Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2582
Kom over denne nyeheten på Aftenposten sine nettsider i sted.

Her tar de opp Norge sitt samarbeid med seks andre land ang. registrering av nettsider hvor de selger "Legal Highs" og nettforum hvor legal highs blir diskutert(!).

Hvis de fortsetter slik blir det vel bare værre og værre å få tilsendt slikt i posten...

Hva mener dere?
Sist endret av Bluish; 3. desember 2009 kl. 14:33.
Ja du har rett, det er bare å bestille nå som det fremdeles er mulig.

En ting jeg har lurt på, de har stoppet mange pakker adressert til meg, tar de navnet mitt på noen svarteliste? Har bestilt etter de har stoppe andre pakker, så har de kommet igjennom så antar de ikke har det. men noen som vet?
Personlig synes jeg det er latterlig å gi dette "problemet" oppmerksomhet i media, eller bruke penger på å stoppe denne ytterst beskjedne importen og bruken.

Det dreier seg ikke om et stort samfunnsproblem, slik som med de veletablerte illegale stoffene. De aller fleste av "legal highsene" har heller ikke et potensiale for utbredt misbruk, og kan ikke betraktes som en trussel på samme måte som de stoffene samfunnet sliter med å begrense skaden av i dag (alkohol, tobakk, opiater, amfetaminer og koakin, benzoer etc.)

Jeg skjønner at myndighetene blir nyskjerrige og føler et behov for å kontrollere situasjonen, men jeg tror virkelig ikke legal highs noen gang ville blitt et stort problem, selv om man hadde latt forhandlerene og brukerene holde på i fred.

Jeg synes også det er synd om enda flere søknede, vitebegjerlige unge mennesker, med et øsnke om å utforske seg selv og verden rundt seg, skal bli kriminalisert. For, lets face it, et forbud stopper ikke denne industrien med det første.
Sist endret av felix_poker; 3. desember 2009 kl. 15:33.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
For, lets face it, et forbud stopper ikke denne industrien med det første.
Vis hele sitatet...
Det virker som om tollerne sier basically det samme:
–Det som er nytt, er det brede spekteret av nye stoffer som dukker opp, den aggressive markedsføringen av produkter merket på en bevisst villedende måte, den økende bruken av Internett og hvor raskt markedet reagerer på kontrolltiltak, sier direktør Wolfgang Götz ved Europeisk overvåkingssenter for narkotika og narkotikamisbruk.

Vi er nå inne på den samme vanlige spiralen. Før var det ganske lett å få tak i relativt trygge kjemikalier, men etter hvert som det har blitt fokus på det, har dette gått over til sære urteblandinger og udeklarerte kjemikalier med enda mer uforutsigbare virkninger. Driver ikke med noen av delene selv, men ser mer problemer situasjonen i dag enn sånn det var bare for noen år siden.
Så denne overskriften når jeg gikk forbi narvesen idag, rett på nettavisen når jeg kom hjem.
De får skrive om hva de vil, men dette vil sikkert føre til ett raskt forbud.

Blant de nye stoffene er også et produkt som går under merkenavnet Spice. En blanding av urter og kjemiske produkter som gjerne markedsføres som blant annet røkelse.

I tillegg kan brukeren bli aggressiv, sier Skutle
Vis hele sitatet...
Stemmer dette? Har ikke hørt om noen økt aggressivitet etter å ha tatt spice? Og har ikke merket noe slikt selv heller.
Dessuten sier tollerne selv at de for det meste beslaglegger små kvanta, som brukerne mest sannsynlig skal ha til eget forbruk. Skjønner ikke at det skal være så galt.
Apx 500: Reagerte også på det. Har aldri hørt om noen som har fått angst etter salviabruk, så jeg tror journalisten har blanda sammen bivirkningene de har nevnt om andre legal highs.
Alt av brev som kommer til Norge går gjennom samlebåndet utenfor Oslo. Hittil i år har tollerne der beslaglagt rundt 500 partypiller, 600 gram Spice, 3000 gram kratom, 2200 gram bark blandet med urter og 100 gram salvia divinorum. Ifølge Tollvesenet er det ofte unge menn mellom 20 og 30 år som står som mottagere, men også unge kvinner.
Vis hele sitatet...
De beslaglegger vel strengt tatt ikke stoffene? Alt blir returnert til avsender, forutsatt at stoffene kun er reseptbelagte. Morsomt at de ikke nevner et ord om at import er fullstendig lovlig.

