Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2697
Nokon som har erfaring med Anon sine guider ang. datasikkerhet og trygg surfing?
Også lurar eg på om advarslane som er på toppen av sia " you are being tracked by the NSA osv" skal det liksom være ein personlig advarsel? Må jo meine på eit generelt grunnlag

https://anoninsiders.net/anonymous-o...on-paris-3135/
Anonymous er ingen organisasjon. Jeg kunne skrevi guider og sagt.. ''åjaa jeg er anonymous''. At du blir tracka av myndighetene er jo typisk disse wannabe haxxers som har på seg smilende masker. Just sayin.
Åpnet siden med Linuxboksen og det stod at jeg var logget øverst på siden. Bare sprøyt og løgn.
Sitat av BAN Vis innlegg
Åpnet siden med Linuxboksen og det stod at jeg var logget øverst på siden. Bare sprøyt og løgn.
Vis hele sitatet...
Hva mener du med det? At hvis du bruker linux, så er du sikker og ikkje blir tracket?
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Hva mener du med det? At hvis du bruker linux, så er du sikker og ikkje blir tracket?
Vis hele sitatet...
Siden alt av script er blokkert og den ikke bruker annet en open source programvare så er jeg rimelig trygg på at den ikke blir logget. Ikke bare fordi det er Linux.

Det eneste de kan finne ut om meg er IP som ikke engang vil fortelle hvilken kommune jeg bor i. Kunne ha blokkert dette også men gidder ikke.

Hvis folk er redd for hva slags informasjon som blir samlet inn om dem så er det mange kilder som er viktigere en spionasje mot datatrafikken din. Se heller på hva unge folk frivillig legger ut på nett på søkbare plasser.
Vet ikkje hvordan NoScript e.l. verktøy og opensource programvare skal hjelpe deg i mot å bli overvåket, men mulig du kan forklare det.

Hva med all datatrafikk du sender ut? Innholdet i trafikken er jo vesentlig mer interessant for dem som overvåker, enn metadataen. Hva med cookies, eller mer konkret tredjeparts cookies, som gjerne følger deg fra side til side. F.eks så har facebook plugins, slik at man kan få en facebook «like» knapp på sin hjemmeside. Hvis du er innlogget på facebook, samtidig som du besøker andre nettsider som har facebook like knapp implementert, så vil facebook kunne tracke deg på tvers av alle disse sidene.

At du bruker ordet «blokkere» om IP-adresser for meg tvile på dine kunnskaper, hvordan blokkerer man en IP-adresse? Hvis du fjerner «Source IP» adressen fra Layer 3 pakken, så vet jo ikkje serveren hvor den skal sende svaret til.

Hvordan vet du at man ikkje kan finne din kommune ut fra IP adressen? Bare fordi åpne IP-lokasjons tjenester gir adressen din ISP'en din, fremfor huset ditt? ISP'en din vet nøyaktig hvor du bor, hvilken IP adresse du har. Politiet vil få en nøyaktig lokasjon, og alle som driver omfattende overvåkning i verden vil også vite det.

Du må huske på at hvis tallene fra Snowden stemmer så overvåkes ~98% av all elektronisk kommunikasjon i verden. Og man trenger ikkje å være rakett forsker for å putte sammen et par datapakker å finne adressen din.

Eneste som hindrer andre i å lese hva du sender ut er kryptering. Og hvis du ønsker å være anonym, så må man bruke nettverk som TOR e.l. Men selv da kan man ikkje garantere anonymitet, og da snakker jeg om de store etterretnings tjenestene.
Det er nok ment som en generell advarsel. Men det er jo sant. Stormaktene overvåker datatrafikk på overordna nivå ved store knutepunkt på nettet og ved å angripe routere etc med overvåkningsprogramvare (NSA et al). Dette er svært vanskelig å blokkkere.

Facebook, Google, CloudFlare og utallige reklamesyndikater overvåker deg gjennom scripts (like buttons, fonter fra google, jquery på egen server, reklame, etc). Går jeg inn på feks cracked.com prøver nettlesern min å koble til over 15 forskjellige av disse via enda flere domener. Til og med din link (anoninsiders.net) prøver å koble til face og google. Så sånn set er advarselen veldig konkret. Jeg kan se og blokkere dette (til en viss grad) med nettleserutvidelsen µMatrix.
NSA er vel bare en erstatter for big brother; big brother is watching you.
Kanskje de ikke ser /rett/ på dere, men de har muligheten - og de har midlene. NSA kan hente inn informasjon fra tilbyderen av nettverket ditt. NSA kan hente inn informasjon fra nettsiden med SSL-sikkerhet du bruker. NSA kan hente inn informasjon fra tilbyderen av ditt elektronikkapparat.

