Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 5450
Anonym bruker
"Særegen Valp"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har problemer med beina så kan ikke løpe, sykle eller løfte tungt så noe treningsprogram med kondisjon er ikke mulig for meg desverre! Men jeg må ned ca 8-10 kg i vekt forholdsvis magefett og hofter/lår. Jeg kan gjøre lette hjemmeøvelser som situps og lignende men ikke trene hardt heller ikke gå veldig lange og krevsomme turer pga beina mine.

Kostholdet er ikke helt sunt så her skal jeg gjøre endringer, men jeg blir ikke mett av brød og knekkebrød så da går mye i toast, calzone, pizza, pølser og annen hurtigdritt Hva kan dempe metthetsfølelsen etter å ha spist for eksempel bare en salat, noen brødskiver eller én kyllingfilet og halvpose ris istedet for to fileter og helpose ris osv?

Er det mulig å gå ned ti kg på magen og få stramma inn magen ved å bare endre kosthold? Tips? Evn med noen hjemmeøvelser? Tips? Eller er denne vektnedgangen bare mulig gjennom krevende kondisjonstrening? Fettsuging er et alternativ jeg er åpen for så om noen har prøvd rop ut.. Vil dog ta meg lang tid å spare nok penger til det men tenker det er verdt det om ikke noe annet går i min situasjon med syk kropp som ikke kan trene.
Det vanskeligste med kosthold er å holde seg til dietten. Det er definitivt mulig å gå ned 10 kg uten trening. Ikke ta fettsuging. Hvis du spiser kjøtt og fisk anbefaler jeg lavkarbo. Du kan spise relativt greit, samtidig som det er mager og næringsrik mat. Enkel diett kan være 4 egg til frokost, 200g. kjøtt/fisk til lunch (f.eks. salatkylling), 400/500g. kjøtt/fisk til middag. Spe på med spinat/grønnkål/brokkoli, og ta tran og sanasol hver morra. Drikk vann og pepsi max.

Edit: Når det kommer til vektreduksjon har kosthold alt å si. Veldig mye i alle fall. Den cheeseburgeren man tar etter trening inneholder nok mer kalorier enn du brant på trening.
Sist endret av raze; 4. januar 2021 kl. 15:29.
Anonym bruker
"Løs Hare"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Spiser du kalorioverskudd så går du opp i vekt, spiser du akkurat like mange kalorier som du trenger i løpet av et døgn så holder du stabil vekt, spiser du kaloriunderskudd går du ned i vekt. Usunn mat\hurtigmat er ofte kaloritett mat, det er derfor lett å gå opp i vekt dersom du spiser mye av dette. Bruk en kalkulator for å regne ut hvor mange kalorier du trenger i døgnet, f.eks. https://www.calculator.net/bmr-calculator.html høres ut som at du skal bruke korreksjonen "sedentary. Så starter du med å f.eks. spise 500 kalorier i underskudd hver dag, da vil ditt ukentlig kaloriunderskudd være 3500kcal, det er ca 7200kcal i 1 kg fett, du vil dermed gå ned ca 1kg i vekt hver 2. uke med denne strategien. Du kan ikke punktforbrenne fett, og fett vil bli jevnt fjernet fra hele kroppen.
Forholdsvis ganske enkelt.
Tenk: kalorier inn skal være lavere enn kalorier ut. Du kan for eksempel spise masse lavkalori-matvarer som brokkoli, agurk, blomkål, eggehvite, tomat, gulrøtter, eple, frukt, bønner og samtidig bli mett og gå ned i vekt.
Det trenger heller ikke være noe kjedelig mat. For eksempel kan du kutte opp eplebåter, ta på litt stevia og kanel og varme litt i mikroen. Du kan kutte opp og steke brokkoli, blomkål og andre grønnsaker i veldig lite olje med masse god krydder.
Hvis du er kreativ kan du lage ganske mange gode retter!

Samtidig så er det viktig å passe på alle matvarene som inneholder mye mere kalorier enn man kanskje egentlig trodde. Har du for eksempel melk i kaffen? Litt honning i yoghurt? Steker du i mye smør eller olje? Kan du kanskje halvere det? Sukker i te?

Metthetsfølelsen dempes ikke av så og så mye kalorier du spiser, men heller av volumet av maten. Det er heller ikke noe farlig å være sulten. Prøv også å holde deg hydrert, drikke masse vann og kalorifri te.
Anonym bruker
"Stum Varg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
skal du spise salat så holder det ikke med en sånn ferdig blanda pose på kiwi. når jeg lager salat så bruker jeg en sånn svær salatbolle beregna for en familie på 5.

litt enkel oversikt sånn jeg har gjort det for å gå ned 15kg

frokost 100gr havre og proteinshake 500kal ish
lunsj stor wrap 150gr kylling over fylt med spinat/grønnsaker. 400 kal
middag enten wrap igjen eller noe form for wok med 150 gr kylling 100 gr ris halv pose wok mix 400-500 kal
kveldsmat familie posjon salat og 150gr kylling
mellom måltid ved behov skyr eller en proteinbar
og drikk iskaldt vann for kroppen bruker rundt 150 kalorier på og varme opp 3 liter vann fra 3-4 grader til 37grader

gikk ned 0.5 kg i uka på dette 100kg til 85 kg
Kosthold er nøkkelen ja, som de andre sier.

