Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 3385
Opprettet denne kontoen fordi jeg ikke helt vet hvordan jeg skal løse et "problem" så og si.
Jeg er for øyeblikket i Thailand hvor jeg har vært de siste 3 månedene. Jeg reiste hjemmefra med en del baggasje siden jeg dro hit for et profesjonelt dykker-program.

I juli skal jeg reise videre og har ikke plass til å drasse med meg en haug med dyrt dykkerutstyr og tunge bøker, og kunne også godt tenke meg å sende hjem laptopen, kamera og diverse andre ting jeg ikke kommer til å ha bruk for videre. Jeg skal ikke tilbake til Norge før ved juletider og tenkte derfor å sende baggasjen min med post. Baggasjen vil selvfølgelig gå igjennom tollen når den kommer til Norge. I følge tollen må man legge ved kvitteringer for alle ting jeg har i den eventuelle baggen som kommer hjem, noe jeg ikke har mulighet til siden mye er kjøpt brukt (men alt er kjøpt i Norge).

Hva er mulighetene jeg har her? Kan jeg markere sendingen som en gave og sende den til min egen familie? Kan jeg skrive at verdien er 0kr? Noen som har gjort dette før eller som har mer peiling på dette enn meg?
Er det brukt og ser brukt ut så kommer ikke tollvesenet til å bry seg (på lik linje som hvis du bærte utstyret over grensa og gikk på grønt). Det er kun hvis det er åpenbart kjøpt nytt (i original emballasje etc) i utlandet at de mistenker og straffeforfølger deg. Du er langt ifra den eneste som gjør noe sånt og du har ingenting å bekymre deg for så lenge utstyret ikke ser flunkende nytt ut. Du tar en mye større risiko hvis du merker det som gave som koster 0 kr. Er du i stuss, kontakt tollvesenet, de er tro det eller ei ikke på jakt etter å ta uskyldige folk, de har plenty med skyldige folk og pakker å ta av.