Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  450 119203
Samletråd for spørsmål/diskusjon ang. toll og post.

EDIT: [COLOR=Red]OLD THREAD IS OLD[/COLOR]
Gammel tråd, prisene har endret seg (ikke tollgrensa tho ), lenker muligens utdatert. Men toll.no/posten.no er fortsatt the "place to go"!
Vis hele sitatet...
Tollvesenet
- http://toll.no/

Toll og rusmidler: http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?p=1141587

Når du bestiller varer fra utlandet og verdien er over 200,- så må det fortolling til (gjelder ikke bøker, om det er til privat bruk), og for gaver er grensen 1000,-.
http://toll.no/templates_TAD/Article...parentid=66240
http://toll.no/templates_TAD/Article...parentid=75518
http://toll.no/templates_TAD/Article...parentid=66240

Akkurat hvor mye dette koster kommer an på verdien og typen vare.


Når en slik sending blir stoppet i tollen får mottaker et brev i posten ang. fortollingsmetode, det vanligste er å la Posten fortolle for deg.
Fortolling privat

Toll- og avgiftsfrie sendinger:
Sendinger fra utlandet med verdi inntil kr 200,- samt gaver mellom privatpersoner med verdi inntil kr 1000,-

Forenklet tollbehandling:
Sendinger med verdi mellom kr 200,- og kr 1000,-

Ordinær fortolling:
Vareverdi over kr 1000,-
Vis hele sitatet...
Fortollingsprisen er 196kr. Om vareverdien er under kr 1000, og varen ikke er restriksjonbelagt, er prisen 97kr.
I tillegg kommer da merverdiavgiften på 25% av varens verdi (frakt regnes ikke med).






Posten Norge AS
- http://posten.no/

Det at Posten suger er ikke noe nytt
Så det holder vi glatt borte fra denne tråden.


Prisberegner, Produktveileder, Fremsendingstider - http://ppf.posten.no/ppf/


Å sende:
Der finnes to hovedgrupper når du skal velge hvordan du vil sende, brev og pakke.
Pris/lønnsomhet kommer an på hvor mye det du skal sende veier og volumet på sendingen.
(Inkl. all embalasje)

Prislister og forklaringer finner dere i dette heftet: http://www.posten.no/binary?id=19526&download=true


Brev:
Vi kan si det er tre kategorier, A-post, B-post og verdi/rekomandert.


- A/B-post har ingen sporing, ingen garanti, ingen forsikring.
A-post er raskere, som regel fremme dagen etter at det blir sendt. B-post er da litt tregere, 3 dager+.
Så nei, ikke send lommebøker, pass, penger og den slags med vanlig brev. Aldri.
(B-post: Må sende 20 brev eller mer i slengen, med mindre det veier over 350g)

- Rekomandert er A-post med sporingsnummer (koster 54,- ekstra, 65,- til utland), samt en forsikring på 1000,-. (Bruker én dag mer enn vanlig A-post da alle rekomanderte brev går via en egen verdi-avdeling i Oslo.)
Jeg bruker en tommelfingersum på ca. 500,-, over det så vil jeg gå for rekomandert.

- Verdisendinger må til om man vil sende penger i brev lovlig. Eller andre saker med høy verdi, opptil 40.000,-.
Du får sendingsnummer, og forsikringen er beløpet i konvolutten. (Dette kan du da selvfølgelig ikke bare pakke selv, spesialkonvolutt og -teip må til.)

Brev har ingen maksimumsgrense når det kommer til volum (så vidt jeg har hørt), men det kommer et tillegg når sendingen er større enn 36 x 26 x 7 cm.
Maksvekt: 2KG




Pakker:
Dette blir da valget om man har tyngere saker å sende.
Det vanligste for privatpersoner er Norgespakken Egenembalert og SmartPost-esker.
Transporttider for Norgespakke/Smartpost (og Servicepakker): http://www.posten.no/NR/rdonlyres/43...ke14092007.pdf


Norgespakken Egenembalert er del opp i KG-grupper.
(Prishefte, side 11)
Lengde over 120cm, bredde over 60cm og/eller høyde over 60cm gir et pristillegg på 84,-.

