Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2434
Hei. Har gått fra å brukt Vallergan i 3 år, fra å skifte til remeron og brukt dette nå i ett år. Jeg føler meg så trøtt hele tiden. Hvis jeg ikke sover i 13 timer eller mer, så er søvnen ødelagt og jeg er sur som faen hele dagen og gleder meg til å sove igjen. Jeg har mye hodepine, kjenner lite av antidepressivaen i tabletten. Går kun på 15 mg hver kveld. Jeg vet ikke om det er medisinen eller om jeg er sånn. Fordi før jeg gikk på dette kunne jeg sove like lenge og det var perfekt.
Men da var jeg ung, nå er jeg voksen. Alle sier ja men 8 timer er nok??

Har innsovingsproblemer fra før. Noen erfaringer? Føler meg så lat, vil ikke være det. Har ikke energi til noe som helst nesten, alt er et ork. Forbanna møkka medisin er dette for noe? Noen som anbefaler melatonin uten å bli zombie? Er ikke deprimert.
Sist endret av yomomma; 19. januar 2021 kl. 19:13.
Anonym bruker
"Definert Ku"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei, står på samme medisin som deg og samme dose. 15mg er jo en liten dose, tar det mest for søvnen sin del jeg da å det funker flott. Men som du sier, den kan gjøre deg "lat", men folk reagerer jo forskjellig på medisin. Hvor lenge har du stått på den Remeron da? Kan være at den værste latskapen går over etter en tids bruk.
Anonym bruker
"Skeptisk Basilisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er ikke deprimert hvorfor bruke antidepressiva da? Er du sikker på at du ikke er deprimert? Høres nemlig sånn ut med at alt er et ork og du er sur som faen hele dagen. Men om du mistenker at medisinen gjør deg ekstra slapp er det best å bytte til en annen type.
Gått på det i litt over ett år tenker jeg. Men så er det slik at jeg har vært rusfri i nå 3 mnd er i behandling atm. Så er vel en blanding av humøret der jeg må stå opp tidlig og dette er uvant. De andre som er i behandling står opp tidlig uten problemer. Drikker ikke kaffe, vil ikke si jeg er deprimert, er glad i livet, vil ikke dø. Men alt er veldig bleh "kan jeg ikke bare få gjøre som jeg vil". Den funker veldig bra ellers, men nå er den forstyrrende siden jeg må opp tidlig og at 8-9 timer søvn ikke er nok. Vil ha energi bare, men har ikke det før kvelden :S da er jeg veldig energisk.
Anonym bruker
"Skeptisk Basilisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Man trenger ikke ville dø for å være deprimert. Enkelte vet ikke engang at de er deprimerte fordi man tror at depresjon må dreie seg om å være suicidal eller trist, og det er det ikke alltid. Klinisk depresjon er en kjemisk mangel i hjernen på serotonin og det kan man også få av langtids rusbruk. Når du da slutter med rus mister hjernen den serotonin og dopamin boosten den vanligvis får fra rusen så da blir alt meningsløst og irriterende. Høres ut som du må jobbe med innstillingen din, så kognitiv terapi er et bra sted å starte.
Livet følger med ansvar og rutiner men guri så digg det er når man blir vant til det forhold til å sitte med hue å henge i rus. Bra jobba å slutte forresten! To år etter min slutt digger jeg livet!
Anonym bruker
"Definert Ku"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Tror ikke Remeronen skal ha all skyld for at du er sur å grinete og lat hele tiden:-) men mere kanskje dem andre tingene du nevner.
Selv ble jeg frarådet fra å ta Vallergan da jeg kunne bli zombie hele dagen etter, men som sagt så reagerer folk forskjellig på medisiner.
Virker logisk. Er jo dager jeg er veldig fornøyd, men så er det meningsløst. Hadde en alvorlig depresjon for 9 år siden. Så tenkte at jeg er hvertfall ikke deprimert nå. Fordi det var så alvorlig den gangen. Men er jo selvfølgelig forskjellig grad av depresjon. Skal høre med lege å skifte medisin til melatonin. Utredes for adhd neste uke så håper det ordner seg. Må ha noe å holde hodet opptatt med hele tiden, og kjede meg må jeg lære meg. Blir videre skjerming på dps om noen uker. Sånn at jeg slipper å komme hjem til leiligheten å sitte der aleine. Tusen takk for gode svar. Elsker freakforum, alltid så behjelpelig. Ha en fin kveld, og takk for det ;D
Anonym bruker
"Nyfiken Husmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Til info så har jeg eksprimentert med denne medisinen selv i det siste, "illegalt" vel og merke.

