Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 2184
Hei folkens.

Fant denne siden ved hjelp av google og tenkte jeg skulle høre litt her.

Hvor lærte dere html og php?
Jeg har sett mye på nett, men jeg syns fortsatt det er litt sånn vanskelig å skjønne.
Jeg har en bok som heter Learning PHP, MySQL og JavaScript, men har ikke funnet noe spess om html enda.

Jeg vil helst lære html først før jeg begynner på noe avansert php.
Veit dere om noen sider som har øvinger for eksempel. At det er sånn: Lag et forum osv osv. Så kan man trykke på f.eks fasit hvis man står fast.


Håper ikke det er for dumme spørsmål også håper jeg på svar.
Takk
For å presisere det med en gang: Det er tidskrevende og vanskelig å lage et forum fra scratch, last derfor ned et forum om du skal ha det. Selv har jeg lært meg HTML og PHP på egenhånd, har ikke hatt behov for noen bøker - men derimot nettsider med guider og hjelp har jeg hatt mye bruk for.
Jeg begynte i det lille med en nettside, som jeg etterhvert utviklet med PHP-script. Nå er jeg i gang med å lage ett sosialt nettsamfunn - og er godt i gang.
Sitat av Lacost33 Vis innlegg
For å presisere det med en gang: Det er tidskrevende og vanskelig å lage et forum fra scratch, last derfor ned et forum om du skal ha det. Selv har jeg lært meg HTML og PHP på egenhånd, har ikke hatt behov for noen bøker - men derimot nettsider med guider og hjelp har jeg hatt mye bruk for.
Jeg begynte i det lille med en nettside, som jeg etterhvert utviklet med PHP-script. Nå er jeg i gang med å lage ett sosialt nettsamfunn - og er godt i gang.
Vis hele sitatet...

Skal ikke laste ned noe som er ferdig. Man MÅ starte en plass om man faktisk skal lære seg det. Og ja, jeg veit det tar tid å lære seg html, css og php, men som sagt, man må begynne en plass om man vil lære det.
Sitat av jegveitikke Vis innlegg
Skal ikke laste ned noe som er ferdig. Man MÅ starte en plass om man faktisk skal lære seg det. Og ja, jeg veit det tar tid å lære seg html, css og php, men som sagt, man må begynne en plass om man vil lære det.
Vis hele sitatet...
Lag en kalkulator i php først. Ikke ta de største prosjektene først, da blir du bare drittlei til slutt.
http://www.w3fools.com - les her før du i det hele tatt går inn på w3schools. Selv om det kun er for html. Finn andre kilder.
w3schools er den siste siden jeg kommer til å besøke for å lære html og php
Finnes så MYE feil der + at de ikke oppdaterer så mye på ting som kommer og går bort.

Har brukt den siden før. Men leter liksom etter noe som gir litt øvinger og mye informasjon for "dummies" om man skal kalle det det
http://htmldog.com/

Ikke begynn med forum.

Begynn med å lage enkle sider i HTML. Prøv deg litt fram med design i CSS, og lag litt kule sider av utseende.
Etterhvert som du begynner å bli trygg på HTML og CSS kan du begynne med mer avanserte design. Prøv å kopier noe du har sett, eller om du er av den kreative typen, lag noe fett selv. Min mening er at man må starte med å virkelig forstå HTML og CSS, og jeg personlig lærer best av praksis.

Når du begynner å få kontroll på dette, kan du begynne med PHP.
Lær deg hvordan variabler, if, while og slikt virker. Det tar tid å få hjernen rundt konseptene, men nok en gang, man lærer av praksis. Etterhvert kan du begynne med klasser og slikt.

Lag en enkel gjestebok til ditt kule design. Ta det derfra.

Gjør dette i en rekkefølge! Ikke ta dumme snarveier. Basert på erfaring
Takk Jannis

Godt besvart med en fin link.
Skal deffinitivt sjekke ut dette
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Begynte med HTML på diverse norske guider, fant ut det ikke strakk til, så jeg leste boka "Webprogrammering i PHP".
Sitat av Choobe Vis innlegg
Begynte med HTML på diverse norske guider, fant ut det ikke strakk til, så jeg leste boka "Webprogrammering i PHP".
Vis hele sitatet...

