Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  232 121206
Noen som vet om czort sitt aluminiumpulver er brukbart til Kaliumperklorat/Al flash? ^^,
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Her er bilder av 325 mesh (ca. 44 µm) aluminiumen til czort:
Men det virker ganske fint, men ikke som noe mørkt German Black / pyro micron.
Er usikker på om det fungerer til flash, har aldri prøvd, men regner med at du trenger noe finere…

Bilde av posen:
http://bildr.no/thumb/325220.jpeg
Trykk for større bilde.

Bilde av innhold 1:
http://bildr.no/thumb/325221.jpeg
Trykk for større bilde.

Bilde av innhold 2:
http://bildr.no/thumb/325224.jpeg
Trykk for større bilde.

Thoryllo
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Sitat av tobbi94 Vis innlegg
Noen som vet om czort sitt aluminiumpulver er brukbart til Kaliumperklorat/Al flash? ^^,
Vis hele sitatet...
jeg har prøvd det, og det er absolutt brukbart. Selvfølgelig ikke like kraftig som hvis man bruker dark Al, men jeg tror ikke du blir skuffet . Lagde en 2" flash salutt med hans Al, og det smalt virkelig godt Har lagd endel 2" salutter med german dark også, så jeg har noe å sammenligne med.

Eneste ulempen, som forsåvidt er en stor ulempe, er at fin bright Al er UTROLIG grisete. Det har en veldig fluffy konsistens og flyr overalt når du holder på med det. Dark Al er mye bedre å jobbe med, så det er kanskje verdt å skaffe.
Sist endret av hanses; 14. januar 2009 kl. 23:48.
Very Important Pyrotechnician
Det heter seg at jo større salutter, jo bedre fungerer grovere alu som dette. Blir ofte brukt en blanding av 300-400 mesh bright og dark for å spare penger. Utover det er det bare å "spike" bedre, da smeller det meste godt
Sist endret av Snøfokk; 15. januar 2009 kl. 00:32.
Et lite sprøsmål ang kjemishop...
Jeg bestillte svovel og kaliumnitrat derfra rett før nyttår og betalte ca. den 3. januar. men har ikke fått noen pakke ennå....det er heller ingen update i forhold til Ordrehistorikken. der står det bare:

Ordrehistorikk & kommentarer Dato Ordrestatus Kommentarer
28/12/2008 Avventer betaling
03/01/2009 Betaling mottatt

Så mitt spørsmål er - Hvor lang tid pleier det å ta før man får varene derfra? jeg vet at jeg må ta hensyn til at de har hat problemer med leverandørene osv.....
Sist endret av Falken; 16. januar 2009 kl. 22:14.
Det kan nok ta et par uker, kanskje mer i ekstreme tilfeller.
Jeg bestilte derfra i fjor og det tok litt tid. Jeg sendte mail og fikk meget raskt og hyggelig svar.
De har nok fått en økning i ordrer i det siste, så det kan nok gjøre at det tar litt lengre tid.

Selv om det kan ta litt ekstra tid, har jeg ingen problemer med å både anbefale og fortsatt bruke kjemishop. Sitter faktisk å kikker over sidene deres nå, for å oppdatere "lageret" mitt
Hei!

Ville bare si at på butikkene i sverige som heter "konsum", får man kjøpt salpeter i 40 grams -poser. Disse står i krydderhylla ilag med resten av "santa maria" kryddrene (eller hva dem heter), og har en pris på ca. 5-6 SEK pr pose.
Det er sikkert flere svenske butikker som har dette i krydderhylla
Greit om man ikke trenger så mye salpeter. Kjøpte selv noen poser igår : )

Mvh!
WOOO! Det er dyrt!
I forhold til Krista-K som koster 150-200 NOK for 25kg, så koster 25kg i 40g poser 2650,94 NOK hvis vi skal gå ut i fra 5 SEK per pose.
Ikke nok med det, så vil du trenge 625 poser à 40g for å oppnå 25kg.
Også må du ikke glemme å legge til at du må reise til sverige også.