SmartPost er en serie ferdigfrankerte produkter fra Posten, dvs. at man kjøper esken/konvolutten og har "fri vektgrense". Bare pakk og send.
Priser/mål finner du her: http://www.posten.no/Portal/Produkte...htm?tab=Priser

Andre muligheter er Ekspress - Over Natten og Bedriftspakke Postkontor
Forskjellen her er pris, leveringstid og leveringsgaranti (kun på "Over Natten"). Blir også levert på døren.


Utland:
Her gjelder samme regler for brev, bare med høyere priser.

Pakker sendes med CaryOnCash, se side 13 i heftet for priser og størrelser på egenembalert/ferdigfrankert.
Maksvekt: 20KG


Det blir da selvfølgelig en del krysningspunkter her med hva som er rimeligst/smartest.
Om sendingen har høy vekt og lav verdi/volum så kan det lønne seg å pakke inn i en SmartPost-konvolutt etc.
Sjekk prislister på nettsiden, eller spør på postkontoret.



Henting/sporing:
Når du sender en pakke, ta vare på kviteringen.
Det som også er lurt er å sende sporingsnummeret til mottaker. Vedkommende kan da lett se om pakken er kommet frem. På sporingen ( www.posten.no) er det i grunn kun 1 punkt mottaker trenger å se etter, "Annkommet Postkontor <Navn på kontor/Post i Butikk>".
Da kan pakken hentes, alt du trenger er det nummeret og en legitimasjon. Disse oppdateres kort tid etter at de på kontoret tømmer scannerene etter at pakkene er tatt inn for morgenen.

Det er mange historier om det å hente pakker på terminalene i de større byene.
Jeg har hørt om folk som har fått det, og folk som har fått avslag.
Så det er bare å prøve, om det virkelig haster så mye.



Noen av dere har kanskje sett den nye reklamen for postnumer på TV.
----> http://epab.posten.no




The End
Spørsmål, diskusjon, kjør.
Sist endret av elodin; 18. februar 2011 kl. 22:27.
Kjempeflotte tiltak Helk!
Sitat av helk
Det er mange historier om det å hente pakker på terminalene i de større byene.
Jeg har hørt om folk som har fått det, og folk som har fått avslag.
Så det er bare å prøve, om det virkelig haster så mye.
Vis hele sitatet...
Ikke helt det samme, men jeg vil fortelle en liten historie;
Jeg kjøpte for ikke lenge siden en iPhone fra USA. Den ble sendt fra California med USPS Express på en mandag, ankom Norge på onsdag, gikk gjennom tolla på torsdag og var ute av terminalen i Kr.Sand på fredag morgen. Min mor dro da til den lokale terminalen her i Arendal(på Stoa, ca. kl. 09.30) uten pakkelapp, der var den ikke.
Jeg oppdaterte sporingen ca. kl. 12 hvor det stod;

"AVVIK I PRODUKSJONEN
Årsak: Mottaker har fått ny adresse
Tiltak: Omadressert"

Jeg klarer nå ikke vente lenger og kommer meg til Stoa. Her prater jeg med dama bak disken. Hun er veldig hjelpsom, men kan dessverre ikke finne pakken eller forstår ikke helt hva sporingen betydde. Deretter ba hun meg ringe inn til hovedkontoret, som kunne spore den mer nøyaktig.

Jeg ringer inn og får pratet med enda en hyggelig dame. Hun setter meg på vent og prøver å kontakte budet som hadde pakken min, men får dessverre ikke tak i han. Deretter ringer hun teamledern for dette budet. Denne teamlederen holder til på Stoa og kommer ut fra kontoret for å prate med meg. Han har fått kontakt med budet, og han skal komme opp med pakken min og levere den i disken ca. kl. 14.00.

Jeg er selvfølgelig kjempefornøyd, og får utlevert iPhonen min 14.05.
Takker og bukker som en helt, og hadde ikke dama bak disken vært så stygg skulle jeg gitt henne en klem! :P

Poenget er at Posten Norge er _meget_ hjelpsomme om man bare spør pent og er tålmodig. Alle vet vel hvordan det er å måtte vente en dag ekstra på pakken sin fordi den skal f.eks. fra Gardemoen til Kr.Sand, og så tilbake til Arendal som ligger midt i mellom!

