppe ungen? tenk på det.

Og ja, det er en sammenligning med 11.sep..
Sist endret av Scoody; 5. desember 2002 kl. 12:46.
Så en bra teori om det der på southpark av alle ting. "Gud er fortsat drittsur for noe vi gjorde tusen av år siden. Så han gir oss ting, kjærlighet, gleder osv. for å ha noe å ta fra oss før at vi skal ha det vondt. Hvis du vil få ett barn til å gråte, gir du det en slikkepinn, så tar du den fra han. hvis du aldri hadde gitt barnet en slikkepinn så hadde den ikke hatt no å gråte for" var chef som forklarte dette..
Tror ikke SouthPark kan blandes inn i diskusjonen om kristendom, vipr
De er mer mellom himmel og jord enn vi tror.. en halv sillion atomer ca.

Skal jeg tror på noen religion må det bli gresk mytologi, det er den feteste Kanskje tilogmed norrøn mytologi. Men jeg ville nok aldri tro på noen religion. Men, uansett... tror det er mer med virkligheten enn bare enn masse atomer og elektroner. Og at det bare er 4 dimensjoner, er ihvertfall 5 :P Kanskje tilogmed at det er en høyere livsform, men jeg tror ikke de har skapt menneskene. Jeg tror også at det finnes en slags livsenergi eller sjel i levende mennesker, det er for skummelt at vi bare skal tro at vi er levende, at vi egentlig er bare er en avansert maskin.
Hmm... får faktisk sånne tanker selv SkyFex... men klarer ikke beskrive dem... noe i den dur... jeg lurer på hvorfor jeg er her? Gud skapte jorden, men hvem skapte Gud?

Jeg veit dette kanskje "strider" mot min argumentasjon... men det er faktisk noe jeg ikke vet... derfor tror jeg på det som står i Bibelen.. at det finnes en gud.. og det gjør det.. men hvem som skapte Gud.. det vet jeg ikke!
"..men hvem som skapte Gud.. det vet jeg ikke!"

Jocke, det spørsmålet har jeg også stilt meg selv, og det skremte meg ettertrykkelig da jeg ikke fant noen logisk løsning. Jeg vet forsovidt ikke helt hva jeg skal tro lenger når det gjelder kristendommen eller andre oppfatninger av hvorfor vi lever her nede på jorden. Jeg vet at jeg ikke liker å forholde meg til bibelen, for den er skrevet av mennesker som visste så lite som mennesker gjorde på den tiden. Man finner ikke så store skillene mellom rett og galt i religionene heller. (jeg skal ikke påstå noe, for jeg har ikke undersøkt så mye).

Alkoholsime er galt! Fordi da er man avhengig av noe... og det står i Bibelen at vi ikke skal være avhengig av noe... derfor er det synd! Ikke nødvendigvis selve alkoholen/vinen...!
Vis hele sitatet...
Hva er synd? Er det alt som bibelen har sagt er galt? Bibelen er kanskje ment til å rettlede menneskene, men når man lager konkrete "du skal ikke" regler for hvordan man skal leve, blir det ikke da litt for teit? Er det rart at enkelte bibelfundamentalister blir trangsynte? Jeg har hørt at Jesus ba sine disipler om å ikke lage regler av det han sa, noe som ikke ble fulgt opp. (jeg vet ikke om dette er sant, men jeg tror at hvis Gud/Jesus var alltvitende, ville han sagt dette.)

Uansett, alle har sine oppfatninger og jeg tror ikke at NOEN av oss bør komme her og fortelle hva sem er sant eller rett og galt. Det er så mange muligheter og teorier at det er umulig å si hva som er den riktige løsningen/teorien/sannheten...osv osv..
darwin sa aldri at menneskene stammer fra apene. darwin sa at menneskene og apene er beslektet, de er forskjellige avgreninger fra samme utgangspunkt. bare for å avkrefte en populær missoppfatning.

