Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 4577
Heisann folkens. Det har seg slik at jeg digger krigsfilmer. Ikke bare skyting og skriking, men også mer av det emosjonelle i mange av dem. En klassiker er jo "Full Metal Jacket" der man i første halvdel følger treningen til United States Marine Corps. En annen film jeg nylig så er "Jarhead", som i stedet for masse krig og blod, handlet om de lange og kjedelige dagene i Irak, på slutten av 80 tallet hvis jeg ikke tar helt feil. også i denne filmen ser man noe av treningen til USMC. Spørsmålet er; Vet dere om noen lignende filmer? Krigsfilmer som gjerne setter litt inntrykk, der man får et innblikk i hvordan det faktisk er å være i f.eks. Vietnamkrigen, og som ikke BARE er blod og gørr.
Så foresten også nylig "Memorial Day", der en ung soldat i Afghanistan tenker tilbake på da han var liten, og bestefaren hans motvillig fortalte han om sine dager i hæren under andre verdenskrig. Veldig fin film.

Så fortell gjerne om krigsfilmer som satte inntrykk på deg. Er sikker på at noen andre her inne deler min interesse. Takk!
Band Of Brothers
Miniserie om amerikanske soldaters ferd gjennom vest europa under andre verdenskrig, fantastisk bra!

Generation Kill
Miniserie om U.S.M.C Force Recon under Desert Storm og deres innvasjon av Iraq.

Hurt Locker
Mineryddere i Iraq

Restrepo
Dokumentar med U.S.M.C i øst Afghanistan, der man får se mye av den stygge, usensurerte siden av krigen.
Meget sterk dokumentar.

Armadillo
Ganske lik Restrepo, men av danske soldater i Afghanistan.
Den danske dokumentaren "Armadillo" gir jo et veldig godt innblikk i hvordan livet i Afghanistan er. Når det gjelder andre gode krigsfilmer er det vanskelig å komme unna "the deer hunter", "platoon" og "saving private ryan"
Liker du krigsfilmer? Fikk du sansen for Jarhead?
Da må jeg backe opp ZELDUR på Generation Kill.
Jeg har ingen linker eller ord å tilføye, det er lenge lenge siden jeg har sett serien, men en dag skal jeg se serien igjen.
The Man In Black
Dovregubben's Avatar
Born on the 4th of July

Band Of Brothers

Hamburger Hill

Letters from Ivo Jima

Flags of Our Fathers

Soviet Storm (16 episoders dokumentar)

Enemy At The Gates

The Patriot

The Thin Red Line

We Were Soldiers

Black Hawk Down

Du har sikkert sett noen av de her, men viss ikke så er det bare å slå seg løs.
Heihei :)
Trådstarter
Takker for svar! Har lenge tenkt på å se Band of Brothers... er vel på tide Har iallefall sett Saving Private Ryan, We were Soliders, og Thin Red Line (som foresten er utrolig bra!).
Stop/Loss: En av de beste filmene jeg har sett. Handler om USA sin bruk av forlengede kontrakter for enheter som kjemper i konfliktområder.
ANbefaler også "Iwo Jima: japansk side av kampene der, "flags of our fathers": historien bak flaggheisinga på iwo jima.
Apocalypse now er en god film.
"stalingrad" tysk film om kampene i stalingrad
"der untergang" obligatorisk vil jeg si
Sist endret av tearz83; 17. november 2013 kl. 23:26.
Er ikke noen enorm krigsfilm-fan men digger Platoon (1986) regissert av Oliver Stone, med blant annet Charlie Sheen og Willem Dafoe. En annen svært god film som tar opp ettervirkningene av Vietnam-krigen er Deer Hunter (1978) og First Blood (1982) selvfølgelig. Deer Hunter er ingen action-film riktignok, men en av de vakreste filmene noensinne laget imo.