PS.
Jeg måtte betale 87kr for å få ut min iPhone 16GB(toll eller moms?). Jeg betalte 3350kr til selgern på eBay, inkludert frakt og det tok 5 dager(man-fre) fra den forlot California til den var i min lomme.
Jeg har handlet for et 5-sifret beløp fra statene gjennom det siste halvåret - og vil si at
det er omtrent en glede å handle derifra. Eneste som tar tid i fraktprossesen her i landet er
når varen ligger i tollen.

(Har felger, bremseskiver, bremseklosser, bremseslanger, foringer, justerbart senkesett, ny
midtkonsoll, div nips, hjulmuttersett x 2, div hengsler og fester på vei til meg NÅ.)

Stusser dog på en ting.. (Til trådstarter)

"I tillegg kommer da merverdiavgiften på 25% av varens verdi (frakt regnes ikke med)."

Jeg ble plutselig litt usikker, men er ikke det så at du skal momse frakten i tillegg? Altså,
ved fortolling i Norge, Varens verdi + frakt x 0.25 = Reel avgift? (Tenker da på frakt TIL Norge)
master namer
elodin's Avatar
Trådstarter
Huff, det var en stygg feilplassering.
Det er når varen er under 200,- at frakten ikke teller med,
F.eks. en DVD som koster 199,- og frakten er 40,- så blir det ikke noen avgifter, mens om DVDen koster 210,- og frakten er 40,- så blir grunnlaget 250,-.

Sorry 'bout that.
Skal få rettet opp når jeg kommer hjem.

http://toll.no/templates_TAD/Article...parentid=66240
Hehe - no worries mate, bare bra du fikk det med.
vil legge til at elektroniske varer som ikke er CE merket ikke slipper inn i landet...
▼ ... over en måned senere ... ▼
Må spørre for å være sikker. Blir alle varer fra firmaer i utlandet kontrollert i tollen, eller hender det at pakker slipper igjennom ? Selv om de er over 200 kroner.
Sitat av St.Vitus
Må spørre for å være sikker. Blir alle varer fra firmaer i utlandet kontrollert i tollen, eller hender det at pakker slipper igjennom ? Selv om de er over 200 kroner.
Vis hele sitatet...
Alle pakker med en verdi over 200,- blir ikke fysisk åpnet hvis det var det du tenkte på. De tar pakken til siden og legger til moms/tollgebyr som faktura, og sender den videre til deg.

Av og til blir det gjort stikkprøver hvor de fysisk åpner pakkene, men faren ved at din pakke blir åpnet nå er liten ettersom økningen av handel fra utlandet har økt kraftig med den lave dollarkursen(med mindre du har bestillt våpen,drugs ol og hvor avsenderen og innholdet står som "Drugz'n shiat" og "20 frø" som innhold.. logisik at de stopper det? tja.).
Så hvis jeg kjøper f.eks to t-skjorter, som totalt, uten frakt kommer på under 200kr.
Hva må jeg betale da. Slipper jeg unda toll, men må betale moms, eller må jeg plusse på moms og så betale toll på det totale beløpet?
Sitat av Phexay^
Så hvis jeg kjøper f.eks to t-skjorter, som totalt, uten frakt kommer på under 200kr.
Hva må jeg betale da. Slipper jeg unda toll, men må betale moms, eller må jeg plusse på moms og så betale toll på det totale beløpet?
Vis hele sitatet...
Alt under 200,- (eks frakt) er toll/momsfritt
▼ ... over en uke senere ... ▼
Heisann, venter på iPhone i posten fra USA nå. Fikk idag brev om ufortollet sending, dro på posten og fikk faksa det brevet tilbake.

Spørsmålet mitt er da som følger, hvor stor er sjansen for at de åpner pakken slik at jeg må betale mva? Jeg skrev under på fullmakt om å sjekke pakken.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av goillum
Heisann, venter på iPhone i posten fra USA nå. Fikk idag brev om ufortollet sending, dro på posten og fikk faksa det brevet tilbake.

