Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 4000
Hei jeg lurer på om det er noen her som vet om det er noen i Tromsø eller andre plasser man kan få støypet seg en kopi av noe man har?

Tingen er det at jeg mangler en senterkopp til et sett med felger som jeg har, å felgene er sjeldne så det er helt umulig å finne tak i en ny, så derfor kom jeg inn på tanken at jeg kanskje kunne få laget meg en isteden?

takker for all respons som hjelper meg noen vei!
Reinert med beine !
griped's Avatar
Kan ikke maskineres?
senterkopper får du dreid.. koster deg sikkert 1000-1500 for en kopp. Kan kanskje bestilles fra kina på ebay for en billig penge, så sjekk opp det!
Trådstarter
Sitat av UngarEffect Vis innlegg
senterkopper får du dreid.. koster deg sikkert 1000-1500 for en kopp. Kan kanskje bestilles fra kina på ebay for en billig penge, så sjekk opp det!
Vis hele sitatet...
tviler på at jeg får dreid en som på bildet....
Det er snakk om felger fra tidlig 90tall fra et merke som heter Work wheels, så sjansen for å finne en kopi er vel lik 0. klarer ikke å finne noe info om de engang på nett. Å jeg har sett på ebay i flere uker nå.
http://i139.photobucket.com/albums/q300/350z00/madel/A6236CA7-5E0D-4EC6-B356-94BF31DEDC2D-7138-00000C65C839BF40_zpscd2d33e6.jpg
Men takk uansett.
Sist endret av lofed; 31. juli 2013 kl. 20:37.
de senterkoppene kan du få dreid og freset nøyaktig som på bildet hvis du har en å gå ut fra til mål. madel
Klistermerket er det verre med.
Sist endret av zlamaniac; 31. juli 2013 kl. 20:49.
Trådstarter
Sitat av zlamaniac Vis innlegg
de senterkoppene kan du få dreid og freset nøyaktig som på bildet hvis du har en å gå ut fra til mål. madel
Klistermerket er det verre med.
Vis hele sitatet...
det er ikke et klistremerke, koppen er hel med madel uthevet inni ringen der
Sitat av lofed Vis innlegg
det er ikke et klistremerke, koppen er hel med madel uthevet inni ringen der
Vis hele sitatet...
Da er det iallefall ikke noe problem å få freset hele senterkoppen og lakkere Sort rundt skriften i midten.

Bare finn en mekanisk bedrift som driver med dreiing og fresing så har de som regel datastyrte freser som kan lage de underligste ting.
Trådstarter
Sitat av zlamaniac Vis innlegg
Da er det iallefall ikke noe problem å få freset hele senterkoppen og lakkere Sort rundt skriften i midten.

Bare finn en mekanisk bedrift som driver med dreiing og fresing så har de som regel datastyrte freser som kan lage de underligste ting.
Vis hele sitatet...
ja hvis du mener at det er mulig å frese ut så små detaljer som skriften så.
Da var det bare å prøve å finne ut hvor i tromsø man kan finne noen som kan gjøre det da.
King Of Nipples
0rgasmatr0n's Avatar
Blir sikkert knall på Merca di dette, prøv å send mail til rotiform. Mulig de klarer å finne en.
De klarer ihvertfall å lage de, men det blir sikkert ikke godt for lommeboken.
Trådstarter
Sitat av 0rgasmatr0n Vis innlegg
Blir sikkert knall på Merca di dette, prøv å send mail til rotiform. Mulig de klarer å finne en.
De klarer ihvertfall å lage de, men det blir sikkert ikke godt for lommeboken.
Vis hele sitatet...
Hvorfor går du ut i fra at det er til merce?
Men tror jeg skal prøve meg lokalt før jeg går til rotiform for å si det sånn
King Of Nipples
0rgasmatr0n's Avatar
Sitat av lofed Vis innlegg
Hvorfor går du ut i fra at det er til merce?
Men tror jeg skal prøve meg lokalt før jeg går til rotiform for å si det sånn
Vis hele sitatet...
Rekner med du er karen fra Norge som eier en w123, som spør etter desse på stancew.?
Om alt annet feiler, gogo roti.
Trådstarter
Sitat av 0rgasmatr0n Vis innlegg
Rekner med du er karen fra Norge som eier en w123, som spør etter desse på stancew.?
Om alt annet feiler, gogo roti.
Vis hele sitatet...
hehe ja stemme det.
takker for at du googlet litt om ikke annet

Hvor detaljert kan en CNC maskin være da?

er det noen som har erfaring her med CNC som kanskje kan si noe om det vil la seg gjøre?
Sitat av lofed Vis innlegg
hehe ja stemme det.
takker for at du googlet litt om ikke annet

Hvor detaljert kan en CNC maskin være da?

