Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 2901
Da jeg våknet i dag, fant jeg ut at ITavisen hadde skrevet en artikkel, der de forteller at Winamp blir pensjonert.
Da forsvinner winamp.com og assosierte nett-tjenester, hva enn de er.

Så jeg lurer på om jeg skal klamre meg fast til Winamp etter døden, eller begynne å venne meg til en ny musikkspiller.


Hovedgrunnene til at jeg bruker Winamp er; mal meg gjerne opp og ned med fjortis, men Milkdrop er en av de to; og den største grunnen er såklart havet med konfigurasjonsmuligheter out-of-the-box.
Det viktigste for meg ville da eksempelvis vært blandt annet muligheten til å:
-Sette hotkeys, jeg liker ctrl+alt+z-b for prev, play, stop osv.
-Velge lydutgang enkelt, til ønsket lydkort eller icecast server (helst + metadata)
-Ting som er kjekt å ha på en dårlig dag, feks stereo swap, stereo > mono.
-Og såklart en god equalizer og muligheter for lydprosess generelt.


Med denne tråden håpet jeg litt på at noen kunne gi meg sin beste anbefaling (entall), og er gjerne eks-brukere av Winamp, eller har stor interesse for lyd.
Angående Milkdrop Visualizer, har jeg funnet ut at en såkalt "projectM" har bygget Milkdrop plugins til "Audacious, Clementine, XMMS, Winamp, iTunes, Jack, PulseAudio, foobar2000, VLC media player and XBMC"
Så hvis noen kan fortelle om disse musikkspillerne, hadde det vært kjempeflott.

P.S: Jeg er glad i plugins
King of Spooning
Acidous's Avatar
foobar2000 stiller vel mye i samme klassen som Winamp når det kommer til konfigurasjonsmuligheter og utvidelser.
Om jeg ikke husker helt feil er det en av kara som var med å utvikle Winamp som står bak foobar2000.
Brukte det litt for noen år sida, og på den tida fungerte det svært bra.

Merkelig nok har jeg endt opp med å gå helt og holdent over til Spotify når det gjelder musikk selv
Jeg har altid hatt Winamp installert siden det hadde full støtte for de utallige chiptune filene og deres mindre vanlige filtyper.
Som allerede nevnt, foobar2000 har veldig mye rom for konfigurasjon, så vidt jeg vet er det den mest populære mediaspilleren blant lyd entusiaster.
Brukte litt Winamp på slutten av 90-tallet. Men jeg må si, etter en del erfaring med itunes, WinMediaplayer og Spotify, så er foobar-2000 den mest lettkjørte, kofigurerbare og greieste mediaspilleren! Hvis jeg skal utsette på noe, er at jeg ikke har sett noen måte å spille av film i den (ikke umulig at det finnes en plugin til det). Men ellers kan du nesten konfigurere denne akkurat slik du liker. Når du ripper sanger, kan du også legge inn IF setninger på filnavn osv.
Og GUI kan konfigureres, så det er nesten bare logoen øverst og oppgavelinja du kan kjenne den igjen i forhold til den nyinstallerte versjonen. Sammen med at den har mange plugins til mediafiler, podcast o.l.
Har alltid brukt Winamp selv, selvom jeg bruker mest spotify nå.

Beste spilleren i mine øyne!
Skaffet meg Spotify med én gang det kom i 2008 eller noe slikt, og kan vel telle antall nedlastede sanger etter det på to hender. Needless to say, jeg har ikke brukt Winamp siden da, og de flere titalls gigabytene med musikk jeg har på den eksterne harddisken ser nesten ikke spilletid lengre takket være streaming.
Selv om Winamp ikke vil bli videreutviklet så vil den jo fungerer så lenge du ønsker å bruke den så lenge du tar vare på installasjonsfilne. Bruker selv Winamp 2.81 fra 2002 og den fungerer perfekt, selv på Windows 8. Hvorfor bytte ut noe som fungerer?
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sitat av rolvs Vis innlegg
Selv om Winamp ikke vil bli videreutviklet så vil den jo fungerer så lenge du ønsker å bruke den så lenge du tar vare på installasjonsfilne. Bruker selv Winamp 2.81 fra 2002 og den fungerer perfekt, selv på Windows 8. Hvorfor bytte ut noe som fungerer?
Vis hele sitatet...

