Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 8158
hvor er meg sjæl
alltidvandrer's Avatar
Når jeg leser slike artikler er det ikke lett å vite hva jeg skal tro.

Vi blir jo manipulerte av massemedia, men i hvor stor grad? Hvordan er det i Norge contra USA? Kan noen forklare hvem som angivelig står bak denne omfattende manipulasjonen av vanlige folk, og hva deres endelige mål er?

Hvor kan man finne sannheten? Er det "The Mind Unleashed" som fabler eller er det CNN som skjuler ting? Hvis noen her har sider som de mener er absolutt troverdige så hadde det vært interessant å lese der.

Jeg synes særlig dette med 'giftig eller usunn mat som selges til folket' og 'propoganda i skolen' er interessant. Kan noen smartinger her si litt mer om dette?

Eksempler på artikler som får meg til å undre:
Sist endret av alltidvandrer; 4. august 2014 kl. 23:58.
Alle prøver konstant å selge deg noe, enten det er produkter, ideologier, religioner etc. Det finnes ingen fasit, og alt kommer an på øyet som ser. Noen er villige og har kapasitet til å gå lenger for å få viljen sin, men noen vil alltid profetere på at folk tenker og tror bestemte ting.

Det er uten tvil at man har folk som trekker i snorene i kulissene, men noe "master plan" om å forgifte vanlige folk etc har jeg liten tro på..
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Hvorfor er det nødvendigvis noen som manipulerer folket?

Vi får nok et skjevt og vestlig syn på mange nyheter via mediene våre. Skolesystemet er nok med på å skape de "sosialdemokratisk" verdiene vi tradisjonelt verdsetter i Norge, men det sitter nok ingen og gnir seg i hendene mens dette skjer. Dette skjer i alle samfunn, de unge blir lært opp av de eldre, som har sine verdier og normer de vil videreføre.

Jeg orker ikke lese alle artiklene, men "giftig eller usunn mat som selges til folket" høres veldig ut som en konspirasjonsteori – eller, vent litt… det meste av det som blir nevnt minner om konspirasjonsteorier.
Sist endret av Olympic; 5. august 2014 kl. 00:17.
hvor er meg sjæl
alltidvandrer's Avatar
Trådstarter
Sitat av Crabman Vis innlegg
Alle prøver konstant å selge deg noe, enten det er produkter, ideologier, religioner etc. Det finnes ingen fasit, og alt kommer an på øyet som ser. Noen er villige og har kapasitet til å gå lenger for å få viljen sin, men noen vil alltid profetere på at folk tenker og tror bestemte ting.

Det er uten tvil at man har folk som trekker i snorene i kulissene, men noe "master plan" om å forgifte vanlige folk etc har jeg liten tro på..
Vis hele sitatet...
Joda, jeg skjønner at vi lever i et kapitalistisk samfunn. Hvorfor tror du ikke på det? "TheMindUnleashed" refererer jo til kilder.

Hva er sammenhengen mellom store amerikanske bedrifter som macDonalds og Coca Cola og politikk i USA og verden?

Sitat av Olympic Vis innlegg
Hvorfor er det nødvendigvis noen som manipulerer folket?

Vi får nok et skjevt og vestlig syn på mange nyheter via mediene våre. Skolesystemet er nok med på å skape de "sosialdemokratisk" verdiene vi tradisjonelt verdsetter i Norge, men det sitter nok ingen og gnir seg i hendene mens dette skjer. Dette skjer i alle samfunn, de unge blir lært opp av de eldre, som har sine verdier og normer de vil videreføre.

Jeg orker ikke lese alle artiklene, men "giftig eller usunn mat som selges til folket" høres veldig ut som en konspirasjonsteori – eller, vent litt… det meste av det som blir nevnt minner om konspirasjonsteorier.
Vis hele sitatet...
Det er ikke nødvendigvis det. Jeg lurer på om det er det. Jeg tenker i hovedsak på USA når jeg skriver dette, og lurer på om hvordan situasjonen er i Norge.
Sist endret av alltidvandrer; 5. august 2014 kl. 00:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av alltidvandrer Vis innlegg
Joda, jeg skjønner at vi lever i et kapitalistisk samfunn. Hvorfor tror du ikke på det? "TheMindUnleashed" refererer jo til kilder.
Vis hele sitatet...
5. Food, Water, and Air – Additives, toxins, and other food poisons literally alter brain chemistry to create docility and apathy. Fluoride in drinking water has been proven to lower IQ;
Vis hele sitatet...
Gå til kilden for det, det fører til en annen artikkel, denne andre artikkelen snakker om en studie, men linken fungerer ikke.