Så nei takk.
Mvh!
Sist endret av Dwerg; 18. januar 2009 kl. 14:03.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Salpeteren i Santa Marias krydderposer i Sverige inneholder ikke kaliumnitrat (KNO3).
De inneholder Natriumnitrat (NaNo3).
Kjøte en del poser når jeg var i Sverige sist, sammens med en del andre fine stoffer fra Santa Maria.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Der kom Thoryllo før meg ja... Med ett døgn... I allefall, kan nevnes at man kan helt sikkert bruke det til nitrering.
Hei! Noen som har bestilt noe fra:
http://nexusgamers.co.uk/catalog/index.php?cPath=3

Jeg bare lurte på om det er et bra sted å bestille svovel
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Har kjøpt en del bokser hos han, veldig fornøyd, fin kvalitet!
Slengte med borsyre og laktose i en bestilling en gang også, har ikke brukt det enda, men så ut som det var helt fin kvalitet på det
Kvaliteten på svovelet er jeg ikke sikker på...
Har lagt inn en bestilling der selv , hvordan er de med leverings tid egentlig?
Jeg har hatt litt kontakt med han tidligere ,han er en utrolig grei og veldig hjelpsom fyr også

For ca 1 år siden kjøpte jeg 1kg svovel fra en som jeg tror hadde kjøpt derfra og de er de hvertfall kjempebra kvalitet på.
Slik jeg ser det, er det eneste stedet man kan kjøpe Krista-K uten å dra rundt og spørre diverse forhandlere om de har det/sende mail, http://www.mamut.net/sognabaer/shop/. Er dette riktig? Og hva kostet det for frakten med nor-cargo, Nitro-Fis?
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Jeg har hatt endel bestillinger hos han. Jeg har blant annet kjøpt svovel i form av chips, og regner med at det er bra saker. Det er jo en dedikert pyro-nettbutikk, så kvaliteten burde jo være tilfredsstillende for pyrobruk. Han har jo gode priser på endel kjemikalier og også på oppbevaringbokser som er veldig fine!

Han bruker som regel mellom 1-2 uker på levering har jeg erfart. Det tar endel dager før han sender, men når han gjør det får man det fort!
Sitat av 1UP Vis innlegg
Slik jeg ser det, er det eneste stedet man kan kjøpe Krista-K uten å dra rundt og spørre diverse forhandlere om de har det/sende mail, http://www.mamut.net/sognabaer/shop/. Er dette riktig? Og hva kostet det for frakten med nor-cargo, Nitro-Fis?
Vis hele sitatet...
Det blir endel.
Tror det er snakk om 7-800kr med moms.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Det blir endel.
Tror det er snakk om 7-800kr med moms.
Vis hele sitatet...
var ikke akuratt billig kan jo få en halv palle med krista-k for den prisen .

Sitat av Heltgrisk Vis innlegg
Er ikke det litt Griskt og starte en Titel "Hvordan skaffe hva?". Blir helt Kvalm jeg
Vis hele sitatet...
Og probleme ditt er ,men ja jeg ble kanske kvalm nå ja. Btw den var unødvenig egentlig
Sist endret av Bowman; 21. januar 2009 kl. 01:25.
Sitat av iskaffe Vis innlegg
var ikke akuratt billig kan jo få en halv palle med krista-k for den prisen .
Vis hele sitatet...
det er jo bedre enn å kjøpe hos forhandlere for 50kr kiloet, det skulle vel bli ca 1250kr, + frakt.
Så om man ikke har tilgang til å kjøpe det på fk er jo 7-800kr så mye
Nå har jeg bestilt en sekk fra mamut.net, på siden stod det 566kr(?), etter eller annet sted mellom 500 og 600 inkl frakt. Stod også at det ble postoppkrav, så ingen betaling før jeg har pakken mellom hendene. Skal skrive om den når/om den kommer.

Lurer på om det fortsatt går ann å skaffe faxe blekelut 2 i Bergen, Noen som har peiling?

Sitat av Heltgrisk Vis innlegg
Er ikke det litt Griskt og starte en Titel "Hvordan skaffe hva?". Blir helt Kvalm jeg
Vis hele sitatet...
Jeg har sagt det før, og sier det på nytt:
GTFO nFF
Har ikke sagt at det er økonomisk for dere, men for meg så er det faktisk ikke så veldig ille. Det har jeg forklart tidligere i denne tråden.
På sognabær.no er nok ikke moms beregnet inn i prisen.
Når det gjelder selve frakten er jeg villig til å betale ekstra når sekken blir levert på døra midt i et byggefelt.
kjøpte kno3 fra akvarieutstyr jeg, funker veldig bra, kanskje ikke akkurat det billigste, men når man ikke har annet valg så duger det.
Reinert med beine !
griped's Avatar
Kan bare opplyse dere om at Faxe blekelut 2 er veldig vanskelig å få tak i nå! har snakket med en som holdt en malingsbutikk. Og han sa de Faxe ikke lengre hadde kontrakt med Jotun så faxe vil ikke lengre komme i hyllene. Jotun skulle vist lage noe lignende produkter men kan nok ikke brukes så bra til å lage AP med..

