Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 3771
Hei alle!

I rundt 4 måneder nå har jeg hatt søvnparalyse nesten hver natt, noen netter flere ganger. Hadde det innemellom da jeg var yngre også. Det er ikke et stort problem lenger, unntatt at jeg våkner og må legge meg igjen. Har lest litt om det og funnet ut at det skal være relativt enkelt å gå over fra søvnparalyse til lucid dreaming. Det har gått to ganger til nå.

Problemet jeg sliter med er at når jeg havner i søvnparalyse, er jeg helt "våken" i hodet, altså jeg vet det er søvnparalyse og at jeg kommer til å våkne straks. Jeg blir sjeldent redd lenger. Når jeg da ligger der prøver jeg å forme drømmen slik jeg ønsker å ha det, typ å fly, skjer det ingenting, jeg blir bare liggende, fortsatt klar i hodet. Når jeg våkner kan jeg fortsette tankerekken som om jeg ikke hadde vært i paralysen i det hele tatt.

Noen som har lignende opplevelser eller har tips til å komme ordentlig inn i Lucid Dream?
Har aldri hørt om det men har akkurat samme greia
Jeg er ingen ekspert eller erfaren på dette, har hatt søvnparalyse et par ganger i det siste bare. Ble egentlig ganske redd den ene gangen, men etter å ha innsett at jeg ikke kommer meg noen vei tenkte jeg heller å bare go with the flow. Da fikk jeg slappet av og begynte å bevisst drømme Husker ikke noe av drømmen nå, men husker at det var en potisiv opplevelse Usikker på om det hjelper deg noe, men altså bare å forsøke å slappe av, er jo ikke farlig, forhåpentligvis får du gå tilbake til drømmeland
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Har hatt mye søvnparalyse tidligere og syns ikke egentlig det er skummelt, bare ekstremt fysisk smertefullt. Føler at folk stikker kniver i ryggen på meg og lignende og at jeg føler den faktiske smerten. Det var rundt et år siden sist jeg opplevde det da, men jeg hadde rundt 40-50 søvnparalyser hver eneste natt i en periode jeg gikk på noen medisiner.

Er du sikker på at du faktisk våkner? Noe som var svært normalt for meg (og mange andre) er at man tror at man våkner og er 100% sikker på det, det føles virkelig ikke ut som en drøm. Men i retrospekt klarer man kanskje å forstå det. Prøv kanskje å ta noen reality checks? Feks holde for nesa og blåse ut, kommer det luft ut så drømmer du.
For min del er jeg i en slags mellomtilstand når jeg er i søvnparalyse. Jeg er 100% orientert om hvor jeg er og hva som skjer, men jeg føler at jeg glir inn i en slags transe som er veldig ubehagelig. Som at jeg synker inn i noe der jeg risikerer å miste meg selv, som at jeg dør eller noe. Selv om jeg vet at det ikke er farlig så klarer jeg ikke å ikke synes det er ekkelt.

Nå får jeg dette kun under innsovningen og ikke oppvåkningen, så det som skjer når "transen" tar overhånd er jo bare at jeg sovner. Mulig det er lettere å få kontroll på det når det skjer under oppvåkningen?
Nyfødt
Mesias's Avatar
Trådstarter
Sitat av seroto9n Vis innlegg
Jeg er ingen ekspert eller erfaren på dette, har hatt søvnparalyse et par ganger i det siste bare. Ble egentlig ganske redd den ene gangen, men etter å ha innsett at jeg ikke kommer meg noen vei tenkte jeg heller å bare go with the flow. Da fikk jeg slappet av og begynte å bevisst drømme Husker ikke noe av drømmen nå, men husker at det var en potisiv opplevelse Usikker på om det hjelper deg noe, men altså bare å forsøke å slappe av, er jo ikke farlig, forhåpentligvis får du gå tilbake til drømmeland
Vis hele sitatet...
Heldigvis har jeg hatt det så mye at jeg ikke lenger (med unntak) blir redd. Fikk det senest i natt, hjalp å meditere et par minutter før jeg la meg igjen. Det som var rart denne gangen var at når jeg la meg til å sove igjen startet paralysen igjen fra der den sluttet. Jeg lå i sengen min, rommet mitt var helt mørkt, men med et lite lys som kom nærmere og nærmere som til slutt begynte forme et fjes. Merkelige greier. Jeg var også bevist over at jeg sov og drømte, men fikk fortsatt ikke overgangen til Lucid dreaming :/