Spørsmålet mitt er da som følger, hvor stor er sjansen for at de åpner pakken slik at jeg må betale mva? Jeg skrev under på fullmakt om å sjekke pakken.
Vis hele sitatet...
Omtrent 93,4% sjanse.

Nei, for å fortolle den må de vite innhold og verdi, og står ikke dette oppført skikkelig og troverdig på utsiden, blir den selvfølgelig åpnet, når den nå engang er stanset.

Er verdien over 1000,- blir svært mye åpnet, da man helst skal ha faktura/kvittering og innholdet skal spesifiseres langt mer nøyaktig enn ved forenklet tollbehandling (200-1000 kr).
Ah, da kan jeg vel mest antageligvis vente meg en regning på 200,- for fortolling + 25% av 400$ i mva da.. Jaja, den er verdt det for min del
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg var og hentet min iphone på posten i går, måtte da betale 585 i oppkrav. 196 fortollings for avg og 389 i MVA.
Jeg handlet litt tøy hos egremclothing (USA). Dette kostet 53 USD - ca. 280 NOK. I dag henter jeg hentelappen i postkassen og ser at det er tatt toll/gebyr/mva for 292 NOK, mer enn varenes verdi tilsammen.
Jeg drar på postkontoret og henter varene, betaler gebyret og legger merke til en ting på pakkseddelen: "Clothing. Value: 100 USD".

Skal selvfølgelig sende en mail til EgremClothing ang. dette, men kan jeg få refundert noe av beløpet Tollvesenet har avkrevd meg?
Jeg har kvittering, bankutskrift og PayPal bevis på at jeg ikke betalte mer enn 53 USD, 280 NOK.
master namer
elodin's Avatar
Trådstarter
Ja, skal ikke være et problem om du sender inn bankutskrifter/kvitering, bruker å være greie på slikt.
Stikk på kontoret, de kontakter tollen og får fakset det inn.
Sitat av pr0tec
Alt under 200,- (eks frakt) er toll/momsfritt
Vis hele sitatet...
Det stemmer vel ikke? toll og moms er to forskjellige ting. Ting som er tollbelagt skal det vel betales toll for uansett hvor mye det koster? Mens momsfritaksgrensen går på 200 kr, elller 1000 kr hvis det er en gave.
heisann..

lurer på åssen det er å sende uloveligheter hjem til norge via post hvis man er i utlandet? noen erfaringer med dette? tenkte ikke uloveligheter som legemidler og narkotika, men suvernier til veggen som en fin kniv eller 2 eller kanskje en ninja stjerne.. noe som i mine øyne ikke er våpen men suvernier...

hvis jeg sender det til en kompis uten avsender, kan mottaker bli straffet da? da han i teorien ikke har gjort noe galt? hva kan i værstefall skje? inndragelse av tollvesenet?
Hvordan blir det om man handler i statene og får det sendt hjem med Jetcarrier? Må man fortsatt betale toll og moms? Er det isåfall stor sjangse for at pakken blir åpnet?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Naa er jeg i thailand, og har tengt til aa ta med meg en eller to slo0sshansker hjem. Skal mellomlande i kobenhavn. Er det stor mulighet for aa bli tatt, og hva skjer hvis jeg blir det?
ha det i bagasjen og ikke i håndbagasjen så burde det gå fint.
Sitat av MagicalTrevor
ha det i bagasjen og ikke i håndbagasjen så burde det gå fint.
Vis hele sitatet...