I tillegg støtter jeg de som har nevnt Generation Kill.
Sist endret av Fatass Skinny; 17. november 2013 kl. 23:31.
Er så mange, men jeg vil dra frem The Longest Day (1962) og The Big Red One (1980)!
Generation war / Unsere Mütter, unsere Väter
Relativt ny mini-serie som handler om tyske soldater, sett fra deres side. Kan minne litt om Band of brothers
Sist endret av Kiy0shi; 17. november 2013 kl. 23:37.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Sitat av ZELDUR Vis innlegg
Band Of Brothers
Miniserie om amerikanske soldaters ferd gjennom vest europa under andre verdenskrig, fantastisk bra!

Generation Kill
Miniserie om U.S.M.C Force Recon under Desert Storm og deres innvasjon av Iraq.

Hurt Locker
Mineryddere i Iraq

Restrepo
Dokumentar med U.S.M.C i øst Afghanistan, der man får se mye av den stygge, usensurerte siden av krigen.
Meget sterk dokumentar.

Armadillo
Ganske lik Restrepo, men av danske soldater i Afghanistan.
Vis hele sitatet...
Var US Army ikke USMC i Restrepo.
Om du leter etter krigs filmer som setter inntrykk vil jeg sterkt anbefale Apocalypse now, er uten tvil den beste krigs filmen jeg har sett.
Utenom det vil jeg anbefale Platoon som sterkt skildrer hvilket helvete krig er.
Så kan jeg også nevne Saving Private Ryan, men regner med du har sett den allerede.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
We where soldiers!
Heihei :)
Trådstarter
Mange gode forslag her... Blir myr film fremover Har cola og ostepopp så

Har foresten Apocalypse Now på DVD og har ikke sett den o_O
De beste er kanskje allerede nevnt, stiller meg helt klart bak Fatass_skinny's Platoon
Svært ikonisk film, i mine øyne den mer underholdende av "Vietnam-pakken" (Metal jacket, Apokalypse, Platoon)
Uten å skulle gjenta alle forslagene er nok Deer Hunter den filmen som står best til preferansene dine "Krigsfilmer som gjerne setter litt inntrykk, der man får et innblikk i hvordan det faktisk er å være i f.eks. Vietnamkrigen, og som ikke BARE er blod og gørr. "

[COLOR="Gray"]Hiver på noen personlige favoritter:
No mans land En krigsfilm under mikroskoplinse med en svært sort humor. Oscar-vinner i 2002
Triage En litt oversett film av samme regissør, spilt som ett slags krigs-mysterie hvor bitene faller på plass til bakteppe av kurdistan på 80-tallet.
Persepolis Mer en oppvekstskildring enn en krigsfilm, men store deler av oppveksten er preget av den iranske revolusjon og Iran-Irak-krig.
Wals Im Bashir Memoarer fra den første Libanon-krigen.[/COLOR]
Slenger inn Patton her også, bare så den ikke står unevnt.
Soviet i Afghanistan: 9 rota
kulere enn du tror
tekace's Avatar
Bra serie du kan se på er for eksempel The Pacific.

Ser mange av filmene jeg vil anbefale er sagt, så se de
Saints and Soldiers serien.
Enemy at the Gates. med Jude Law og Ed Harris i hovedrollene. Filmen handler om krigshandlingene underandre verdenskrig i Stalingrad, og to snikskyttere (en sovjetisk og en fra Nazi-Tyskland) prøver å overliste hverandre.

Enemy at the Gates med Jude Law og Ed Harris i hovedrollene. Filmen handler om krigshandlingene i Stalingrad under den andre verdenskrig. To snikskyttere (en sovjetisk og en fra Nazi-Tyskland) prøver å "ta knekken på hverandre"...
Heihei :)
Trådstarter
Takker! Nettop dratt meg gjennom 3 timer med Apocalypse Now... Bra film, mye morro, men også en del seriøst. Slik en god film skal være!
Black hawk down er en veldig bra film.

Serier: Band of brothers og The pacific.
Come and See

Sterk sovietisk film med handlingen lagt til nazistenes okkupasjon av BSSR. MÅ SES!
Sist endret av John Travolta; 19. november 2013 kl. 01:35.