Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 9329
Heisann!

Mange av dere klarer å puste og se under vann når dere dykker, jeg har ikke forstått dette helt. Jeg må også lære meg å svømme, har ikke turt å prøvd på lenge siden etter at læreren min holdt meg igjen når jeg skulle hoppe å prøve å stupe for første gang, som gikk til helvete ved at jeg svømte nedover isteden for oppover når jeg skulle på land igjen, noe som har gjort meg usikker og redd. Nå er det et must at jeg må lære meg det.

Men back to topic. Jeg klarer å holde pusten og ikke få vann i nesen ved å svømme også videre, men jeg prøvde i badekaret å se under vann, det var rett å slett helt jævlig. Jeg skulle liksom sjekke hvor klart jeg så hånden min, og det var så vidt jeg så den nesten, oh my god. Jeg vurderer å søke på politihøgskolen senere i livet og da må jeg bestå en svømme dykke test for å komme inn, der jeg må dykke 1,5m og ta opp to ringer. Når jeg ikke klarer å se under vann, så får jeg ikke tak i den også failer jeg og blir kasta ut av politihøgskolen for å si det enkelt. Hvordan gjør DU dette? Har du noen forslag, tips eller eksempler? La meg vite.

Må nok lage en annen topic senere siden jeg har flere spørsmål, prøver å holde meg mest mulig on topic, så skal ikke blande flere spørsmål her. Fant nettopp ut at jeg klarte å putte inn stuping here. Jeg er 16 år bare så det er sagt, takk for oppmerksomheten din!
Gjenstandene som du skal hente er som regel i sterke klare farger som vanligvis er rød og oransje. Så det skal ikke være noe problem for deg å kunne se de fargene.
Det kan virke som om du ikke er så veldig vant med vann for og si det slik. Øynene åpne under vann er ikke noe problem for meg, såfremt det ikke er veldig salt vann eller ett badebasseng med altfor mye klor. Prøv og hold de åpne i ferskvann, eventuelt i badekaret uten såpe.
Puste under vann kan du ikke uten gjeller, så du må holde pusten. Å se under vann er bare noe du må bli vant med, men å gjøre det i såpevann hjemme er ikke å anbefale. Kom deg ut neste sommer eller finn en svømmehall, det er bare å trene.
Sist endret av Mith; 18. oktober 2013 kl. 17:21.
Må enkelt og greit eksponere deg for det. Det er ikke noe magisk triks for å se under vann.
Start smått ved å holde øynene åpne under vann en kort periode, øk deretter gradvis - til slutt vil du venne deg til følelsen.

Og angående det å dykke og hente gjenstander; som sagt over er de som regel i sterke farger, og du vil ikke ha noe stort problem med å se dem.
Sist endret av s1gh; 18. oktober 2013 kl. 17:26.
Når du svømmer i større bassenger så er de ofte _mye_ lysere enn det trange badekaret ditt. Det med at du prøvde å se under vann i badekar skjønner jeg godt at gikk dårlig. Vann som er 35 grader eller mer er hvertfall vondt for meg. Det å se under vann i basseng er ofte mye bedre siden vannet stort sett er mellom 20-27 grader. Det er også godt opplyst, noe som gjør at vannet blir klarere.

Det som ofte får folk til å slite med å se er at det er klor i vannet, noe som kan svi litt. Dette er noe man vender seg til hvis man bader endel.

Hvis du skal dykke etter ringer, så er disse vanskelige å se fra over 2 meters avstand. Du ser mye mer tåkete i vannet enn du gjør over. Hvis du setter på deg svømmebriller så vil du merke en forbedring. Dette kan hjelpe deg til å tørre å dykke.

Dette var det jeg kom på i farten. Lykke til
Hilsen en vannpolospiller
Trådstarter
45 1
Alrighty! Takk
Det jeg anbefaler er i første omgang å snakke med foreldrene dine. Jeg er sikker på at faren/onkelen din eller et annet familie medlem mer enn gjerne tar deg med på en svømmehall(det burde være en i nærheten) Trenger bare å være så enkelt som et vanlig basseng, og denne personen kan lære deg å svømme. Når du først føler deg trygg på selve svømmingen kan du begynne med å dykke. Prøv først med dykkermaske/svømmebriller før du går over til å prøve uten noen form for beskyttelse foran øynene/nasen. Den beste måten er enkelt og greit og bare gjentakelse, prøve og feile. Vil kanskje være flaut i begynnelsen, men om du virkelig ønsker å lære det så er det virkelig verdt og gå inn for.
Tror også det kan være best å bli vannvant først.Angående å svømme riktig vei kan du stoppe opp å slippe en luftboble for å se hvilken vei den vil føre.
Husker når jeg var liten å badet mye så formet vi "briller" med hendene som vi holdt framfor øynene og blåste luftbobler til hendene på den måten får du luftbobler du ser gjennom, noe som fungerer helt likt som svømmebriller.
Når det gjelder å holde pusten, så er det et triks for dette også.