men de gjennomlyser (rontgen) jo all bagasje? - selvom det mer er for aa se om folk har hele baggen full av sprit, royk o.l, bomber o.s.v. Tror dere de kan huske at akkurat min bag har 'en eller to slosshansker lurt med seg? har hort at det er mange som har blitt tatt i det siste med haandvaapen...
Sitat av kajoam6
men de gjennomlyser (rontgen) jo all bagasje? - selvom det mer er for aa se om folk har hele baggen full av sprit, royk o.l, bomber o.s.v. Tror dere de kan huske at akkurat min bag har 'en eller to slosshansker lurt med seg? har hort at det er mange som har blitt tatt i det siste med haandvaapen...
Vis hele sitatet...
tror nok det går helt fint, bare du ikke legger de i håndbagasjen
ja, faar hope det. ikke ser jeg suspekt ut heller!
Jeg har gått gjennom tollen på Gardermoen med våpen som krever bæretilatelse 2 ganger, ikke blitt tatt noen av gangene.
Fant denne siden http://www.spritovin.eu/.
Hva tror dere om dette?
Hvis du bestiller mer en du egentlig har lov til og frakte fra Svergie til Norge?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Big General
Fant denne siden http://www.spritovin.eu/.
Hva tror dere om dette?
Hvis du bestiller mer en du egentlig har lov til og frakte fra Svergie til Norge?
Vis hele sitatet...
Da skal du betale alkoholavgift på det i det du fører det inn over grensa. Det skiller seg på ingen vesentlig måte fra å kjøpe meir enn kvoten i sverige.
Så hvis du skal inportere noe fra http://www.spritovin.eu. er det mulig altså?

hvor dyrt blir dette?
da blir det ca like dyrt som polet i norge hvis ikke dyrere på enkelte varer. eneste måten og få billig alkohol i norge er smugling.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Reiser om noen uker til USA hvor jeg har planer om å kjøpe meg gitar til ca 8000 kr, lurer på hvordan jeg kan få den med meg hjem uten å betale for mye.

Vurderer om det hadde vært mulig å ta med seg en tom hardcase ned til statene og late som jeg hadde med meg den nye gitaren når jeg reiste ned og på den måten unngå å betale tollavgifter og moms på vei inn.

Sendte mail til tollvesenet og dro av en liten løgn, her er mailen jeg sendte og svaret jeg fikk:

Hei.

Reiser om noen få uker på ferie til USA. Kommer til å ta med meg en elektrisk gitar ned, og tar den også med meg hjem igjen etter endt opphold. Hvordan skal jeg unngå at denne gitaren skal bli fortollet på vei inn til Norge? Gitaren er kjøpt og betalt i Norge for 3-4 år siden.
__________________________________________

For oss er det nok at du viser kvitteringen fra kjøpet hvis du skulle bli stoppet i kontroll ved innreisen igjen.

Hvis du ikke har kvittering, kan du før utreisen få Tollvesenet til å attestere et legitimasjonsbevis. Dette kan du laste ned herfra: http://www.toll.no/templates_TAD/Art...epslanguage=NO


Vennlig hilsen
Infosenteret
Tollregion Oslo og Akershus
Telefon: 0 30 12
Telefaks: 22 34 68 30
E-post:
www.toll.no
Vis hele sitatet...
Ser for meg at dette kan by på problemer da den gitaren jeg i så fall får legitimasjonsbevis på er en yamaha og den jeg ønsker å ta med hjem er en gibson.

Noen som har noen tanker om dette er gjennomførbart? Kom gjerne med innspill om hvordan jeg ellers kan løse dette!
Må du få attestert gitaren før utreise eller ved utreise (vanskelig å forklare hva jeg mener, men håper du skjønner)? Hvis før: har du ikke noen venner som har en Gibson da, så kan du låne med den til attestering?
Finn et sted hvor du kan levere tilbake varen innen 30 dager (Feks som elkjøp). Gå ned og attester, lever tilbake varen.
Kanskje ikke helt etter topic, men spør alikevel;
Skal til Sverige, destinasjon IKEA ilag med dama. Trenger møbler til den nye leiligheten, så det jeg lurer på er om vi må betale toll på møbler? Har ikke funnet noe relevant data på nettet om dette, så enten er det dårlig opplyst, eller så er jeg rævva i å finne fram. Noen med synspunkter?
Oh Lordy Lord
Taake's Avatar
God dag. Har planer om å bestille teskjorter fra USA, nærmere bestemt fra denne siden.

