Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2279
Heia.


Er det bare meg? Hver gang jeg setter meg på flyet og venter på takeoff, så får jeg så vrangsforestillinger inni meg å angst som faen. Tenker på alt muligt rart om hva som evnt kan skje ved takeoff... Men, når kapteinen sier "vi er nå i crusing altitude, bla bla bla" og belte lyset går av så blir jeg letta som faen og resten av turen går som en drømm (også landing).

Jeg reiser mye med fly i jobben og det skjer hver jævla gang... Men, hvis jeg vet jeg skal ligge på hotell elns før jobben begynner på destinasjonen og jeg tar meg en pils eller en dramm, så er all angst vekk ved takeoff (Men jeg kan jo ikke gjøre det hver gang hvis jeg skal ut offshore samme dagen). På den andre siden så er det dobbelt så ille hvis jeg er fyllesjuk, da står jeg helst over flyturen bare pga takeoff.

Turbulens gjør meg heller ingenting.


Mvh kaktus.
Sist endret av kaktusx; 5. februar 2009 kl. 21:44.
Har du hatt en "dramatisk" opplevelse ved take-off før? Som liten eller noe?
hadde samme problemet selv når jeg var mindre. men nå synes jeg det egentlig bare er kjedelig å fly.
Så forresten er morsom graf engang om hvor risikoen var størst for at noe skulle skje.. og det var faktisk ved landing, nesten 60%, cruisingen hadde 3% og resten under takeoff.

hvis det er noe du sliter seriøst med så har SAS egne kurs for folk med flyskrekk, tror de ble holdt i gardermoen området en vei.

Sjekk linken: http://www.sas.no/no/Alt-om-reisen/Flyskrekkurs/
Som forrige person sier så er ikke takeoff noe å være redd for, da det er en sikker fase i flyvningen. Det som kan lønne seg er at du får en pilot til å forklare deg hva som skjer under takeoff og som forteller deg hva alle lydene er. Det et ofte beroligende for folk med flyskrekk.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Som forrige person sier så er ikke takeoff noe å være redd for, da det er en sikker fase i flyvningen. Det som kan lønne seg er at du får en pilot til å forklare deg hva som skjer under takeoff og som forteller deg hva alle lydene er. Det et ofte beroligende for folk med flyskrekk.
Vis hele sitatet...

Jeg er kjent med alle lyder å sånnt å vet hva de er. Men alikavel så får jeg angst..


Har ikke hatt noen dramatisk opplevelse med takeoff før.. Vet ikke om det er flyskrekk heller da det bare er takeoff somm er problemet
Sist endret av kaktusx; 5. februar 2009 kl. 22:47.
Ehm? Take off er da den farligste biten av flyturen. Det er der det meste kan gå galt.
Landing er en ganske grei manøver og når det først er oppe i cruise-høyde er det omtrent ingen ting som kan skje. En fugleflokk som dreper motorene går greit, for pilotene er trent til å kunne seilfly et fly trygt ned på bakken. Man kan tilogmed seilfly et helikopter..

Det er i de første 20 minuttene det oftest går galt. Uansett. Statistisk sett er det å fly en av de tryggeste reisemåtene, hvis ikke den tryggeste..

Hmm.. Det er det jeg har hørt, men googler meg ihjel etter kilder.
Finner ingen statistikker på hverken din eller min påstand, men jeg er rimelig sikker på at take off er den mest kritiske fasen av en flytur.

Skjer det noe galt under take off er det veldig lett for at vingene går nedi bakken, og det er i vingene bensintankene sitter. Flydrivstoff er veldig fint og eksplosivt.
Metall + asfalt = gnister.
Gnister + høyoktan flybensin = pang.

Nå lurer jeg bare på hvorfor det slo seg sammen med forrige innlegget?

Fant kilde nå, stemte delvis med det jeg sa.. http://www.planecrashinfo.com/cause.htm

47% av alle ulykker skjer mellom take off og det er oppe i cruise-høyde. 22% i løpet av take off.
31% av alle ulykker skjer fra nedstigningen starter til flyet er nede på bakken. 18% i løpet av landing.

