Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2526
Anonym bruker
"Avhengig Flaggermus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
En bekjent av meg er blitt tvangsinnlagt på psykiatrisk avdeling, på paragraf 10-2 (rusmisbruk), og han gir uttrykk for at han ønsker å stikke av. Jeg råder han i å la være, fordi jeg selv mener han har behov for den behandlingen på tvang ettersom at tidigere frivillige behandlingsopplegg ikke har fungert, og han er på vei ned i en dyp, dyp og dypere dal.

Hvis han velger å rømme er jeg nysgjerrig på hvilke konsekvenser dette kan medføre. Hvilke tiltak vil bli satt inn? Vil han bli etterlyst? Er det straffbart? Blir han rett og slett en rømning? Hvor mye ressurser vil politiet legge i for å finne han igjen? Hva om han rømmer landet?

Noen som har peil?
Han har jo et tvangsvedtak, så jeg er rimelig sikker på at etterlysning blir iverksatt. Hvorvidt det er straffbart, kommer helt an på hvilken måte han vet velger å rømme på. Hvis han utøver vold mot personale, blir nok dette anmeldt. Men å rømme fra psykiatrisk er i seg selv ikke straffbart.

Jeg vil og påpeke at det å rømme fra en lukket psykiatrisk avd er særdeles vanskelig, med mindre han har utgang alene for eksempel.

Hvis du er bekymret for at din venn virkelig kommerr til å prøve å rømme fra avdelingen, kan du jo ringe inn til avdelingen og fortelle dette, da vil nok tilsyn/sikkerhet rundt personen bli mer omfattende, og derav gjøre enhver form for rømming vanskeligere.
Sist endret av freak_delux; 2. februar 2018 kl. 05:09. Grunn: Skrivefeil
ArbeidsledigProletar
Sitat av freak_delux Vis innlegg
Han har jo et tvangsvedtak, så jeg er rimelig sikker på at etterlysning blir iverksatt. Hvorvidt det er straffbart, kommer helt an på hvilken måte han vet velger å rømme på. Hvis han utøver vold mot personale, blir nok dette anmeldt. Men å rømme fra psykiatrisk er i seg selv ikke straffbart.

Jeg vil og påpeke at det å rømme fra en lukket psykiatrisk avd er særdeles vanskelig, med mindre han har utgang alene for eksempel.

Hvis du er bekymret for at din venn virkelig kommerr til å prøve å rømme fra avdelingen, kan du jo ringe inn til avdelingen og fortelle dette, da vil nok tilsyn/sikkerhet rundt personen bli mer omfattende, og derav gjøre enhver form for rømming vanskeligere.
Vis hele sitatet...
Hvis han er tvangsinnlagt er han jo også regnet for å være utilregnelig. Altså, anmeldes vold mot personale fra mennesker som er for psyke til å forstå hva de holder på med?
Anonym bruker
"Høflig Snømus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Hvis han er tvangsinnlagt er han jo også regnet for å være utilregnelig. Altså, anmeldes vold mot personale fra mennesker som er for psyke til å forstå hva de holder på med?
Vis hele sitatet...
Nei det er ikke vanlig å bli anmeldt for utagering mens man er innlagt på tvang. Det finnes sikkert unntak som bekrefter regelen, men jeg har fortsatt til gode å vite om et slikt tilfelle.

Han har jo et tvangsvedtak, så jeg er rimelig sikker på at etterlysning blir iverksatt. Hvorvidt det er straffbart, kommer helt an på hvilken måte han vet velger å rømme på. Hvis han utøver vold mot personale, blir nok dette anmeldt. Men å rømme fra psykiatrisk er i seg selv ikke straffbart.
Vis hele sitatet...
Hvis han rømmer fra instutisjonen og de ikke får hentet ham tilbake innen 3uker opphører vedtaket. Da må det fattes et nytt vedtak før vedkommende kan legges inn igjen.
Høres alvorlig ut hvis legen setter han på institusjon uten samtykke. Er vel en grunn til dette....

Kontakt fastlege og krev sletting av siste 5 år av lege journalen, da fjerner du all informasjon som legene har tilgang på.

Bytt bosted adresse til en annen helseregionen, da mister Det regionale helseforetaket hjemmel til å tilby helsetjeneste som institusjon, denne informasjonen kan ikke sendes mellom helseregioner uten din samtykke.
Da er all informasjon siste 5 årene borte for alltlid.
Så flytter du adressen tilbake til der du bor, når alt er ordnet

Men når du først sitter på tvang er det vanskelig å gjennomføre dette

§ 10-2.Tilbakehold i institusjon uten eget samtykke
Dersom noen utsetter sin fysiske eller psykiske helse for fare ved omfattende og vedvarende misbruk, og dersom hjelpetiltak ikke er tilstrekkelig, kan det vedtas at vedkommende uten eget samtykke kan tas inn i en institusjon utpekt av regionalt helseforetak, jf. spesialisthelsetjenesteloven § 2-1a fjerde ledd, for undersøkelse og tilrettelegging av behandling, og holdes tilbake der i opptil tre måneder

§ 2-1 a.De regionale helseforetakenes ansvar for spesialisthelsetjenester
Det regionale helseforetaket skal sørge for at personer med fast bopel eller oppholdssted innen helseregionen tilbys spesialisthelsetjeneste
Sist endret av intreserte; 4. februar 2018 kl. 11:05.