Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 8198
Hei!

Jeg jobber et sted hvor det forrige uke ble gjennomført urinprøver. Det viste seg at hele 7 av 27 testet positivt. Jeg var heldigvis ikke en av dem. Det har vært problemer med ledelsen, både med rus og at de ikke har tatt bekymringsmeldinger om vold mot brukere seriøst. Dette er en jobb med brukere som har meget voldelig atferd. En eller to av de ansatte har det vært mistanke om rusbruk på jobb, så noen meldte fra til ledelsen. Dette håndterer de ved komme med en uanmeldt urinprøve. Siden det er mange unge på jobben, er det flere som røyker cannabis en gang i blant, uten at dette har noen innvirkning på jobben. Det de gjør da er å gi alle som testet positivt sparken, i tillegg at de sender urinprøvene til politiet og politianmelder dem.

Er dette juridisk riktig å gjøre? Har de lov til dette? Jeg forstår tilfellene hvor folk faktisk har vært ruset på jobb, men de fleste røyker kanskje 1-2 ganger i måneden men får fortsatt samme konsekvenser. De har alle blitt bedt om å få tak i advokat osv.

I tillegg har de lagt sak om det i lokalavisen. Dette er et lite sted hvor alle får vite hvem dette gjelder. http://www.hadeland.no/lunner-kommun...e/s/5-21-95225
Er det noen som har juridisk kompetanse eller lignende eksempler?

Nå er den på dagbladet også. http://www.dagbladet.no/2015/11/13/n...riks/41939990/ . Ser de på det å ha inaktive metabolitter av THC i blodet som å være ruset på jobb? Herregud!!!
Sist endret av Innomentur; 13. november 2015 kl. 14:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Arbeidsmiljøloven § 9-4 opplister kun tre tilfeller hvor arbeidsgiver kan kreve at medisinske undersøkelser skal foretas: når det følger av lov eller forskrift, ved stillinger som innebærer særlig risiko, når arbeidsgiver finner det nødvendig for å verne liv eller helse. Selv om den ansatte samtykker, vil arbeidsgiver ikke kunne gjennomføre en rusmiddeltest.
Vis hele sitatet...
Du kan lese mer om det på Virke.no sine nettsider. Legg merke til at dette er et fagforbund for bedrifter og bedriftseiere.

Jeg vil tro det løser seg ganske greit for de ansatte, og om det skulle bli noe etterspill har de som ble tatt med lettere stoffer i det minste gode argumenter for å kunne gå med på en AKAN-avtale.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Du kan lese mer om det på Virke.no sine nettsider. Legg merke til at dette er et fagforbund for bedrifter og bedriftseiere.

Jeg vil tro det løser seg ganske greit for de ansatte, og om det skulle bli noe etterspill har de som ble tatt med lettere stoffer i det minste gode argumenter for å kunne gå med på en AKAN-avtale.
Vis hele sitatet...
Løser seg ganske greit? Ingen av disse kommer til å få jobben tilbake.
Hva gjør deg så sikker på det? Det er ikke sikkert denne rustesten var lovlig engang, alt dette er ganske godt regulert i arbeidmiljøloven og personvernloven.

Og hvis det skulle vise seg at den var lovlig, eller bare er i gråsonen, så er det ikke urimelig å tro at de ansatte det gjelder vil kunne kreve en AKAN-avtale, spesielt når det er snakk om at de ikke engang har vært ruset på jobb. Det er ikke forbudt å ha sporstoffer av narkotika i seg.
Disse skal være forbilder for ungdom, noen å se opp til. Hvordan skal den ungdommen respektere de som jobber der når de gjør ulovlige ting selv... Jeg har selv møtt en på fest en gang som jobbet i barnevernet, og han solgte og brukte kokain. Skremmende.
Freak Trooper
Joey's Avatar
Det er faen meg bra trangsynt Arne_J. Hvilket forbilde setter vi når vi lynsjer alle som en uten å vise noe som helst kjønn ovenfor enkeltindividene?
Sitat av Arne_J Vis innlegg
Disse skal være forbilder for ungdom, noen å se opp til. Hvordan skal den ungdommen respektere de som jobber der når de gjør ulovlige ting selv... Jeg har selv møtt en på fest en gang som jobbet i barnevernet, og han solgte og brukte kokain. Skremmende.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig i at disse skal være forbilder, og selvfølgelig ikke være med å påvirke ungdommen negativt.
Samtidig har også folk rett på privatliv, og sålenge de valgene man tar der ikke påvirker jobben skal det i mine øyne ikke være noe problem.

