Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  58 8732
Sitat av Susanna Vis innlegg
Det er jo bare flisete småbiter alt sammen, ser ut som om det er det siste avskjæret etter at de andre produsentene har tatt sitt.
Vis hele sitatet...
Samme det sålenge de inneholder 130g tunfisk per boks vel? Jeg mener, ren tunfisk for 4kr boksen? Kjøp de i vann og ikke olje så slipper man den ekstra tilførselen av omega6 også.

Jeg lever etter denne planen her tilført makrell og tunfisk. Bruker vel rundt 400,- i måneden på mat. Har noen store sekker med belgfrukter og naturris kjøpt på innvandrerforretning, det hjelper virkelig på budsjettet.
Støtter etse! Noe annet som er digg på ovnsbakte poteter er olivenolje, rosmarin, hvitløk, pepper og litt salt. Yum-yum!

Sitat av Larix Vis innlegg
Samme det sålenge de inneholder 130g tunfisk per boks vel? Jeg mener, ren tunfisk for 4kr boksen? Kjøp de i vann og ikke olje så slipper man den ekstra tilførselen av omega6 også.

Jeg lever etter denne planen her tilført makrell og tunfisk.
Vis hele sitatet...
Mener å huske at mange tunfiskarter begynner å bli truede arter p.g.a. overfiske. Jeg ville ha vurdert grundig, om jeg ville ha kjøpt dette.

Sitat av Larix Vis innlegg
Har noen store sekker med belgfrukter og naturris kjøpt på innvandrerforretning, det hjelper virkelig på budsjettet.
Vis hele sitatet...
Vær obs på kakerlakker! Det er ofte i slike segger, at smitten kommer seg inn i et hus.
Sitat av Susanna Vis innlegg
Har du sett på den tunfisken, eller? Jeg gir den til kattene innimellom. Det er jo bare flisete småbiter alt sammen, ser ut som om det er det siste avskjæret etter at de andre produsentene har tatt sitt.
Vis hele sitatet...
Har du sett hvordan maten ser ut nedi magen, eller?

Så lenge maten inneholder næringsstoffene man er ute etter og smaker godt bryr jeg meg ikke en døyt om utseende eller lukt. Det er såklart et pluss om den ser bra ut og lukter godt, men ned skal det uansett.

Når det gjelder krydder diskusjonen her må jeg si at jeg sverger til pommes-frites krydder. Har prøvd mye rart, men det er ingenting som kan måle seg desverre. Blir brukt på alt ifra toast til biff her i huset. Taco-mix krydder kommer på en god andreplass, passer til mye rart det også. Kom gjerne med forslag til hva som eventuelt skal smake bedre, det som er nevnt tidligere i tråden kan ikke måle seg.
Sitat av amdb73 Vis innlegg
Mener å huske at mange tunfiskarter begynner å bli truede arter p.g.a. overfiske. Jeg ville ha vurdert grundig, om jeg ville ha kjøpt dette.
Vis hele sitatet...
Nope, men kommersielt fiske er i seg selv noe styggedom, så jeg har litt dårlig samvittighet for å støtte det.

Sitat av amdb73 Vis innlegg
Vær obs på kakerlakker! Det er ofte i slike segger, at smitten kommer seg inn i et hus.
Vis hele sitatet...
Den har jeg ikke hørt før, så takk for tipset, men jeg har det nokså kaldt hjemme for å spare strøm, så jeg tror de skal slite litt

Ser det er en stor krydderdiskusjon på gang her, jeg kjøper alt krydderet mitt på innvandrerbutikk til en brøkdel av butikkprisen. Opplever bedre kvalitet på krydderet i tillegg, så det anbefales.
Sitat av Marr Vis innlegg

