Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 6646
Hei😊Jeg lurte på andres erfaringer med abstinenser på benzo? Er nå på uke 2 uten... Cold turkey... var på nedtrapping lenge, sprakk flere ganger så det funket ikke for meg. Nå ligger jeg bare stort sett hjemme&ikke orker noe. Kjenner på super angst/abstinens, tinitus, hører Ting &ser ting men vet at det ikke er virkelig heldigvis. tørre øyne,uklart syn, lamhetsfølelse i kroppen/mister følesen i ben,arner&trynetkjempe ekkelt. Munntørrhet,søvn prob, energiløs, mat prob, osv. Ser lite lys i tunnelen her. Så lurte på andres erfaringer? & hvor lang tid dette kan ta, de værste abstinensene? Er så ille at jeg orker gå ut av døra engang
Anonym bruker
"Redd Esel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hva, hvor mye og hvor lenge brukte du?
Stort sett av alt av benzo. Flere ganger om dagen i ca 2 år av og på
Anonym bruker
"Ulykkelig Blåkveite"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sluttet for ca 2måneder sidencold turkey etter 9 års bruk. Sluttet med xanor og zolpidem for ca 4 år siden og startet på 20mg valium hver dag med zolpidem som behov. Sluttet cold turkey som du gjor og opplevde mye av det samme, dog ingen hallusinasjoner eller lyder. Men følte meg senistiv for lyder, lys, økt angst, insomni, muskelsmerter, rykninger, tremor overalt, ubalanse, vanskelig å gå, økt svette, nedsatt apetitt, null energi og som du beskriver tørre øyne, depresjon. Merket det verst ca 7 dager inn verste gav seg etter 3 uker. Fortsatt angst og insomni men det er mye bedre. Alt er fortsatt et herk, feks lage mat eller komme seg ut av huset. Var mye sengeliggende i starten, bare å komme seg ut av sengen var tidvis problematisk. Var veldig irritabel. For meg var nok det beste å bare være alene, hjemme.

Ville aldri klart det om jeg måtte på jobb. Så for meg var det veldig bra at jeg hadde fri en måned for å bli kvitt det verste. Jeg mistet også interessen for det meste, og ingenting gav meg glede. Så måtte tvinge meg til å feks se mer enn 2minutter av en serie eller noe. Det ble gradvis bedre. Tror også det vil hjelpe om man klarer å ha et bra kosthold underveis, jeg klarte det ikke men etterhvert som jeg ble bedre og fikk "ordentlig" mat merket jeg hadde jeg følte meg noe bedre og litt mer energi. Har meditasjon kan hjelpe, men for meg var det vanskelig å finne ro. Hukommelsen var også helt borte i starten men den er nå kommet seg veldig mye, sliter fortsatt litt men forsøker å stimulere den med hjernetrim hver dag.Føler det er blitt mye bedre.

Måtte ty til alkohol ca 4 ganger mellom uke 1 og uke 4, 4 øl på kvelden ca hver 3 dag. Verste hangoveren jeg har hatt, men det hjalp en del der å da. Vil ikke anbefale det men det hjalp når det var som verst for meg.
Hjalp meg også å konstant si til meg selv at dette går over, dette er ikke ille og bare prøve å fortelle deg selv at du klarer det. Søvnen ble bedre men gikk ofte ca 3 dager uten å sove før kroppen bare automatisk slokner, så våknet jeg etter en 2-3 timer.
Er ikke helt abstinentfri enda, og sliter fortsatt med søvn, angst, energi. Er uten pust bare av å gå i 10minutter, helt utsvettet mens hjertet føles ut som det skal dunke ut av brystkassen. Målet nå er vel egentlig bare å prøve å motivere meg selv til å klare 3 treningsøkter i uken.

Så vet ikke om jeg kan anbefale dette men det funket for meg. Sett av en måned, ligg i sengen, hvis du klarer så se serier, filmer tv. For meg funket musikk tidvis, klarte å lese litt også men mistet interessen og var irritert veldig ofte. Ha enkel mat, gjerne sunt om du kan. Hadde ikke direkte craving på benzo slik som du får ved tobakk men noen dager var helt jævlig, så da var det greit å ta et par øl men konsekvensen dagen derpå var ille. Etter ca 17 dager ble det bedre og bedre for hver dag som gikk. Har dog en veldig rar angst nå, som er helt på tryne. Angst over ting jeg ellers aldri hadde angst for..

