Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 5184
Handler mye Krypto i form av hovedsakelig Bitcoins. Og nå har jeg èn som ser ut til å være veldig opptatt av å gjøre handelen over Vipps.

Er dette trygt?
Når det kommer til krypto, er det ikke da slik at det blir veldig enkelt for denne personen å få tilbake pengene sine samtidig som h*n beholder krypto-pengene sine?

Hvor trygt er egentlig dette? Er Vipps noe man burde styre unna når man skal kjøpe eller selge krypto?
Sist endret av Defending; 11. desember 2020 kl. 13:49.
Når du har bekreftet et utgående betalingsoppdrag i Vipps, er betalingen endelig og du kan ikke tilbakekalle dette.

https://www.dnb.no/dnbnyheter/no/din...il-feil-person
Står også "Dersom du mener at et betalingsoppdrag ikke er godkjent av deg eller det har skjedd en teknisk svikt, kan du klage"

For 2-3 år siden var det iallefall mye snakk om at man aldri må betale for bitcoins med Vipps, fordi den som betaler kan f.eks. Ta kontakt med banken og vise til ett eller annet vilkår som gjør at de kan få pengene tilbake. Noe om at betalinger for Elektroniske varer ikke er like endelige som de fysiske varene. Noe i den duren.
Litt som med PayPal.

Jeg synes uansett at det er veldig mistenkelig at folk ofte bare vil betale med Vipps, og at vanlig bankoverføring er uaktuelt.
Hva er det isåfall med Vipps som er så spesielt at det er god grunn til å kun holde seg til Vipps og ikke vanlige bankoverføringer?
Sist endret av Defending; 11. desember 2020 kl. 15:05.
Sitat av Defending Vis innlegg
Står også "Dersom du mener at et betalingsoppdrag ikke er godkjent av deg eller det har skjedd en teknisk svikt, kan du klage"

For 2-3 år siden var det iallefall mye snakk om at man aldri må betale for bitcoins med Vipps, fordi den som betaler kan f.eks. Ta kontakt med banken og vise til ett eller annet vilkår som gjør at de kan få pengene tilbake. Noe om at betalinger for Elektroniske varer ikke er like endelige som de fysiske varene. Noe i den duren.
Litt som med PayPal.

Jeg synes uansett at det er veldig mistenkelig at folk ofte bare vil betale med Vipps, og at vanlig bankoverføring er uaktuelt.
Hva er det isåfall med Vipps som er så spesielt at det er god grunn til å kun holde seg til Vipps og ikke vanlige bankoverføringer?
Vis hele sitatet...
Fordi det er kjapt, bankoverføringer kan ta lang tid i forhold.
Hadde spekulert litt over det, personlig. Du må jo betale skatt når du handler/selger krypto, så vidt jeg forstår.
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Hadde spekulert litt over det, personlig. Du må jo betale skatt når du handler/selger krypto, så vidt jeg forstår.
Vis hele sitatet...
Ja, derfor noterer jeg ned alt av transaksjoner. I November gikk jeg ca. 2000 i pluss.
Vipps opererer med 5% gebyr på overføringer på 5000 kr og oppover. Men 4999 kr kan du sende så mange ganger du ønsker uten gebyr
Sitat av GoSætra Vis innlegg
Vipps opererer med 5% gebyr på overføringer på 5000 kr og oppover. Men 4999 kr kan du sende så mange ganger du ønsker uten gebyr
Vis hele sitatet...
Nesten korrekt. Gebyr fra og med 5001.
Det er korrekt, men det er bare 1% gebyr ikke 5%

Sitat av Jenkki Vis innlegg
Nesten korrekt. Gebyr fra og med 5001.
Vis hele sitatet...
DNB har vel sagt at det ikke er lov å handle krypto med Vipps?
Sitat av RayMonk Vis innlegg
DNB har vel sagt at det ikke er lov å handle krypto med Vipps?
Vis hele sitatet...
Har de? Har du kilder å vise til?
Jeg tror deg. Fordi det er ikke en eneste annonse med Vipps som betalingsmåte på Localbitcoins.com. Av åpenbare grunner.