Derimot kan man på to sekunder finne en link til en kilde som debunker uttalelsen.

http://www.medicalnewstoday.com/articles/277240.php
"Our analysis showed no significant differences in IQ by fluoride exposure, even before controlling for the other factors that might influence scores. In line with other studies, we found breastfeeding was associated with higher child IQ, and this was regardless of whether children grew up in fluoridated or non-fluoridated areas."
Vis hele sitatet...
Men såklart: bare fordi noen linker til en kilde betyr ikke at kilden snakker sannheten.
Sist endret av Freddy_fred5; 5. august 2014 kl. 00:26.
Upolitisk korrekt
Olympic's Avatar
Sitat av alltidvandrer Vis innlegg
Joda, jeg skjønner at vi lever i et kapitalistisk samfunn. Hvorfor tror du ikke på det? "TheMindUnleashed" refererer jo til kilder.

Hva er sammenhengen mellom store amerikanske bedrifter som macDonalds og Coca Cola og politikk i USA og verden?
Vis hele sitatet...
"TheMindUnleashed"-navnet bør få det til å lyse varsellamper allerede. De fleste av "kildene" deres er til andre artikler fra deres side, samt andre konspirasjonsteoretikersider.

Sammenhengen mellom store korporasjoner og politikk i USA er enkelt (og skremmende). De har veldig mye penger, og for å lykkes politisk i USA bør man helst kunne skaffe mye penger. Det foregår lobbyisme og "finansiering" på grensen til korrupsjon. For å gi et innblikk i hvor mye penger som inngår i politikk –under valgkampanjene i 2012 ble det brukt nesten 2 milliarder dollar til sammen, disse pengene kommer i stor grad fra private donorer.
hvor er meg sjæl
alltidvandrer's Avatar
Trådstarter
Interessant. Enig i at TheMindUnleashed høres ut som noe hippiedritt, men de skriver godt og henviser til kilder, så det er lett å bli revet med.

Mener dere altså at det er sant at de store bedriftene betaler politikerne for å legge til rette for at bedriftene skal ha stor økonomisk gevinst?
Sitat av alltidvandrer Vis innlegg
Mener dere altså at det er sant at de store bedriftene betaler politikerne for å legge til rette for at bedriftene skal ha stor økonomisk gevinst?
Vis hele sitatet...
Dette kalles lobbyisme og er fullt lovlig, så lenge det ikke bikker over til korrupsjon. Større bedrifter ansetter disse for å påvirke politikere i retningen som gagner selskapet. First House og Geelmuyden.Kiese er de to største og meste kjente selskapene i Norge som driver med slikt.
hvor er meg sjæl
alltidvandrer's Avatar
Trådstarter
Skjønner. Får holde meg unna 'the mind unleashed' i fremtida.
Sitat av alltidvandrer Vis innlegg
Interessant. Enig i at TheMindUnleashed høres ut som noe hippiedritt, men de skriver godt og henviser til kilder, så det er lett å bli revet med.

Mener dere altså at det er sant at de store bedriftene betaler politikerne for å legge til rette for at bedriftene skal ha stor økonomisk gevinst?
Vis hele sitatet...
Det trenger ikke være så direkte en gang. La oss si du har flere partier (I USA er det som oftest kun 2 eller 3 kandidater som faktisk er aktuelle for valget). Du som privat aktør tenker "Jeg vil tjene mer penger" og ser på partiprogrammene og legger merke til at det ene partiet støtter politikk som er av den formen som vil gagne din bedrift best økonomisk. De ønsker kanskje lavere importskatter på produkter du ønsker og kanskje ønsker storsasting på et felt du jobber innenfor, slik at du vet at om de får mye makt vil de ønske å spytte inn masse penger som ved anbud kan gå til oppdrag i din bedrift. Med andre ord, om dette partiet får makten vil det gagne din bedrift positivt - selv uten korrupsjon.