Når det gjelder krydder diskusjonen her må jeg si at jeg sverger til pommes-frites krydder. Har prøvd mye rart, men det er ingenting som kan måle seg desverre. Blir brukt på alt ifra toast til biff her i huset. Taco-mix krydder kommer på en god andreplass, passer til mye rart det også. Kom gjerne med forslag til hva som eventuelt skal smake bedre, det som er nevnt tidligere i tråden kan ikke måle seg.
Vis hele sitatet...
Blir ikke det fryktelig kjedelig i lengden? Til biff er salt og pepper, et par hvitløksfedd og en liten kvast rosmarin i panna mens man steker det beste (smak og behag da men). Da smaker det faktisk biff og ikke kjip "gatekjøkken" smak ala burger og pommes frites.
Sitat av A-tillah Vis innlegg
Blir ikke det fryktelig kjedelig i lengden? Til biff er salt og pepper, et par hvitløksfedd og en liten kvast rosmarin i panna mens man steker det beste (smak og behag da men). Da smaker det faktisk biff og ikke kjip "gatekjøkken" smak ala burger og pommes frites.
Vis hele sitatet...
Jo, er enig i at det kan bli litt kjedelig i lengden, men prøver å finne på mest mulige spennende ting slik at man ikke blir lei godsakene med en gang. Skal teste salt, pepper, hvitløk og rosmarin neste gang.

Problemet med mange gatekjøkkener er akkurat krydringen, veldig få bruker krydder og fører dermed til denne kjipe "gatekjøkken-smaken", burger og pommes frites som egentlig ikke smaker noe særlig. Da hilser jeg pommes-frites krydder velkommen
Som vegetarianer så spiser jeg mye belgfrukter. Disse er utrolig næringsrike og er god mot lommeboka. Du kan enten kjøpe store poser med linser, bønner, kikerter osv. på innvandrerbutikker (disse trenger ofte bløtlegging) eller kjøpe ferdige økologiske på butikken. Begge er billige alternativ og metter. Dessuten er det perfekt mat til trening og slanking, da det som sagt metter utrolig mye og noen typer rommer bare rundt 100 kcal per 100.

Utenom dette kan også mye fryses ned. Dette gjør hverdagen enklere og du dropper ikke kvaliteten på maten så veldig mye når det gjelder belgfrukter/grønnsaker.

Ellers er egg, havregryn, knekkebrød og billig ost noe som kan være alternativer.

Havregryn gir deg en syk boost som frokost og holder deg mett lenge. Mye bedre enn to svette brødskiver med syltetøy. Ofte er melk det som blir dyrest i henhold til havregryn.

Mye indiske retter som også er vegetariske som er veldig billige å mekke. Smaker også veldig godt.

Ellers er det jo en del tilbud på forskjellige butikker. Før kjøpte jeg masse billig fisk på rema da det var dagen (eller noen dager) til datostemplinga gikk ut. Var faktisk mye "eksklusiv" fisk til billige kroner.

Ellers se etter partikjøp på coop obs osv. Ofte tilbud som du sparer mye kroner på. Grandiosa, kjøtt, fisk, tilbehør som ofte er i mengder på 4-5 pakker for gode priser.

Om du vil spare penger så bruk den eventuelle fryseren, kjøp billig og stack deg full i fryseren. 50% på rimi, produkter som holder på å gå ut og andre kjeder som har tilbud. Med andre ord les reklame og gå på jakt etter billige røde lapper i butikken.

Planlegger selv å bli student om noen år og da tror jeg at min fordel kan være kunnskap. Kan du mekke litt mat og skjønner litt mer enn det normale med næringsinnhold så hjelper det mye.

Lykke til. Kjipt å ikke ha råd til noen øl i helgen fordi man brukte alt på mat (som ikke trenger å være dyrt

heartslava.
Sist endret av heartslava; 26. oktober 2013 kl. 14:50.
Og ja, når det kommer til øl - brygg selv!
chili con carne, mitt søskenbarn i bergen lager av og til mye av dette når han har lite penger, billig, smakende og mettende. blir kjedelig men her har du mat i en ukes tid for rundt 150 kroner sier han