Lykke til og håper det blir bedre snart.
Anonym bruker
"Farlig Kynokefal"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Angsten blei værre en god stund for meg men de andre symptomene ga seg etter en måneds tid. Pga angsten holdt jeg meg mest innendørs men det kom noe godt ut av det og det var at jeg fikk kutta kontakten med alle jeg hang med som også påvirka til rusbruk. Fikk meg sakte men sikkert nye og rusfrie venner og har det knall i dag! Hold ut og ikke fall tilbake!
Takk for svar����
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hei siden vi er inne på Benzo og det og slutte. Jeg har i ca ett halvt år spist sobril hver dag. Prøver å klare meg med 50mg men er noen ganger på 75mg og100mg. Har tenkt til å kutte ned og slutte.
Skal jeg bare begynne å ta en (25mg) hver dag til det blir tomt? Takker for andre erfaringer og svar.
Sitat av vanskelig&slutt Vis innlegg
Hei😊Jeg lurte på andres erfaringer med abstinenser på benzo? Er nå på uke 2 uten... Cold turkey... var på nedtrapping lenge, sprakk flere ganger så det funket ikke for meg. Nå ligger jeg bare stort sett hjemme&ikke orker noe. Kjenner på super angst/abstinens, tinitus, hører Ting &ser ting men vet at det ikke er virkelig heldigvis. tørre øyne,uklart syn, lamhetsfølelse i kroppen/mister følesen i ben,arner&trynetkjempe ekkelt. Munntørrhet,søvn prob, energiløs, mat prob, osv. Ser lite lys i tunnelen her. Så lurte på andres erfaringer? & hvor lang tid dette kan ta, de værste abstinensene? Er så ille at jeg orker gå ut av døra engang
Vis hele sitatet...
Jeg vet hva du går igjennom nå, og det eneste jeg kan si er at det blir gradvis bedre.

Jeg fikk et tips en gang i tiden om at GABA skulle hjelpe mot abstinensene, da dette funker på de samme reseptorene som benzo.

jeg har ikke factsjekket det, men det kom fra en som til tider gikk på ganske store doser over lengre perioder. Og han sverget på at dette hjalp veldig.

videre så kan lyrica visstnok dempe en del av suget på benzo.
Jeg vet at det å erstatte et problem med et annet ikke er optimalt, men det kan jo hende at det kan hjelpe deg over den verste kneika.

Lykke til
Anonym bruker
"Farlig Kynokefal"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Tom T Vis innlegg
Hei siden vi er inne på Benzo og det og slutte. Jeg har i ca ett halvt år spist sobril hver dag. Prøver å klare meg med 50mg men er noen ganger på 75mg og100mg. Har tenkt til å kutte ned og slutte.
Skal jeg bare begynne å ta en (25mg) hver dag til det blir tomt? Takker for andre erfaringer og svar.
Vis hele sitatet...

Ja trapp ned også gå cold turkey ikke skaff mer når det blir tomt! Lykke til
Vært der, gjort det.
Sitat av Gnob Vis innlegg
videre så kan lyrica visstnok dempe en del av suget på benzo.
Jeg vet at det å erstatte et problem med et annet ikke er optimalt, men det kan jo hende at det kan hjelpe deg over den verste kneika.

Lykke til
Vis hele sitatet...
Lyrica har også heftige abstinenser, så forsiktig.
Prøv å hold deg i aktivitet. Fysisk aktivitet er gull. Og prøv å hold deg opptatt med noe - YouTube, hobbyer, hva som helst som kan få fokuset på noe annet
Anonym bruker
"Vennlig Lodde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Følern!
Bråslutta etter 7 mnd med lyrica/riv/valium.
Lå i senga en uke med «influensasymptomer».
Angst og depresjon ifra helvette.
Svetta så mye om natta at jeg måtte dusje og skifte på senga hver natt. Nattesvetten pågikk i 3 mnd..
Sprakk flere ganger, men vært uten i 4 mnd nå
Hold ut!
Trodde aldri jeg var avhengig av benzo før jeg skulle ha en pause.
Kjip følelse! Farlig farlig
vennlig lodde: Hvor mye er det du brukte at de forskjellige stoffene?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Anonym bruker
"Vennlig Lodde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av wayup369 Vis innlegg
vennlig lodde: Hvor mye er det du brukte at de forskjellige stoffene?
Vis hele sitatet...