Sitat av Dongerino Vis innlegg
Er du sikker på at du faktisk våkner? Noe som var svært normalt for meg (og mange andre) er at man tror at man våkner og er 100% sikker på det, det føles virkelig ikke ut som en drøm. Men i retrospekt klarer man kanskje å forstå det. Prøv kanskje å ta noen reality checks? Feks holde for nesa og blåse ut, kommer det luft ut så drømmer du.
Vis hele sitatet...
Har 2 realitychecks, den ene er simpelt bare å bite meg i leppa, det fungerer ikke så godt. Den andre er å skru lyset av og på. I drømmene så gjør det ikke noe forskjell om jeg skrur dem av eller på. Er veldig sikker på at jeg faktisk våkner, siden jeg gjør dette hver gang jeg kommer på det, våkner eller skal ut og inn av et rom.

Sitat av entropi Vis innlegg
For min del er jeg i en slags mellomtilstand når jeg er i søvnparalyse. Jeg er 100% orientert om hvor jeg er og hva som skjer, men jeg føler at jeg glir inn i en slags transe som er veldig ubehagelig. Som at jeg synker inn i noe der jeg risikerer å miste meg selv, som at jeg dør eller noe. Selv om jeg vet at det ikke er farlig så klarer jeg ikke å ikke synes det er ekkelt.

Nå får jeg dette kun under innsovningen og ikke oppvåkningen, så det som skjer når "transen" tar overhånd er jo bare at jeg sovner. Mulig det er lettere å få kontroll på det når det skjer under oppvåkningen?
Vis hele sitatet...
For meg så er det under oppvåkning og når jeg sovner. Før jeg sovner er det ofte mer skremmende enn før jeg våkner. Føler det er enklere å være bevist under oppvåkning, vet ikke hvorfor.

Det er merkelige greier uansett.

Sitat av Dongerino Vis innlegg
Har hatt mye søvnparalyse tidligere og syns ikke egentlig det er skummelt, bare ekstremt fysisk smertefullt. Føler at folk stikker kniver i ryggen på meg og lignende og at jeg føler den faktiske smerten. Det var rundt et år siden sist jeg opplevde det da, men jeg hadde rundt 40-50 søvnparalyser hver eneste natt i en periode jeg gikk på noen medisiner.
Vis hele sitatet...
Hvilke medisiner gikk du på? og hjalp de?
Sist endret av Mesias; 11. desember 2016 kl. 17:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Her ser jeg folk har litt problemer med definisjoner.. Skal prøve å oppklare så bra jeg kan!

Det de fleste av dere snakker om er ikke søvnparalyse i det hele tatt, men noe som kalles hypnagoge hallusinasjoner

Søvnparalyse skjer rett før innsovning eller rett etter brå oppvåkning. Når man drømmer skrur kroppen av musklene dine så du ikke skal gjøre alt du gjør i drømmene dine. Normalt sett går dette greit under oppvåkning da kroppen får med seg at man holder på å våkne, men noen ganger våkner man så fort at den ikke rekker å reagere.
Det som skjer da er at du er våken i hodet, men du klarer ikke bevege kroppen din. Dette kan være ekstremt skremmende og traumatiserende om man ikke vet hva som skjer. Tips: begynn med å beveg tær og tunge, så kommer resten til etterhvert..

Hypnagoge hallusinasjoner derimot, er der det blir virkelig skremmende (også kalt WILD (Wake Induced Lucid Dreaming) for de som bevisst prøver på dette).

En hypnagog tilstand er den "mellomtilstanden" mellom våkenhet og søvn. Dette kan dessverre også kombineres med søvnparalyse.
Hypnagoge hallusinasjoner skjer når hjernen tror den sover, når den i realiteten ikke gjør det. Da begynner den å prosessere ting, og kan begynne å drømme mens du fortsatt er våken. Ikke bare kan du se kjempeskumle ting, men det går også lengre enn det. Du kan høre det, lukte det, ta på det og føle vekten dens. Du kan kjenne følelsen av mark og eddekopper som kryper ut av magen din, eller lukten av blodet til jenta i nattkjole som står ved siden av senga di..