Husk feks at Obama gjorde det samme under sine jus-studier, og han klarte seg helt fint..
TS, vet du noe om hvorfor de som ble tatt valgte å si ja til urinprøve?
De må jo ha vist at sjefen ikke kom til å godta en positiv prøve..
Var det ingen på jobben din som sa nei?



Sitat av dronepungen Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Sitat av Innomentur Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Ser sånn ut
Sist endret av Novice; 13. november 2015 kl. 18:15.
Ikke for å være moralpoliti, det hverken passer meg eller er noe jeg liker.

Men så mange som ruser seg i et bofellesskap med pleietrengende, blir jo som å ruse seg i en barnehage jobb nesten.

Er dette i det hele tatt noe å lure på, selvfølgelig skal ikke dere få ha ansvar for syke og trengende etter dette.

Jeg har selv en onkel med downs syndrom. På denne tiden i fjor ble han funnet nær død naken på gulvet i rommet sitt. Han var veldig syk da, derfor gråt han og lagde mye støy med hyl å skrik.

De ansatte skjønte ikke at det var noe galt, så de gikk lei av bråket.

Da min mor kom på uanmeldt besøk, fant de han livløs på gulvet i sin egen, oppkast, urin og bæsj. Han hadde blitt oversett i 6-7 dager, uten mat. kun 3 liter solo som næring.

Han hadde liggesår, var avmagret og legen trodde/tror han hadde hatt en blindtarm betennelse. Derfor skreik han av smerte.

Nå 3-4 år etter er han helt livløs, prater aldri og er totalt borte sammen med mennesker.

Min kjære onkel, som elsket livet, latter, sang, glede, kake, gammaldans, kongefamilien. Skøy å moro.
Hadde alltid det største gliset på lur, selv om dere slurvet med tannpussen hans og de fleste tenner falt ut. Onkel hadde den mest smittende latter i hele verden.

Det har sånne som dere fratatt han og oss som familie.

Går det opp et lys for TS her tro?

Sorry tidsrotet. Men det er ikke tiden jeg ville snakke om.

Kun de hjelpeløse som er avhengi av vår og andres hjelp for å kunne leve.
Sist endret av BrewGrow; 13. november 2015 kl. 19:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hva nøyaktig har det med dette her å gjøre? Om TS har røyket hasj i helgen hindrer ikke det han i å gjøre jobben skikkelig på mandag enten det er som barnehageonkel, hjelpepleier eller fastlege.
Sitat av BrewGrow Vis innlegg
Men så mange som ruser seg i et bofellesskap med pleietrengende, blir jo som å ruse seg i en barnehage jobb nesten.
Vis hele sitatet...
7 av 27 er da ikke så mange, 26%.. Landsgjennomsnittet var 34% som innrømte å ha prøvd hasj i 2006...

Jeg jobba i barnehage før, da hadde vi personalfest og ALLE ruset seg..
Noen av dem virket faktisk fulle før de dro hjem..
Jeg ser ikke hvorfor det er ett problem, de sluttet jo å drikke lenge før de dro på jobb..
Jeg vil påstå at det hadde vært bedre om de røykte hasj istedenfor å drikke alkohol, alkohol gir nedtur, og det er selvfølgelig ikke bra å være med barn om du er fyllesjuk.. Hasj har ikke det problemet..


Bare min personlige mening, men jeg har en fordom mot hasjrøykere at de har mer empati og omsorg, er mere for kjærlighet for andre mennesker(hippier)... Så ifølge meg så burde vi søke hasjrøykere i omsorgssektoren...
Sist endret av Novice; 13. november 2015 kl. 19:58.
Jeg veit da faen jeg ass, må du virkelig spørre om det?

Trenger ikke kverulere bare for å kverulere vettu, vi snakker om hjelpeløse mennesker i alle slags sårbare posisjoner her.

Er jo tydeligvis et miljø der da, siden så mange blei ferska. Og hvis 90% bruker, høres det ikke skremmende ut?
Jeg tenkte ikke først og fremst på hasj/weed. Men som det kommer frem var det annet inne i bildet her, det jeg blir oppgitt over. Ikke at en voksen person har røyka eller ikke, det har som du sier ikke mye med akkurat det å gjøre. Jeg tok saken i sin helhet.

