Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 655
Har installert Ubuntu fra en USB, slik at jeg skal kunne velge mellom Ubuntu og W7 når jeg starter maskinen. Men jeg får ikke opp alternativene sånn at jeg kan velge, pcen starter opp W7 som om ingenting var forandret, med mindre USB-en som Ubuntu ble installert fra står i pcen. Hva skyldes dette? Trenger ikke å ha den i mens jeg bruker Ubuntu, bare på oppstart sånn at jeg kan velge.
Sist endret av nikons; 26. januar 2011 kl. 20:31.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Du har mao ikke installert bootloader høres det ut som, har du tilfeldigvis flere HDD'er i maskinen ? Slik at bootsektor har blitt skrevet til en annen disk ?
Sist endret av AtXbYeA; 26. januar 2011 kl. 20:35.
Trådstarter
Har installert på D: disken. Sikkert derfor. Hvordan sletter jeg denne partisjonen?
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Er d-disken en egen partisjon eller en egen disk ? Relativt store forskjeller.
Trådstarter
Begge deler? Er en egen disk, og delte denne opp.
Hadde samme problem, så lagde jeg en ubuntu partisjon på c: istedet. Det funket.
Ligger windows og ubuntu på to fysisk forskjellige disker?

Hvis ja: En work around kan være å gå inn i bios og boote kun fra D disken. (enkelt)

Hvis nei, eller det over er for tungvindt har du 2 alternativer:
Installere grub på nytt, pass på å innstalere dette på disk nummer 1 (middels)
Konfigurere windows sin bootloader til å også inkludere Ubuntu (avasert)

P.S. Har du innstalert ubuntu til en NTFS disk med f.eks. Wubi, må du bruke annen dokumentasjon.
Trådstarter
Hvis jeg booter fra D:, kan jeg vel ikke velge mellom Ubuntu og W7?
Jo det kan du

Skal utdype litt:
Når du starter pc'en din er det bios som bestemmer hvilket media (cd, hd, usb, floppy netverk etc.) som det skal bootes fra. I ditt tilfelle har du windows på første disk (c) og innstalert Ubuntu på andre disk (d).

For å kunne boote fra en disk må du ha en såkalt bootloader. Boot loaderen (heter egentlig Master boot Record eller MBR) er skrevet til de første 512kb på hardisken din og alle disker reserverer plass til dette. Siden du instalerte ubuntu på disk nummer to, så ligger også ubuntu sin bootloader på disk nummer to.

Når du instalerte ubuntu søkte denne automatisk igjennom alle hardiskene dine og la til alle operativsystemer den kunne finne, i ditt tilfelle windows og ubuntu. Men siden ditt bios peker til første hardisk er det windows sin bootloader som blir bootet og ikke Ubuntu sin. Windows sin bootloader vet ikke at ubuntu er innstalert (og støtter ooffiselt heller ikke linux).

Så det du må gjøre er å gå i bios slik og bytte boot instillinger slik at bios booter fra hardisk to og ikke nummer en.

Grunnen til at det fungerer når du har ubuntu innstlasjons media i, er fordi bios velger å boote fra det media, istedet for din første hardisk.