er det noen som har erfaring her med CNC som kanskje kan si noe om det vil la seg gjøre?
Vis hele sitatet...
En CNC maskin kan være veldig, veldig nøyaktig. Hvertfall ned til 1/100 mm
Så nøyaktig at du ikkje vil kunne skille kopien fra orginalen som oftest.
Vil nok derimot bli kostbare greier for deg. Ville absolutt ha lodda stemninga rundom om andre ville hatt et sett så kunne du nok spart inn endel.
Trådstarter
Sitat av liftwaffe Vis innlegg
Så nøyaktig at du ikkje vil kunne skille kopien fra orginalen som oftest.
Vil nok derimot bli kostbare greier for deg. Ville absolutt ha lodda stemninga rundom om andre ville hatt et sett så kunne du nok spart inn endel.
Vis hele sitatet...
har prøvd, men det virker umulig, så hvis jeg skal ha ett stykk så må jeg nok bare betale.
Hva sånn ca. vil det kunne koste?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av lofed Vis innlegg
har prøvd, men det virker umulig, så hvis jeg skal ha ett stykk så må jeg nok bare betale.
Hva sånn ca. vil det kunne koste?
Vis hele sitatet...
Tjeh.

Ikkje ekstremt dyrt. Tusenlapp for materialet, 10-15000 for maskineringsjobben, og 2-5000 for tegninga...

Du kan spare mykje om du dreier ut emnet sjølv, og kun kjøper maskinering av skrifta, og har tegninga ferdig, eller går til ein teknisk fagskule eller vgs med freseutstyr, og godtar at skrifta ikkje er 100%...
Fete felger du har. Ser du har vært på utkikk på omtrent det som er av forumer i verden. En kompis av meg trengte en senterkopp til sine BBS RS 16". Han gikk skade og lakk på vgs, og fikk godsnakka litt med en annen lærer som gjorde at elevene fikk se hvordan man freser ut noe som krever presisjon i en time uka etter. Resultatet ble så bra at man ikke ser at det ikke er kopi fra utsiden. Han betalte ikke store summen. Husker ikke tallet i forbifarten, men kan tenke meg at det ikke var mer enn det aluminiumen kosta. Du kan jo kontakte forskjellige videregående skoler i nærheten om det er mulig å få gjort jobben.

Her er forresten en "annonse" fra UiT: Mekanisk Verksted
Sist endret av Fjøsnissen; 1. august 2013 kl. 01:26.
de fleste skoler driver med fresing og dreiing, stikk innom tip/pit eller hva søren du vil kalle det på en lokal skole så tar de sikkert på seg jobben mer eller mindre gratis. vi drev i hvert fall med sånt i fjor vi tok ikke betalt heller, med mindre det krevde store mengder materiale.
harstad metallstøyperi feks
Ville hørt med Tam ved Andslimoen (Målselv). Aner ikke om de kan gjøre sånt men hørt rykter om at dem nettopp skulle ha starta med å ta jobber med cnc maskin og diverse.
Trådstarter
Sitat av Hightemplar Vis innlegg
Ville hørt med Tam ved Andslimoen (Målselv). Aner ikke om de kan gjøre sånt men hørt rykter om at dem nettopp skulle ha starta med å ta jobber med cnc maskin og diverse.
Vis hele sitatet...
takk for tipset, skal ringe å høre me dem!
Her var det mye rart.

Er koppen med tekst konvekst så kompliserer det det hele sånn ca x 10.

Hvis teksten skal freses ut ( på flat bakgrunn ) vil det bli innvendige radier på alle bokstaver. F.eks typisk 4mm fres vil gi 2mm innvendig radie og det vil fort kunne se veldig Donald ut når det blir så smått.

Comic Sans MS
Trådstarter
tror jeg drar innom Uit og hører med de om de vil ta oppgaven å lage hele greia utenom skriften.
Så lager jeg et trykk av skriften i ett eller annet stoff for så å fylle trykket med kjemisk metall for eksempel. Da vil jeg jo få en kopi av skriften, som jeg bare kan lime på?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Heisann,
jeg driver litt med aluminiums-støping på hobbybasis, og kan kanskje hjelpe deg.
Jeg bruker en prosess som heter sand casting, og som egner seg godt for å replikere ting man allerede har et eksemplar av. Jeg får svært høy grad av detaljgjengivelse i støpingen, ta en kikk på bildene i linken.
Det er imidlertid er par ting å tenke på: Man får noen grad av "Skrinkage" uansett, dvs at materialet kryper bittelitt når det avkjøles, slik at kopien blir bittelitt mindre enn orginalen. På en såpass liten del som det her er snakk om tror jeg imidlertid ikke det ville være et stort problem. Noen få millimeter toppen. En annen ting å tenke på er geometrien til delen; den må ha det som heter en "line of parting", dvs at geometrien tillater at man lager en form av "to halvdeler". Det ser greit ut på bildet du lastet opp, men for å være sikker må jeg se bilder fra flere vinkler.

Dersom du er interessert kan jeg støpe en kopi til deg for et lite vederlag. Vi kan jo si at du bare betaler dersom du blir fornøyd med resultatet. Jeg holder imidlertid til i Oslo, så vi må eventuellt sende delene fram og tilbake. Jeg tror resultatet på denne delen kan bli veldig bra, teknikken egner seg svært godt til å gjengi skarpe detaljer. Du må imidlertid selv male det svarte i logoen, det er utenfor mitt interessefelt

Noen bilder fra tidligere støp: https://plus.google.com/u/0/photos/1...56675420338481