Lyrica kanskje to ganger per uke. Pluss en valium/riv innimellom der.
Var noe hver uke men ikke hver dag..
Men avhengi ble jeg.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Lyrica kanskje to ganger per uke. Pluss en valium/riv innimellom der.
Var noe hver uke men ikke hver dag..
Men avhengi ble jeg.
Vis hele sitatet...
Når du trappet ned, spiste du da hver dag?

Det finnes mange måter å slå en benzo avhengighet hvis man er flink til å trikse og mikse uten og bli for hønslaus! Viljestyrke som sådan kombinert med enkelte preparater man bruker som en slags hjulspinn, så man ikke rekker å bli avhengig av et av dem en gang før man lindrer neste dose på reseptoren med et annet substitutt som går på en annen reseptor, MEN som er lik på flere måter og gjør lindring over til et funksjonabelt liv (Det er den korteste veien ut med lindring) .Men det krever dog at man har disse preparatene liggende, eller kan skaffe dem f.eks hos lege. Kindling er også en kjip ting! Kan fortelle mer hvis du vil ha min oppskrift gjennom 15 år med benzo binge i ekstreme doser.

Ellers har du jo Seponering som et alternativ. Det ser nesten ut til at nedtrappingen gjorde deg avhengig? I så små doser med hvite dager i mellom skal det nesten ikke gå ann å bli så dårlig. Vet at Diazepam sitter dog lenge, men dosene dine var jo lave også. Det får vi ser litt mer på snart.
Sist endret av Sluzzz; 3. oktober 2019 kl. 03:50.
Anonym bruker
"Kjær Oter"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Lyrica er det som har gitt meg verst abstinenser hit til, spiste 600mg+ 2-3 ganger i uka i noen mnd og fikk en kjempenedtur når jeg kvitta meg med det siste. Tok lang tid før jeg følte meg bra.

Nå har jeg spist ca 25mg xanor den siste mnd. Føler egentlig at alt går greit etter at jeg slutta for ei uke siden.

Men er det flere som opplever at magen slår seg helt vrang etter å ha slutta?
Må på do heele tiden, vondt i magen og diaré.
Anonym bruker
"Vennlig Lodde"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg spiste ikke hver dag når jeg trappa ned nei.
Lot det gå 3ish dager mellom hver gang jeg tok noe.. Gikk så lenge jeg greide, og litt xtra ;-)
Hadde høy toleranse leenge etterpå.
Magen min slo seg vrang ja, jeg hadde sikkert diaré i 1 mnd etter jeg slutta helt. Gikk ned etpar kg men har lagt de på meg igjen nå
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ja trapp ned også gå cold turkey ikke skaff mer når det blir tomt! Lykke til
Vis hele sitatet...
Takk for svar. Tror du det kan hjelpe med neurontin eventuelt etter nedtrapping og slutt? Eller under nedtrapping?
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Ja trapp ned også gå cold turkey ikke skaff mer når det blir tomt! Lykke til
Vis hele sitatet...
Takk for svar. Tror du det kan hjelpe med neurontin eventuelt etter nedtrapping og slutt? Eller under nedtrapping?
Anonym bruker
"Øm Stingsild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg må kuppet tråden litt, for jeg har nemlig planer om å gå cold turkey av benzo, og skjønner at abstinenser ikke er til å unngå når jeg har brukt følgende resepter daglig, og sjelden skippa en dag, i løpet av 9 år:

16-17 år:
10mg Sobril X3 dagen, med 5 mg Imovane til søvn. Når fylte 17, flytta jeg og fikk ny lege. Han rista på hodet og skrev ut 5mg Valium X4 daglig, med 1 ekstra ved behov.