Pust noen ganger dypt og sent inn og sent ut igjen. Når du har gjort dette, tar du et dypt trekk inn, og starter dykkinga. På første dykket vil du ikke klare å holde pusten så lenge, så går du opp igjen, og repeterer pusteteknikken ovenfor, så dykker du igjen. Du vil nå klare å holde pusten enda litt lenger. På tredje dykket vil du vanligvis kunne holde pusten lengst.
Å se under ferskvann er ikke behagelig for noen tror jeg. I min erfaring blir synet veldig uklart, men konturer og lignende får jeg til å se. Men da jeg svømte i sjøen en gang og svømte med åpne øyne, så jeg helt klart og uten noe ubehag. Dette var midtfjords i en fjord (duuh) med mye smeltevann fra fjellene. Så vannet der var ikke så veldig salt, men fortsatt salt.

Vannet som vi naturlig har i øynene er også saltvann, så det er veldig mulig der er en sammenheng der! Vil dog ikke anbefale å prøve å salte badekaret hjemme, når vannet er skikkelig salt svir det..

Hovedpoenget: Det er ikke normalt å se klart i ferskvann, og det vil være litt ubehagelig. Men om du får litt mer "fartstid" i vann, så tror jeg ikke dette blir noe videre problem!
TS, det er sant som noen sier her, eksponering! Bare prøv deg frem, litt etter litt, prøv å dykke på grunna og hold deg der først, så prøver du kanskje litt dypere, og litt dypere der igjen. Skaff deg sånne svømmebriller og dra til et offentlig bad hvor du både har vakter, og vanligvis det går dypere og dypere!

Ikke for å stjele tråden din, men kan noen bare forklare meg kjapt hvordan man ègentlig dykker?

Hvis jeg prøver å dykke, så slipper jeg jo ut all luft i lungene slik at jeg siger fortere ned. Men jo lenger ned jeg kommer, jo mer "trykk" kjenner jeg i hodet, hva gjør jeg galt? Jeg tørr ikke dykke mer fordi jeg synes trykket er litt ubehagelig og tror at hodet sprenger, hehe.
Ha det gøy i vannet og bli komfortabel med å være der, gjør det til en lek så blir det meste enklere å lære.
Trådstarter
45 1
Tusen takk for alle svarene!

Tror nok noen av dere misforstod hva jeg mente. Altså jeg klarer å svømme, klarer å dykke også videre men jeg ville ha forslag slik at jeg kan forbedre meg. Det jeg sliter med er å se under vann, simple as that. Tusen takk, trenger ikke flere svar her, takk takk
@Bruskork1

Det jeg vet om dykking er bare noe teori, fysikk, og bading som ungdom. Men fram til en med dykkerlappen forteller noe annet, så kan vi begynne med det jeg vet!

Dykking er som å fly, bare med en MYE større forandring i trykk per meter. Når du dykker 10 meter ned, så tilsvarer det omtrent 1 ATM, som vil si trykket du føler til vanlig. Så på 10 meter dyp, så er det 2 ATM trykk. Grunnen til at du føler trykket, er fordi inne i hodet ditt er fremdeles trykket ~1 ATM. For å ikke kjenne noe trykk, må denne forskjellen være lik 0. Sagt på en annen måte: grunnen til at du ikke kjenner noe trykk når du sitter framfor maskinen din, er fordi trykket er 1 ATM rundt deg, og trykket er 1 ATM. Differansen = 0, og trykket "føler ikke noe behov" for å flytte seg fra den ene siden av skallen din til det andre.

Derimot når du er på 10 meter dyp (vi forutsetter at du dykker veldig fort), så har du 2 ATM trykk utenfor skallen din, og 1 ATM trykk inne i skallen din. Da presser vannet på hodet ditt dobbelt så hardt som hodet ditt presser tilbake. Hadde det ikke vært for at skallen din holder igjen differansen, så hadde den blitt presset sammen helt til at trykket inne i hodet var 2 ATM (volumet på hodet (og kroppen generelt?)hadde blitt halvvert).