Til sammen for teskjortene og frakten blir det omtrent 80$, altså omlag 400 kr. Jeg lurer altså på hvordan jeg kan unngå tollen på disse varene. Jeg har ingen slektninger eller kjenner noen som bor i USA, eller i det hele tatt er der for tiden. Er det mulig å be butikken merke varen som gave, og er det i det hele tatt mulighet for at dem vil gå med på det? Ville det i såfall funket?
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Taake
God dag. Har planer om å bestille teskjorter fra USA, nærmere bestemt fra denne siden.

Til sammen for teskjortene og frakten blir det omtrent 80$, altså omlag 400 kr. Jeg lurer altså på hvordan jeg kan unngå tollen på disse varene. Jeg har ingen slektninger eller kjenner noen som bor i USA, eller i det hele tatt er der for tiden. Er det mulig å be butikken merke varen som gave, og er det i det hele tatt mulighet for at dem vil gå med på det? Ville det i såfall funket?
Vis hele sitatet...
Du føler ikke det vil være bedre å dele opp bestillingen og slippe gamblingen? Med andre ord bestille for maks 200 kr per sending. Du vil selvsagt betale noen dollar mer i frakt, men dersom sendingen blir stoppet så vil moms og toll (klær fra USA er det tollavgift på) + fortollingsgebyr overstige de dollarene betraktelig. Om det funker å merke sendinger med gave eller lavere verdi er helt tilfeldig, med unntak av noen butikker (f.eks. T-shirthell) som er kjent for å lyve på verdi.
Oh Lordy Lord
Taake's Avatar
Sitat av fabianca
Du føler ikke det vil være bedre å dele opp bestillingen og slippe gamblingen? Med andre ord bestille for maks 200 kr per sending. Du vil selvsagt betale noen dollar mer i frakt, men dersom sendingen blir stoppet så vil moms og toll (klær fra USA er det tollavgift på) + fortollingsgebyr overstige de dollarene betraktelig. Om det funker å merke sendinger med gave eller lavere verdi er helt tilfeldig, med unntak av noen butikker (f.eks. T-shirthell) som er kjent for å lyve på verdi.
Vis hele sitatet...
Kan vel kanskje dele opp bestillingen ja. Eneste er at frakten er på 23$ for én teskjorte, og jeg får ikke tak i dem i andre butikker. Muligens verd det uansett, om jeg da slipper toll. Teskjortene koster 27,99 pr skjorte, altså under 200 kr. Sånn som jeg oppfattet det skal jeg da altså slippe toll. Stemmer det?
Hvis jeg bestiller "en gave" fra bodybuilding.com, slipper jeg dermed tollen?
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Carlsberg
Hvis jeg bestiller "en gave" fra bodybuilding.com, slipper jeg dermed tollen?
Vis hele sitatet...
Om de ikke ser bløffen og alikevell gir deg en avgift, men i teorien: Ja, pakker merket som "gave" er tollfri på en verdi opp til 1000kr om jeg ikke husker feil.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Rent hypotetisk:
Hvis jeg skulle prøve meg på å smugle inn noe ulovlig via post, og pakken også inneholder noe lovlig: Vil tollen ta ut det ulovlige og sende det lovlige videre til meg, eller vil alt forsvinne? De kan da ikke ta fra meg noe som er lovlig? kan de vel?

Hvis jeg skal bestille flere ulovlige varer av liten størrelse; Lønner det seg å få alt tilsendt i en pakke, eller er det best å dele opp sendingene? Jeg tenker at en pakke er best, fordi det er større sannsynlighet for sjekk hvis det er flere pakker, men sjekkes større pakker oftere enn små?

edit: Dodecha - Jeg bestilte en EMS-pakke merket med "Gift". Varens verdi var ca $140, men det er irrelevant, da avsender skrev 45HKD på pakken, noe som er mye mindre enn $140.

Pakken ble sjekket i tollen og jeg måtte punge ut 150 spenn for å få pakken på postkontoret.
Sist endret av Pope; 9. september 2008 kl. 03:22.
Det går per kolli vil jeg anta, så ja, da vil nok hele pakken bli stoppet.
Sitat av Carlsberg
Hvis jeg bestiller "en gave" fra bodybuilding.com, slipper jeg dermed tollen?
Vis hele sitatet...
Nei, gave fra firma er ikke momsfritatt, og dersom de ikke spotter det er det kun flaks. Dette burde du virkelig ha fått med deg.