18-23 år:
Varierende grad mellom valium dosene, aldri over 6 og aldri under 3. Spiste i tillegg hele benzo lista litt for ofte utenom reseptene til jeg ble 23. På fylte 23 har jeg fått utskrevet Sobril 15mg (husker ikke antall dagen), Rivotril 2mg X2-3 daglig max, Xanor 2mg 3X daglig, i tillegg til at sovemedisinen ble utbytta rett fra 7,5mg Imovane rett over på 10mg Mogadon fast Valium
Anonym bruker
"Arg Kyklop"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg må kuppet tråden litt, for jeg har nemlig planer om å gå cold turkey av benzo, og skjønner at abstinenser ikke er til å unngå når jeg har brukt følgende resepter daglig, og sjelden skippa en dag, i løpet av 9 år:

16-17 år:
10mg Sobril X3 dagen, med 5 mg Imovane til søvn. Når fylte 17, flytta jeg og fikk ny lege. Han rista på hodet og skrev ut 5mg Valium X4 daglig, med 1 ekstra ved behov.

18-23 år:
Varierende grad mellom valium dosene, aldri over 6 og aldri under 3. Spiste i tillegg hele benzo lista litt for ofte utenom reseptene til jeg ble 23. På fylte 23 har jeg fått utskrevet Sobril 15mg (husker ikke antall dagen), Rivotril 2mg X2-3 daglig max, Xanor 2mg 3X daglig, i tillegg til at sovemedisinen ble utbytta rett fra 7,5mg Imovane rett over på 10mg Mogadon fast Valium
Vis hele sitatet...
Må nesten fortsette kuppet ditt og spørre hvilke indikasjoner du har fått disse medisinene på? Det virker uvanlig å gi mye benzo til en ung person.

Ellers har jeg viljestyrke til å trappe ned, gjerne så sakte som mulig, og dermed ikke så mye å bidra med ellers i tråden.
Anonym bruker
"Øm Stingsild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Må nesten fortsette kuppet ditt og spørre hvilke indikasjoner du har fått disse medisinene på? Det virker uvanlig å gi mye benzo til en ung person.

Ellers har jeg viljestyrke til å trappe ned, gjerne så sakte som mulig, og dermed ikke så mye å bidra med ellers i tråden.
Vis hele sitatet...
Beklager, postet ved ett uhell før jeg ble ferdig.
*10mg Mogadon med minst 4 valium daglig. Blir 26 år nå til høsten, er mann, veier 73kg.
Indikasjoneneer diagnoser som PTSD, psykoser, uspesifisert personlighets forstyrrelser, paranoid, ekstrem angst og kronisk insomnia. Problemet mitt er viljestyrken, da dag og natt er som en mørk sky, alt er svart, angstfullt, depressivt, konstant våken dag og natt om ikke medisinen vedlikeholdes hver dag og kveld, da kan det fort bli psykoser og paranoid, 24 t i døgnet.
OM, jeg skulle velge en nedtrapping, kan du foreslå en langsom eller rask plan, som går ut på nedstigning daglig/ukentlig med dagsdoser til gitt tid da jeg skal være tablettfri?

Kan noen andre her hjelpe om han ikke har mulighet? Vil virkelig bli tablettfri, selv om jeg ikke burde gå av på en annen måte. Da kommer vel alle problemene fortløpende i retur.. Greia er at uten medisinene er det så forjævlig at selvmord er alternativt når jeg ikke tar noe en dag (veeldig sjeldent), men med tablettene er jeg slitsom å være med, da jeg blir en zombie, og ett null med ett par-tre venner som såvidt orker meg på grunn av tablettene. Har to søsken, mor og far som har det veldig tøft og har det langt fra bra med situasjonen jeg er i.