Han sa det at han var en av de få so en gang hadde noe igjen (rundt årskiftet) men det hadde kommet folk fra andre steder i landet bare for å få tak i det så det var helt tomt. Han ringte produsenten og de var også helt tomme, men han som holdt butikken sa han skulle ringe til de som sist fikk utlevert faxe blekelut fra produsenten. Så får jeg bare håpe at jeg klarer å få noen liter
Sitat av Pyro_Killer Vis innlegg
Lurer på om det fortsatt går ann å skaffe faxe blekelut 2 i Bergen, Noen som har peiling?
Vis hele sitatet...
på Os har de iverfall masse! Var innom jernvaren på amfi senteret, der hadde de sikkert 20 kanner

noen som har vert borti disse http://www.permakem.no ser jo ut som de har alle verdens stoffer?

btw! Edit knappen er gone :O
Sist endret av Xzip; 21. januar 2009 kl. 21:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvorfor sier de at den kjemiske formelen for kaliumnitrat er K2CO3 på denne siden? http://www.permakem.no/cms/index.php...emid=50&id=128

Og hvor kan man kjøpe svartkrutt? (black powder)
Sist endret av 1UP; 21. januar 2009 kl. 23:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg tror man må ha "Jeger lisens" eller noe liknende for å kjøpe svartkrutt...
Sitat av 1UP Vis innlegg
Og hvor kan man kjøpe svartkrutt? (black powder)
Vis hele sitatet...
De får du kjøpt i så si alle butikker der de selger våpen og ammunisjon, i 500g bokser.

Sitat av FireHawk Vis innlegg
Jeg tror man må ha "Jeger lisens" eller noe liknende for å kjøpe svartkrutt...
Vis hele sitatet...
Ja helt rett du må ha jeger prøven også ,
Men husker jeg ikke helt feil så kan du også kjøpe krutt hvis du har sprengesertefikat ,noen som kan bekrefte det?
Så må du vel vær 18år for å kjøpe krutt når du har jegerprøven.

Hvis du bruker kruttet der til noe annet en å lade kuler med så vil du nok bli fra tatt jegerprøven og få en saftig bot hvis du blir tatt.

De enkleste er jo å lage selv
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Kruttet du får kjøpt i våpenforretninger er ikke svartkrutt, men nitrocellulosekrutt.
Det finnes et substitutt som heter pyrodex.

Svartkrutt får man hos enkelte fyrverkeriimportører, og det kreves både oppbevaringstillatelse fra brannvesen samt kjøpstillatelse fra politiet.

Det koster forøvrig kr. 600 pr. kg, så det er greit å kunne lage sitt eget!
Shit.
Jegerlisens, 18 år, sprengesertifikat og oppbevaringstillatelse!

Jeg trenger det til raketten min, som fallskjermsutløser. Det er lett å se at guiden er laget i USA, det sto at man kunne kjøpe svartkrutt i de fleste butikker og at det ikke var så dyrt
Ja, jeg får vel lage selv. Noen som har en god guide? Jeg vet hva det består av og i hvor store mengder, men hadde vært fint med en guide.

EDIT: Noen som kan svare meg på spørsmålet om hvorfor de kalte kaliumnitrat for K2CO3? Jeg antar at det bare er en skrivefeil.
Sist endret av 1UP; 22. januar 2009 kl. 00:40.
http://www.warispeace.co.uk/forum/sh...d.php?t=120896

K2CO3 har ingenting med kaliumnitrat å gjøre så dette skyldes nok en grov skrivefeil eller uvitenhet.
Konge guide!
Takk skal du ha. Det var ikke helt slik jeg hadde trodd man skulle gjøre det :P
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Sitat av Bang Vis innlegg
Kruttet du får kjøpt i våpenforretninger er ikke svartkrutt, men nitrocellulosekrutt.
Det finnes et substitutt som heter pyrodex.