Men er Vipps noe DNB "eier" fortsatt? Fordi jeg har hatt det inntrykket at de fant det opp og "eide" det før. Men at det idag er noe som tilhører alle banker. Eller tar jeg feil på det siste her?
Her tror jeg nok at DNB skyver crypto coins dårlige rykte opp og frem og forsøker å skape en illusjon om at crypto coins er for kriminelle og kun kriminelle og at de derfor forbyr coinsa. Den egentlige grunnen er vel at en slik valuta og form for transaksjoner river grunnen vekk under føttene på dem. Bankenes inntjeningsmodell vil se helt annerledes ut om mange nok starter med crypto coins. DET er det som er skrekken til bankene, ikke om du har betalt for en halv plate.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Her tror jeg nok at DNB skyver crypto coins dårlige rykte opp og frem og forsøker å skape en illusjon om at crypto coins er for kriminelle og kun kriminelle og at de derfor forbyr coinsa. Den egentlige grunnen er vel at en slik valuta og form for transaksjoner river grunnen vekk under føttene på dem. Bankenes inntjeningsmodell vil se helt annerledes ut om mange nok starter med crypto coins. DET er det som er skrekken til bankene, ikke om du har betalt for en halv plate.
Vis hele sitatet...
Kryptomarkedet er såpass fragmentert at det pr dags dato ikke utgjør en reell trussel for banker i den vestlige verden, og det vil nok ikke utgjøre en trussel i nær fremtid heller.

Kryptovaluta er og blir et investeringsobjekt.
Kryptovaluta er og blir et investeringsobjekt.
Vis hele sitatet...
Snevert syn. Det blir fort like snevert som de som sa at batterier er for radiobiler og dildoer mens de hånlo av Tesla og andre som ønsket BEV kjøretøy. Ti år senere er BEV en realitet, mange har alt mange år som elbilist og det blir stadig flere produsenter som satser i den retningen.

Nå er det hverken samme type incentiver el gulrot og pisk for crypto coins så det å bli mainstream kan ta lengre tid for crypto, men det begynner å bli så mye å velge mellom og også flere nasjoner som seriøst vurderer mulighetene som ligger der at jeg fro min del ikke tør spå om hva fremtiden blir for cypto. Jeg er enig i at det idag primært er et investeringsobjekt, men det kan snu i fremtiden.
Sist endret av _abc_; 12. desember 2020 kl. 23:57.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Snevert syn. Det blir fort like snevert som de som sa at batterier er for radiobiler og dildoer mens de hånlo av Tesla og andre som ønsket BEV kjøretøy. Ti år senere er BEV en realitet, mange har alt mange år som elbilist og det blir stadig flere produsenter som satser i den retningen.

Nå er det hverken samme type incentiver el gulrot og pisk for crypto coins så det å bli mainstream kan ta lengre tid for crypto, men det begynner å bli så mye å velge mellom og også flere nasjoner som seriøst vurderer mulighetene som ligger der at jeg fro min del ikke tør spå om hva fremtiden blir for cypto. Jeg er enig i at det idag primært er et investeringsobjekt, men det kan snu i fremtiden.
Vis hele sitatet...
Først så skriver du et avsnitt som beskriver hvorfor synet mitt er snevert, men så avslutter du med at du i praksis er enig?
At det finnes teknologier i dag som enkelte ikke har hatt troen på er ikke akkurat et solid argument.

I praksis er det ingen forskjell på norske kroner og en hvilken som helst kryptovaluta om det skulle blitt vår hovedvaluta, og da forsvinner plutselig en del av poenget med kryptovalutaen for da ville den blitt regulert og fått restriksjoner.
Du vil trenge banker som kan drive veksling mellom valutaene osv.

Det eneste som er interessant med kryptovaluta er blokkjedeteknologien, men den vil nok heller bli brukt til andre ting enn valuta i fremtiden.

Jeg vil poengtere at jeg snakker om etablert i-lands økonomi. I land hvor det ikke eksisterer infrastruktur for banktjenester o.l kan kryptovaluta ha noe for seg, men at vi i Norge skal kunne bruke kryptovaluta i butikken i nær fremtid er nok en ønsketenkning.
Norske kroner som valuta og infrastrukturen rundt fungerer ypperlig og jeg ser ikke veldige mange grunner til å bytte den ut.

Den største trusselen mot den norske kronen sett fra et forbrukerperspektiv er det økende antallet bedrifter som ikke ønsker å ta i mot kontanter.
Først så skriver du et avsnitt som beskriver hvorfor synet mitt er snevert, men så avslutter du med at du i praksis er enig?
Vis hele sitatet...
Jeg skrev eller i det minste mente at jeg er enig i med deg at idag så er crypto primært for spekulanter.

Men for å klargjøre, jeg aner ingenting om hvordan morgendagen blir før den siste timen av morgendagen renner ut. Og jeg kan dermed ikke være enig i hele utsagnet ditt;

Sitat av Rosander
Kryptovaluta er og blir et investeringsobjekt.
Vis hele sitatet...
Og du begrenser deg jo ikke til morgendagen, neste uke eller neste måned. Du slår kategorisk fast at slik vil det være med cypto for all fremtid. I det minste er det slik jeg leser den linjen. Så men mindre du har funnet skikkelig bra voodoo pulver så tror jeg ikke du har belegg for uttalelsen.
Sist endret av _abc_; 13. desember 2020 kl. 11:08.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Jeg skrev eller i det minste mente at jeg er enig i med deg at idag så er crypto primært for spekulanter.

