Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2179
Hei! Jeg vet at når man har oppsigelsestid, så må man jobbe den, og hvis du nekter å jobbe under der så kan du holdes økonomisk ansvarlig osv. Det gjelder bare hvis arbeidstaker har problemer med å få inn nye ansatte til å ta over for meg.

Jeg er salgskonsulent for Telenor på et callsenter i Grimstad, og vi fikk en ny ansatt i dag. Jeg slutta i dag, og sjefen sa jeg måtte jobbe oppsigelsen. Jeg får vel ikke noe stress med onkel politi hvis jeg ikke jobber oppsigelsestiden? Jeg har ikke anledning til å gjøre det pga skolestart og jeg må ordne ny leilighet osv før skolen begynner.

Får jeg noe styr med politi?
Sitat av chancemorris Vis innlegg
Får jeg noe styr med politi?
Vis hele sitatet...
Nei.

Men du vil ikke få noen bra attest fra arbeidsgiver, eller at sjefen din gidder være referanse for deg neste gang du trenger det til en jobbsøknad. Så, det hadde jo vært en fordel å planlegge litt lengre frem enn neste helgefyll, og si opp jobben i tide til skolestart og husjakt. Jeg tviler på at telefonselgere har så veldig lang oppsigelsestid uansett
Jeg har en 2 ukers oppsigelse, er ikke lang, men sjefen her er en reel kødd uansett, og vi har en skikkelig dårlig tone uansett, så referanse kommer ikke til å være sannsynlig. Jeg har ordna meg en ny jobb som passer skolen bedre også.

Så det du sier, er at jeg kan bare gå ut dørene akkurat nå? Sitter på jobb nå, i mot min vilje Har planlagt å slutte i noen mnd nå, men fant aldri en god tid. Tenke lengre = lurt, skal huske på det.
Du jobber vel på en liten timelønn og provisjon. Si enkelt og greit til sjefen at du gjerne jobber, men da kommer til å jobbe helt ræva, med null salg. Da kan han velge mellom å ha deg som en negativ utgift, eller gi deg en god referanse og la deg slippe å jobbe.. Funket for meg noe når jeg ble lei telefonselger gamet.
Jeg jobber for Telenor med en (ulovlig?) fastlønn på 15,000 i mnd hvis jeg jobber alle timene mine + 350kr per salg, så lønna kan bli god hvis jeg gjør det godt. Jeg sitter bare her og roter på nett mens klienten min sitter på pause.
Sitat av chancemorris Vis innlegg
Så det du sier, er at jeg kan bare gå ut dørene akkurat nå? Sitter på jobb nå, i mot min vilje Har planlagt å slutte i noen mnd nå, men fant aldri en god tid. Tenke lengre = lurt, skal huske på det.
Vis hele sitatet...
Selvsagt kan du bare gå ut dørene! Men dersom sjefen din leier inn en vikar fra et bemanningsbyrå risikerer du å måtte betale det
Det er ikke selvsagt at fordi det har begynt en ny i dag så kan du stikke. Vedkommende skal ha opplæring og komme i gang. Om du stikker kan arbeidsgiver måtte erstatte din arbeidskraft med en annen, og utgifter i forbindelse med dette kan arbeidsgiver kreve at du dekker.

Når det gjelder attest så har du krav på dette når du slutter, uavhengig av forholdet ditt til sjefen din.
Gjør som alle andre i oppsigelsestid som er teit; ta ut sykemelding...
Til de som sier at jeg kan kreves å betale for eventuelle vikarer osv, er ikke aktuelt. Jeg jobber i et callsenter, og med tanke på at det finnes ikke noe vikarer her, så er ikke det aktuelt.

Når det kommer til å erstatte arbeidskraft; så vet jeg ikke om det er så realistisk. Det er ca 30 telefoner her som vi bruker, og vi er bare 8 som ringer. (9 i dag pga han nye, som ikke får opplæring, bare et manus. Han er allerede i gang og jobber.)

Har nettopp kommet tilbake fra sykemelding, og fastlegen min er en dust som ikke forstår pasientene sine. Han hadde aldri latt meg sykemelde meg igjen (:
Det virker som du synes alle er idioter, så hvorfor rådføre deg på et nett-forum når du tydeligvis vet best til syvende og sist.
Nei, det er ikke det jeg sier. Legen min har mange "reviews" som en veldig uforståelig lege, og meg og min sjef kverrulerer veldig ofte. Jeg elsker jobben min og alle kollegaene mine, bare jeg har ikke tid til å jobbe under oppsigelsestiden fordi jeg må ha mye på stell før skolen starter.

Jeg rådfører meg på hva som eventuelt kan skje om jeg ikke jobber under oppsigelsen, og forklarer punktene som folk har påpekt om forskjellige ting; vikarer, arbeidskraft osv.
Sitat av chancemorris Vis innlegg
Til de som sier at jeg kan kreves å betale for eventuelle vikarer osv, er ikke aktuelt. Jeg jobber i et callsenter, og med tanke på at det finnes ikke noe vikarer her, så er ikke det aktuelt.

Når det kommer til å erstatte arbeidskraft; så vet jeg ikke om det er så realistisk. Det er ca 30 telefoner her som vi bruker, og vi er bare 8 som ringer. (9 i dag pga han nye, som ikke får opplæring, bare et manus. Han er allerede i gang og jobber.)

Har nettopp kommet tilbake fra sykemelding, og fastlegen min er en dust som ikke forstår pasientene sine. Han hadde aldri latt meg sykemelde meg igjen (:
Vis hele sitatet...
Vikarer er det bare å leie inn fra et vikarbyrå, og om det er slik du sier at nye ikke får opplæring men bare et manus å gå ut i fra så er det vell heller ikke vanskelig å finne en som kan vikarie for deg. Det er vell dette du må evt. erstatte.

Om du vil ha sykmelding så får du sykmelding.
For meg virker det som du er mer opptatt av å kverulere enn hva som faktisk kan være konsekvensene. Uansett ville svaret på dette enkelt vært funnet frem med google, som for eksempel i denne artikkelen fra ledernett:


Sitat av Ledernett
Ulike sanksjoner

Rettsvirkningen av slike brudd kan være mange. For det første er forholdet straffbart etter straffelovens § 409 og kan bli bøtelagt. Men med tanke på politiets ressurser i disse tider, vil nok slike anmeldelser lett bli henlagt.

Erstatningskrav kan også være et alternativ i en slik situasjon. Økonomisk tap for at arbeidstakeren ikke jobbet i oppsigelsestiden kan som utgangspunkt kreves erstattet, eksempelvis dersom man må leie inn dyrere arbeidskraft fra et vikarbyrå, eller en stor kontrakt ikke blir oppfylt og man selv påføres erstatningsansvar.

Kostnader til nye ansettelser kan imidlertid ikke kreves erstattet, disse ville man jo hatt uansett. Det må imidlertid nevnes at det kan være vanskelig å dokumentere slike tap, og prosessrisikoen er følgelig høy.

Som en tredje mulighet har du som arbeidsgiver i dette tilfellet også adgang til å foreta trekk i opparbeidet lønn og feriepenger for den ansatte, jf. arbeidsmiljøloven § 14-15. Også i dette tilfellet må du dokumentere tapet økonomisk.

Det må følgelig foreligge en årsakssammenheng mellom at den ansatte gikk tidligere enn avtalt og det økonomiske tapet.
Vis hele sitatet...
http://ledernett.no/Nyttig/Ukens-dil...-gaa-paa-dagen