Det samme skjer når du flyr, bare at da får du større trykk inne i hodet enn det som er utenfor hodet. Du har fått propp i ørene! Men 30 minutter inne i flyturen, føles alt som normalt. Gjennom mekanismer i kroppen jeg ikke kjenner til, så har trykket utlignet seg over tid. Mye av trykket som du hadde til overs har nå sevet ut av ørene (sier vi), og trykket i flyet og i hodet ditt er likt.

TL;DR: Du føler trykk når det er forskjellig trykk inne i deg og utenfor kroppen. Med ekstra "noe flytende" over deg, øker trykket utenfor deg. Trykket i hodet utlignes over tid til trykket utenfor. Ta dykkingen gradvis (dette krever enten veldig god pust, eller oksygentank).
Takk for flott svar!

Men hvordan blir dette i praksis?

Kan godt være placebo, men jeg har nesten aldri dykket, men om jeg prøver å dykke foreksempel 2-3 meter ned, så merker jeg allerede dette.

Hvor sakte skal jeg dykke ned til 3-4m? Kan jeg slippe ut trykket på noe vis? Når begynner det å bli farlig?
Musikkprodusent
Affe's Avatar
Donor
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Takk for flott svar!

Men hvordan blir dette i praksis?

Kan godt være placebo, men jeg har nesten aldri dykket, men om jeg prøver å dykke foreksempel 2-3 meter ned, så merker jeg allerede dette.

Hvor sakte skal jeg dykke ned til 3-4m? Kan jeg slippe ut trykket på noe vis? Når begynner det å bli farlig?
Vis hele sitatet...
Hold deg for nesa og blås ut, det skal lette på trykket hvis jeg ikke har misforstått.
Akkurat når du kommer til å merke trykk, hvordan du fjerner det, og hvor lang tid det tar, vet jeg ikke. Men på 2 meter har trykket allerede økt med 20%, og på 3 meter med 30% (fra overflaten). Det er en ganske stor økning.

Se for deg at en bok på 1 000 sider øker med 200-300 sider. At boken har 1 000 sider er veldig tilfeldig (hadde boken hatt 10 sider, hadde det økt med bare 2-3 sider), men trykket vi allerede opplever er såpass stort at jeg føler det blir en passe sammenligning.

Det er egentlig alt jeg har å si. Vi får sitte i spenning og vente på noen som vet hvordan dette er i praksis.

Jeg vet forresten at der er en sammenheng mellom svelg, kjevebevegelse, gjesping og den type for å forandre trykket i hodet. Nøyaktig vet jeg ikke mye mer, men kanskje det kan være noen stikkord hvis du prøver å søke rundt litt.
Sist endret av Flaskepost; 18. oktober 2013 kl. 20:31.
En stund siden jeg tok dykkelappen, men mener å huske det er slik at en dobling av dybde gir en firedobling av trykket. Så det er litt heftigere enn når man øker høyde.

Anyways, i praksis, svøm ned så raskt du bare gidder, men start utligningen før trykket i ørene blir stort. Mer eller mindre konstant når du svømmer nedover så bør du holde deg for nesen(evt. brykke en dykkemaske som gjør det for deg) og pust ut. Har trykket rukket å bli så stort at det gjør vondt så har du gjort det for tregt, og da er det drittvanskelig å få det til.

Hvis du dykker uten luft så er det ingen dybde som er farlig(så lenge du rekker å komme deg opp). Dykk så dypt du vil, bare utlign underveis. Du trenger heller ikke puste ut under vann, den eneste grunnen til at noen gjør det er at du klarer å holde deg litt lengre ved å puste sakte ut på vei opp.
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Hvis jeg prøver å dykke, så slipper jeg jo ut all luft i lungene slik at jeg siger fortere ned. Men jo lenger ned jeg kommer, jo mer "trykk" kjenner jeg i hodet, hva gjør jeg galt? Jeg tørr ikke dykke mer fordi jeg synes trykket er litt ubehagelig og tror at hodet sprenger, hehe.
Vis hele sitatet...
Du må utligne trykket som oppstår. Dette kan du gjøre ved å enten holde deg for nesa og blåse "ut gjennom ørene". Eller så kan man bevege kjeven frem og tilbake sideveis, mens man gjerne svelger samtidig.

Det er ikke noe begrensning på hvor fort du kan dykke ned. Begrensningen ligger i hvor godt du klarer å utligne trykket. Å ikke utligne trykket ER farlig, og kan skade hørselen din. Vanligvis pleier man å si man skal utligne for hver 0,5m-1,5m ved nedstigning.