Svartkrutt får man hos enkelte fyrverkeriimportører, og det kreves både oppbevaringstillatelse fra brannvesen samt kjøpstillatelse fra politiet.

Det koster forøvrig kr. 600 pr. kg, så det er greit å kunne lage sitt eget!
Vis hele sitatet...
Njah. Har kjøpt svartkrutt for hjemmelading et par ganger, produsert av Wano. Det var dog for noen år siden. Nå har det kommet et pålegg om oppbevaringstillatelse fra brannvesen, så det er litt mer stress. Det skal likevel ikke være særlig vanskelig å få, så det er bare å ta seg bryet med det. Det største problemet tror jeg nok er stor mangel på importører, så du vil slite litt med å finne noe. Mulig at Landrø kanskje kan skaffe, de har det meste.
Vist man skal kjøpe svovel på apoteket... Hva koster det da? og er det veldig vanskerlig å få kjøpt det der?
Nå har jeg drivet og søkt rundt for å sjekke om det er andre steder man kan få tak i KNO3 enn å gå til Felleskjøpet. Eneste jeg har sett som selger det, er Permakem. Jeg har kontaktet dem via mail, men ikke fått svar.

Men, jeg kom over en side der det var krevet om et rakettprosjekt. De sa at de hadde ringt til permakem og bestilt! Har dere erfaring med permakem? Spør de spørsmål om hva man skal bruke det til? Og hvis de spør om det, hva kan man trenge masse ren KNO3 for? Bortsett fra å gjødsle

EDIT: Her er det som sto på siden (utrdrag):

Vi fant ut at vi trengte større mengder og billigere salpeter enn den som selges på apoteket. En telefon ble tatt til Permakem, og Roy Anders, Per Magnus, Sigve og meg bestilte 25 kg salpeter (kaliumnitrat) og 25 kg sorbitol. Etter noe over en uke ble det levert.
Sist helg (12.-14. mai) ble raketten bygget. Den ble laget på samme måte som sist. Men smeltingen foregikk i en panne over en termostatstyrt kokeplate. Sorbitol blir heller ikke karamellisert slik som sukker blir ved høy varme.

Vi brukte 130 g salpeter og 70 g sorbitol.
På søndag var det klart for oppskytning. Det ble gjort på samme måte som sist, men med fjernstyrt avfyring. Denne gangen gikk det mye bedre. Raketten for så høyt at vi ikke kunne se den og vi klarte ikke å finne den igjen.
Sist endret av 1UP; 22. januar 2009 kl. 17:18.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Jeg tviler sterkt på at permakem bryr seg med hva du skal bruke det til. Jeg tror helt ærlig at den jevne ansatte i de fleste forretninger kun vil finne det artig og spennende dersom du sier du skal lage modellraketter.
Very Important Pyrotechnician
Sitat av 1UP Vis innlegg
Vi fant ut at vi trengte større mengder og billigere salpeter enn den som selges på apoteket. En telefon ble tatt til Permakem, og Roy Anders, Per Magnus, Sigve og meg bestilte 25 kg salpeter (kaliumnitrat) og 25 kg sorbitol. Etter noe over en uke ble det levert.
Vis hele sitatet...
Ja, leste den siden, men tror det var et prosjekt i forbindelse med skole, og da er plutselig alt så mye enklere. Mener jeg snakket med permakem, og jeg fikk ikke noe napp der.
Da er det vel bare å si at det er for et prosjekt på skolen? Eller de vil vel ha bevis for dette...
Er det noe konsensus om hvor man lettest kan skaffe svovelsyre?
Gjør ikke noe om det må destilleres først for å få høy konsentrasjon.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
1 liter konsentrert svovelsyre koster 97.50 kr inkl. MVA på KPT naturfag (+ frakt)
http://kptnaturfag.no/shop/779

Har faktisk også sett svovelsyre på noen jernvarebutikker (usikker på konsentrasjonen)

Hjelle Kjemi i berge selger svovelsyre (bare i stor kvanta 25liter(?) tror jeg)

Apotek selger svovelsyre (rundt 500kr literen tror jeg det var).