til slutt en populær klisje som gir grunn til ettertanke: om gud er allmektig, kan han skape en pølse, som er så stor at han selv ikke klarer å spise den?
Noen som har sett matrix? hm.. ca alle? vel, det kom jo ikke som noen bombe, men er det noen som har prøvd å forstå hva den egentlig handler om? hva som står mellom linjene? Gjør det, mange viktige poenger der egentlig..
Bin_Bush:
Hva er synd? Er det alt som bibelen har sagt er galt? Bibelen er kanskje ment til å rettlede menneskene, men når man lager konkrete "du skal ikke" regler for hvordan man skal leve, blir det ikke da litt for teit? Er det rart at enkelte bibelfundamentalister blir trangsynte? Jeg har hørt at Jesus ba sine disipler om å ikke lage regler av det han sa, noe som ikke ble fulgt opp. (jeg vet ikke om dette er sant, men jeg tror at hvis Gud/Jesus var alltvitende, ville han sagt dette.)
Vis hele sitatet...
Så en southpark episode en gang som handlet om akkurat dette. Handlet om katolikkene og hvordan de følger litt fucka regler =) Gidder ikke forklare det, men moralen var at man ikke burde lage regler av historiene.
Sist endret av Skyfex; 5. desember 2002 kl. 17:45.
Opprinnelig postet av Kamuflash:
...til slutt en populær klisje som gir grunn til ettertanke: om gud er allmektig, kan han skape en pølse, som er så stor at han selv ikke klarer å spise den?...
Vis hele sitatet...
Hvorfor i all verden skulle han gjøre det?

Opprinnelig postet av xbyte:
Noen som har sett matrix? hm.. ca alle? vel, det kom jo ikke som noen bombe, men er det noen som har prøvd å forstå hva den egentlig handler om? hva som står mellom linjene? Gjør det, mange viktige poenger der egentlig..
Vis hele sitatet...
Hva i all verden har dette med kristendommen å gjøre?

Opprinnelig postet av Bin_Bush:
...Jeg vet at jeg ikke liker å forholde meg til bibelen, for den er skrevet av mennesker som visste så lite som mennesker gjorde på den tiden....
Vis hele sitatet...
Det var menneskene som skrev, men de var inspirert av Gud Derfor hadde de stor kunnskap ved hjelp av Gud..!

Opprinnelig postet av Bin_Bush:
...hva er synd? Er det alt som bibelen har sagt er galt? Bibelen er kanskje ment til å rettlede menneskene, men når man lager konkrete "du skal ikke" regler for hvordan man skal leve, blir det ikke da litt for teit? Er det rart at enkelte bibelfundamentalister blir trangsynte?...
Vis hele sitatet...
Vel... Synd er galt.. Synd er det gale vi gjør i forhold til Bibelen. Bibelen er for oss kristne det samme som koranen (tror det er den med lovene i...) for Islam... skjønner? det er på en måte lovene våre... slik som Norge har lover... Vi må følge det som står, men ingen mennesker er perfekte, derfor, hvis vi gjør noe galt/synd, kan vi få tilgigvelse av Gud... skjønner? Og jo, jeg er enig med deg at mange kristne er trangsynte... og det er helt feil.. det erdet som er så dumt... verden har fått et så dårlig syn på kristne...!

Opprinnelig postet av SkyFex:
...Så en southpark episode en gang som handlet om akkurat dette. Handlet om katolikkene og hvordan de følger litt fucka regler...
Vis hele sitatet...
Samme som med Jehova's Vitne det... de har fjernet/lagt til det de synes "passer" inn i Bibelen... det er HELT feil...
jocke: du kan ta en titt på navneskiltet og bla opp i nærmeste bibel Husker desverre ikke verset nå...
Og gå utifra det. Filmen er på en måte forklart. Det kan vel kalles manusforfatterens oppfatning av hvordan det må ha vært, noe jeg kan være enig i.. Desverre er det en stund siden vi så den, husker ikke så nøyaktig hva vi kom frem til at jeg vil gå inn på det, men det ligger faktisk noe i det.
For og dra tråden litt lengre, så mener faktisk folk at JEsus hadde ne bror som heter Jakob, også en sønn av Gud eller Maria, men bror var han iaf enlig Arkeologen Andre Lamaire uttalelse og funn.