Mmmmm... Et årgangsprogram... mmmm, rundt smak om enn litt spiss i kantene. Jeg kan lukte Windows XP av det... mmmm.

OT:

Jeg bruker Google Music som er browserbasert kombinert med eq fra Realtek.
Sitat av rolvs Vis innlegg
Selv om Winamp ikke vil bli videreutviklet så vil den jo fungerer så lenge du ønsker å bruke den så lenge du tar vare på installasjonsfilne. Bruker selv Winamp 2.81 fra 2002 og den fungerer perfekt, selv på Windows 8. Hvorfor bytte ut noe som fungerer?
Vis hele sitatet...
Hvis programmet har tilgang til internett, ser jeg store problemer med å bruke gammel programvare!
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Hvis programmet har tilgang til internett, ser jeg store problemer med å bruke gammel programvare!
Vis hele sitatet...
Hva mener du med "har tilgang til internett"? Winamp bruker jeg jo bare til å spille av mp3 filer lagret lokalt og streame diverse nettradioer. Dette er jo på inge måte avhengig av noen tjenester fra de som har laget Winamp.
Sitat av rolvs Vis innlegg
Hva mener du med "har tilgang til internett"? Winamp bruker jeg jo bare til å spille av mp3 filer lagret lokalt og streame diverse nettradioer. Dette er jo på inge måte avhengig av noen tjenester fra de som har laget Winamp.
Vis hele sitatet...
Han mener vel at hvis man bruker gammel og utdatert software som snakker med internett er sjansen større for at det finnes eller oppdages sikkerhetshull enn hvis man bruker oppdatert software.
Sist endret av Mith; 25. november 2013 kl. 14:48.
Så er jo spørsmålet om bruken av winamp er så utbredt at noen ser seg bryet med å skrive kode som utnytter eventuelle hull.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Liker winamp pga at jeg har global hotkeys så jeg kan trykke feks ctrl+z for neste track osv selv om jeg er i ett eller annet spill eller program..
Last opp install filene etc. på dropbox?
Hvorfor tar ingen over driften? Er det så mye drift? Er jo bare en musikkavspiller...

Den har jo vært tilgjengelig i mange år. Hvorfor ikke bare ta en symbolsk dollar av hver bruker som donasjon i måneden for å holde det gående?
Sist endret av Taurean; 5. desember 2013 kl. 06:10.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Hvorfor tar ingen over driften? Er det så mye drift? Er jo bare en musikkavspiller...

Den har jo vært tilgjengelig i mange år. Hvorfor ikke bare ta en symbolsk dollar av hver bruker som donasjon i måneden for å holde det gående?
Vis hele sitatet...
Hadde jeg skrevet priprietær programvare så hadde heller ikke jeg, naturligvis, ville gitt bort kode med en relativt stor brukerbase. Jeg kunne heller solgt rettighetene.
Sist endret av m0b; 5. desember 2013 kl. 06:12.
Sitat av |d13m0b Vis innlegg
Hadde jeg skrevet priprietær programvare så hadde heller ikke jeg, naturligvis, ville gitt bort kode med en relativt stor brukerbase. Jeg kunne heller solgt rettighetene.
Vis hele sitatet...
Blir det gjort? Blir det ny musikkavspiller basert på koden?
Det har jeg intet grunnlag for å vite noe som helst om. Men det finnes jo en hel rekke med OpenSource alternativ til Winamp.
Sitat av |d13m0b Vis innlegg
Det har jeg intet grunnlag for å vite noe som helst om. Men det finnes jo en hel rekke med OpenSource alternativ til Winamp.
Vis hele sitatet...
japp, men man kan aunsett bruke vanlig winamp etter at de "gir seg". jeg bruker dem fremdeles også... har foobar også, men den brukes sjeldnere. er kanskje litt for sentimental over winampen...
▼ ... noen uker senere ... ▼
Det er håp for winamp igjen, for dere som likte den
"Winamp + Spotify = Spotiamp"