Er ikke sikker på dette, men muligens man kan bruke batterisyre (svovelsyre) som selges/solgtes på Biltema i Sverige. / eller så kan du muligens få ut noe svovelsyre fra bilbatterier.
Svovelsyren jeg har sett på jernvarebutikker går ofte under navnet "akkumulator væske" med en konsentrasjon på "60-90%".
Tror også at det med Helle kjemi stemmer, mener at det var det jeg fikk beskjed om sist jeg sjekket dette.
Salpetersyre konsentrert 1000 ml 115.00 kr
Salpetersyre konsentrert pa 1000 ml 368.00 kr

Noen som vet hva de mener med 'pa' her?
Var da veldig stor prisforskjell.
PA - Pro Analysis.
Altså for analyse, er med andre ord ingen andre stoffer som kan kødde til noe under en analyse.
Her er kiloprisen for kaliumnitrat fra de forskjellige stedene man kan få det:

Dampsaga Zoo: 50,- pr kilogram
http://www.mamut.net/sognabaer/shop/ : 25,- pr. kilogram
Keten.org.pl: 75,- kilogram
Akvarieutstyr.com: 180,- pr kilogram
Kptnaturfag.no: 390,- pr kilogram
Apoteker: Omtrent 1200,- pr kilogram
Felleskjøpet: Som krista-k, 7,20,- pr kilo (180 for 25 kilogram)
Svenskakemi.nu: Venter på svar
Sist endret av Hedges; 24. januar 2009 kl. 04:35.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
PA - Pro Analysis.
Altså for analyse, er med andre ord ingen andre stoffer som kan kødde til noe under en analyse.
Vis hele sitatet...
Peiling på hvor rent det er da? Hadde håpet på >98%.
Hvis det inneholder så lite forurensende stoffer at det ikke vil gjøre utslag under analyse er det noe som sier meg at vi lett tipper over 98% renhet.
Ok.
Har du peiling på hvor mye den andre kan være på?
Den reneste er jo over 3 ganger dyrere.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Trådstarter Donor
Sitat av byp4ss Vis innlegg
Ok.
Har du peiling på hvor mye den andre kan være på?
Den reneste er jo over 3 ganger dyrere.
Vis hele sitatet...
"Konsentrert" salpetersyre regnes for å være rundt 98 % og oppover. Mye av den heftige prislappen på den andre skyldes bare at det står "PA" på den.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
"Konsentrert" salpetersyre regnes for å være rundt 98 % og oppover. Mye av den heftige prislappen på den andre skyldes bare at det står "PA" på den.
Vis hele sitatet...
Da bør jeg vel gå for den billigste? Er vel ikke noen særlig forskjell da?

Hvorfor er konsentrert salpetersyre billigere enn 6 m salpetersyre i 1000 ml flaske?

933 Salpetersyre 6 m 1000 ml 160.00 kr
741 Salpetersyre konsentrert 1000 ml 115.00 kr
Sist endret av boblehest; 24. januar 2009 kl. 00:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Noen som vet hvor det er mulig å kjøpe sorbitol?
Sitat av byp4ss Vis innlegg
Da bør jeg vel gå for den billigste? Er vel ikke noen særlig forskjell da?

Hvorfor er konsentrert salpetersyre billigere enn 6 m salpetersyre i 1000 ml flaske?

933 Salpetersyre 6 m 1000 ml 160.00 kr
741 Salpetersyre konsentrert 1000 ml 115.00 kr
Vis hele sitatet...
Kanskje det er fordi de har tatt seg det lille ekstra bryet med å blande den så nøyaktig de klarer til 6M.
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Sitat av 1UP Vis innlegg
Noen som vet hvor det er mulig å kjøpe sorbitol?
Vis hele sitatet...
Sorbitol er et tillatt søtningsmiddel i Norge, så skal nok være mulig å få tak i her til lands. Jeg prøvde å søke litt, men fant ikke ut hvor man kunne kjøpte det i Norge.

Det selges masse sorbitol på eBay!
http://shop.ebay.com/?_from=R40&_npm...All-Categories

Bare litt tilleggs info som jeg la til fordi jeg kjedet meg:
Tannkrem/pasta inneholder også en del sorbitol, varierer litt i mengde fra produkt til produkt, men noen av tannkremene jeg har sjekket, var hovedingrediensen sorbitol! Nå kan ikke jeg så mye om sorbitol.
Men det skal nok en del til for å utvinne sorbitol fra tannkrem, og er nok ikke noen store mengdene du får ut
Har du en tannkremfabrikk i nærheten så kan kanskje få noen kilo sorbitol der! Men er usikker på om det er noen tannkrem/pasta fabrikk i Norge.