Den 22 okt stod det i Dagbladet at de har funnet en kiste som tillhørte Jesus Bror Jakob

Mandag offentliggjorde arkeologen Andre Lemaire fra Sorbonneuniversitetet i Paris funnet av en kiste som skal ha tilhørt Jesu bror Jakob.
Vis hele sitatet...
http://www.dagbladet.no/kunnskap/2002/10/22/351893.html

Hadde Jesus virkelig en Lillebror? tøfft..
Opprinnelig postet av jocke
Om Gud finnes er det ikke et spørsmål om, men det er om vi tror han finnes... Og Gud skapte oss, ikke vi som skapte han... det er bare å lese de første sidene i Bibelen, så finner man svaret på hvem som skapte hvem!

Og Bibelen er sann, og det er bevist!
Vis hele sitatet...
Well, bite my shiny metal ass.... Lord of The Rings er skrevet ned, skal vi begynne å tro på alt det også?.... Biblen er vel enda et godnatt eventyr

Uansett... Vet dere _HVORFOR_ religioner ble til? Fordi menneskene ikke visste bedre. De måtte forklare alt rare som skjedde. Lyn f.eks.... Vi vet alle nå at dette er pga. elektriske ladninger i skyene (og masse annet som jeg ikke har forstand på).. Før trodde man at det var Tor som svingte med Mjølner (hammeren).

Teorien om Big Bang er mer troelig enn at Gud skapte alt på seks dager.... Og hvorfor akkurat seks dager? Dagene varierer jo fra planet til planet... jo større planet, jo lengre dager... og hvofor skulle Gud absolutt ha skapt alt etter "tids-systemet" på Jorda? Jorda er bare en liten filleplanet i det enorme universet, og det hadde vært utrolig snålt om Jorda faktisk var den eneste planeten med liv... (forskere tror det har vært liv på Mars, og skal om en god del år undersøke vann-månen Europa (eller.no) som sirkler rundt Jupiter for liv....

Så må vi også spørre oss selv om HVIS det fantes en Gud... hvilken gud ville det være?.. Vi vet at Jehova, Allah og vår kristne gud (som faktisk også heter Jehova) er en og samme gud.... men hva med alle de andre gudene? Shiva og Vishnu, Ra, Zevs etc.
Hva er den riktige religionen.... Kristne folk vil selvfølgelig si at Kristendommen er den riktige religionen, muslimer vil si at Islam er den riktige and so on.... Poenget er at det ikke finnes noen riktig religion, fordi det finnes ingen gud som religionen er bygd på.

Uansett.... Gud er menneskeskapt, and thats the end of it....
Opprinnelig postet av DanBanan:
...Hadde Jesus virkelig en Lillebror?....
Vis hele sitatet...
Ja, Jesus hadde en lillebror...

Det vitenskapen/arkeologene sier om Bibelen er som oftest sprøyt... som nevnt tidligere i tråden; de går til og med så langt at det forfalsker!

Opprinnelig postet av Digital Hybrid:
....Poenget er at det ikke finnes noen riktig religion, fordi det finnes ingen gud som religionen er bygd på...
Vis hele sitatet...
vel.. det spørs om man vil tro på det man ser/leser det..
Bibelen sier at det finnes en Gud... bibelen er inspirert av Gud.. og mange av spådommene i Bibelen har faktisk skjedd...!

Jeg nevner 11.sep...
**slår opp i bibelen**
Den 11 (dagen) boken i bibelen, kapittel 9 (mnd), mellom vers 8 og 9 (mellom kl 8 & 9 skjedde det)...

"...Hvorfor har Herren gjort slik mot dette landet og mot dette huset..."

Spådom? Ikke veit jeg.. men det stemmer i hvertfall.. og dette er skrevet for MANGE hundre år siden...

Og det finnes også mange andre ting, sånn som Ruben nevnte tidligere i tråden; historien om Jesus ble fortalt leeeenge før Jesus ble født..!
Sist endret av jocke; 5. desember 2002 kl. 19:12.
Så har det seg slik at siden 11/9 har folk lett febrilsk etter "spor", og med en gang man finner noe som LIGNER på et "spor" tror de at det er en åpenbaring (eller.no).