For å være mest mulig mett på færrest mulig kalorier:

- Sørg for at en god del av kaloriene du inntar er fra proteinrik mat
- Bruk grønnsaker som "vomfyll" for å få nok volum på porsjonen. Og med grønnsaker mener jeg grønnsaker, typ brokkoli og sånn. Ikke frukt.

Skaff deg forresten lifesum eller en annen app, som gir deg oversikt over hvor kaloriene egentlig kommer fra. Du blir gjerne overrasket.
Sist endret av *pi; 4. januar 2021 kl. 15:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Premisset for hva du lurer blir feil, når den grunnleggende kunnskapen ikke er på plass - dessverre.
1) Du kan ikke punktforbrenne fett.
2) Vektnedgang er i det store og hele avgjort av energiinntak vs forbruk. Er denne positiv går du opp i vekt, er denne negativ går du med i vekt.
3) Du forbrenner forsåvidt ikke fryktelige menger kalorier ved å trene, sammenlignet med hvor fort du kan innta disse. Det er kaloriinntaket ditt som står brorparten og det viktigste å endre på for å gå ned i vekt.


Så, skal du gjøre noe, gjør følgende;
- Spis mer mat med mindre kalorier (kaloritetthet, kcal/100g).
- Spis rikelig fiber (10-15g per 100 kalorier), og derav mindre raske karbohydrater
- Proteiner metter mer sammenlignet enn karbohydrater, innta derav 1.2-1.8g per kroppsvekt
- Beveg deg der du klarer. Alle monner drar
Sist endret av Dibsent; 4. januar 2021 kl. 16:05.
Behøver ikke sulte deg eller spise salat for å holde vanlig vekt.

Eksempel:

1-2 skiver kneip, med salami til frokost

kjøttkaker, brun saus og potet til middag

1-2 skiver kneip, med salami til kveldsmat.

Hvis du trener hardt så er det stor sjanse for at du overspiser etter trening. Så ikke stress med det. Vekt er fokus

Hvis du vil bli ekstra mett, så drikk et glass vann før hvert måltid. Du blir mett basert på mengden, ikke kaloriene.

Du kan også prøve å spise måltidene dine uten å se på Tv, for da tenker du mer på maten du faktisk spiser.
Du får ikke valgt hvor fettet skal bli tatt fra, men å gå ned i vekt er kjempe enkelt. Du må rett og slett telle kalorier, ligger du i overskudd går du opp, ligger du i underskudd vil du gå ned. Å gå litt sulten er dessverre noe du må gjøre, og vil du ned i vekt er det noe du må rett og slett finne deg i. Anbefaler deg å ta kontakt med legen din så han kan sende deg videre, eller ta kontakt med en ernæringsfysiolog så de kan hjelpe deg med å finne en trygg og god diett som funker for deg.
Kan anbefale periodisk faste. Vanskelig i starten, men etterhvert blir man mer og mer overbevist om at unødvendig sult er en illusjon.

Finnes masse litteratur og apper som gjør dette greit og spennende?

heartslava
Sitat av heartslava Vis innlegg
Kan anbefale periodisk faste. Vanskelig i starten, men etterhvert blir man mer og mer overbevist om at unødvendig sult er en illusjon.

Finnes masse litteratur og apper som gjør dette greit og spennende?

heartslava
Vis hele sitatet...

Det er vell ingen oppegående ernæringsfysiologer som hadde anbefalt dette. Lite inntak av mat gjør at man forbrenner mindre. Forskning peker også i retning av at man faktisk risikerer å gå opp i vekt ytterlige som følge av en plutselig stans av matinntak.
Anonym bruker
"Stum Varg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Vel men så sier jo mange ernæringsfysiologer også at feks keto ikke virker og at standardanbefalingene til staten passer for alle. Det er et bra utgangspunkt for all del, men for folk som skal ned i vekt og bli der så er det ikke sikkert brødmat, frukt og masse potet og rotrgrønnsaker virker bra nok til at motivasjonen opprettholdes eller at det relativt ujevne blodsukkeret man får av en slik diett ikke trigger overspising eller sukkerhunger. Det fine med keto er jo at det virker alene, og det virker veldig bra alene. Men det virker ennå bedre om en trener litt. Ernæringsfysiologer flest virker ikke å være veldig åpne for noe annet enn de har lært som studenter.

Ts noe kan du vel gjøre selv med plager i bena? Kan du feks sykle? Eller hva med ellipsetrening? Svømming når det blir mulig?
Jeg anbefaler deg å prøve en app som heter myfitnesspal.
Kort sagt så teller den kalorier for deg og forteller deg hvor mye du behøver per dag avhengig av hva du vil oppnå.

