Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 10340
Dersom man har flere henlagte saker (grunnnet manglende kapasitet hos politiet til å følge dem opp) for innføring av diverse RC, vil disse akkumuleres opp, slik at man risikerer at alle saker på et tidspunkt blir slått sammen til en stor sak, og at man dermed risikerer alvorlige problemer med onkel blå?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ja, dei kan ta fram henlagte saker om det dukkar opp nye moment som gjer det verdt å etterforske.
Men henlagte saker der det ikke har dukket opp noe nytt, vil ikke åpnes igjen eller på annen måte spille inn på en eventuell rettssak som gjelder spesifikke, nye forhold.
Trådstarter
91 3
Så dersom jeg har fåttt henlagt seks saker for ulovlig innførsel av RCs, så kan en sjuende sak være "dråpen" som får dem til å ta affære, og jeg kan da risikere å bli etterforsket og eventuelt tiltalt og dømt for dem alle?

Noen jurister eller andre eksperter her som er enig i den tolkningen?

Har isåfall bestilt min siste RC-Benzo. Vil jo nødig risikere gigantbot eller i verste tilfelle fengselsstraff.

Vet dere om politiet er forpliktet til å informere arbeidsgiver dersom noe slikt skulle skje?
Sist endret av PetterX; 21. november 2015 kl. 15:19.
Sitat av PetterX Vis innlegg
Så dersom jeg har fåttt henlagt seks saker for ulovlig innførsel av RCs, så kan en sjuende sak være "dråpen" som får dem til å ta affære, og jeg kan da risikere å bli etterforsket og eventuelt tiltalt og dømt for dem alle?

Noen jurister eller andre eksperter her som er enig i den tolkningen?

Har isåfall bestilt min siste RC-Benzo. Vil jo nødig risikere gigantbot eller i verste tilfelle fengselsstraff.

Vet dere om politiet er forpliktet til å informere arbeidsgiver dersom noe slikt skulle skje?
Vis hele sitatet...
1: Hvis de kan bevise at du har bestilt den sjuende gangen, så kan det hende de bruker resten av sakene mot deg.
Bare bruk VPN og ikke betal med VISA-kortet ditt, så går det fint.

2: Politiet informerer ikke arbeidsgiver.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ja, med mindre saka er forelda, eller endeleg avgjort ved t.d. frikjennande dom eller påtaleunnlatelse så vil dei kunne plukke fram gamle saker.

Politiet er på ingen måte forplikta til å informere arbeidsgjevar - kvifor i alle dager skulle dei vere det?
Trådstarter
91 3
- Hvor lang tid tar det for at en henlagt sak angående innføresel av RC-er foreldra?

- Noen her som har opplevd å få "svi på pungen" for x antal akkumulerte henlagte saker i praksis? Eller er det bare teoretisk mulig?
Sitat av PetterX Vis innlegg
- Hvor lang tid tar det for at en henlagt sak angående innføresel av RC-er foreldra?

- Noen her som har opplevd å få "svi på pungen" for x antal akkumulerte henlagte saker i praksis? Eller er det bare teoretisk mulig?
Vis hele sitatet...
Sitat av https://lovdata.no/dokument/NLO/lov/1902-05-22-10/KAPITTEL_1-8#§67
§ 67. Fristen for foreldelse er:
2 år når den høyeste lovbestemte straff er bøter eller fengsel inntil 1 år,
5 år når den høyeste lovbestemte straff er fengsel inntil 4 år,
10 år når den høyeste lovbestemte straff er fengsel inntil 10 år,
15 år når tidsbestemt straff inntil 15 år kan idømmes,
25 år når fengsel inntil 21 år kan idømmes.
Hefte anses like med fengsel ved beregning av fristen.
At bøter eller rettighetstap kan idømmes ved siden av annen straff, har ikke betydning ved beregning av fristen.
Har noen i samme handling begått flere lovovertredelser, som etter første ledd skulle foreldes til ulike tid, gjelder den lengste foreldelsesfrist for alle overtredelser.
Fristen for foreldelse av straffansvaret for foretak beregnes ut fra strafferammen for enkeltpersoner i det straffebudet som er overtrådt.
Vis hele sitatet...
Ifølge straffelovens § 162 1. ledd kan man straffes med bøter eller fengsel inntil 2 år for «narkotikaforbrytelse» for å ulovlig tilvirke, innføre, utføre, erverve (dvs. kjøpe eller skaffe seg på annen måte), oppbevare, sende eller overdra narkotika. Paragrafens 4. ledd foreskriver tilsvarende strafferamme for «uaktsom narkotikaforbrytelse».
(https://no.wikipedia.org/wiki/Narkotikalovbrudd)

Så i ditt tilfelle, 5 år foreldelsesfrist.
Sist endret av Rusmisbrukeren; 21. november 2015 kl. 15:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Realiteten er jo at ja, sjølvsagt ser politiet på tidlegare saker for å avgjere om dei skal etterforske. Om du vert tatt for det samme gang på gang danner det eit mønster. Det er forsåvidt uavhengig av om saka er forelda eller ikkje. At den er forelda vil sei at du ikkje kan straffast for det. Det vil ikkje sei at politiet ikkje kan ta den med i vurderinga for om dei skal etterforske ei sak eller ikkje.

