Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2186
Halloisen freaks!

Jeg er dritt lei av broren min skal laste opp og ned ting og tang. Derfor ville det vært veldig kult med en nettverk overvåkning sånn at jeg kan se når han laster opp/ned. Ikke nødvendigvis hva, men liksom om det er han eller ikke. Noen som vet om hvordan jeg kan gjøre dette. Liksom se hvor "trafikken" kommer fra. Altså når jeg ikke en gang kan være på teamspeak så begynner det å bli ille. :3

Hah, om noen har en ide for et nettverks overvåkning program, så ville det vært kult.
Sikkerhetsklarert
Det finnes ikke noe du kan installere på pcen din og så virker det uten videre.

Skal man overvåke hele nettet ditt, og se hvor trafikken går/til fra så må du overvåke fra modem/router. Det du kan gjøre er å se om router har muligheter for dette i kontrollpanelet sitt. Evt så kan du koble inn en hub før modemet ditt, hvor du igjen kobler til din pc. Der vil du kunne se all trafikk som passerer modemet. Da kan du installere f.eks Colasoft Capsa på maskinen din og der se hva båndbredden din brukes til.

Det enkleste er kanskje bare å installere netllimiter på maskinen til broren din.
Sist endret av Pjukern; 14. april 2013 kl. 11:15.
Dette er ikke noe som er gjort på 1.2.3. og krever vise kunnskaper om nettverk, hvis du ønsker veldig sterkt og sette opp overvåking av nettet deres så anbefaler jeg at du starter opp et prosjekt med og sette opp enten en Linux eller freeBSD boks med nagios installert på

Link: http://www.nagios.org/about/overview
Kan du ikke bare spørre han?..
Sitat av knutazz Vis innlegg
Dette er ikke noe som er gjort på 1.2.3. og krever vise kunnskaper om nettverk, hvis du ønsker veldig sterkt og sette opp overvåking av nettet deres så anbefaler jeg at du starter opp et prosjekt med og sette opp enten en Linux eller freeBSD boks med nagios installert på

Link: http://www.nagios.org/about/overview
Vis hele sitatet...
du får gjort det med pfSense-1.2.3

En annen ting du kan gjøre, hvis du har to nettverksporter i PCen, er jo å ta å stappe hans i én av dine. Så kan du jo rute trafikken videre, men samtidig logge den.
Bare vær obs på at han kan å vil nok komme til og gi deg buksevann, hvis han finner ut at du overvåke han, hadde gjort det samme
Sitat av hayer Vis innlegg
du får gjort det med pfSense-1.2.3
Vis hele sitatet...
Er klar over dette og bruker denne selv, men du har flere overvåkingmuligheter i nagios
Har du en router som støtter snmp kan du bruke mrtg.

http://oss.oetiker.ch/mrtg/
Sitat av knutazz Vis innlegg
Er klar over dette og bruker denne selv, men du har flere overvåkingmuligheter i nagios
Vis hele sitatet...
"Dette er ikke noe som er gjort på 1.2.3" spilte liksom på pfSense v1.2.3 >_> get it? pfsense-2.0.3 er vel siste.
Sitat av hayer Vis innlegg
"Dette er ikke noe som er gjort på 1.2.3" spilte liksom på pfSense v1.2.3 >_> get it? pfsense-2.0.3 er vel siste.
Vis hele sitatet...
jo da jeg tok den, men valgte og kommentere da det er best og bruke dedikert overvåkings verktøy i lengden,