30% av hendelser skjer frem til flyet er oppe i luften.
61% av hendelser skjer i landingsfasen. 45% (!) under landing. Dette er bare nestenulykker (les: nødlandinger, kraftig sidevind, situasjoner hvor ting kunne ha gått galt).

Sitat av ICAO
Flyulykke er definert som:

«En hendelse assosiert med operasjon av et luftfartøy som finner sted fra en person går om bord for å fly og alle disse personene har gått fra borde, der:

a) en person er fatalt eller alvorlig skadet
b) luftfartøyet blir skadet eller opplever tekniske feil; eller
c) luftfartøyet blir savnet eller fullstendig utilgjengelig.»

Flyhendelse er også definert som:

«En hendelse annet enn ulykke, assosiert med operasjon av et luftfartøy, som påvirker eller kunne påvirke sikkerheten av operasjoner.»
Vis hele sitatet...
Sist endret av drittunge; 5. februar 2009 kl. 23:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
liten stakkar her med "flyskrekk" som skal på ferie på søndag :s
som et lynedslag kom ideen om å drikke alkohol før reisen.

er det lov?
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Sitat av Sixpounder Vis innlegg
liten stakkar her med "flyskrekk" som skal på ferie på søndag :s
som et lynedslag kom ideen om å drikke alkohol før reisen.

er det lov?
Vis hele sitatet...
Ja. Bare ikke vær overstadig beruset slik at du ikke lager styr eller trøbbel for kabinpersonalet.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Satt på fly til syden ifjor og så spilte de av den mest uhyggelige gravmusikken du kan forestille deg på vei ut på rullebanen. Hjalp heller ikke at det knirket veldig i flyet. Tror det er første gang på ganske mange år at jeg har fått litt angst på fly.
Sitat av Sixpounder Vis innlegg
liten stakkar her med "flyskrekk" som skal på ferie på søndag :s
som et lynedslag kom ideen om å drikke alkohol før reisen.

er det lov?
Vis hele sitatet...
Tror heller jeg ville tatt kontakt med fastlege for evt å kunne fått noen beroligende piller. Seff må disse ikke blandes med alkohol!.
Syns take-off er bare gøy jeg. Personlig er jeg alltid mer stressa under landingen, ikke det at jeg har noe særlig flyskrekk da, men man tenker jo på forskjellig scenarioer som eventuelt kan utspille seg. (eksempelvis at understellet gir etter under landing, eller at flyet retter nesen sin til skogs rett etter landing)

Noen som har kommet inn fra Bodø til Stokka i Sandnessjøen her? De gjør en helt forferdelig knapp sving rett før landing, med nesa rett mot fjellveggen. Det, er stressende det. :P
Tips mot flyskrekk

1. Møt opp på flyplassen i god tid

Sørg for at du er godt uthvilt før du skal ut og reise. Det er nemlig lettere å bli redd hvis du er stresset og trøtt før avgang.

2. Bestill riktig plass på flyet

Skaff deg et sete så langt fremme i kabinen som mulig. Der bråker det og rister mindre enn bak i flyet.

3. Ikke bruk medisin

Det finnes flere typer medisin som virker beroligende på nervene, men det er en kortsiktig løsning. Det er bedre å lære seg å takle flyskrekken uten hjelp av
kjemikalier.

4. Dropp alkoholen

Ikke drikk alkohol! Det kan virke fristende å døyve angsten med øl og drinker, men effekten kan være stikk motsatt - slik at frykten blir forsterket. Hold deg klar i toppen, så du kan holde deg rasjonell.

5. Drikk vann

Kaffe og te er vanndrivende, og for mye koffein kan gi deg hjertebank og hetetokter. Da blir ikke turen særlig avslappet. Drikk heller vann eller juice.

6. Mediter

Øv deg på avslapningsteknikker, og bruk dem hvis du merker at frykten kommer snikende. Noen ganger hjelper det å fokusere på måten du puster, og trekke pusten dypt.

7. Vær åpen

Det er viktig å være åpen om flyskrekken sin. Snakk med sidemannen din. En samtale om vær og vind kan fort få deg til å fokusere på andre ting enn flyskrekken din.