Om du var politi, ville ikkje du prioritert ei sak der vedkommande er anmeldt for det samme 5-6 gongar før, over ei sak der vedkommande aldri er anmeldt for liknande ting før?

Rusmisbrukeren: Det er originalt å sitere ei oppheva lov. Det står til og med rimeleg tydleg hos lovdata.no at den er oppheva. Den er erstatta med Straffelova av 2005, https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2...#KAPITTEL_1-16
Sist endret av vidarlo; 21. november 2015 kl. 15:38.
Trådstarter
91 3
Tusen tak for innspill.

Men vet dere om reelle saker der politiet i Oslo har brydd seg om en godt voksen mann som av og til innfører beskjedne mengder av diverse RC for eget bruk, og som gang på gang henlegger saken grunnet manglende ressurser for oppfølging. Kjenner dere til reelle tilfeller dere politiet faktisk har brukt ressurser på noe slikt?

Det jeg fisker etter er selvfølgelig en risikovurdering av en eventuell fortsettelse av min praksis.
Sist endret av PetterX; 21. november 2015 kl. 15:43.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Rusmisbrukeren: Det er originalt å sitere ei oppheva lov. Det står til og med rimeleg tydleg hos lovdata.no at den er oppheva. Den er erstatta med Straffelova av 2005, https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2...#KAPITTEL_1-16
Vis hele sitatet...
Oi

Sitat av PetterX Vis innlegg
Tusen tak for innspill.

Men tror eller vet derer om virkelige saker der politiet i Oslo har brydd seg om en godt voksen mann som av og til innfører beskjedne megnler av diverse RC for eget bruk, og som gang på gang henlegger saken grunnet mangel på ressurser for oppfølging. Kjenner dere til reelle tilfeller dere politiet faktisk har brukt ressurser på noe slikt?

Det jeg fisker etter er selvfølgelig en risikovurdering av en eventuell fortsettelse av min praksis.
Vis hele sitatet...
Synes du bare skal kjøre på, så lenge du skjuler sporene dine. Men også at du ligger unna RC og heller holder deg til ekte vare. Your choice.
Trådstarter
91 3
Mulig ren idioti, men jeg har ikke brydd meg om å skjule mine spor. Har vært av den formeningen at jeg er en så ubetydelig liten fisk at de ikke gidder bruke tid på meg uansett. Muligens naivt?
Sitat av PetterX Vis innlegg
Mulig ren idioti, men jeg har ikke brydd meg om å skjule mine spor. Har vært av den formeningen at jeg er en så ubetydelig liten fisk at de ikke gidder bruke tid på meg uansett. Muligens naivt?
Vis hele sitatet...
Veldig naivt.
Skjul sporene heretter.
Trådstarter
91 3
Det er mottatt og forstått!

Men fremdeles veldig interessert i om noen som vet om noen som har vært i lignende situasjon som meg har blitt straffet?
Trådstarter
91 3
Merkelig eller kanskje oppløftende at ingen her kan si noe om de har havnet i en slik situasjon....
▼ ... noen uker senere ... ▼
Trådstarter
91 3
Beklager maset......men INGEN som har fått konsekvenser som følge av akkumulerte anmeldelser som har blitt henlagt? Ingen? Risikoen virker isåfall minimal, foruten selvfølgelig tap av pengene man betalte for varen(e).
God når det gjelder
Carmex's Avatar
@Vidarlo Ser at du og flere sier at politiet ikke informerer arbeidsgiver, men det gjør de. Ganske vanlig praksis her omkring. Enten ringer de og forteller hva du har gjort, eller kommer på jobben og henter deg, arbeidsgiver får vite.
Sitat av Carmex Vis innlegg
@Vidarlo Ser at du og flere sier at politiet ikke informerer arbeidsgiver, men det gjør de. Ganske vanlig praksis her omkring. Enten ringer de og forteller hva du har gjort, eller kommer på jobben og henter deg, arbeidsgiver får vite.
Vis hele sitatet...
Beklager, men nei, det gjør de ikke.
Politiet har ingen myndighet til å avgjøre om arbeidsgiver skal informeres eller ikke, det er domstolen. Og da isåfall kun dersom det er f.eks. en sykepleier som har blitt fratatt retten til å utøve yrket sitt.

Om du er murer, har selvfølgelig arbeidsgiveren din ingenting med hva du gjør på fritiden å gjøre, og politiet har derfor heller ingen grunnlag eller plikt til å informere ham. Det tror jeg også faller under brudd på taushetsplikten.