Men synes det lukter svidd lang vei, hva pokker veit du om de snakker sant eller ikke?

Røykekortet er enklest å bruke her uansett...
Sitat av Joey Vis innlegg
Det er faen meg bra trangsynt Arne_J. Hvilket forbilde setter vi når vi lynsjer alle som en uten å vise noe som helst kjønn ovenfor enkeltindividene?
Vis hele sitatet...
Hei, mente ikke akkurat å sette disse ansatte i gapahauk. Men man må sende signaler om at det ikke er greit å bryte loven. Det gjelder egentlig i alle bransjer, for det er jo alltid voksne som skal lære opp ungdommen til å greie jobben.

Selvfølgelig går jeg med på det at alle har rett til et privatliv, og så lenge det ikke går utover jobben, så kan man sjanse med lovverket så mye man vil. Men dette skal man heller ikke overføre til ungdommen, selv på fritida.

Barn og ungdom skal ha rett til å vokse opp uten påvirkning av rusmidler, jeg mener dessverre at man bør vente til man er ferdig "utvokst" og har lært litt om livet først. Kanskje 18 til 20-års alderen. Men også skjønnsmessig som du skriver. Noen blir litt tidligere voksen, andre har mye problemer de trenger hjelp med og da er ikke rus veien å gå.

Jeg er dog 100% for et mye sterkere psykisk helsevern, dette bør inn i barne- og ungdomsskolene. Man skal ha et privatliv, men det skal alltid være noen voksne der med kompetanse som man kan snakke med. Og da skal man ikke bruke pisk, men gulrot. Ikke i form av rusmidler, men lønnet arbeid som gir selvtillit.

Beklager hvis jeg var litt brå. Er litt engasjert rundt disse temaene. Er enig med deg i at folk kan gjøre hva de vil på fritida, men som voksen med et så viktig og ansvarsfullt yrke som barnevernsarbeider -pedagog eller hva det heter, så bør man være empatisk og sterk.
Takk Arne J.

Du forklarte det noe bedre og fattet enn meg. Blei litt for engasjert og gretten av den der jeg.

Bare hold barn og syke mennesker og dyr for den saks skyld unna, så kan folk gjøre som de vil for min del.... Det lever jeg etter selv.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Det står jo at de ikke vet om de har ruset seg på jobben. Hva de gjør på fritiden har ikke noe med hvor bra de utfører jobben sin.
Det er helt dust spør du meg, det at folk ikke har lov til å røyke en joint i helgene. Samtidig er det helt greit å drikke seg sørpe dritings hver kveld om man så ønsker det. Det er helt sykt at det er ulovlig, og det er utrolig synd at så mange får svi for et så ufattelig irrasjonelt forbud.
At forbudet mot cannabis er både uproduktivt og ulogisk kan så være. Men de som røyker er fult ut klar over forbudet. Det er ditt valg at du bryter loven, om den er furnuftig eller ei, og da får man også godta konsekvensene om man skulle bli tatt. Likeså kan ikke politi og bedrfiter som ønsker å være lovlydige belastes for å følge loven. Disse 7 ansatte får ingen sympati fra meg, selv om det kanskje ikke er særlig rettferdig at de mister jobben, men sånn er nå det.

I steden for å grine å sutre over det på internett i ettertid; gjør noe! Meld deg inn i grupper og samfunn som jobber mot å oppheve forbudet, skriv brev til politikere o.l
Lataralus: Det er jo nettopp det som gjør det så vanskelig, om man snakker positivt om oppheving av forbudet så risikerer man i mange tilfeller jobben. Enten det er seg at man ikke får en jobb, eller at man skvises uten av en eksisterende jobb. Man risikerer også selvsagt å bli ansett som en "narkis" i øynene til alle de som kun forholder seg til at det er narkotika og ulovlig, ethvert forsøk på en fruktbar dialog blir møtt med nettopp disse ordene; "det er ulovlig, sånn er det, ferdig snakka". Alle bryter lover, det er bare en slags unison vrangforestilling om at eksempelvis overtredelse av fartsgrenser ikke er like ille som å røyka hasj.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Overskuddsmateriell
Hvordan går det i denne saken? Litt spent på hva man finner ut rundt lovverket i denne saken.