Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  51 8706
Fant denne på nettet i kveld, og lurte på deres mening,

http://www.tu.no/it/2013/11/06/na-st...jakten-i-norge

Hvor alvorlig er dette for den som driver med minimal nedlasting? Bør en være redd? Mottiltak?

Er ikke ute etter moralprekener, men en saklig debatt kan godt kjøres
-Vil prioritere opplasting-

Takk for det. De fleste laster ned, ikke opp.
Fra og med 29. november kan flere norske rettighetshavere lagre IP-adressene til personer som kopierer ulovlig.
Vis hele sitatet...
Nå er det vel sånn at dersom man kun laster ned så bryter man ikke loven(?).
Sitat av enanthate Vis innlegg
Nå er det vel sånn at dersom man kun laster ned så bryter man ikke loven(?).
Vis hele sitatet...


Det var vell sånn før, men idag er selve DL-delen ulovlig óg. Her vil dog kun opplastere, altså dem som legger materiale på nettet, prioriteres i praksis er mitt syn.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av enanthate Vis innlegg
Nå er det vel sånn at dersom man kun laster ned så bryter man ikke loven(?).
Vis hele sitatet...
Ja, om du fortsatt lever i 2002.

ÅVL vart endra i 2003 om eg ikkje hugser heilt feil. Merkeleg kor lang tid det tar før folk får med seg ting som avisene var tapetserte med på den tida.
Regner med at alle er klar over at de som oftest også laster opp når de henter fra nettet.. Det er ikke akkurat enveistrafikk vi driver med.
Sitat av woff Vis innlegg
Regner med at alle er klar over at de som oftest også laster opp når de henter fra nettet.. Det er ikke akkurat enveistrafikk vi driver med.
Vis hele sitatet...
Du har et valg om du vil seede eller ei, og jeg personlig er en douchebag av rang og nekter blankt å gi bort de stakkars 5 mb/s upload jeg har til fremmede på nett.
Sist endret av Mozzie; 6. november 2013 kl. 23:14.
Håper ikke dette fører til at alle skrur av seeding så hastighetene blir elendig! Har hatt det på 50 før, men får skru det av nå..
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Det var vell sånn før, men idag er selve DL-delen ulovlig óg. Her vil dog kun opplastere, altså dem som legger materiale på nettet, prioriteres i praksis er mitt syn.
Vis hele sitatet...
vil det si seeding eller de som faktisk laster opp selve filen?


er på private torrent, så må i teorien seede..
Sist endret av VitoScaletta; 6. november 2013 kl. 23:16.
Ifølge artikkelen er det de som lager torrent-filen. Men er det så himla av mange av disse fra Norge uansett? Gjør meg pent lite om det blir slutt på norske filmer på bukta for å være ærlig
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Du har et valg om du vil seede eller ei, og jeg personlig er en douchebag av rang og nekter blankt å gi bort de stakkars 5 mb/s upload jeg har til fremmede på nett.
Vis hele sitatet...
Om du nyttar torrent så kan ikkje Simonsen Vogt Wiig vite kva du har avgrensa opplastinga til, om du har satt den til 1kB/s eller 5MB/s, så alle risikerer eit trasig brev i posten så lenge ein bruker torrent.
Sist endret av bronze; 6. november 2013 kl. 23:23.
Sitat av bronze Vis innlegg
Om du nyttar torrent så kan ikkje Simonsen Vogt Wiig vite kva du har begrensa opplastinga til, om du har satt den til 1kB/s eller 5MB/s, så alle risikerer eit trasig brev i posten så lenge ein bruker torrent.
Vis hele sitatet...
Hva med 0kB/s..?
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
vil det si seeding eller de som faktisk laster opp selve filen?
Vis hele sitatet...

Uploaderen i seg selv som tar den største risikoen, men om du seeder flere gb dagen skal man ikke se bort ifra at man er i faresonen. Men mannen i gata som laster ned en episode av favoritt-serien sin og en film iløpet av uken, klarer jeg ikke se for meg at blir arrestert i praksis for piratkopiering.
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Uploaderen i seg selv som tar den største risikoen, men om du seeder flere gb dagen skal man ikke se bort ifra at man er i faresonen. Men mannen i gata som laster ned en episode av favoritt-serien sin og en film iløpet av uken, klarer jeg ikke se for meg at blir arrestert i praksis for piratkopiering.
Vis hele sitatet...
Uploaded: 6.31 TB Downloaded: 1.82 TB

har vell gjort dette på ca 1 år nå, kanskje mindre.