Så hva gjør et slikt selskap? Om du er et stort milliardselskap så kan du jo bare pøse på med penger for å hjelpe dette partiet i valgkampen. Gi de muligheten til å få masse mediadekning og reise rundt om kring i landet og besøke og snakke med folk direkte. Og på den måten hjelpe dem å sanke stemmer, og drukne de andre partiene som vil slite med å få sine meninger hørt.
Sitat av alltidvandrer Vis innlegg


Det er ikke nødvendigvis det. Jeg lurer på om det er det. Jeg tenker i hovedsak på USA når jeg skriver dette, og lurer på om hvordan situasjonen er i Norge.
Vis hele sitatet...
I USA skjer nok dette til en viss grad. Mens presidenter kommer og går er det mange "hauker" i det hvite hus som gjennom tiår har tuklet på bak kulissene. Klart disse har enorm inflytelse, og de er alt annet enn nøytrale.

Det er en grunn til at "Mr Change" plutselig ble "mr videreføre bush sin politikk".

Enda dette gjerne kan være like ille som konspirasjonsvrøvl så er det dessverre ikke like spennende. Mektige menn som missbruker makten sin vil det alltid være, men de har ikke spennende planer om å forgifte, hypnotisere eller hjernevaske befolkningen. Det går nok bare i kjedelige kriger, kapitalistisk rovdrift, politisk spill osv.

Om du ser game of thrones kan du anse disse veteranene i det hvite hus som "the small council"
Slike tråder som dette, er nettopp det jeg mener er freakforum sin lille "edge" over andre forum. Nå lener jeg meg tilbake i lenestolen, oppdaterer nettsiden med jevne mellomrom og venter på et innlegg fra Slashdot. Et innlegg som tar grep om trådstarters strupe og brekker nakken på alle andre pro-konspiratoriske argumenterer som tråden bygger opp.
Merker til daglig bare manipulasjonen vi blir utsatt for her til lands..

Så fort det dukker opp en sak i media som engasjerer folk bare LITT, så melkes den for alt det er verdt, i løpet av døgn er det kommet 50 artikler (hovedsakelig VG/DB/Nettavisen/Aftenposten etc.) med blant annet hendelsesforløp med interaktive kart og "ekspert"-uttalelser fra folk som ikke har noe med saken å gjøre i det hele tatt (ref. den nylige terror-"trusselen", enkelte drapssaker, Utøya, organ-"røvingen" fra døde personer etc etc)..

Har rett og slett sluttet å lese norsk media, holder meg til overskriftene..

Det blir bare brukt til å hause opp folks mening om noe slik at ting må taes stilling til på et senere tidspunkt. Kan nesten garantere at det kommer tiltak innad i politiet innen et par år som følge av "trusselen" vi fikk..

Liker måten USA ble dratt opp på her, der har du et perfekt eksempel på at makt kan kjøpes. Er en grunn til at det ikke har vært noen real utfordrer til Demokratene/Republikanerne siden George Washington stilte som uavhengig. Lykke til med å prøve på det i dag (Ventura 2016? Lov å håpe!).
Tsk tsk tsk. Høres ut som en Arbeiderparti-styrt konspirasjon alt sammen, alt for homoflisere Norge og la raddisdieseltraktorfeministene overta ALLE samfunnsfunksjoner. Menn blir bortført etterhvert og satt i gapesokken eller arresten.

Massemanipulasjonen er planlagt og iverksatt av bulke-Jens og Hamas-Jonas og LO-lederen, for å styre og homoinifisere dæj og mæj. Allerede har de begynt å smuglytte på folk (DLD), og nå kommer innebygde brikker i fålk så DE skal følge med oss og hvite hva vi tenker.


VÅKN OPP og se hva som skjer med verden! Bulke-Stoltenberg og feministene tar over det nårske fålk igjennom massemanipulasjon og media. Til og med grisen er borte fra kantiner og resturanger. Nå som bulke-Jens har dratt til NATO og skal han ta åver NATO og Europa og prøve å styre fålk med raddistraktordieselfeministene sine. Våkn opp før de er får seint! (Hehe, men du kan jo såve i natt da sånn som mæj ;p )
Sist endret av aeon_illuminate; 6. august 2014 kl. 05:02.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Det er jo egentlig bare å se på hva som skjer i midtøsten!