Har den boka selv. Men del 1 var vanskelig å få tak i, så jeg fikk del 2 gratis, men det hjalp ikke så mye ^^
Lastet ned kildekoden fra andre sider(HTML), PHPscripts på nettet og endret på de i starten.
Feilet,feilet,feilet og lærte til slutt masse. Etterhvert som jeg kom over den verste kneika hadde jeg ideèr til egne prosjekter. Googlet fram funksjoner og løsninger på mindre deler av prosjektet som jeg lurte på.
Sitat av dethklok Vis innlegg
http://www.w3fools.com - les her før du i det hele tatt går inn på w3schools. Selv om det kun er for html. Finn andre kilder.
Vis hele sitatet...
Betyr dette at det ikke er verdt å bruke w3schools som læreside? Brukte den en gang for mange år siden da jeg lærte meg HTML (og delvis CSS). Tenkte å starte fra scratch igjen en gang snart, og begynne med både HTML, CSS, PHP, JavaScript etc, om jeg får tid. Finnes det ikke pålitelige, gode og omfangsrike gratisnettsteder man kan lære fra da?

Har forresten mange spørsmål rundt det å øve på dette greiene her. Jeg sitter på en Mac. Hvordan kommer jeg i gang? Hvor skriver jeg koden, og hvordan tester jeg den i praksis? Hvordan lagrer jeg filene så de interagerer på riktig måte. Og dill. Og dall. Trenger rett og slett hjelp til å komme i gang. Hva er forskjellen på alle forskjellige HTML- og XHTML-typene? Spiller det overhodet noen rolle? Når blir det viktig hva slags språk man skriver i?

osv...
Var en gang jeg hadde en fjortisserver og var så fjortis at jeg sa at jeg kunne hoste hva som helst.

Fikk da en forespørsel fra en fyr om å hoste webserver og habboserver (Ja, faktisk!), og så fjortis som jeg var, godtok jeg dette. Denne fyren var altså noen år yngre enn meg.

Men etterhvert begynte denne fyren å be meg om å legge inn div. ting på FTP, som for eksempel et OpenSource-mafiaspill, husker ikke hva det het. Jeg kopierte da spillet for egen bruk, og senere når han ga opp alt, tok jeg over domenenavnet hans og la inn mafiaskriptet igjen, samtidig som jeg studerte koden nøye for å se hvordan jeg kunne fikse på bugs og utføre endringer. Vips, idag, omtrent fire år senere, har jeg utviklet en del CMS og avanserte verktøy for administrasjon, og lignede ting.

Og som et ledd i PHP-læringen, ble det til at jeg lærte meg Linux også!

Glemte å nevne at jeg lærte HTML allerede på ungdomsskolen, og hadde det morsomt med DreamWeaver før jeg begynte med PHP.
Jeg har et lite spørsmål her.

Har da satt opp en liten kode ut ifra å se litt på andre nettsider samt å lese litt på html ang forskjellige tags osv og da css.
Jeg veit ikke om problemet mitt ligger i css fila eller html fila.
Men det er sånn at jeg har 2 menyer. 1 til venstre og 1 til høyre. Jeg tar align="right" og align="left" på de forskjellige menyene i html fila.

Men det har seg sånn at "right-menu ikke legger seg til høyre. Den legger seg til venstre under left-menu.
Noen som skjønner noe av det jeg skriver ? xD

Bare si ifra hvis dere vil ha koden til menyene for å se xD
Må nesten se koden før man kan si noe sikkert. Det kan hende at du har "alignet" innholdet i menyen og ikke selve menyen.
Sist endret av Beis; 25. februar 2012 kl. 01:27.
Kanskje litt rotet for dere, men det har vært værre ^^


<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">

<head>
<link href="style.css" rel="stylesheet" type="text/css" />
<meta content="text/html; charset=utf-8" http-equiv="Content-Type" />
<title>Test</title>

</head>

<body>
<h1 align="center" class="tester" id="header">Test</h1>

<div id="test">
<div class="top"></div>
<div id="frame"><table width="700" border="0" cellpadding="0" cellspacing="0">
<tr>
<td width="200" valign="top"><div class="left-menu">

<div class="title">Meny</div><br />
<div class="strek"></div><br />
<div class="menu-opt"><a href="*">*</a></div>
<div class="menu-opt"><a href="*">*</a></div>
<div class="menu-opt"><a href="*">*</a></div>
<div class="menu-opt"><a href="*">*</a></div><br />
<div class="strek"></div>


</div></td>
</tr>
</table>
</div>
</div>

<td width="200" valign="top" align="right"><div class="right-menu">
<div class="title">Meny</div><br />
<div class="strek"></div><br />

<div class="menu-opt"><a href="*">*</a></div>
<div class="menu-opt"><a href="*">*</a></div>
<div class="menu-opt"><a href="*">*</a></div>
<div class="strek"></div>

</div></td>


</body>

</html>
Gjetter litt nå, men tror at
<td width="200" valign="top" align="right"><div class="right-menu">

Må gjøres om til
<td width="200" valign="top" align="right"><div class="right-menu"/>

Edit: 99% sikker på at det er feil når jeg tenker meg om.
Sist endret av Mkvarner; 25. februar 2012 kl. 01:34.
Du har laget to tabeller, en til hver meny. Da vil disse havne under hverandre. prøv heller å ha begge menyene i samme tabell.