Du tenker nok allerede at dette er slitsomt i lengden og jeg er helt enig! Men det som er fint med appen er at hvis du bruker den i hvertfall en stund og er oppmerksom, så lærer du hvor sunn/usunn mat er og hvor mye du faktisk behøver per dag.

Du kan stille appen inn på opprettholde vekten du har i dag, og da forteller den deg hvor mye kalorier du behøver per dag og hvor mye du har igjen før du har nådd din daglige grense.

Det du kan gjøre da er bare å spise som du gjør i dag, men du registrerer alt. Gjør dette i en/to uker.

Når du ser over hva du har spist så blir det fort tydelig hva slags mat som tipper deg over ditt ideele kaloriinntak per dag.

Jeg ble sjokkert og skuffet over hvor mye kalorier chillinøtter faktisk inneholder

På sikt så burde dette gi deg en bedre forståelse over hva du behøver per dag. Da er du også i en posisjon hvor du vet hvordan du kan spise litt mindre enn det du behøver per dag og gå ned i vekt.

Som sagt, det er litt slitsomt å registere alt du spiser, men denne appen er en av de bedre til det. Jeg har gjort dette av og på i flere år nå. Ikke for å nødvendigvis gå opp eller ned i vekt, men for å minne meg på hva jeg som er sunt/usunt og hvor mye jeg behøver per dag.
Sist endret av Aa52aa; 5. januar 2021 kl. 00:13.
Vil ikke oppfordre til det men; jeg har sulta meg selv en del, by choice og med uhell. Det kombinert med mentalt stress, som ikke er bra i det hele tatt, får meg ned i vekt relativt fort. Kan jo også sies at jeg ikke overspiser mye i det hele tatt, en vekt eier jeg heller ikke fordi det trigger... tanker.
Anonym bruker
"Sprudlende Brosme"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har brukt en app der jeg kunne skanne inn alle matvarene.
Da fikk jeg info om hvor mye kalorier hvert enkelt matvare inneholdt (også hvor mye proteiner og karbohydrater + mye mer)

Med den fikk jeg virkelig et lite sjokk over hvor mye kalorier drittmaten min inneholdt.

Tell kalorier og prøv og bever deg så mye som mulig, gå til skole og jobb osv.

Trening gjør deg i god form, men brenner ikke så mye kalorier..
Ketogent kosthold blir min anbefaling. Stille om kroppen til å bruke fett som drivstoff, istedet for fra glukose.
Mvh

Kjenner en som ble kvitt «øl-magen» med ketogent kosthold, gikk aldri sulten. Eksempel på mat kan være kyllingfileter med bacon og bernaise. Mye digg mat man kan spise
Sist endret av Bobben79; 5. januar 2021 kl. 09:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Mitt tips til folk som ikke har peiling, så anbefaler jeg dette: reduser det du spiser med feks 25%.

Dette burde få ned vekta di alene med 10-15% over noen måneder.

Da kan man fortsette med sin usunne livsstil mens vekta går ned.
Drikk vann, spis mindre, gå lengre turer i blandet terreng, svøm 3-4 timer i uken. Voila. Lite vits å gjøre det så komplisert.
Lavkarbo!!

Kutt ut alle karbohydrater og trykk i deg så mye fett som overhodet mulig.dette er spesielt viktig i startfasen for å presse kroppen i det som kalles ketose.her snakker vi mengder fett på grensen av å være vulgert. Du kommer til å føle deg dritt i noen dager, men når kroppen begynner å brenne fett som energi, så kommer sukkersuget og brødmatsuget til å forsvinne og du vil føle deg superbra.

Mange tror att slike store mengder med fett er skadelig for kroppen. Jeg fikk legen til å følge meg opp med nødvendige blodprøver den tiden jeg drev med dette og han var mildt sagt forfjamset over hvor gode prøveresultatene var.

"hjernen må ha karbohydrater". Ja, dette stemmer, og etterhvert så omdanner faktisk kroppen visse proteiner til glukose til hjernen.

Min erfaring er att selv den minste lille sprekk på karbohydrater vil dytte kroppen ut av ketose, og det går da rundt 4dager før energinivået kommer tilbake.

Det er veldig viktig å spise fiberrik grønsaker som fks brokkoli for fordøyelsen sin skyld.

Hvis du plutselig opplever att du blir daff eller opplever blodtrykksfall litt uti løpet, så er det verdt å øke saltinntaket. Kroppen trenger mere salt når den er i ketose.
Sitat av Viper33 Vis innlegg
Det er vell ingen oppegående ernæringsfysiologer som hadde anbefalt dette. Lite inntak av mat gjør at man forbrenner mindre. Forskning peker også i retning av at man faktisk risikerer å gå opp i vekt ytterlige som følge av en plutselig stans av matinntak.
Vis hele sitatet...
Du tar feil.

Kortere faster (=faste i mindre enn tre dager) øker forbrenning. Om du faster i lenger enn tre dager, går forbrenningen ned.