Mange av dere beskriver hendelser med hypnagoge tilstander, som dere tror er Lucid Dreaming.. Men når man er bevisst under drømmer og kan bevege seg rundt, og du ikke føler at du er våken - da er det LD.

Bare spør meg om det er noe dere lurer på rundt søvn, for jeg har veldig mye erfaring rundt det - både forskningsmessig og "hendelsesmessig".
Ah. Begynte å lure på om jeg hadde misforstått noe. Lucid dreaming har jeg rett som det er, men disse andre greiene har jeg aldri opplevd.
Lucid dreaming. Når man er midt oppe i en vanlig drøm, også blir man bevisst at det er en drøm, og da kan man plutselig leke litt gud og tenke at ting skal skje også skjer det. Jeg har snudd mareritt om til å bli kosedrømmer og fått våte drømmer til... ja... Helt til man blir for bevisst og våkner. Så jeg begynte å lure fælt når folk snakka om at det var skummelt...
Ja, det du snakker om der er Lucid drømming! Det er fort å misforstå de to tingene om man ikke har opplevd de selv..

Basically, i Lucid drømming vet du at du sover, mens i hypnagoge hallusinasjoner tror du fortsatt at du er våken..
Sitat av Magnificent Vis innlegg

Basically, i Lucid drømming vet du at du sover, mens i hypnagoge hallusinasjoner tror du fortsatt at du er våken..
Vis hele sitatet...
...og under søvnparalyse er du våken, men musklene sover/er koblet ut. Riktig?
Helt riktig.. Så søvnparalyse har egentlig ingenting å gjøre med drømmer, men siden det er såpass vanlig å ha både søvnparalyse og hypnagoge hallusinasjoner samtidig er det ikke rart at folk tar feil..
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Magnificent Vis innlegg
Her ser jeg folk har litt problemer med definisjoner.. Skal prøve å oppklare så bra jeg kan!

Det de fleste av dere snakker om er ikke søvnparalyse i det hele tatt, men noe som kalles hypnagoge hallusinasjoner
Vis hele sitatet...
Som du selv sier så går søvnparalyse og hypnagoge hallusinasjoner ofte hand i hand. Det vi har opplevd er jo åpenbart søvnparalyse OG hypnagoge hallusinasjoner, vi er jo paralyserte og opplever hallusinasjoner som vi vet at ikke er virkelige.

Sitat av Mesias Vis innlegg
Hvilke medisiner gikk du på? og hjalp de?
Vis hele sitatet...
Seroquel, jeg sov som en liten unge på de men jeg måtte slutte pga bivirkninger som søvnparalyse og ufattelig snodige drømmer.
Æh, hadde igrunn nettopp sluttet å bli redd av søvnparalysene mine, men nå kommer jeg til å bli livredd for å få hypnagoge halliser i tillegg...
Sitat av entropi Vis innlegg
Æh, hadde igrunn nettopp sluttet å bli redd av søvnparalysene mine, men nå kommer jeg til å bli livredd for å få hypnagoge halliser i tillegg...
Vis hele sitatet...
Ingen grunn til å være redd for det. Nå vet du hva det er. Det verste er å ikke vite det, ihvertfall for små barn.

Jeg har slitt veldig med det, grunnet at jeg har en veldig unormal innsovningstid.. Mens "normale" folk bruker 10-15 minutter på å gå ned i REM-søvn, bruker jeg hele 46 sekunder. Dette gjør at hjerne og kropp ikke alltid er synkroniserte.. Men nå vet jeg hva det er, og da er det ikke så veldig skummelt lengre.
Har slitt en del med søvnproblemer generelt, men begynner å få orden på det nå. Har hatt massevis av opplevelser med søvnparalyse, lucid dreaming og hallusinasjoner. Det jeg gjorde, ikke akkurat helt med vilje, var bare å være våken i flere dager i strekk, men anbefales jo ikke. Jeg kan ikke helt kontrollere lucid dreaming, men det hender som regel ofte om jeg sover veldig lite.