tror jeg får holde tilbake på nettbruken min da siden vi skal få pirat jegere her i landet.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Hva med 0kB/s..?
Vis hele sitatet...
Dei treng berre å sjå at du er kopla til torrenten for å vite at du bryt lova, og med mindre dei sjølv er opplastar av torrenten du er kopla til, så kan dei ikkje sjå kor mykje du har lasta opp.
Sist endret av bronze; 6. november 2013 kl. 23:30.
Sitat av VitoScaletta Vis innlegg
Uploaded: 6.31 TB Downloaded: 1.82 TB

har vell gjort dette på ca 1 år nå, kanskje mindre.


tror jeg får holde tilbake på nettbruken min da siden vi skal få pirat jegere her i landet.
Vis hele sitatet...
Hvordan greier du å få de statsene? Lar du torrents stå i flere dager før du fjerner dem fra programmet? Alltid lurt på hvem de folka er som seeder en film det bare er én som laster ned

Sitat av bronze Vis innlegg
Dei treng berre å sjå at du er kopla til torrenten for å vite at du bryt lova, og med mindre dei sjølv er opplastar av torrenten du er kopla til, så kan dei ikkje sjå kor mykje du har lasta opp.
Vis hele sitatet...
Nedtur. Men det er vel lurt å skru av seeding uansett, så kan man bare bli dømt for ett lovbrudd
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Uploaderen i seg selv som tar den største risikoen, men om du seeder flere gb dagen skal man ikke se bort ifra at man er i faresonen. Men mannen i gata som laster ned en episode av favoritt-serien sin og en film iløpet av uken, klarer jeg ikke se for meg at blir arrestert i praksis for piratkopiering.
Vis hele sitatet...
Store opplastere har for lengst beskyttet seg godt, ser for meg at de fleste som blir rammet av dette faktisk er folk som laster ned i ny og ne.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Hvordan greier du å få de statsene? Lar du torrents stå i flere dager før du fjerner dem fra programmet? Alltid lurt på hvem de folka er som seeder en film det bare er én som laster ned


Nedtur. Men det er vel lurt å skru av seeding uansett, så kan man bare bli dømt for ett lovbrudd
Vis hele sitatet...
Det som er, er at jeg er på private torrent side. der vi må seede sånn at vi holder en viss ratio. Ratioen min er nå på 3.46, jeg har pcen min på ca 24/7 med 100/100 nett. når jeg laster ned noe så lar jeg den gå etterpå og da laster den også opp... eldste torrenten jeg har nå er 2 måneder gammel og jeg har 77 torrenter som jeg seeder.
Får disse overvåkerne tilgang til private trackere da?
Sitat av fatfro Vis innlegg
Får disse overvåkerne tilgang til private trackere da?
Vis hele sitatet...
altså du må jo være medlem der, få invite av noen.. ikke vet jeg hvordan dette overvåkningssystemet funker.
Som det stor i klartekst flere plasser i artikkelen så gjelder det hovedsaklig "opplastere". Jeg er ikke ansvarlig, men mannen i gaten som laster ned litt her og der har ingen ting å frykte. Det finnes grenser på hvor mange ressurser som vil bli brukt i denne jakten. Men dog, slå av seedingen kan vel sikkert være greit. Vil uansett ikke ha noe å si for det internasjonale markedet.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Ja, om du fortsatt lever i 2002.

ÅVL vart endra i 2003 om eg ikkje hugser heilt feil. Merkeleg kor lang tid det tar før folk får med seg ting som avisene var tapetserte med på den tida.
Vis hele sitatet...
Leste dette her på forumet, for typ 6mnd siden.


On-topic: Som sagt tidligere så står det jo faktisk at de skal prioritere opplastere. Mao de som laster og publiserer på TPB og liknende antar jeg, og muligens også de brukerne som er veldig aktive på seeding. Selv har jeg skrudd av opp-hastighet.
Sist endret av enanthate; 6. november 2013 kl. 23:47.
har skrudd ned til 10 kb/s bare sånn for sikkerheten skyld.
Sist endret av VitoScaletta; 6. november 2013 kl. 23:48.
Hvordan er det de overvåker? Hvordan ser de hvem som deler/laster ned?
Vil en VPN fungere, eller har de ressurser til å følge opp saken?
Sitat av hala Vis innlegg
Hvordan er det de overvåker? Hvordan ser de hvem som deler/laster ned?
Vil en VPN fungere, eller har de ressurser til å følge opp saken?
Vis hele sitatet...
Regner med at det ikke er vanskeligere enn å de loader opp en stor torrent med mange mottakere/seedere (f.eks himym fra tpb), og scroller gjennom peerslista etter norske iper.