Dette betyr ikke at de gjør det. Hvorfor skulle de brukt ressurser på det? Det som antakeligvis blir hentet inn, er hva du søker etter og hvilke linker du klikker på - slik at de kan selge det videre.
NSA og FB er to vidt forskjellige diskusjoner...

NSA er en etteretningsorganisajon som ikke er interesert i DEG men jakter på trusler. FB er interesert i DEG fordi de skal pushe reklame.

FB blokkeres med adblock og antitrackere og ved å logge ut. Utlogging er det som det syndes mest mot da du gir dem mulighet til å logge hva du gjør på andre sider.

Du kan også bruke open source nettlesere som ikke lar FB eller andre få muligheten til å følge deg.

NSA jobber på en helt annen måte siden det er trusler mot USA som er det interesante. De bruker roboter som søker etter nøkkelord i i komunikasjon. Det er først når et slikt nøkkelord dukker opp at de viser den minste interesse for hva som blir sagt.

Siden IS og andre trusselgrupper fritt kan komunisere på nettet så viser det jo hvor lite NSA i realiteten kan finne ut. Kryptert innformasjon passerer dem hver dag og de er ikke i stand til å fange det opp.
Det hjelper ikke å logge ut av Facebook. De tracker deg selv om du aldri har laget noen konto der engang. De identifiserer deg via IP, browser, cache, cookies, OS etc.
Sist endret av fustercluck; 22. november 2015 kl. 10:45.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Vet ikkje hvordan NoScript e.l. verktøy og opensource programvare skal hjelpe deg i mot å bli overvåket, men mulig du kan forklare det.

Hva med all datatrafikk du sender ut? Innholdet i trafikken er jo vesentlig mer interessant for dem som overvåker, enn metadataen. Hva med cookies, eller mer konkret tredjeparts cookies, som gjerne følger deg fra side til side. F.eks så har facebook plugins, slik at man kan få en facebook «like» knapp på sin hjemmeside. Hvis du er innlogget på facebook, samtidig som du besøker andre nettsider som har facebook like knapp implementert, så vil facebook kunne tracke deg på tvers av alle disse sidene.

At du bruker ordet «blokkere» om IP-adresser for meg tvile på dine kunnskaper, hvordan blokkerer man en IP-adresse? Hvis du fjerner «Source IP» adressen fra Layer 3 pakken, så vet jo ikkje serveren hvor den skal sende svaret til.

Hvordan vet du at man ikkje kan finne din kommune ut fra IP adressen? Bare fordi åpne IP-lokasjons tjenester gir adressen din ISP'en din, fremfor huset ditt? ISP'en din vet nøyaktig hvor du bor, hvilken IP adresse du har. Politiet vil få en nøyaktig lokasjon, og alle som driver omfattende overvåkning i verden vil også vite det.

Du må huske på at hvis tallene fra Snowden stemmer så overvåkes ~98% av all elektronisk kommunikasjon i verden. Og man trenger ikkje å være rakett forsker for å putte sammen et par datapakker å finne adressen din.

Eneste som hindrer andre i å lese hva du sender ut er kryptering. Og hvis du ønsker å være anonym, så må man bruke nettverk som TOR e.l. Men selv da kan man ikkje garantere anonymitet, og da snakker jeg om de store etterretnings tjenestene.
Vis hele sitatet...
Blokke var vel et uheldig ordvalg, men regner med at han snakker om blokking av geografisk lokalisering gjennom IP-adresse - VPN f.eks.
Sitat av JanitorScruffy Vis innlegg
NSA er vel bare en erstatter for big brother; big brother is watching you.
Kanskje de ikke ser /rett/ på dere, men de har muligheten - og de har midlene. NSA kan hente inn informasjon fra tilbyderen av nettverket ditt. NSA kan hente inn informasjon fra nettsiden med SSL-sikkerhet du bruker. NSA kan hente inn informasjon fra tilbyderen av ditt elektronikkapparat.
Vis hele sitatet...
Det meste av data innhentingen hos NSA er automatisert, selv om du ikkje er misstenkt eller har vært det. Så følger dem med på deg uansett.