<table>
<tr>
<td> Venstre meny </td>

<td> Høyre meny </td>
</tr>
</table>
Vis hele sitatet...
I ditt tilfelle: (ikke testet)


<div id="test">
<div class="top"></div>
<div id="frame">
<table width="700" border="0" cellpadding="0" cellspacing="0">
<tr>
<td width="200" valign="top">
<div class="left-menu">

<div class="title">Meny</div><br />
<div class="strek"></div><br />
<div class="menu-opt"><a href="*">*</a></div>
<div class="menu-opt"><a href="*">*</a></div>
<div class="menu-opt"><a href="*">*</a></div>
<div class="menu-opt"><a href="*">*</a></div><br />
<div class="strek"></div>


</div>
</td>

<td width="200" valign="top" align="right">
<div class="right-menu">
<div class="title">Meny</div><br />
<div class="strek"></div><br />

<div class="menu-opt"><a href="*">*</a></div>
<div class="menu-opt"><a href="*">*</a></div>
<div class="menu-opt"><a href="*">*</a></div>
<div class="strek"></div>

</div>
</td>

</tr>
</table>
</div>
</div>
Vis hele sitatet...
Sist endret av Beis; 25. februar 2012 kl. 01:38.
Tusen Takk Beis

Da har jeg lært enda mere nytt i dag
Du avslutter både <tr> (som er raden, altså de som går i høyden) og <table> før den andre menyen.

Er det ikke enklere å bruke

Kode

<div style="position:absolute; top:50px; left:20px;">meny a</div><div style="position:absolute; top:50px; right:20px;">meny b</div>
Sitat av Vesuv Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Har ikke lest så mye på float enda
Men syns det fungerte fint å bruke ccs til å få de mot høyre å venstre CSS koden min var tydligvis rett, men ikke html koden
Lærer i "IT", Sitepoint bøker (som er forholdsvis gode), masse testing og debugging, og masse fra utviklermiljøet (dvs. forumposter, stackoverflow.com, dokumentasjon både her og både der, google dev. videoer på youtube, videoer fra YUI Theatre osv.)

Lykke til
Sist endret av Dominic; 25. februar 2012 kl. 01:46.
Vel, det som er fint med float:n; og position:absolute; er at du ikke behøver å vite browser width for å få ting helt ut på høresiden.
Det kan jo hende at besøkende på siden har en annen oppløsning, og da vil de se rart ut med width:n;.
Et annet alternativ er å plassere alt i en container-div, for så å sentrere diven (ikke nødvendigvis innholdet).
Sist endret av Zepur; 25. februar 2012 kl. 01:48.
PHP har jeg aldrig lært meg.. Men HTML lærte jeg meg ved å snoke i source på websider. (dette er LEENGE siden, før .css og alt det der..)
Sitat av Zepur Vis innlegg
Vel, det som er fint med float:n; og position:absolute; er at du ikke behøver å vite browser width for å få ting helt ut på høresiden.
Det kan jo hende at besøkende på siden har en annen oppløsning, og da vil de se rart ut.
Vis hele sitatet...
Aha.

Men etter at designet er ferdig, så vil jeg ikke ha menyene helt til høyre og venstre. testa med venstremenyen og ta margin-left: 380px; i css fila og da er den i den stillingen jeg vil ha den.

Vil ha menyen litt bort ifra siden. Syns det virker for stort om jeg har alt helt til siden.

Får det fint til med venstre menyen og ta margin-left: 380px;
så da tenkte jeg logisk at høyremenyen da må være margin-right, men det funka ikke ^^

Så hvis float bare kan ta den helt til høyre eller venstre så vil jeg ikke bruke det :P
om du skal prøve å lage et eget forum vil jeg også anbefale deg å sette deg ned å lære deg databaser ordentlig. Hvordan man setter opp gode databasestrukturer og skriver ordentlige og gode spørringer. Dette er noe som er helt uavhengig av språket og det finnes masse bøker om dette på nettet.