Hva driver USA med hele tiden? Jo, de invaderer flere land uten noen spesiell grunn ( Jaja, de finner på noe til media )
Hva gjør dem i afghanistan, iran, syria? Jo de tjener penger! Olje, opium, narkotika og krig. Det sitter mange banker, sentral banker som sitter å ler når USA går inn i et land. Da må de låne penger til våpen, og kan aldri betale tilbake gjelda.

Hva skjer egentlig i Gaza? Israel dreper sivile barn, mødre og fedre hver dag. Nå i det siste har det blitt en enorm økning av bomber og dritt som sendes på palistinerne. Israel har snart tatt over hele palistina og dette rettferdigjøres av USA.
Media snakker om ting som feks en Israelsk soldat ble drept av Palistinerne og Israel svarer med bomber som om det er greit! Det er mange meninger om Gaza, hvem som har rett, bla bla, men Israel skal ikke rettferdigjøres for det de gjør. De bryter veldig mange intersjonalle krigslover. USA støtter Israel med våpen, forskynninger, og Media.

Mange trur "illuminati" er bare en idiotisk konspirasjons teori, men hvis du ser litt på det BAK det hele. Så er det en forbinnelse med jøder ( mange jøder som er veldig rike ) , banker, de rikeste i verden, og de som styrer USA.

Norge støtter USA, vi er deres lille puppet, så vi er på en måte innblandet. Vi kriger i afghanistan?
Tenk hvis 9/11 faktisk var bare bullshit?

Noen gang hørt om at Bin laden var i CIA på 80 tallet, og at familien til bin laden var veldig gode venner med Bush familien og hadde et bosted rett ved regjeringsbygget?



Men ja, saueflokken trur ikke på sånt
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Tsk tsk tsk. Høres ut som en Arbeiderparti-styrt konspirasjon alt sammen, alt for homoflisere Norge og la raddisdieseltraktorfeministene overta ALLE samfunnsfunksjoner. Menn blir bortført etterhvert og satt i gapesokken eller arresten.

Massemanipulasjonen er planlagt og iverksatt av bulke-Jens og Hamas-Jonas og LO-lederen, for å styre og homoinifisere dæj og mæj. Allerede har de begynt å smuglytte på folk (DLD), og nå kommer innebygde brikker i fålk så DE skal følge med oss og hvite hva vi tenker.


VÅKN OPP og se hva som skjer med verden! Bulke-Stoltenberg og feministene tar over det nårske fålk igjennom massemanipulasjon og media. Til og med grisen er borte fra kantiner og resturanger. Nå som bulke-Jens har dratt til NATO og skal han ta åver NATO og Europa og prøve å styre fålk med raddistraktordieselfeministene sine. Våkn opp før de er får seint! (Hehe, men du kan jo såve i natt da sånn som mæj ;p )
Vis hele sitatet...
Enig med du! Godt å høre at non fortsat tørr prate sandheten! Greit å såve også, men lukk vinduene godt, i tilfelle de driver med sånn der chem trails om natten lol
▼ ... over en uke senere ... ▼
Problemet i Norge er at det ikke er offentlig debatt om sentrale, store spørsmål. For mye tillit til at det offentlige "greier ut" flokene. Flust av lange artikler på Aftenposten om hva som er galt med økonomien, har aldri kommentarfelt, i TV er det bare samvittighetsfulle såpesnutter, frippelrapportering og UiO-gratifiserende ekspertvoyeurisme ~ selvforsterkende sirkler av brannslukking som har foregått i mange år. De store mediegruppenes styrerom samarbeider med "leverandørene" ~ trykker kampanjene til CFR, TC, CoR, BB (de som lager nyhetene) og andre ABC-byråer, gjennom deres gode venner i toppsjiktet av nyhetspyramiden pyramiden, som er AFP (forhenværende AP) Reuters, Wulff, CNN, BBC osv..