Jeg vet ikke om du anerkjenner John Hopkins som en oppegående institusjon, men her er en artikkel fra de om dette.

Det er selvsagt vås at man må spise tre måltider om dagen for å fungere. Dette spisemønsteret er en moderne konstruksjon.

Forbrenningen er imidlertid ikke den viktigste faktoren for vekttap ved fasting, det er det kalorisk restriksjon som følge av redusert sultfølelse som er.

Den vanligste formen for faste er 16:8, 16 timers faste, og har potensielt andre positive effekter i tillegg til å gjøre vekttap enklere.
Sitat av Bær Vis innlegg
Du tar feil.

Kortere faster (=faste i mindre enn tre dager) øker forbrenning. Om du faster i lenger enn tre dager, går forbrenningen ned.

Jeg vet ikke om du anerkjenner John Hopkins som en oppegående institusjon, men her er en artikkel fra de om dette.

Det er selvsagt vås at man må spise tre måltider om dagen for å fungere. Dette spisemønsteret er en moderne konstruksjon.

Forbrenningen er imidlertid ikke den viktigste faktoren for vekttap ved fasting, det er det kalorisk restriksjon som følge av redusert sultfølelse som er.

Den vanligste formen for faste er 16:8, 16 timers faste, og har potensielt andre positive effekter i tillegg til å gjøre vekttap enklere.
Vis hele sitatet...
Mange gode poeng og faglig material må jeg si! Men jeg ville nødig kalt dette for "fasting" i den forstand at man unngår å spise mat. Jeg ville heller kalt dette for en reguleringsplan for inntak av mat og når man spiser. Hopkins Medicine påpeker jo selv i foreslått artikkel at 24 timer eller lengre uten mat er mer destruktivt en gunstig å gjennomføre.

"Longer periods without food, such as 24, 36, 48 and 72-hour fasting periods, are not necessarily better for you and may be dangerous. Going too long without eating might actually encourage your body to start storing more fat in response to starvation."

En annen ting er formålet med å faste. Er formålet kun basert på vektnedgang? Har dette spisemønsteret en positiv effekt over en lengre periode? Videre, hva er formålet med en fasteperiode om man likevel går tilbake til gamle spisevaner etter endt faste?

WebMD sier spesifikt at
fasting for long periods of time is bad for you.
Vis hele sitatet...
kilde: https://www.webmd.com/diet/fasting

En annen ting er at kroppen er fullstendig avhengig av vitaminer, mineraler og andre næringsstoffer. Faster man for lenge, er det direkte helseskadelig.
Hopkins Medicine påpeker jo selv direkte at personer under 18år, diabetikere o.l., gravide og psykisk syke burde holde seg unna denne type spisevaner. Det handler om å danne en sunn og fornuftig spiseplan. Ikke hva man IKKE spiser og hvor lenge man ikke spiser.

Mye av dette bekrefter jo en del av hva du påpeker, noe som jeg ikke nødvendigvis er uenig i. Jeg er mer skeptisk til måten det blir formidlet og fremstilt. Ernæring er ikke noe man tukler med. Og fasting er ikke bare noe man kaster seg over.
Sist endret av Viper33; 7. januar 2021 kl. 17:58.
Å gå ned i vekt handler bare om kalori inntak, spis mindre en hva kroppen din bruker, helst 300 kalorier under hva som er maintainance, også kan du øke underskuddet når du møter et platå. fette vil du miste gjevnt over hele kroppen, siden det er ikke mulig og trene en kroppsdel for og så miste ekstra fett der. du kommer selvfølgelig til og ha noen steder der det er vanskeligere og miste fett, men det kommer litt an på deg genetisk, men et godt eksempel er, nedre del av magen pleier og være litt vrien.
Sitat av Viper33 Vis innlegg
Mange gode poeng og faglig material må jeg si! Men jeg ville nødig kalt dette for "fasting" i den forstand at man unngår å spise mat. Jeg ville heller kalt dette for en reguleringsplan for inntak av mat og når man spiser. Hopkins Medicine påpeker jo selv i foreslått artikkel at 24 timer eller lengre uten mat er mer destruktivt en gunstig å gjennomføre.

"Longer periods without food, such as 24, 36, 48 and 72-hour fasting periods, are not necessarily better for you and may be dangerous. Going too long without eating might actually encourage your body to start storing more fat in response to starvation."

En annen ting er formålet med å faste. Er formålet kun basert på vektnedgang? Har dette spisemønsteret en positiv effekt over en lengre periode? Videre, hva er formålet med en fasteperiode om man likevel går tilbake til gamle spisevaner etter endt faste?

WebMD sier spesifikt at


kilde: https://www.webmd.com/diet/fasting

En annen ting er at kroppen er fullstendig avhengig av vitaminer, mineraler og andre næringsstoffer. Faster man for lenge, er det direkte helseskadelig.
Hopkins Medicine påpeker jo selv direkte at personer under 18år, diabetikere o.l., gravide og psykisk syke burde holde seg unna denne type spisevaner. Det handler om å danne en sunn og fornuftig spiseplan. Ikke hva man IKKE spiser og hvor lenge man ikke spiser.