Annet spørsmål;

Legen min har fortalt meg at dette er eneste mulighet om jeg skal sove om nettene, samt orke fortsette leve. han sa jeg burde være medisinert fast ut livet på grunn av alle problemene. Hva tenker dere, selv om jeg vil stoppe med medisin, tenker dere at det vil gå bra med tiden/årene uten medisin, eller høre på legen og fortsette ut livet?
Anonym bruker
"Øm Stingsild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Edit: Beklager skrivefeil. 0 søvn i natt da jeg valgte å ikke ta Mogadon i går kveld, men klarte ikke la Valiumen ligge i dag.. Dette er vanskelig, jeg ber instendig om at noen andre kan hjelpe å svare om Anonym Bruker "Arg Kyklop" ikke kan svare. JEG ER DESPERAT, jeg ber virkelig hvertfall om ett svar med DINE tanker sånn ca. selv om ikke du kan svare med en så og si korrekt fasit. Blir glad for/ ett svar selv om du ikke kan/er usikker på spørsmålet/spørsmålene. Du er en helt om du kan gi meg ett optimalt svar..!
Anonym bruker
"Arg Kyklop"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Var jeg deg ville jeg tatt en time hos en privat lege og fått hen til å vurdert medisinbruken og fremtidsplanene dine. De har både mer kompetanse og informasjon enn oss her inne. Nedtrappingsplaner er veldig individuelle, og det kan virke som du har fått en lege som kanskje ikke er helt kompatibel med deg.
Anonym bruker
"Øm Stingsild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Var jeg deg ville jeg tatt en time hos en privat lege og fått hen til å vurdert medisinbruken og fremtidsplanene dine. De har både mer kompetanse og informasjon enn oss her inne. Nedtrappingsplaner er veldig individuelle, og det kan virke som du har fått en lege som kanskje ikke er helt kompatibel med deg.
Vis hele sitatet...
Så du sier at privat-leger kan faget og eller hjelpe bedre enn en vanlig fastlege? Har hatt 4 legebytter i.l.a. 4 år, alle har skrevet ut resept, men TO av legene mente at jeg måtte medisineres ut livet(!), og det datt ut av munnen til to forskjellige leger som har null kjennskap til hverandre, samt tidligere journaler. Det var kun journalene som kom på bordet etter en litt for lang stund(noe trøbbel med Helse-Norge eller noe lignende den gang, derfor ingen journal den 1 i måneden ved lege-byttene.), men såvidt innen min viten har de aldri utvekslet kontakt/snakket sammen, fastlegene. Derimot har diverse helsetjenester fulgt meg i årevis, og de har følt det samme som to av de fire legene. Da snakker jeg helsetjenester som psykiatri; akutt innleggelser(enkelte ansatte og noen leger der og som mente det samme(!!), og må vel nevne her at noen psykologer/o.l., har lest gjennom div. journaler og konkludert med det samme som flere andre dyktige helse-personell/og ett par andre innenfor hjelpe-apparatet), polikliniske samtaler ved DPS, og ett par andre instanser. Det vel være en annen utvei enn en fast løsning med tunge medisiner ut livet..!?

SÅ, cold turkey (når starter og hvor lenge varer abstinensene, eller ville du/dere gått for en langsom/rask nedtrapping, eller hørt på helsepersonell..?
Vil så gjerne ut av dette, men er så redd for at det ikke er noen sjanse for at jeg kan leve livet uten kjemiske stoffer i kroppen, daglig, som umulig kan være bra i lengda, og lengda har jeg vel nådd for noen år siden..
Beklager at jeg skrev en hel roman, men er så nervøs for hvordan dette vil gå, og hvilken vei det vil gå..
Anonym bruker
"Arg Kyklop"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Si til legen din at du vil forsøke en nedtrappingsplan fordi du er i en ond toleranse-sirkel og vil prøve en annen tilnærming. Hvordan går alt annet, kosthold/sosialisering/trening/rutiner?
Anonym bruker
"Øm Stingsild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg er redd for at det er entenkt en vond toleranse sirkel eller en vond sirkel uansett, but I'll may give it a shot anyway.
Kosthold er variert fra mellom sunt til tider dårlig, sosialisering takler jeg såvidt selv med en haug beroligende innabords, trening har jeg ikke vært på flere måneder, rutinene mine er dermed og sitte innesperra, glaner på TV og i veggen, røyker litt av og til og sliter generelt med å gjøre stort annet enn å gå tur med hunden, se tv, ligge på soffaen dagen lang fordi jeg klarer ikke engang tanken på å møte andre folk, b.l.a. ...