En annen ting som jeg lurer på er hvorfor det tar det opp akkurat nå. Det er vel ikke akkurat en rykende fersk nyhet. Vil tro at de har hatt saken liggende en stund, til at det ikke er særlig mye annet å skrive om. Folk begynner vel å kjede seg over Kongo-dramaet.

Edit: Jeg lurer på hvor mange slue tollere og journalister som leser denne posten.
Sist endret av sofa; 3. desember 2009 kl. 16:09.
Sitat av sofa Vis innlegg
De beslaglegger vel strengt tatt ikke stoffene? Alt blir returnert til avsender, forutsatt at stoffene kun er reseptbelagte.
Vis hele sitatet...
Vet om mange sider som sender uten returadresse, dermed blir de sendingende beslaglagt er jeg ganske sikker på.
Sitat av sofa Vis innlegg
De beslaglegger vel strengt tatt ikke stoffene?
Vis hele sitatet...
Fra siden du har bestil fra skjer nok det, de vet jo ikke hvor de skal returnere den:

"There are no labels on the packaging except the delivery address."
Sitat av apx500 Vis innlegg
Fra siden du har bestil fra skjer nok det, de vet jo ikke hvor de skal returnere den:

"There are no labels on the packaging except the delivery address."
Vis hele sitatet...
Vel, jeg ringte siden jeg bestilte fra senest igår og spurte hva som var standard prosedyre om sendingen skulle bli stoppet. Jeg spurte om de hadde returadresse på pakken, noe de sa de hadde. De sa at så snart pakken kommer i retur, vil de kontakte meg og høre hva jeg ønsker skal skje med den. For sikkerhets skyld sjekket jeg siden deres og, for å se om de hadde noe informasjon om returadresse.

Dette fant jeg:
All orders are sent in plain packaging. There is no labeling on the boxes or envelopes to indicate what the contents might be. The address label contains your delivery address and a barcode which represents your order number. Royal Mail requires us to have a return address label on your parcel.
Vis hele sitatet...
Videre står returadressen som står på pakken, men ettersom jeg ikke ser noe behov for det her på forumet, stopper jeg sitatet mitt der.
Ah, greit my bad, og nok off-topic for idag.
Sist endret av Reply_to; 3. desember 2009 kl. 16:58.
Jeg leste noe greier i avisa i dag om at fra 2010 skal mange av legal highs'ene settet opp på narkotikalisten. : S
Det jeg fant noe merkelig var at det ikke ble nevnt et eneste ord ang. sykehusinnleggelser som følger av bruk av disse stoffene.

F. eks ble vinkvoten hevet i 2006 med det resultatet at tollvesenet beslagla vesentlig mindre enn det foregående året. Det står jo skrevet i selve artikkelen...skjønner de ikke at ting som legal highs og også illegale stoffer som er under definisjonen narkotika ikke vil ble borte like vel? Det skjedde med Alkoholen på 30-tallet eller noe sånt også. Forbudstiden ble brutt her som i andre stater med dette forbudet slik som USA - (hvor mange også mener det førte til en krig)...