Sitat av JanitorScruffy Vis innlegg
Dette betyr ikke at de gjør det. Hvorfor skulle de brukt ressurser på det? Det som antakeligvis blir hentet inn, er hva du søker etter og hvilke linker du klikker på - slik at de kan selge det videre.
Vis hele sitatet...
Nei, dem plukker opp all kommunikasjonen din, prosesserer den, indexerer den og lagrer den. Slik at hvis du i framtiden blir misstenkt i noe, så kan dem gå tilbake å søke på deg, og se nøyaktig hva du har drevet på med de siste 100 årene.

Sitat av BAN Vis innlegg
NSA og FB er to vidt forskjellige diskusjoner...

NSA er en etteretningsorganisajon som ikke er interesert i DEG men jakter på trusler. FB er interesert i DEG fordi de skal pushe reklame.

FB blokkeres med adblock og antitrackere og ved å logge ut. Utlogging er det som det syndes mest mot da du gir dem mulighet til å logge hva du gjør på andre sider.

Du kan også bruke open source nettlesere som ikke lar FB eller andre få muligheten til å følge deg.

NSA jobber på en helt annen måte siden det er trusler mot USA som er det interesante. De bruker roboter som søker etter nøkkelord i i komunikasjon. Det er først når et slikt nøkkelord dukker opp at de viser den minste interesse for hva som blir sagt.
Vis hele sitatet...
Igjen, NSA lagrer og indexerer alt dem kan komme over, uansett om du er i søkelyset eller ikkje. Som igjen senere kan bli brukt som bevis mot deg. Målet dems er å kunne lagre all verdens kommunikasjon i 100 år.

Og som det har kommet fram fra avsløringene, så er NSA glad i FB data, og andre sosiale medier.

Sitat av BAN Vis innlegg
Siden IS og andre trusselgrupper fritt kan komunisere på nettet så viser det jo hvor lite NSA i realiteten kan finne ut. Kryptert innformasjon passerer dem hver dag og de er ikke i stand til å fange det opp.
Vis hele sitatet...
Som jeg skrev i sted, så sterk kryptografi eneste som fungerer i dag for å beskytte seg mot datasnoking. Selv NSA har ikkje datakraft nok til å knekke de kjente mattematiske problemer som ofte brukes i kryptografi. Men du skal være forsiktig selv om du benytter deg av sterk krypto, for du skal ikkje tro at NSA sletter den krypterte dataen selv om den er kryptert. All logikk tilsier at det dem tar vare på den og knekker den, den dagen dem har nok ressurser, det kan være om 20 år eller 50 år.

Du er bra naiv om du tror at du kan være anonym ute på internett.

Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Blokke var vel et uheldig ordvalg, men regner med at han snakker om blokking av geografisk lokalisering gjennom IP-adresse - VPN f.eks.
Vis hele sitatet...
Her må vi vurdere hvem vi ønsker å skjule vår lokasjon for. Er det rettighetsaliansen, så ja da kan VPN være nok. Men er det en etterretningstjeneste, så er svaret nei. VPN er ingen anonymiserings tjeneste, hvis du ønsker å være anonym, så må man også bruke de riktige verktøyene, f.eks TOR.
TOR er ikke garantert 100% anonymitet som mange skal ha det til. (For utdypning, se foreksempel her.

Du kan bli anonym "nok", men slå av javascript så kommer man litt lenger. Må også huske på at exit-nodes kan bli sniffet om du ikke er på https feks, og "alle" kan jo sette opp en node, FBI også for densaksskyld.

Men å være 100% anonym fra alle parter, må nok mer til enn en browser.
Sist endret av Bruskork1; 22. november 2015 kl. 15:47.
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
TOR er ikke garantert 100% anonymitet som mange skal ha det til. (For utdypning, se foreksempel her.

Du kan bli anonym "nok", men slå av javascript så kommer man litt lenger. Må også huske på at exit-nodes kan bli sniffet om du ikke er på https feks, og "alle" kan jo sette opp en node, FBI også for densaksskyld.

Men å være 100% anonym fra alle parter, må nok mer til enn en browser.
Vis hele sitatet...
Som jeg skrev i sted, så er det umulig å være 100% anonym. Men TOR er nok noe av det mer anonyme. Men det skal veldig lite til for å de-anonymisere TOR, TOR browseren fraråder deg til å med fra å resize vinduet.