Det å bli arrestert på jobb skjer jo til tider, men det betyr heller ikke at arbeidsgiver får vite hva som har skjedd.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Sitat av Rusmisbrukeren Vis innlegg
Beklager, men nei, det gjør de ikke.
Politiet har ingen myndighet til å avgjøre om arbeidsgiver skal informeres eller ikke, det er domstolen. Og da isåfall kun dersom det er f.eks. en sykepleier som har blitt fratatt retten til å utøve yrket sitt.

Om du er murer, har selvfølgelig arbeidsgiveren din ingenting med hva du gjør på fritiden å gjøre, og politiet har derfor heller ingen grunnlag eller plikt til å informere ham. Det tror jeg også faller under brudd på taushetsplikten.

Det å bli arrestert på jobb skjer jo til tider, men det betyr heller ikke at arbeidsgiver får vite hva som har skjedd.
Vis hele sitatet...
Neivel, men hva som skjer i praksis er noe helt annet.

Jeg har selv vært vitne til dette flere ganger, gjelder gjerne bruk av knark eller ytring på facebook, ruspåvirket kjøring. Har ikke noe å si om du jobber på psyken eller Rimi, her på bygda informerer de arbeidsgiver.
Jeg ble hentet av politiet på jobben og kjørt hjem for razzia å deretter inn på stasjonen for avhør. Min arbeidsgiver hadde da ringt politiet å spurt når jeg kom tilbake. Han fikk da opplyst om hvorfor jeg ble hentet på jobb og at de hadde hatt razzia hjemme hos meg og at jeg kom til å bli sluppet fri etter avhør.
Så JA politiet plaprer så mye de kan!
Sitat av akasha06 Vis innlegg
Jeg ble hentet av politiet på jobben og kjørt hjem for razzia å deretter inn på stasjonen for avhør. Min arbeidsgiver hadde da ringt politiet å spurt når jeg kom tilbake. Han fikk da opplyst om hvorfor jeg ble hentet på jobb og at de hadde hatt razzia hjemme hos meg og at jeg kom til å bli sluppet fri etter avhør.
Så JA politiet plaprer så mye de kan!
Vis hele sitatet...
Har ikke politiet også en taushetsplikt? Hadde hørt med advokater om det der
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Trådstarter
91 3
Løfter denne litt. Ingen som har fått mange brev med RCs stoppet, med påfølgende brev fra politiet om at saken er henlagt, og som har fått trøbbel dersom ytterligere brev har blitt stoppet. Hører helst fra folk i Oslo, da jeg mistenker at politiet i Oslo ikke har kapasitet til å bry seg om slike bagateller, og at det dermed er rimelig safe å fortsette å bestille....

En jeg kjenner har fått 7-8 brev stoppet med beskjed om at saken er henlag grunnet manglende ressurser hos politiet, men han har til tross for dette fortsatt å bestille og får ca 50% gjennom.
De fleste rettsaker jeg har vært borti er "oppsamlingssaker" som er akkumulert over noen år. Å kjøre en rettssak er ganske dyrt for samfunnet, så man kan ikke gjøre det hver gang noen stjeler en kasse øl eller knuser noen ruter. Når man har holdt på med slikt en stund så har man nok på seg til at det blir en dom på det.
Sist endret av entropi; 19. mai 2016 kl. 18:00.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Blir ikke adressen flagget i disse tilfellene her? Burde det ikke resultert i 0% som kom igjennom?
Sitat av PetterX Vis innlegg
Løfter denne litt. Ingen som har fått mange brev med RCs stoppet, med påfølgende brev fra politiet om at saken er henlagt, og som har fått trøbbel dersom ytterligere brev har blitt stoppet. Hører helst fra folk i Oslo, da jeg mistenker at politiet i Oslo ikke har kapasitet til å bry seg om slike bagateller, og at det dermed er rimelig safe å fortsette å bestille....

En jeg kjenner har fått 7-8 brev stoppet med beskjed om at saken er henlag grunnet manglende ressurser hos politiet, men han har til tross for dette fortsatt å bestille og får ca 50% gjennom.
Vis hele sitatet...
Det virker faktisk som de prioriterer små narkotikasaker, kanskje fordi mange fort snakker seg bort i avhør og dermed bedrer oppklaringsprossesen, samt en minimal etterforskning hvis tiltalte legger kortene på bordet.

Når jeg var 16 år(mange år siden) kom politiet hjem til meg og ransaket mens jeg ble satt på glattcelle. Tok med PCen min og beholdt den i flere måneder. Dette for innførsel av nark til eget bruk.

For ca. 1 år siden fikk jeg en pakke stoppet. Ble kalt inn til avhør.
Henlagt på bevisets stilling. Tror ikke de gadd å etterforske noe mer når de ikke fikk en tilståelse i avhør.

Dette er Oslo-politiet.
Det du må være oppmerksom på er at det kan hende de plutselig en dag bestemmer å dra hjem til deg for ransakning hvis du har mange henlagte saker om innførsel. Henlagt saker irriterer stort, og det er eneste måten de kan ta deg på.
Sist endret av pkk1990; 11. juni 2016 kl. 15:36.