Mye av dette bekrefter jo en del av hva du påpeker, noe som jeg ikke nødvendigvis er uenig i. Jeg er mer skeptisk til måten det blir formidlet og fremstilt. Ernæring er ikke noe man tukler med. Og fasting er ikke bare noe man kaster seg over.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig med deg abbath, man må sette seg inn i det man driver med.

Du kan godt kalle det reguleringsplan for inntak av mat og når man spiser, hvis du vil det, dette rommes av begrepet fasting, men fasting har også religiøse konnotasjoner som jeg forstår at man kan ønske å distansere seg fra.

Det jeg vil til livs med posten min er skråsikkerheten din.

Ernæringsvitenskap er så vidt en vitenskap i dag, forbrenning og ernæring er et ekstremt komplekst system, og det er fortsatt mye usikkerhet i feltet, som man sikkert har lagt merke til i tabloidenes veksling fra den ene til den andre påstanden om at noe er usunt/kreftfarlig og ikke lenger er usunt/kreftfarlig, osv.

En veldig fin podcast om ernæring er episode 10 av Tore Sagens Podcast der han snakker med ernæringsbiolog Marit Kolby, dersom noen er interesserte.

Spisevanene vi har arvet er i større grad påvirket av politiske og historiske årsaker, i tillegg reklameslagord som fem om dagen og frokost er dagens viktigste måltid enn av forskning. Et normalt kosthold er ikke nødvendigvis et sunt kosthold, det er sannsynligvis det motsatte. Mellom 60 og 70 prosent av Norges voksne befolkning (fra 20 år og oppover) er overvektige.

Det er gjort noe forskning på fasting og det har vist gode effekter i menneske og dyrestudier. Det er for tidlig å si noe spesifikt om livsforlengelse, forbedring av immunforsvar, nootropiske effekter, men at det funker bra til kalorisk restriksjon/vekttap, som er det tråden handler om, er udiskutabelt. At sultfølelsen din er betinget av hvor ofte du mater den, er helt i tråd med det man vet fra atferdsvitenskap, forøvrig.
Sist endret av Bær; 7. januar 2021 kl. 18:28.
Sitat av Bær Vis innlegg
Jeg er enig med deg abbath, man må sette seg inn i det man driver med.

Du kan godt kalle det reguleringsplan for inntak av mat og når man spiser, hvis du vil det, dette rommes av begrepet fasting, men fasting har også religiøse konnotasjoner som jeg forstår at man kan ønske å distansere seg fra.

Det jeg vil til livs med posten min er skråsikkerheten din.

Ernæringsvitenskap er så vidt en vitenskap i dag, forbrenning og ernæring er et ekstremt komplekst system, og det er fortsatt mye usikkerhet i feltet, som man sikkert har lagt merke til i tabloidenes veksling fra den ene til den andre påstanden om at noe er usunt/kreftfarlig og ikke lenger er usunt/kreftfarlig, osv.

En veldig fin podcast om ernæring er episode 10 av Tore Sagens Podcast der han snakker med ernæringsbiolog Marit Kolby, dersom noen er interesserte.

Spisevanene vi har arvet er i større grad påvirket av politiske og historiske årsaker, i tillegg reklameslagord som fem om dagen og frokost er dagens viktigste måltid enn av forskning. Et normalt kosthold er ikke nødvendigvis et sunt kosthold, det er sannsynligvis det motsatte. Mellom 60 og 70 prosent av Norges voksne befolkning (fra 20 år og oppover) er overvektige.

Det er gjort noe forskning på fasting og det har vist gode effekter i menneske og dyrestudier. Det er for tidlig å si noe spesifikt om livsforlengelse, forbedring av immunforsvar, nootropiske effekter, men at det funker bra til kalorisk restriksjon/vekttap, som er det tråden handler om, er udiskutabelt. At sultfølelsen din er betinget av hvor ofte du mater den, er helt i tråd med det man vet fra atferdsvitenskap, forøvrig.
Vis hele sitatet...
Takk for gode tips og hyggelig diskusjon! Skal definitivt sjekke det ut!
Anonym bruker
"Nyfiken Husmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Mye amfetamin i en god periode gjør også susen
Mye amfetamin i en god periode gjør også susen hvis du er den typen da
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Mye amfetamin i en god periode gjør også susen
Vis hele sitatet...
Og det vil du virkelig anbefale noen som vil gå ned i vekt?
Håpløst...
Sitat av Viper33 Vis innlegg
Mange gode poeng og faglig material må jeg si! Men jeg ville nødig kalt dette for "fasting" i den forstand at man unngår å spise mat. Jeg ville heller kalt dette for en reguleringsplan for inntak av mat og når man spiser. Hopkins Medicine påpeker jo selv i foreslått artikkel at 24 timer eller lengre uten mat er mer destruktivt en gunstig å gjennomføre.