Og har selv opplevd at 12 timer søvn ikke er nok. Jeg har godt sovehjerte når jeg først sovner, men innsovning er så som så.. derfor prøvde jeg det jeg fikk av en kompis som står på medisin. Jeg var jammen usikker på om det var vinterdepresjonen som var problemet, men tror det er noe i rameron som gjør at man blir tung og trett dagen etter, selv med 12+t søvn. Jeg sluttet nylig å ta den, og gikk heller til innkjøp av 1mg melatonin piller. Grei effekt, tror jeg. Har fått døgnrytmen litt mer på g nå enn etter/i jula, så mulig effekten av både melatonin og rameron er svakere enn hva jeg antar. Men har alltid har prob med innsovninga, og har ikke hatt dette problemet etter jeg fiksa melatonin/rameron.

Uansett, føles det ikke ut som melatonin gir den samme hangovern som rameron for min del. Jeg tenkte å teste rameron igjen om en stund og se om det er noe forskjell. Kan oppdatere i denne tråden hva konklusjonen blir. Beste sovemedisin jeg har prøvd uten tvil er imovane og seroquel. Men legen min nekter å skrive ut.. selv om jeg har gått til psykolog grunnet dette uten resultat, og fortalt at jeg har slitt med innsovning så lenge jeg kan huske pga en traumatisk barndom med mye alko og familievold..
Fikk til nød utskrevet 10stk imovane en gang pga det var forferdelig mye som skjedde både priv og på jobb som gjorde det umulig for meg å få meg noe søvn. Men da satt han i typ 20min og begrunnet i loggen sin hvorfor han skrev de ut til meg og poengterte at det var et engangstilfelle..
Ja, legen er ung, og sikkert ganske fersk i faget. Tipper han er yngre enn meg faktisk (32).
Virker som folk rundt meg og folk her får seroquel og imovane over en lav sko, så kanskje på tide å bytte lege..? Sovemedisin trenger jeg i perioder, og når legen nekter å skrive ut, er veien kort til å betale blodpris svart for å få kjøpt meg noe søvn. Rus er det ikke akkurat i disse pillene.

Flere som har erfaring å dele rundt rameron som har gått på det for søvn?
Anonym bruker
"Skeptisk Basilisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av yomomma Vis innlegg
Virker logisk. Er jo dager jeg er veldig fornøyd, men så er det meningsløst. Hadde en alvorlig depresjon for 9 år siden. Så tenkte at jeg er hvertfall ikke deprimert nå. Fordi det var så alvorlig den gangen. Men er jo selvfølgelig forskjellig grad av depresjon. Skal høre med lege å skifte medisin til melatonin. Utredes for adhd neste uke så håper det ordner seg. Må ha noe å holde hodet opptatt med hele tiden, og kjede meg må jeg lære meg. Blir videre skjerming på dps om noen uker. Sånn at jeg slipper å komme hjem til leiligheten å sitte der aleine. Tusen takk for gode svar. Elsker freakforum, alltid så behjelpelig. Ha en fin kveld, og takk for det ;D
Vis hele sitatet...
Høres ut som du tenker fremover og føre-var, det er veldig lurt for å klare seg gjennom dagene som blir kjedelig og russuget blir større. Tenk alltid at kortvarig rus går over men ødelegger for langvarig bedring og fremgang, så ikke sprekk! Hvis du holder til i Oslo kan jeg anbefale stedet som Fontenehuset og Gnisten for å ha noe å gjøre i hverdagene så du ikke kjeder deg og føler deg ubrukelig. Det finnes helt sikkert lignende steder i andre byer, eventuelt er det en fin tid å engasjere seg frivillig gjennom frivillig.no eller ta kontakt med noe sted i nærheten du kunne tenke deg å henge på, lufte nabobikkja fire ganger i uka eller hva som helst. Da forebygger du nettopp den situasjonen du frykter at du kommer hjem til leiligheten og må sitte der aleine uten mål og mening.