Sitat av Pope
Hvis jeg skulle prøve meg på å smugle inn noe ulovlig via post, og pakken også inneholder noe lovlig: Vil tollen ta ut det ulovlige og sende det lovlige videre til meg, eller vil alt forsvinne? De kan da ikke ta fra meg noe som er lovlig? kan de vel?
Vis hele sitatet...
Jo. Vil du virkelig at Posten skal bruke resursser på å pakke om og dele opp sendingene til folk? Forøvrig er det ikke som om de putter det i lomma... Alt returneres som regel til avsender, og da har du muligheten til å be avsenderen pakke om og sende deg den lovlige delen.
Pakker blir i spesielle tilfeller delt opp, men ved brevsendinger skjer det aldri.
Bestilte ny CPU, samt G15 og kjølepasta fra ps.no

Når jeg far på det lokale postkontoret idag, spurte om pakken min har kommet fikk jeg beskjed om at den var stoppet i fakturasentralen, for toll.

Whats up? :/
Må spørre. Når det gjelder smugling av f.eks narkotika, eller andre mindre ting, hvorfor ikke gjemme det i bøker? Helk sier i første post at bøker ikke blir fortollet, da er det vel helt sikkert å smugle da, samme hvor mye?
Sitat av Max-Mekka
Må spørre. Når det gjelder smugling av f.eks narkotika, eller andre mindre ting, hvorfor ikke gjemme det i bøker? Helk sier i første post at bøker ikke blir fortollet, da er det vel helt sikkert å smugle da, samme hvor mye?
Vis hele sitatet...
Ingen ting er helt sikkert å smugle med seg, har selv prestert å bli arrestert på innenlands reise med tjall.
bestile noen plater fra usa, som kom på en pris på 60 dollar, altså over 200kr.
den ble stoppa i tollen, 200kr ekstra og betale.
var eg bare uheldig at dem måtte sjekke min pakke?
Sitat av kajoam6
Naa er jeg i thailand, og har tengt til aa ta med meg en eller to slo0sshansker hjem. Skal mellomlande i kobenhavn. Er det stor mulighet for aa bli tatt, og hva skjer hvis jeg blir det?
Vis hele sitatet...
http://www.nordlys.no/nyheter/article3786611.ece

sånt skjer
når er det lov å mase?

Jeg har bestilt PC fra multicom. De sa at det ville ta 1-5 arbeidsdager før de sendte den... På multicom står det at ordren min ikke er sendt enda, og nå har det godt 9 arbeidsdager... er det noe jeg ikke har fått med meg? noen som har bestil fra multicom tidligere?
Sist endret av Pumazz; 18. september 2008 kl. 17:17.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Fikk pakke fra U.S. and A her i sommer med en verdi på 1089 kr. Sånn rundt regnet blir det sånn ca 280 kr i MVA + 197 = ~480 kr. Likevel krevde tolljævlene hele 650 kr for å utlevere pakken. Jeg liker ikke at 170 kr forsvinner uten grunn.. Noen som har en forklaring, så jeg slipper å ringe og kjefte og dermed dumme meg ut ?

Edit: 1089 kr inkl. frakt.
Sist endret av BomberMan; 18. september 2008 kl. 17:40.
Sitat av BomberMan
Fikk pakke fra U.S. and A her i sommer med en verdi på 1089 kr. Sånn rundt regnet blir det sånn ca 280 kr i MVA + 197 = ~480 kr. Likevel krevde tolljævlene hele 650 kr for å utlevere pakken. Jeg liker ikke at 170 kr forsvinner uten grunn.. Noen som har en forklaring, så jeg slipper å ringe og kjefte og dermed dumme meg ut ?

Edit: 1089 kr inkl. frakt.
Vis hele sitatet...
Var det klær eller andre tollbelagte varer?
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av fabianca
Var det klær eller andre tollbelagte varer?
Vis hele sitatet...
Bleh. Det var klær. Utgjør det virkelig slik en latterlig pris?