"Longer periods without food, such as 24, 36, 48 and 72-hour fasting periods, are not necessarily better for you and may be dangerous. Going too long without eating might actually encourage your body to start storing more fat in response to starvation."

En annen ting er formålet med å faste. Er formålet kun basert på vektnedgang? Har dette spisemønsteret en positiv effekt over en lengre periode? Videre, hva er formålet med en fasteperiode om man likevel går tilbake til gamle spisevaner etter endt faste?

WebMD sier spesifikt at


kilde: https://www.webmd.com/diet/fasting

En annen ting er at kroppen er fullstendig avhengig av vitaminer, mineraler og andre næringsstoffer. Faster man for lenge, er det direkte helseskadelig.
Hopkins Medicine påpeker jo selv direkte at personer under 18år, diabetikere o.l., gravide og psykisk syke burde holde seg unna denne type spisevaner. Det handler om å danne en sunn og fornuftig spiseplan. Ikke hva man IKKE spiser og hvor lenge man ikke spiser.

Mye av dette bekrefter jo en del av hva du påpeker, noe som jeg ikke nødvendigvis er uenig i. Jeg er mer skeptisk til måten det blir formidlet og fremstilt. Ernæring er ikke noe man tukler med. Og fasting er ikke bare noe man kaster seg over.
Vis hele sitatet...
Om du velger å ikke kalle intermitterende fasting får være opp til deg. Fasting kan enten være at man ikke spiser over en viss periode, eller at man unngår å spise etter at maten er fordøyet.

Intermitterende fasting forskes mye på, og helsegevinsten av det er vi ikke helt sikre på. Det flotte med intermitterende fasting er derimot at det er en form for diett/livsstil som er lett å følge for mange. Det gjør at man plutselig blir mer fokusert på kostholdet sitt, som utvilsomt har en effekt utenom selve effekten av fastingen, om du forstår hva jeg mener. Altså, man får et rettet fokus mot kosthold og diett som har en positiv innvirkning på vekt og egen helse.

Ernæringsmessig ser jeg ingen problemer med intermitterende fasting. Såfremt man spiser ålreit og sunn mat på dagen har det ingen innvirkning på vitamin-og mineralnivået ditt i kroppen. Kroppen er en fantastisk maskin som fint klarer å hente inn det meste av essensiell næring fra det meste, og det er ingen næringsstoffer man absolutt trenger hver dag, med mindre man har en kronisk sykdom som f.eks diabetes. Intermitterende fasting er derfor ikke for alle som du sier. Er man gravid, og har man diabetes bør dette i bestefall gjøres i samråd med lege.

Selv syns jeg intermitterende fasting er kjempespennende! Jeg har selv gjort det i over tre år nå, med noen avbrekk over jul osv. Dietten gjør at jeg er mer fokusert på hva jeg spiser, jeg fokuserer bedre på morgenen og jeg sitter igjen med følelsen av at jeg faktisk prøver å være sunn! I undervisningen før jeg fastet opplevde jeg at jeg var uopplagt og noen ganger var øynene veldig tunge. Jeg mistenker at det var en parasympatetisk dip jeg traff, og det er nå ikke lenger et problem for meg. Man skal selvfølgelig være forsiktig med å si at dette er på grunn av fastingen, men det kan jo spille en rolle.

Jeg vil gjerne dele en spennende historie om intermitterende fasting. Sist sommer hadde jeg en pasient som kom inn på årlig kontroll. Sjekk av blodsukker, vekt, lipidstatus osv. Han var en stor mann, høy vekt og høyde, og var ifølge BMI-skalaen lett overvektig. Hyggelig fyr, og "den klassiske" pasienten som er klar over at noe bør gjøres, men ikke helt har fått seg til å gjøre noe med det. Jeg fikk svar på blodprøvene, og de viste en høy langtidsblodsukker (hans var på 54, og det skal helst ligge under 48, altså han hadde pr definisjon diabetes). Dette er ikke skyhøyt, og det er derfor god indikasjon på å behandle dette ikke-medikamentelt. Han hadde dessuten høyt blodtrykk på 170/90, men dette skal man ta med en klype salt da noen har høyere verdier når de måles hos lege. Vi snakket om mulighetene for å få tallet under 48, og vi bestemte oss for at han skulle prøve intermitterende fasting. Vi lagde en plan til han og han skulle prøve å følge den så godt han kunne. Jeg satte han opp på en kontrolltime tre mnd etter, da det tar tid for langtidsblodsukkeret hans å gå ned siden de røde blodcellene har en levetid på ca 120 dager. Da han kom til kontrolltimen kom han bokstavelig talt plystrende inn på kontoret. Han fortalte at han ikke lenger sover middag, han hadde rast ned 7 kilo og han følte seg topp. Han var kjempespent på de nye målingene. Blodtrykket hans ble målt til 140/80, og hans langtidsblodsukker ble målt til 49, altså en markant bedring! Han var fullstendig frelst av det hele, og aktet å fortsette med dette så lenge det lot seg gjøre. Nylig pensjonert og klar for å leve et sunt pensjonistliv. Jeg vet dessverre ikke hvordan det går med han i dag, da han har flyttet...
Dette er jo en anektdotisk tilnærming og man kan egentlig ikke dra noen konklusjoner av dette, men det er en spennende observasjon jeg gjorde. Jeg har også flere historier da det ikke fungerte som håpet.