8. Skaff deg informasjon

Les det du kan om flyplasser, fly og rutiner. Jo mer du vet, jo lettere er det å kvitte seg med frykten. Og du blir ikke så skremt når du hører hjulene slå ut.

9. Be om hjelp

Fortell kabinpersonalet om flyskrekken din. Det er letter for dem å hjelpe deg dersom de vet at du er redd for å fly.

10. Ikke overtolk omgivelsene

Du behøver ikke få panikk selv om kabinpersonalet ser urolige eller stressede ut. De kan ha en dårlig dag, slik alle andre kan ha det.

Kilde: vg.no
Vanlig å ha angst, selv om man kanskje ikke i utgangspunktet er redd for noe. Selv har jeg panikkangst og flyskrekk, men likevel (selv om jeg er dødsredd og anspent som en strukket strikk) får jeg ikke anfall hvis jeg flyr, men ønsker å unngå å fly så langt det er mulig. Jeg driter en lang faen i hvor trygt det er å fly, problemet er at _HVIS_ det skjer noe, så er man fucked, det er det jeg sliter med.

Dog liker jeg ikke å sitte på med noe jeg ikke føler jeg har kontrollen over, annet enn tog, så lenge det er på dagen.
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Bruk øreplugger som gjør at du nesten ikke hører noe. Lukk øyene og prøv å slappe av.

Å stenge av hørselen er en grei metode å bruke for å putte seg selv i "observatør-modus".
Sist endret av nso; 3. september 2009 kl. 19:04.
Sitat av drittunge Vis innlegg
...
Skjer det noe galt under take off er det veldig lett for at vingene går nedi bakken, og det er i vingene bensintankene sitter. Flydrivstoff er veldig fint og eksplosivt.
Metall + asfalt = gnister.
Gnister + høyoktan flybensin = pang.
...
Vis hele sitatet...
Drivstoff til jetfly er parafinbasert. Men det er ikke så flyktig og brannfarlig som de fleste tror. Du må opp i over 200 grader C før det selvantenner. Men potensialet i flere titusen liter parafin/diesel, skal man selvfølgelig ikke undervurdere. Og vi har jo alle sett på TV hvordan dette kan gå. Men det er altså en myte at dette er så veldig lettantennelig og eksplosivt.

Oktantallet, som er relevant for stempelmotorer, sier kun noe om hvor motstandsdyktig bensin/luftblandingen er til detonasjon som følge av kompresjon i sylinderen. Det har ingenting med hvor mye energi som er i drivstoffet, eller hvor lettantennelig det er i væskeform.

Forøvrig har jeg diskutert fenomenet flyskrekk med mange opp gjennom årene. Jeg flyr selv (på hobbybasis) og finnes ikke ukomfortabel når jeg flyr. Men jeg kan av og til oppleve et lite ubehag hvis jeg er stuet ned i et trangt sete mellom to røslige medpassasjerer i en kabin som er alt for varm, fullstendig uten mulighet til å kontrollere flyturen eller andre begivenheter. Dette ubehaget er vissnok langt vanligere enn tradisjonell flyskrekk, men blir nok ofte satt i samme bås. Reisesyke, er det noen som kaller det. Det handler altså ikke om å være redd for å styrte, eller at man ikke tåler bevegelsene.

