Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 4761
Dersom man kjøper BTC og overfører for over 10.000. Hva vil bli konsekvensene? Om noen?
Alt jeg vet er at det blir rapportert til skatteetaten. Men vil det føre til at banken tar en ekstra kikk på transaksjonen også?
Blir litt det samme som om du overfører penger til et utenlandsk fond eller valutabørs. Gevinsten er skattepliktig så de noterer sikkert det.

https://www.skatteetaten.no/bedrift-...rtuell-valuta/
Trådstarter
Sitat av fustercluck Vis innlegg
Blir litt det samme som om du overfører penger til et utenlandsk fond eller valutabørs. Gevinsten er skattepliktig så de noterer sikkert det.

https://www.skatteetaten.no/bedrift-...rtuell-valuta/
Vis hele sitatet...
Ja, akkurat det forventer jeg.
Er ikke skatteetaten jeg er redd for, men banken.
Om du skal drive med eingongshandel - i alle fall handel i mindre skala enn næringsverksemd basert på sal/veksling - så går nok dette heilt fint. Det enklaste er nok å ta ein telefon til banken og høyre kva rutiner dei har for kundar som ynskjer å spytte inn noko cash i spekulasjon.

For øvrig: du kan alltids mure pengane via anna lommebok - t.d. Paypal eller kryptobørsar. Då slipp du å handle direkte frå bankens konto.

EDIT: Sparebanken SFJ godkjendte bedriftskonto for Sunde som er omtala i linken over. Tvilar på du får nemneverdige utfordringar som privat spekulant.
Sist endret av h4ppyg0lucky; 11. mai 2020 kl. 16:36.
Kjøp heller av en nordmann. Jeg har kjøpt og solgt crypto i flere år for større summer. Aldri fått noe spørsmål av banken. Men dette er overføringer mellom private nordmenn.
Jeg overførte 5 - 600000 i fjor, til Coinbase Etoro.com og Binance. Flere mindre transaksjoner fra 5 - 50000. Banken kontaktet meg etter par hundre tusen og spurte om jeg visste hva jeg drev med, og om jeg ble lurt. Og de lurte på hvor jeg hadde fått pengene fra. 10000 er 0 problem
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av Defending Vis innlegg
Dersom man kjøper BTC og overfører for over 10.000. Hva vil bli konsekvensene? Om noen?
Alt jeg vet er at det blir rapportert til skatteetaten. Men vil det føre til at banken tar en ekstra kikk på transaksjonen også?
Vis hele sitatet...
Leser jeg mellom linjene ønsker du å kjøpe krypto uten å betale skatt på eventuell gevinst. Eller så ønsker du å kjøpe noe med det som ikke er lovlig :-)

Bankene fører bare en oversikt over alle overføringer, enda de rapporterer mistenkelige transaksjoner. Å sende penger til kryptovalutabørser er ikke noe problem overhodet for slike summer.

Går du over 50-100.000 kan det hende at noen varsellamper begynner å blinke.
Trådstarter
Sitat av Stadheim12 Vis innlegg
Leser jeg mellom linjene ønsker du å kjøpe krypto uten å betale skatt på eventuell gevinst. Eller så ønsker du å kjøpe noe med det som ikke er lovlig :-)

Bankene fører bare en oversikt over alle overføringer, enda de rapporterer mistenkelige transaksjoner. Å sende penger til kryptovalutabørser er ikke noe problem overhodet for slike summer.

Går du over 50-100.000 kan det hende at noen varsellamper begynner å blinke.
Vis hele sitatet...
Vel, kjøper 90% av gangene av privatpersoner gjennom localitsoins, og da skal rapportere denne overførselen til skatteetaten. Så vidt jeg har forstått det.
Er jo derfor man ikke kan ta ut mer enn 10.000 i minibankene. Om jeg ikke tar feil.

Sitat av Stadheim12 Vis innlegg
Leser jeg mellom linjene ønsker du å kjøpe krypto uten å betale skatt på eventuell gevinst. Eller så ønsker du å kjøpe noe med det som ikke er lovlig :-)

Bankene fører bare en oversikt over alle overføringer, enda de rapporterer mistenkelige transaksjoner. Å sende penger til kryptovalutabørser er ikke noe problem overhodet for slike summer.

Går du over 50-100.000 kan det hende at noen varsellamper begynner å blinke.
Vis hele sitatet...
Glem det forrige innlegget jeg skrev, her kommer et mer fullverdig innlegg som bedre forklarer hva jeg mener.. og vet.


Vel, kjøper selv 90% av gangene av privatpersoner gjennom LocalBitsoins. Og ut fra det jeg har fått opplyst på flere bankers nettsider så vil alle overføringer på 10.000 eller mer til andre norske bankkunder bli rapportert til skatteetaten. Bortsett fra når overføringen er til firmaer som Telenor og andre offentlige firmaer. Det samme gjelder muligens også nå de 10.000 overføres til en utenlandsk bank. Men ikke helt sikker der.

Ingen av de blir etterforsket uansett. Kun de som er helt innlysende at kan være hvitvasking (overføringer som kan stamme fra kriminalitet).
Er jo derfor man ikke kan ta ut mer enn 10.000 i minibankene. Tror jeg. Enten det eller for å unngå at minibanken går tom for raskt.
Sist endret av Defending; 17. juli 2020 kl. 00:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.