Poenget er at det er ikke mulig å si hvilken religion som er riktig.
Og hvis det virkelig finnes en gud, hvorfor er alle religioner så uenige... Jødene at Jesus ikke er messias? Skal det bety at de har feil pga. bibel-læren sier at Jesus _er_ messias, eller skal de kristene ha feil fordi Toraen ikke sier noe om at Jesus er messias?

Det kan bare være en overordnende gud... For det er bare _en_ skaper av alt.

Siden du er kristen mener du selvfølgelig at kristendommen er den riktige religionen.... men HVORFOR er det den riktige? Hvorfor er ikke Islam eller Jøde-religionen riktig?
Sist endret av Digital Hybrid; 5. desember 2002 kl. 19:18.
WOW! Og Nostradamus har også rett! Skjerpings, folkens!!

Forresten: Rastafari er tingen
Sist endret av Dekilaz; 5. desember 2002 kl. 19:18.
Enda dette huset er så ruvende, skal alle som går forbi, grøsse og spotte og spørre: «Hvorfor har Herren handlet slik mot dette landet og dette huset?» 9 Da skal folk svare: «Det er fordi de forlot Herren sin Gud, han som førte deres fedre ut av Egypt, og holdt seg til andre guder, som de tilbad og dyrket. Derfor har Herren ført all denne ulykken over dem.»
[SIZE=1]1. Kongebok 9:8-9[/SIZE]

Dette er jo ikke noen Bibelsk profeti, men det er jo alikavel litt spesielt...
Opprinnelig postet av Digital Hybrid:
Siden du er kristen mener du selvfølgelig at kristendommen er den riktige religionen.... men HVORFOR er det den riktige? Hvorfor er ikke Islam eller Jøde-religionen riktig?
Vis hele sitatet...
Det er dette som er et vanskelig spørsmål.. jeg sier selvfølgelig at kristendommen er den rette religionen...

Jøde-religionen er jo ganske lik kristendommen (de følger den gamle pakten, kristendommen den nye).
Jødedommen er egentlig opprinnelsen til både Kristendommen og Islam. Jødene følger det gamle testamentet (Toraen), og de kristne følger det nye testamentet (Biblen)... Men Islam er ikke særlig lik Jødedommen. Uansett.... Hvorfor skulle dette skje hvis Gud fantes?
Husk også at Jesus var jøde og har aldri vært kristen...
Du svarer fortsatt ikke på hvorfor kristendom er den rette religionen jocke. Jeg vil påstå at det ikke finnes et svar på dette spørsmålet. Mennesket er født med fri vilje, og da kan også mennesket selv bestemme hva slags tro det ønsker å ha.

Å si at "Kristendom er den rette religionen" som jocke så fint sier, vil ikke være riktig. Man skal komme med et rimelig bra argument for å kunne komme med denne påstanden. Svaret "Det bare er sånn", eller liknende svar er lite opplyst og vitner til lite kunnskap. Når så vedkommende forsøker å peke på hvorfor det er det med å si at flere religioner har samme utgangspunkt, er det på tide å himle med øynene

Dette er en like hjernedød diskusjon som å diskutere hvilket fotballag som er best, eller hva slags musikk som er best. Jeg mener at så lenge et menneske har et valg om sin religion, skal dette mennesket respekteres så lenge det ikke begynner å prakke sin religion på andre folk. Jau, det var vel det.
Better than thou.
Jeg syntes synd på mennesker som Jocke. Helt ærlig, jeg syntes synd på dere.
Digital Hybrid
Ja... Men:

> Hvem står bak alle miraklene som skjer på kristne møter osv?
Det er jo folk som har amputert bein, og så har de blitt bedt for, og så "popp" så er beinet der igjen...! (finnes utallige andre eksempler på mirakler og...)

morten

Jeg vet jeg ikke svarte på spørsmålet, morten... Men det gjorde jeg med vilje fordi, sånn som du sier, at mennesket skal få velge selv.. at folk ikke skal prakke religionen sin på andre uten at de vil...