Men ærlig talt var ikke legal highs som spice et særlig stort problem med tanke på at en pakke inneholder 3g og det var importert 600 gram. Mange av disse pakkene sendes dessuten tilbake for andre gang da det blir stoppet og sendt tilbake til avsender, men mange forstår ikke at det ikke er særlig lurt like vel da det kan lage et register på deg av en eller annen grunn. (etterfølgelse av de som potensielt bryter loven...) 100 Gram Salvia er lite når det selges per/g... Det selges for ca 100kr pr.g, og det betyr at så lite som 100 forskjellige mennesker som har vært på dette forumet har bestilt EN gang hver.... ikke akkurat noe samfunnsproblem...3000 gram kratom har jeg ingen kommentar på da jeg ikke har noen spesiell kjennskap til dette untatt at det var ubrukelig og vondt (lite lyst til gjentagelse) Jeg personlig syns det var bortkastet da jeg ikke orket tanken på å drikke en kopp med bladmøkk:S

500 partypiller er jeg derimot noe kritisk til da flere av disse har relativt offentlige skadeomfattningsrapporter lett tilgjengelig, og flere har også rapportert til forumene selv om dårlige erfaringer som matcher andres. 500 piller er jo ikke egentlig veldig mye, men med tanke på den utrolig store skadevirkningen de kan gi, bør det være ulovlig mener jeg.

"2200 gram bark blandet med urter" Jeg må bare si at jeg ikke visste hvor mange rare blader og urter man kunne få tak i, men det er visst flere her som antakelig da har fått kaktuskjøttet sitt beslaglagt eller noe Mener å huske man kunne lage DMT av noe bark, men den prosessen syns jeg så ganske omhyggelig ut...

Utrolig nok er det de landene med de opprinnelig mildeste straffene for slike stoffer, som også har de mest liberale lovene ang. salg av dette...

20-30 år.... folk drikker visst på bærum når dem er ti, gjennomsnittlig høres det ut som... Nei, ikke egentlig, men fjortissfylla er vel strengt tatt et veldig større problem?? Når man er 20-30 har man for lengst gjort seg ferdig med den aller mest uansvarlige fylla (gjelder kanskje for de fleste av oss? :P ), og man er vel strengt tatt noe mer forsiktig når man er 20-30 enn hvis man er 15??

Å NEI! - "Kvinnene våre tar salvia og turer på jenterommet sitt!!!! Det er de for fine til! Spesielt disse svakere individene er det viktig at skal skånes!!".... hvorfor ble dette nevnt?:P Når ble legal highs et spørsmål om kjønn? Jenter drikker og røyker da de også`?

og sist var det identifisert 115 nettbutikker i 17 EU-land... 600g spice... blandt norges snart 4.75mill folk... er dette et større problem i utlandet der disse produktene selges over disk f.eks i England... de fleste "Spice" butikkene startet vel oprinnelig i England? Jeg tror det er flere Dealere på lofoten enn det er spice-sjapper på nettet:P

"På nettstedet You Tube ligger det flere tusen videoklipp med brukererfaringer og folk som har filmet hverandre mens de er ruset på de nye stoffene." Det er tydligvis relativt populært... "My Salvia Trip" må jo ha vært det mest spredte stoff-relaterte videoklippet på youtube noen sinne:P Det syns jeg selv er ganske snålt da med tanke på utlevering av seg selv osv... vil jo ikke miste jobben:P Men mye er også gode "instruksjonsvideoer" og informasjonskilder for folk som er nysgjerrige og ville prøvd det uansett om de hadde kunnskap ang det eller ei.

Agressiv hopper jeg over av naturlige årsaker... Spice må jo være sofakongen!

"...ettervirkninger som psykisk ubalanse, paranoia og sterke angstreaksjoner." Kan ikke si jeg har hørt om dette før egentlig:/ Merkelig nok... Veldig få ettervirkninger i det hele tatt (til forskjell fra diverse avhengighetskapende narkotika som kokain som er et meget større problem i Norge i dag anntar jeg...

mulig det står noe kritikkverdig i den posten, mulig ingen gidder og lese den uansett... var ikke edru da jeg skrev den..apologizez