Dietter er individuelt og man må finne ut hva som er riktig for en selv. Jeg liker intermitterende fasting fordi det er en relativt liten endring som er lett å gjennomføre som potensielt kan gi resultater. Spennende er det i alle fall!
Sitat av bendiks Vis innlegg
Om du velger å ikke kalle intermitterende fasting får være opp til deg. Fasting kan enten være at man ikke spiser over en viss periode, eller at man unngår å spise etter at maten er fordøyet.

Intermitterende fasting forskes mye på, og helsegevinsten av det er vi ikke helt sikre på. Det flotte med intermitterende fasting er derimot at det er en form for diett/livsstil som er lett å følge for mange. Det gjør at man plutselig blir mer fokusert på kostholdet sitt, som utvilsomt har en effekt utenom selve effekten av fastingen, om du forstår hva jeg mener. Altså, man får et rettet fokus mot kosthold og diett som har en positiv innvirkning på vekt og egen helse.

Ernæringsmessig ser jeg ingen problemer med intermitterende fasting. Såfremt man spiser ålreit og sunn mat på dagen har det ingen innvirkning på vitamin-og mineralnivået ditt i kroppen. Kroppen er en fantastisk maskin som fint klarer å hente inn det meste av essensiell næring fra det meste, og det er ingen næringsstoffer man absolutt trenger hver dag, med mindre man har en kronisk sykdom som f.eks diabetes. Intermitterende fasting er derfor ikke for alle som du sier. Er man gravid, og har man diabetes bør dette i bestefall gjøres i samråd med lege.

Selv syns jeg intermitterende fasting er kjempespennende! Jeg har selv gjort det i over tre år nå, med noen avbrekk over jul osv. Dietten gjør at jeg er mer fokusert på hva jeg spiser, jeg fokuserer bedre på morgenen og jeg sitter igjen med følelsen av at jeg faktisk prøver å være sunn! I undervisningen før jeg fastet opplevde jeg at jeg var uopplagt og noen ganger var øynene veldig tunge. Jeg mistenker at det var en parasympatetisk dip jeg traff, og det er nå ikke lenger et problem for meg. Man skal selvfølgelig være forsiktig med å si at dette er på grunn av fastingen, men det kan jo spille en rolle.

Jeg vil gjerne dele en spennende historie om intermitterende fasting. Sist sommer hadde jeg en pasient som kom inn på årlig kontroll. Sjekk av blodsukker, vekt, lipidstatus osv. Han var en stor mann, høy vekt og høyde, og var ifølge BMI-skalaen lett overvektig. Hyggelig fyr, og "den klassiske" pasienten som er klar over at noe bør gjøres, men ikke helt har fått seg til å gjøre noe med det. Jeg fikk svar på blodprøvene, og de viste en høy langtidsblodsukker (hans var på 54, og det skal helst ligge under 48, altså han hadde pr definisjon diabetes). Dette er ikke skyhøyt, og det er derfor god indikasjon på å behandle dette ikke-medikamentelt. Han hadde dessuten høyt blodtrykk på 170/90, men dette skal man ta med en klype salt da noen har høyere verdier når de måles hos lege. Vi snakket om mulighetene for å få tallet under 48, og vi bestemte oss for at han skulle prøve intermitterende fasting. Vi lagde en plan til han og han skulle prøve å følge den så godt han kunne. Jeg satte han opp på en kontrolltime tre mnd etter, da det tar tid for langtidsblodsukkeret hans å gå ned siden de røde blodcellene har en levetid på ca 120 dager. Da han kom til kontrolltimen kom han bokstavelig talt plystrende inn på kontoret. Han fortalte at han ikke lenger sover middag, han hadde rast ned 7 kilo og han følte seg topp. Han var kjempespent på de nye målingene. Blodtrykket hans ble målt til 140/80, og hans langtidsblodsukker ble målt til 49, altså en markant bedring! Han var fullstendig frelst av det hele, og aktet å fortsette med dette så lenge det lot seg gjøre. Nylig pensjonert og klar for å leve et sunt pensjonistliv. Jeg vet dessverre ikke hvordan det går med han i dag, da han har flyttet...
Dette er jo en anektdotisk tilnærming og man kan egentlig ikke dra noen konklusjoner av dette, men det er en spennende observasjon jeg gjorde. Jeg har også flere historier da det ikke fungerte som håpet.