Opprinnelig postet av morten:
...å si at "Kristendom er den rette religionen" som jocke så fint sier...
Vis hele sitatet...
Opprinnelig postet av Digital Hybrid:
...Kristne folk vil selvfølgelig si at Kristendommen er den riktige religionen, muslimer vil si at Islam er den riktige and so on...
Vis hele sitatet...
Opprinnelig postet av jocke:
...jeg sier selvfølgelig at kristendommen er den rette religionen...
Vis hele sitatet...
Ser du sammenhengen? Jeg (som kristen) synes at kristendommen er den rette religionen

Når det gjelder å sammenligne denne diskusjonen med en diskusjon om "beste" fotballag.. så kan et fotballag være bra et år, for så å være litt dårligere neste år... for kristne folk er det bare et svar; kristendommen er den rette religionen...

Vi skal selvfølgelig ikke "rakke" ned på andre religioner... det blir meget feil.. så hvis jeg har gitt uttrykk for det -> Unskyld!
Jeg syntes synd på mennesker som Jocke. Helt ærlig, jeg syntes synd på dere.
Vis hele sitatet...
Hvorfor det?
Better than thou.
Fordi du faktisk tror på slikt som under her.

Opprinnelig postet av jocke
> Hvem står bak alle miraklene som skjer på kristne møter osv?
Det er jo folk som har amputert bein, og så har de blitt bedt for, og så "popp" så er beinet der igjen...! (finnes utallige andre eksempler på mirakler og...)
Vis hele sitatet...
> Hvem står bak alle miraklene som skjer på kristne møter osv?
Det er jo folk som har amputert bein, og så har de blitt bedt for, og så "popp" så er beinet der igjen...! (finnes utallige andre eksempler på mirakler og...)
Vis hele sitatet...
Har du hørt om noe som heter falske ben kanskje?.... Det er umulig!.... ..nei, du skjønner ikke helt... UMUUULIIIG!!!!! at dette kan skje.... det har aldri skjedd, og kommer aldri til å skje av seg selv.... kanskje kan man klare å _lage_ et ben som virker om en stund, men det er alt.... det kan umulig skje av seg selv...
Jeg tror på det, og tusenvis av mennesker har sett slike ting... folk som har hatt et bein som er lengre enn det andre (kalles for et eller annet.. husker ikke navnet...), og så vokser det ene beinet ut slik at de er like lange... høres helt sykt ut, men er faktisk sant...

**lete etter artikkel/bilde/reportasje/film/etc**
Better than thou.
Altså; det har med veksthormonene i kroppen å gjøre, og det er en smule anderledes enn at et ben som er amputert vokser ut igjen.
Dette har ikke noe med mirakler å gjøre... det har noe med tilpasning å gjøre. Benet vil etterhvert klare å tilpasse seg, og bli ca. like langt som det andre... Da jeg gikk i 3. klasse var det ene benet lengre enn det andre... ikke synlig lengre, men nok til at det var slitsomt å gå mye med. Nå, når jeg går i 10. er det like langt som det andre. Benet vokser til og tilpasser seg... det har faen ikke noe å gjøre med mirakler.

Det med healing (eksempel) er bare bullshit.... Det som gjør at healing kan "virke" er troen på at det faktisk funker.... selvom du kanskje har vondt, nekter du for at du har det.
Offtopic

Digital Hybrid: Man bruker samme metode for å teste f.eks. legemidler. I flere tilfeller kan man se at effekten av narrepiller (placebo) er nær opptil effekten av det faktiske legemiddelet.

Tanken kan gjøre det utroligste
Nettopp, Dekilaz ^^
Fett da
- "im sorry sir, but we're gonna have to amputate your leg, but if u believe in jesus u will have another one pop out in no-time"
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
seriøst ass,
hvis man faktisk oppriktig tror at man kan vokse tilbake ett lem som er amputert, så har man nok blitt amputert i halsområdet selv

kroppen har ikke mekanismer for å bygge opp nye benstrukturer.. sveise dem kanskje, men ikke å lage nye.