Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 2083
Hei,

Vi har en avdeling i Holland (egentlig en avdeling i HQ), fordi de er ISO 27001 sertifiserte i den avdelingen som jobber med "Managed Services" så måtte vi få en "approvement of good behavior"

HR har oversatt denne til å blir superstreng, type:
"Uttømmende og utvidet politiattest"

Dette passer meg ganske dårlig ettersom undertegnede har:
3000 kr bot (subsidiært 6 dager fengsel)
for overtredelse av Straffeloven (1902) § 162 1.L
Legemiddelloven § 31 2.L - jf § 24 1.L
"Somewhere i landet" 16.05.2006 - Vedtatt 16.05.2006

Er det noen som aner noe om hvordan dette blir tolket i en bedrift? Er det oppe for skjønn på noen som helst måte?
Det hjelper meg fint lite med gode karakterer på skolen, opprykk til en kul avdeling pga god innsats, hvis jeg ikke kan få tilgang til de interne systemene der nede.

Jeg hadde liksom håpet på en mer "Vandelsattest" lignende klarering, ikke "Fucked for Life" ettersom du har blitt fersket på blås.
Er noe med at ting føles ikke helt rettferdig og at jeg er offer for en vanvittig utdatert lovgivning.

Ja jeg vet jeg tar en risiko når jeg velger å røyke, men jeg liker ikke særlig godt alkohol, det er ikke noe bra rusmiddel og skaper apekatter.
Dessuten så lever jeg kun en gang og kan ikke sette meg selv på pause frem til det blir lov, alle andre i Norge har jo lov til å nyte livet, såfremt de liker alkohol, jeg gjør ikke det.

Fun Fact:
Det er cannabis vi snakker om ja, og selskapet er basert i Holland med sine IT konsulenter som vi VET røyker

Er ikke sikkert det er like fun fact om noen dager da...
Sist endret av SinHazzard; 25. januar 2017 kl. 20:53.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du får ikkje politiattest uten heimel i lov. At arbeidsgiver har lyst på er ikkje ein heimel.
Not VIF
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Du får ikkje politiattest uten heimel i lov. At arbeidsgiver har lyst på er ikkje ein heimel.
Vis hele sitatet...
Tenker du da på min arbeidsgiver i Norge? Den hjemmelen kommer jo litt som en følge av at HR har tolket ISO/27001 som:

§ 34-9.Politiattest til personer som skal ansettes i virksomhet som ivaretar arkivhåndtering og informasjonssikkerhetssystemer
Det kan utstedes uttømmende og utvidet politiattest til personer som skal ansettes i virksomhet som ivaretar arkivhåndtering og informasjonssikkerhetssystemer for offentlige og private virksomheter når det er nødvendig av sikkerhetsmessige hensyn.
Det samme gjelder dersom senere endring i en ansatts stilling eller arbeidsoppgaver gjør at sikkerhetsmessige grunner tilsier at det fremlegges politiattest. I slike tilfeller kan det utstedes politiattest også etter ansettelse.


Det er jo ikke noe feil i å si det at jeg kommer borti dette over her ettersom det blir full pup rett inn i datasenteret der nede og de har ganske mange kunder.

Har HR tolket rett? Jeg spurte HR om de måtte ha den strengeste klareringen, men de er ikke ISO 27001 sertifiserte.
Sitat av SinHazzard Vis innlegg
Tenker du da på min arbeidsgiver i Norge? Den hjemmelen kommer jo litt som en følge av at HR har tolket ISO/27001 [...]
Vis hele sitatet...
Hjemmel brukes for å beskrive kravet om rettsgrunnlag, og krever dermed en lov (eller tilsvarende) som ligger til grunn. Nå er ikke meg bekjent ISO/27001 eller andre ISO-sertifiseringer gjeldende norsk lovgivning, og selv om arbeidsgiver tolker denne standarden på en streng måte gir det ikke automatisk hjemmel til politiattest.

ISO/27001-sertifiseringen blir dermed å anse som en intern rettningslinje for bedriften, ikke noe mer.