En VPN er det tryggeste du kan bli.
Sitat av fatfro Vis innlegg
Regner med at det ikke er vanskeligere enn å de loader opp en stor torrent med mange mottakere/seedere (f.eks himym fra tpb), og scroller gjennom peerslista etter norske iper.

En VPN er det tryggeste du kan bli.
Vis hele sitatet...
var ikke verre en det nei :O

fant 2 fra usa og 1 fra sverige noen andre som det ikke sto no på


Det vil ikke hjelpe å begrense opphastigheten i det hele tatt. Uansett hvor mye du struper ned klientens evne til å laste opp, vil du fremdeles bli tilknyttet andre personer som forsøker å laste ned fra deg. Dette skjer uansett om du laster opp med 1000 gb i sekundet, 100 mb i sekundet, 10 kb i sekundet.. etc.

Så hvis du tror du er fri som fuglen bare fordi du laster opp med 0.00001 kb/s, gjør du ikke stort annet enn å bli nedprioritert av trackeren. Eneste du oppnår er å måtte laste ned filen du forsøker å laste ned i flere dager istedet for timer, så det kan faktisk være motvirkende.

En vpn-løsning er det tryggeste du kan benytte deg av, men pass på å få tak i en vpn leverandør som ikke lagrer logger. Hidemyass f.eks. legger alle kortene på bordet ved forespørsel.
Sitat av Patrick Vis innlegg
Det vil ikke hjelpe å begrense opphastigheten i det hele tatt. Uansett hvor mye du struper ned klientens evne til å laste opp, vil du fremdeles bli tilknyttet andre personer som forsøker å laste ned fra deg. Dette skjer uansett om du laster opp med 1000 gb i sekundet, 100 mb i sekundet, 10 kb i sekundet.. etc.
Vis hele sitatet...
Dette er helt riktig når det kommer til trackerløse delingsmetoder som DHT. Kan til og med hende at det hjelper med en peer blocker hvis de må ha bevis på at du eier mer enn 0% av torrenten også.

Nå vet jeg ikke hva TPB bruker lengre, men for sider som bruker trackere vil en peer kunne få en full liste over andre peers som har vært involvert i det siste med den torrenten - selv om deres klient er avslått. Theory Wiki viser hva slags data man får tilbake for hver announce. Så IP-adressen din vil ligge blant dataene man enkelt får tilbake ved å passivt henge i torrentskyen, uten at noen klienter kan blokkere for dette. Om det må bevises at du eier 100% av torrenten må de (ved bruk av tracker alene) koble til deg og spørre deg om hvilke blokker du har. For piratjegerne er det da bare å laste ned alle torrenter de finner, ligge passivt og spørre etter peers, filtrere ut de norske og så følge med på om de ender opp med en full kopi av verket. Dette er lavthengende frukt for dem, men hjelper likevel i å skremme litt. Rent pengemessig så er det nok tap å gå etter noen andre enn de originale opplasterne - altså de som la ut torrenten - og det krever nok noen flere triks enn jeg tror de burde ha lov til.
Sist endret av Dyret; 7. november 2013 kl. 00:58.
Sitat av Patrick Vis innlegg
Det vil ikke hjelpe å begrense opphastigheten i det hele tatt. Uansett hvor mye du struper ned klientens evne til å laste opp, vil du fremdeles bli tilknyttet andre personer som forsøker å laste ned fra deg. Dette skjer uansett om du laster opp med 1000 gb i sekundet, 100 mb i sekundet, 10 kb i sekundet.. etc.

Så hvis du tror du er fri som fuglen bare fordi du laster opp med 0.00001 kb/s, gjør du ikke stort annet enn å bli nedprioritert av trackeren. Eneste du oppnår er å måtte laste ned filen du forsøker å laste ned i flere dager istedet for timer, så det kan faktisk være motvirkende.

En vpn-løsning er det tryggeste du kan benytte deg av, men pass på å få tak i en vpn leverandør som ikke lagrer logger. Hidemyass f.eks. legger alle kortene på bordet ved forespørsel.
Vis hele sitatet...
Hvorfor bruker du ikke 0 istedenfor 0,0001? Poenget jeg ga tidligere i tråden var at om du først blir tatt er det greit å bare kunne bli straffet for nedlasting fremfor opplasting. Jeg fant ikke lovene etter et kjapt google-søk, men jeg renger med at det er høyere strafferammer for opplasting.
Struper dere opplasting på routeren, eller gjør dere det på torrent klienten?

