Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1564
Installerte nettopp Ubuntu for første gang (nærmere bestemt 10.10), og har et relativt stort problem, som oppstod etter overgangen fra W7.

Med W7 kunne jeg fint spille 1080p fra en home server via XBMC. Nå klarer den ikke en gang 720p uten hakking!

Bruker et ATi Radeon HD 5450 skjermkort, og har oppdatert driveren.

Any ideas?
Jeg spiller dette fint på min HTPC som har Atom-CPU og ION-GPU.. Måtte legge inn noe som het VPDAU, kanskje dette gjelder ATi også?
Trådstarter
35 2
Hmm, kanskje jeg også skal dra ut ATi-kortet og kjøre ION igjen. Hvilken modell har du?
Nei nei bruk ati kortet ditt

Du bruker en open source driver by default i ubuntu, denne driveren er laget av community'et og har ikke den beste ytelsen.

Bruk ati sin lukkede/propertiære driver kalt fglrx. Tror pakken ligger i ubuntu sin pakkebehalndeler kalt xorg-driver-fglrx

Googlet denne siden: https://help.ubuntu.com/community/BinaryDriverHowto/ATI (for ubuntu 9.10) hvis du skulle støte på problemer.
Det funker sikkert det du har altså, det meste funker i Ubuntu bare man leter litt. Jeg har den første generasjonen, i en Asrock 330 Nettop. Funker svært bra som en HTPC, og kan overklokkes 500mhz om du trenger mer ytelse også.
Bruk også vlc, som nå har hw-acceleration

Kode

sudo apt-get install vlc
Trådstarter
35 2
Aha, takk for all hjelp!
GPU akselerasjon med ati kort er fortsatt tullete i Linux verdenen.

Sitat av http://www.webupd8.org/2010/06/how-to-install-vlc-110-final-in-ubuntu.html
Now, regarding vaapi (GPU acceleration): you basically can't compile VLC 1.1.0 with vaapi support without breaking stuff. To get it to work with vaapi, it would need newer ffmpeg packages which would mean every package using the ffmpeg packages in the Ubuntu official repository would be broken unless it is compiled against the same ffmpeg package (so you would need to either compile every package that uses ffmpeg yourself
Vis hele sitatet...
Her er en oppskrift hvis det fortsatt er ønskelig http://wiki.videolan.org/VLC_VAAPI
Jeg installerte XBMC på HTPC'en i går, som har windows7 installert.
Videoer hakker, uansett hvor bra eller dårlig kvaliteten er Noen som vet hvordan jeg kan fikse dette? HTPC'en får nå også blåskjerm når den har stått på en stund, dette etter XBMC installasjonen.
Alt av video virker knirkefritt om jeg spiller det av fra mediaplayerclassic eller windows media player for den sakskyld!
Alt av nødvendig kodec skal være installert.
Prøv å bytt codec til f.eks. FF eller VLC.
Robe and wizard hat
bakkus's Avatar
Sjekk denne guiden: http://wiki.cchtml.com/index.php/Ubu...ietary_Drivers
for å installere de riktige driverene for ATi-kortet ditt.

Ignorér at det henvises til Jaunty her, alle Maverick (10.10)-guider henviser til denne.
Sitat av niklasj Vis innlegg
Prøv å bytt codec til f.eks. FF eller VLC.
Vis hele sitatet...
Er vel FF jeg har, VLC er vel ikke noe codec, men en spiller. På lik linje som mediaplayerclassic er.
Jeg sier som sakt at jeg har alt av codec, jeg får jo spilt av mkv i mediaplayerclassic.

Er det en plass man kan se hvilke codecer XBMC bruker?
Selv verdens beste media avspiller trenger code'er for å fungere. Når jeg skrev VLC tenkte jeg på codecs som vlc bruker som libavcodec.

Men når du prøver å spille av filmene, er det fra egen harddisk?
Sitat av niklasj Vis innlegg
Selv verdens beste media avspiller trenger code'er for å fungere. Når jeg skrev VLC tenkte jeg på codecs som vlc bruker som libavcodec.

Men når du prøver å spille av filmene, er det fra egen harddisk?
Vis hele sitatet...
Som jeg sa i det første innlegget mitt, ALT virker knirkefritt når jeg spiller av med mediaplayerclassic. Og det har virket leeeeeeeeeenge! Hatt HTPC i flere år nå, ikke tenk på den biten. Spiller det av fra internharddisken eller streaming over hjemme nettverket, 1gbit. Nas eller pc, spiller ingen trille, går fint det!

Det er i XBMC det ikke virker, jeg installerte det og iiiiiiiiiiiii XBMC så hakker det.

Mulig det hjelper å installere codecene igjen, slik at XBMC får det med seg. Er det noen plass jeg kan se hvilke codec XBMC bruker?
Sist endret av Zarge; 27. januar 2011 kl. 23:52.