Men for å klargjøre, jeg aner ingenting om hvordan morgendagen blir før den siste timen av morgendagen renner ut. Og jeg kan dermed ikke være enig i hele utsagnet ditt;



Og du begrenser deg jo ikke til morgendagen, neste uke eller neste måned. Du slår kategorisk fast at slik vil det være med cypto for all fremtid. I det minste er det slik jeg leser den linjen. Så men mindre du har funnet skikkelig bra voodoo pulver så tror jeg ikke du har belegg for uttalelsen.
Vis hele sitatet...
Nja, argumentene mine er i hovedsak disse:
1. Kryptovaluta har eksistert i mange år nå, men det er fortsat ikke mulig å bruke dette til annet en handel mellom private og en liten håndfull kommersielle aktører.
2. Det er svært få gode argumenter for at et i-land skal bytte ut sin gjeldene valuta og infrastrukturen rundt.
3. Dersom det mot formodning skulle skje så ville valutaen i praksis ikke være forskjellig fra dagens valuta så den eneste reelle forskjellen på vanlig valuta og Kryptovaluta er infrastrukturen som ligger bak (les: blokkjede). Men blokkjede har både fordeler og ulemper om vi snakker om å bytte ut en hel valuta.
Hva skjer når det skal prosesseres millioner eller millarder av transaksjoner i timen?
4. Den ustabile kursen til mange av kryptovalutaene gjør den uegnet som betalingsmiddel.
5. Om det skulle bli et lands hovedvaluta så ville vi fortsatt hatt behov for banker, lover og reguleringer, gebyrer og kontroll på hvor mye penger som "trykkes". Dette reduserer en del av salgsargumentene for kryptovalutaer.

Så at det ikke finnes belegg for å påstå at kryptovalutaene i hovedsak er og blir et investeringsobjekt er ikke helt riktig.
At du er uenig er én ting, men det eneste argumentet ditt er at "noen" mente batterier bare var egnet for dildoer.
Sist endret av random105675; 13. desember 2020 kl. 12:12.
Ja det var noe tynt det argumentet mitt, jeg ser den.

Det jeg forsøkte å få frem er at kryptovaluta kan ta andre former enn det vi ser idag, det kan også hende noen nasjonalbanker stiller seg bak en eller flere av dem, eller utvikler sine egne varianter og da blir jo støttekjøp og salg gjort på lik linje med tradisjonell valuta og resultatet bør bli jevnere kurs.

Det som er litt trist fra entusiasters ståsted er at kryptovaluta ikke helt har blitt (ennå??) alt de de håpet på og ønsket når det først ble et alternativ. Noe mange håpet på var jo at det skulle bli et reelt alternativ til sentralbankenes FIAT valuta, og pga feks bit coins endelige tall på mengde coins tilgjengelig så skulle kursen flukturere mindre. Slik ble det jo definitivt ikke. I starten var det også mange klarte å løse praktiske problemer. Tror til og med at det en periode var kreditt el debit kort knyttet til kryptovaluta direkte, samt at det også var kryptominibanker. Bare i norge 2 om jeg husker rett. Så en periode så virket det som om det skulle bli mulig å faktisk bruke coins også på ordinær handel. Det har jo ennå ikke skjedd og de som har coins må ofte ty til local coins og veksling "i smug".

Nå som personvernet minsker og det blir stadig enklere for myndigheter å følge pengestrømmen til folk så tror jeg nok at det fremover vil vokse frem nye muligheter med kryptovaluta. Både pga kriminelle, de som operer i den svarte økonomien og fordi mange ikke ønsker et samfunn der myndighetene har stålkontroll på alt de foretar seg. Hva som skjer fremover, om dette vil bli noe mer en for spekulanter og de med varierende "melkvalitet" i posen gjenstår å se.
Sist endret av _abc_; 13. desember 2020 kl. 14:48.
Ser for meg at Krypto i fremtiden vil bli brukt som betalingsmiddel akkurat som vanlige penger. Eneste konsekvensen er f.eks. At Den Norske Kronen vil falle i verdi.

De bankene som vil tjene mest på krypto er de som begynner å tilby dem først. Ser ikke hvorfor ingen har gjort det allerede. Så at Sbanken for noe tid tilbake uttalte at de var positive til krypto, og nå får jeg høre av en pålitelig kilde at de plutselig er imot det.

Spørsmål: LocalBitcoins oppgir Vipps som High Risk. Men hvorfor?
Sist endret av Defending; 20. desember 2020 kl. 02:44.