Bruker selv uTorrent, men der står opplasting allerede på 0, som igjen betyr full opplasting. Setter jeg den på 0,1 så vil jeg jo fortsatt laste opp til en viss grad.
nå er det en stund siden jeg brukte µTorrent men når jeg brukte det så vet jeg at 0 var satt som default unlimited i de fleste instillingene
For dere som bekymrer dere for dette, sjekk ut: Put.io

Funker dritfett, Seedbox, koster 50 kr måneden, har brukt det ganske lenge nå
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Bruker bare seedbox jeg. Har ikke drevet så mye med piratkopiering før, men kanskje jeg skal begynne bare som prinsippsak.

Det sies jeg er vanskelig av meg noen ganger.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Ifølge artikkelen er det de som lager torrent-filen. Men er det så himla av mange av disse fra Norge uansett? Gjør meg pent lite om det blir slutt på norske filmer på bukta for å være ærlig
Vis hele sitatet...
enig, har vanskelig å se hva norskt materiale som er verdt å laste ned.
Jeg har 3 forskjellige TV-serier jeg ser. Utenom dette laster jeg aldri ned noe annet. Er det nødvendig å anskaffe VPN for dette tror dere? Det er amerikanske serier alt sammen.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Jeg laster ned akkurat slik som før, tror neppe noen banker på døren min med det første.
Jeg har lastet ned GTA IV og GTA SA for en stund siden, og jeg har begge av disse på cd-er, men de funker ikke. Også lastet ned en del Adobe CC programmer med amtlib.dll crack. Dette er over en måned siden, vil de finne det ut? Eller er det om jeg gjør det 29. november de kan finne det ut?
Kan umulig tenke meg til at det er noe farlig for en "normal" person som laster ned noen filmer og episoder pr. uke.

Er dere så utrolig redde så bruk nå for guds skyld 50 kr. måneden på noe som hjelper dere holde nedlastingen skjult. Vi laster tross alt ned gratis fra nettet. Varer som koster noen kroner til vanlig. Ikke vær så jævla grådig.
Sån helt ærlig så tror jeg alt er bare skremsel propaganda, hvorfor skal de bruke masse tusen kroner på å luke ut folk som laster ned 10 gig i uka eller måneden.
IP- block? eller er teknologien gått såpass langt at man by passer den og? :O
Tusen takk for nyttige innspill. Har et lite spørsmål til. Vil det være tryggere å bruke f.eks DC++ enn Torrents, eller kommer de til å ha like mye innsikt der også?
Jeg fikk nettopp en popup fra the pirate bay.. og sa politiet! overvåker nå pcn din eller noe slikt..
Skal jeg ta dette seriøst? ^^
Brukbar automatiker
BrilleSheik's Avatar
Sitat av Blixus Vis innlegg
Jeg fikk nettopp en popup fra the pirate bay.. og sa politiet! overvåker nå pcn din eller noe slikt..
Skal jeg ta dette seriøst? ^^
Vis hele sitatet...
Jeg ville ikke gjort det, popper jo opp allverdens med rare ting på piratebay.
Sitat av BrilleSheik Vis innlegg
Jeg ville ikke gjort det, popper jo opp allverdens med rare ting på piratebay.
Vis hele sitatet...
Sant nok, men det har ikke poppet opp noe de siste 2 månedene, når jeg lastet ner ad block
Ja, nå har nok politiet hacket pcen din, klipp nettverkskabelen asap!
Sitat av Blixus Vis innlegg
Jeg fikk nettopp en popup fra the pirate bay.. og sa politiet! overvåker nå pcn din eller noe slikt..
Skal jeg ta dette seriøst? ^^
Vis hele sitatet...
Politiet popper opp i posten eller på døra, ikke på skjermen din.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Politiet popper opp i posten eller på døra, ikke på skjermen din.
Vis hele sitatet...
sikker på dette? tror og mener det var politiet sin side... Men jeg hoppet jo fort ut av siden nokså fort fordi jeg så politiet ^-^

Sitat av rolls Vis innlegg
Ja, nå har nok politiet hacket pcen din, klipp nettverkskabelen asap!
Vis hele sitatet...
ikke skrem meg...
Sitat av Blixus Vis innlegg
sikker på dette? tror og mener det var politiet sin side... Men jeg hoppet jo fort ut av siden nokså fort fordi jeg så politiet ^-^
Vis hele sitatet...
Hvorfor skulle politiet gitt deg beskjed at de overvåker deg? Gir ingen mening.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg er laster ned mine torrents fra en privat tracker. Er jeg like utsatt som om jeg feks hadde brukt bukta? :S