Ved fridykking trenger man ikke bekymre seg for hastighet på opp eller nedstigning, da man holder pusten. Ved dykking med luft har man tabeller å forholde seg til mtp. bunntid og hastighet på oppstigning. Men dette lærer man når man tar dykkelappen.
Sist endret av TopGun; 18. oktober 2013 kl. 20:37.
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
TS, det er sant som noen sier her, eksponering! Bare prøv deg frem, litt etter litt, prøv å dykke på grunna og hold deg der først, så prøver du kanskje litt dypere, og litt dypere der igjen. Skaff deg sånne svømmebriller og dra til et offentlig bad hvor du både har vakter, og vanligvis det går dypere og dypere!

Ikke for å stjele tråden din, men kan noen bare forklare meg kjapt hvordan man ègentlig dykker?

Hvis jeg prøver å dykke, så slipper jeg jo ut all luft i lungene slik at jeg siger fortere ned. Men jo lenger ned jeg kommer, jo mer "trykk" kjenner jeg i hodet, hva gjør jeg galt? Jeg tørr ikke dykke mer fordi jeg synes trykket er litt ubehagelig og tror at hodet sprenger, hehe.
Vis hele sitatet...
Som noen andre allerede har nevn: Ubehaget du opplever under dykking er resultatet av trykkforskjellen mellom innsiden og utsiden av kroppen. Dette merkes best der det er "hulerom" i kroppen, særlig i det indre øret (hodet) og i brystet (lungene). I hvilke grad man påvirkes av disse trykkforskjellene er individuelt, og enkelte opplever store smerter ved dykking på få meter. De fleste kan via eksonering og trening bedre sine dykkevner, men for noen er ubehaget for stort.

Ved dykking på større dyp er det trykkreduksjonen på turen opp som er farlig, derfor er det svært viktig å gi kroppen tid til å "balansere-seg-ut".


In short: Menneskes fysikk er ikke egnet for dykking, og enkelte er særlig følsomme ovenfor trykkendringer.
Denne utligningen dere prater om, dette trengs vel ikke når man holder seg under 5 meter eller noe vel?

For kompiser av meg som hopper fra 10-meteren og vel så dèt, faller jo greit under uten å rekke å gjøre så mye når dem treffer vannet? De kan da ikke regne på noe sånt? (De går kanskje ikke så dypt heller, forsåvidt.)

Beklager om jeg missforstår, fint at dere vil hjelpe meg!
Hvor dypt man merker ubehag er veldig inviduelt. Noen merker ubehag bare ved noen få meter.

Tviler på at man kommer 5m under vann ved hopp fra 10m. Uansett så svømmer man jo ganske fort opp til overflaten igjen.
Ikke bruk svømmebriller, de har kanten mot det myke vevet mellom øynene, dykker du 10m med de får du veldig mye press mot øynene og kan få store smerter eller bli blind. Dykebriller er det du må ha, der går kanten rundt skallen og du har også vannstopper for nesa.
kjøp slike svømmebriller.
Det er ikke noe hokus pokus å lære seg å dykke, du må bare bade og venne deg til det. Det er helt normalt at det svir litt i øynene, og at det blir et lite "trykk" i øra - men det lærer du deg å overse samt "presse ut" luft av ørene slik at det ikke gjør vondt.

Det dypeste jeg har svømt ned er 8 meter, og da gjelder det å svømme ned så fort som mulig med vanlige men kraftige svømmetak og blåse ut lufta på vei opp slik at du kommer opp raskere. Det er bare å tyne hvor lenge du klarer å holde pusten, og når du blåser ut luften på vei opp så føles det ikke som du holder på å kveles. Dette er i alle fall min erfaring, og om noen er uenig i det så får det så være.

Jeg er litt overasket over at dykkerkravet er 1.5 meter, dette er jo i brysthøyde og noe man lærer og gjør i 4-5 klasse i skoleundervisningen? 3 meter hadde jeg forstått, men det er óg veldig enkelt når man bare skal ned og plukke opp noen ringer (eller svømme en kortside ~ 12m)
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Denne utligningen dere prater om, dette trengs vel ikke når man holder seg under 5 meter eller noe vel?

For kompiser av meg som hopper fra 10-meteren og vel så dèt, faller jo greit under uten å rekke å gjøre så mye når dem treffer vannet? De kan da ikke regne på noe sånt? (De går kanskje ikke så dypt heller, forsåvidt.)

Beklager om jeg missforstår, fint at dere vil hjelpe meg!
Vis hele sitatet...
Litt usikker på hva du mener, men å dykke fem meter uten dykkerutstyr burde gå fint, men vil nok føles nokså ubehagelig for folk flest. Tviler dog på at man kommer i nærheten av så dypt ved hopp fra ti meter (kanskje om man stuper rett ned).