Dietter er individuelt og man må finne ut hva som er riktig for en selv. Jeg liker intermitterende fasting fordi det er en relativt liten endring som er lett å gjennomføre som potensielt kan gi resultater. Spennende er det i alle fall!
Vis hele sitatet...
Fantastisk spennende lesing her også må jeg si. Har selv vurdert forskjellige typer spisevaner, og har selv funnet ut at det vanskeligste er ikke å kutte ut matinntaket, men hva jeg faktisk spiser av mat.
Hadde vært spennende å se om intermitterende fasting kunne hatt positive effekter for meg også. Fettprosenten er ikke største problemet, men hadde vært interessant å se om det hadde hatt like positiv effekt på meg mtp kolesterol og blodtrykk.
Bruk barbiedop i ett par mnd ?
Sitat av Tester alt Vis innlegg
Bruk barbiedop i ett par mnd ?
Vis hele sitatet...
Dustete forslag
Anonym bruker
"Stum Varg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Speed og efedrin og slikt virker som faen, så helt dust er det vel ikke? Det er jo hver manns valg å putte noe ekstra i kroppen.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Speed og efedrin og slikt virker som faen, så helt dust er det vel ikke? Det er jo hver manns valg å putte noe ekstra i kroppen.
Vis hele sitatet...

Du anbefaler speed og efedrin til en Freak-bruker som har problemer med helsen og har begrenset kapasitet til å være i fysisk aktivitet, i tillegg til et dårlig kosthold. Fra en skala 1 til 10. Hvor lurt syntes du det er?
Kan slenge inn hvordan jeg har gått ned 10kg, frokost 2 rug sprø, lunsj, salat, 2brødakiver eller 2 rugsprø, en tallerken middag halvparten grøntfor. Kveldsmat 2 rugsprø.

Hvis jeg er ekstra sulten banan eller eple, spise ca hver 4 time. Pålegg, kalkun/kyllinh/kokt skinke og smørost med lite fett.

Middagene er vanlige men prøver å få i meg mest kylling,, fisk eller rent kjøtt.

Hilde seg unna sukker, da tenker jeg på sjokkis og slikt, men og generelt snacks, jeg har usaltede nøtter og 79 akjokkis som kos på lørdag. Slik har jeg gått ned 10kg.

Men klarer du å bevege deg litt også så vil kiloene dette av fortere.

Vil du spise brød sjekk at det er 100% grovt, da vil det mette mere. Paprika og agurk på pålegget.

Men så er det å holde dette regimet da... Jula ødela litt for meg, men back on track nå.

Jeg har trent i tillegg så kiloene rant av meg på 1måned. Men tror nok du skal gå ned på dette men det kommer til å ta tid.

Men anbefaler deg og gjøre noe eller så kan man bli yngste på hjerte avdelinga, slik som meg. Eller diabetes, eller andre kjipe steder.

Forslag til hjemmelekser. 10x push ups, 10xsitups, 15 x knebøy, gjør dette i fem runder uten pause, 1 min pause, 5 runder til, 1 min pause og 5 siste runder.

Og siste tips drikk vann, til nød sukkerfri sagt.
Sist endret av tearz83; 8. januar 2021 kl. 20:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Med alle tipsene du har fått her, så anbefaler jeg deg å laste ned «Lifesum» i tillegg !

Det er en app som hjelper deg med å holde kontroll på kalorier og mosjon. Jeg gikk ned 10kg ved hjelp av den.. (og med mosjon da )

Håper den lykkes for deg å
Sist endret av Dwight_Schrute; 8. januar 2021 kl. 21:36. Grunn: Fordi..
Jeg har gått ned 15 kg på 3-4 måneder 3 hele ganger. Jeg er flink til å gå ned i vekta, men ganske dårlig på å holde den, hehe. Men det har heldigvis stabilisert seg i det siste.

Jeg anbefaler deg å laste ned en app som f.eks. MyFitnessPal (eller Vektklubben hvis du har penger til å abonnere). I appen oppga jeg hvor mye jeg ønsket å gå ned i vekta (eller holde stabil). Deretter loggførte jeg alt jeg spiser hver dag. Det viktigste er å ikke lyge i appen - for du lurer ingen andre enn deg selv.

Jeg har gått på smell flere ganger (overspist), men fortsatte likevel. I det lange løpet kom jeg til målet. Jeg lærte også mye om hva matvarene består av. Vær også obs på at vektnedgangen går i sikksakk. Ikke mist motivasjonen om det går ikke alltid som det skal
Anonym bruker
"Overrasket Hest"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nå på vintern kan man holde innetemp lav sånn 19 C.

Kroppen vil forbrenne littegrann mer for å holde 37 C.
Jeg er renholder på et sykehus. En kollega av meg, i 40-årene (kvinne) har nylig gått ned 20 kilo siden august.
Det hun har gjort er: kutte ut sukker (100%), og spise mindre av hvert måltid. Litt mindre/evt lettere frokost, en god del mindre middag, og lett kveldsmat.

Hun sier at det verste var å kutte ut sukkeret, men at hun fort ble vandt til at måltidene var mindre.
Lykke til