Det å kunne sette opp fornuftige tabeller med gode relasjoner or lite "redundency" er relativt viktig. I tillegg må man vite hvordan man kan skrive effektive spørringer opp i mot disse tabellene for å få ut all informasjonen man trenger - og mest mulig unngå å ha spørringer inni løkker.
Sitat av etse Vis innlegg
om du skal prøve å lage et eget forum vil jeg også anbefale deg å sette deg ned å lære deg databaser ordentlig. Hvordan man setter opp gode databasestrukturer og skriver ordentlige og gode spørringer. Dette er noe som er helt uavhengig av språket og det finnes masse bøker om dette på nettet.

Det å kunne sette opp fornuftige tabeller med gode relasjoner or lite "redundency" er relativt viktig. I tillegg må man vite hvordan man kan skrive effektive spørringer opp i mot disse tabellene for å få ut all informasjonen man trenger - og mest mulig unngå å ha spørringer inni løkker.
Vis hele sitatet...

Databaser er null stress Det kan jeg. har holdt på med databaser i mange år, men aldri kommet meg til programmering ^^
Det er flere metoder for å sidestille elementer i css. Float er vel den eldste, og den eneste grunnen til å bruke float er at man da slipper å lage fallbacks til IE 6, 7 og 8(?). Float er i utganspuktet beregnet til å plassere blider slik at teksten rundt tilpasser seg bildet. Position:; er et alternativ, men etter min erfaring dukker det opp flere problemer her når man skal støtte eldre versjoner av IE. Alternativet deretter blir å bruke "display:table;" osv. Men dette er ikke støttet av IE overhodet, hence the float-fallback med faux kolonner og hele pakken.

Det enkleste jeg kan se er å bruke en løsning som "css grids" i YUI library.
Sitat av jegveitikke Vis innlegg
Databaser er null stress Det kan jeg. har holdt på med databaser i mange år, men aldri kommet meg til programmering ^^
Vis hele sitatet...
I så fall burde ikke et forum være noe som ligger alt for langt inn i framtiden om du ønsker å lage dette. Da det er for det meste bare databaser. Selve PHP og HTML-delen er ikke så ille, med mindre man har masse ekstrafunksjoner.
Sitat av etse Vis innlegg
I så fall burde ikke et forum være noe som ligger alt for langt inn i framtiden om du ønsker å lage dette. Da det er for det meste bare databaser. Selve PHP og HTML-delen er ikke så ille, med mindre man har masse ekstrafunksjoner.
Vis hele sitatet...
Veit

Jeg begynner bare smått med en liten html kode og css for å få opp et skall.
Så blir det vell så jeg bygger på ettervært som jeg lærer meg

Har 3 php bøker, 1 JS bok og en css bok som jeg har fått ifra jobben som en liten hobby, så jeg skal sitte å lese hele helga og litt mens jeg er på jobb.

Så det kommer seg nok ettervært
Noen av dere som har en norsk side der man kan lære dette? Som kan deles?
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Betyr dette at det ikke er verdt å bruke w3schools som læreside? Brukte den en gang for mange år siden da jeg lærte meg HTML (og delvis CSS). Tenkte å starte fra scratch igjen en gang snart, og begynne med både HTML, CSS, PHP, JavaScript etc, om jeg får tid. Finnes det ikke pålitelige, gode og omfangsrike gratisnettsteder man kan lære fra da?
Vis hele sitatet...
W3schools er helt kurant. De fantastisk alvorlige feilene w3fools lister opp er hovedsaklig flisespikkeri. De har en suveren innføring, men det er viktig å fortsette når man er ferdig med pensumet der. Da er det f.eks på tide å lære seg å lese HTML-spesifikasjonen på egenhånd.
Jeg brukte mye tid på W3Schools i starten, prøvde meg frem og lagde små sider. Etter hvert lastet jeg ned forskjellige templates og redigerte på de.

De tre siste årene har jeg hatt muligheten til å ta bonusemner på høgskolen og da har jeg tatt fag som Ajax, PHP og htlm5 for å få kunnskap om de forskjellige emnene.

Videre holder jeg mye på med mange små prosjekter hvor jeg tester ut forskjellige teknikker.
Jeg lærte meg først HTML, så PHP, så MySQL, så CSS og nå holder jeg på å lære meg JavaScript/jQuery

HTML lærte jeg fra W3 Schools

PHP lærte jeg fra Youtube og fra tekstbaserte mafia spill jeg lastet ned

MySQL lærte jeg mest fra å eksperimentere med spillene jeg hadde lastet ned, og resten fra W3.

CSS har jeg faktisk lært fra The New Boston! Helt genial side, og læreren, Bucky, har god humor og er lett å lære fra!

JavaScript/jQuery har jeg også lært fra The New Boston, og resten av språkene jeg vil lære meg kommer jeg også til å lære fra The New Boston.

Håper dette hjelper deg igang!