Det er mulig fordi vår største partiskhet er tribalisme (lett å gjemme seg i flokken). Dype konsenser som NATO, FN, EU ++ gjør det vanskelig å se trærne for bare skog. Den beste unnskyldningen våre hjemlige adjutanter har, er at det ikke er PK å løfte for høyt på sløret, også kjent som helsekortet. Det er ikke kult som Jostedalsbreen å snakke nedsettende om noe som helst ... bortsett fra de som virkelig fortjener det og da er for mye aldri godt nok. Når det å smile skjevt til LBGT-rettigheter, å bite hardt når man prater abort eller å la øynene søke fotfeste i himmelhelvingen når det er duket for nok en våpendebatt, så blir det mindre ståhei til overs for de tvistene som vil ha en effekt på folks liv.
Sitat av Tap_the_Apex Vis innlegg
Problemet i Norge er at det ikke er offentlig debatt om sentrale, store spørsmål.
Vis hele sitatet...
Jeg leste hele innlegget ditt, men forstod ikke hvilket budskap du ønsket å formidle. Mener du at ingen i Norge diskuterer EU, NATO, våpenpolitikk eller noen av de andre kjente debattene du listet opp? Det er ikke spesielt vanskelig å finne ganske mange såre punkter i det offentlige ordskiftet. Da kan jeg på stående fot liste opp rovdyrdebatten, Norges forhold til kina (herunder fredsprisen til Xiabo, Dalai Lamas besøk, etc.) EU/EØS-debattene (herunder medlemsskapets status, vetomuligheter i enkeltsaker og Belgisk lobbyismes betydning for norsk politikk), debatten om samtlige millitære intervensjonene Norge har deltatt i (Irak, Afghanistan, Libya, Balkan), og alle de ulike islam- og antiislamrelaterte debattene (herunder alt som angår religionsfrihet, ytringsfrihetens møte med folk som ikke liker tegninger av profeten deres, ekstremislamsiter vs. vanlige islamister), Israel/Palestinadebattene med flere.

Enkelte av disse har endog gitt opphav til store demonstrasjoner.

At du ikke leser aviser eller husker mer enn tre år tilbake i tid betyr ikke at det offentlige ordskiftet er fritt for kontroverser, altså.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg tror han prøver å si at all media er en konspirasjon for å skjule hva som egentlig foregår. Hadde bare aftenposten tillat kommentar felt på økonomi artiklene sine ville dette blitt avslørt for lenge siden.
Sitat av Crabman Vis innlegg
Alle prøver konstant å selge deg noe, enten det er produkter, ideologier, religioner etc. Det finnes ingen fasit, og alt kommer an på øyet som ser. Noen er villige og har kapasitet til å gå lenger for å få viljen sin, men noen vil alltid profetere på at folk tenker og tror bestemte ting.

Det er uten tvil at man har folk som trekker i snorene i kulissene, men noe "master plan" om å forgifte vanlige folk etc har jeg liten tro på..
Vis hele sitatet...
Enig med deg, alle har en agenda, men jeg finner det usannsynlig at det er én person/gruppe som sitter på toppen å styrer dette.
Sitat av Zalderach Vis innlegg
Jeg tror han prøver å si at all media er en konspirasjon for å skjule hva som egentlig foregår. Hadde bare aftenposten tillat kommentar felt på økonomi artiklene sine ville dette blitt avslørt for lenge siden.
Vis hele sitatet...
Hvorfor blir det ikke avslørt i kommentarfeltet til f.eks. Dagens Næringsliv? Er det noe spesielt med Aftenpostens økonomiseksjon?
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Tsk tsk tsk. Høres ut som en Arbeiderparti-styrt konspirasjon alt sammen, (...) Våkn opp før de er får seint! (Hehe, men du kan jo såve i natt da sånn som mæj ;p )
Vis hele sitatet...
Jeg vet du er sarkastisk, jeg syns bare det er treffende likt mannen som opprettet Hålogaland-gruppen på FB. Per-Vidar Johansen. En slags norsk konspirasjonsteoretiker. Det er bare det at jeg har snakket med en liten brøkdel av kildene hans og spurt personer (da i Nord-Norge, ikke nedi Oslo osv.) om diverse russiske himmellegemer og besøk. Var også på en politisk samling i Bodø der det var møte om hvordan man skulle verne nordområdene. Det "pampene" sa stemte bra med det han hadde skrevet. Ble rotete her nå, men poenget mitt er at det er ikke rent tøv det du sier i etterapingen din. I tillegg: legg merke til at jeg ikke støtter PVJ, men jeg syns det er interessant lesestoff.