Akkurat som trådstarter sier at han slapper av når flyet er i marsjhøyde, så kan jeg kjenne en lettelse i det flyet akselererer nedover rullebanen for takeoff. Da skjer det noe, i det minste.
Jeg er helt omvendt. Jeg blir som en unge og sitter med hodet vendt ut mot vinduet (sitter seff med vinduet) for å skjule det enorme, forventningsfulle gliset mitt. Det eneste som slår akselerasjonen under take-off er ordentlig turbulens ved innflygning. Storkoser meg!
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Jeg elsker å fly, og ser alltid ut på takeoff og landing Føler at dette hjelper mot det å tenke på ting som kan skje osv. Fokuser tankene dine på omgivelsene utenfor flyet, hva du kan se. Sitt gjerne med hørepropper også
Sitat av capidog Vis innlegg
Forøvrig har jeg diskutert fenomenet flyskrekk med mange opp gjennom årene. Jeg flyr selv (på hobbybasis) og finnes ikke ukomfortabel når jeg flyr. Men jeg kan av og til oppleve et lite ubehag hvis jeg er stuet ned i et trangt sete mellom to røslige medpassasjerer i en kabin som er alt for varm, fullstendig uten mulighet til å kontrollere flyturen eller andre begivenheter.
Vis hele sitatet...
Må bare kommentere dette, selv om det er off-topic;
har det på akkurat samme måten på motorsykkel. Forsåvidt bil også, til en viss grad, men SÆRLIG motorsykkel. Jeg har en aggressiv holdning til trafikken når jeg sitter overskrevs tohjulingen. Det vil si; jeg tar ikke sjanser, jeg setter ikke andre trafikanter i fare og driter i vikeplikt og andre trafikkregler. Jeg bare liker å gi på på lange, oversiktlige langstrekker, legge meg laaaangt ned i svinger, kanskje kjøre litt slalom i rushet for å ikke bruke så forferdelig lang tid. Men på tross av at jeg har det jeg selv (selvfølgelig) føler er full kontroll, og mener at jeg ikke tar noe særlig med sjanser, så kjører jeg ganske aggressivt. Det er vel vanskelig å argumentere mot. Jeg har ofte passasjerer som roser meg og gir komplimenter for kjøringen, og bare den siste uken har jeg fått komplimente fra tre individuelle passasjerer (to på MC og en i bil) om at jeg er den beste sjåføren de har sittet på med.

Poenget er at jeg kjører aggressivt og fryktløst på MC. I bil har jeg vel aldri vært over 110 enda (hatt lappen i et kvart år nå) ordi det føles ubehagelig å kjøre så fort, men på sykkel har jeg flere ganger oppdaget speedometeret på 160-170 før jeg roer ned til "lovlig" (ikke-miste-lappen-)fart. Okei, fremdeles ikke klart å komme til poenget.

Det kommer nå. På tross av at jeg selv kjører aggressivt, så er jeg som ei lita jente når jeg sitter på med andre. Jeg tør ikke å sitte på med andre motorsykler om jeg kan unngå det. Det har garantert med det å gjøre at når jeg selv har kontroll så føler jeg meg kjempetrygg, men med en gang jeg legger livet mitt i andres hender så får jeg noia, selv om det er gode kompiser som jeg har kjørt ved siden av hundrevis av ganger før, og som jeg VET mestrer all slags kjøring, og selv om de kjører sakte, rolig og trafikksikkert med meg bakpå (på min kommando seff, siden jeg er dødsredd). Det er helt sinnsykt, og alle jeg kjenner synes selvfølgelig dette er veldig artig. Jeg, som er den jeg er, hyler som ei jente med en gang vedkommende jeg sitter bakpå starter opp motoren. Noen tror nok at jeg tuller når jeg tilsynelatende får panikk, men jeg gjør faktisk ikke det.

Ellers må jeg si at jeg egentlig ikke likte dette innlegget i det hele tatt. Jeg fremstiller meg selv som et uansvarlig råskinn, selv om det er langt fra sannheten. Jeg har i tidligere debatter bevisst unngått å nevne kjørestilen min fordi det kan misforstås veldig lett, men jeg føler her at jeg må nevne det for å få frem poenget om hvor annerledes det er å være maktesløs i disse drapsmaskinene (det være seg fly ele motorsykler). Jeg vil ATTER en gang få presisere at du etter å ha lest denne teksten nok vil ha et verre inntrykk av meg enn hva som er sant, for å fremheve poenget mitt.

Sitat av Stickyshift Vis innlegg
Sitt gjerne med hørepropper også
Vis hele sitatet...
Hørepropper, som i elektroniske plugger som er forbudt under take-off og landing? Eller de lydisolerte proppene som bare stenger lyd ute?
Sist endret av Realist1; 4. september 2009 kl. 03:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.