Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 1873
Howdy freaks

Jeg tenkte jeg skulle prøve å bygge pc etter dette, jeg liker å dille med ting og finne ut hvordan de virker. Noe jeg ikke har gått i dybden på i det hele tatt er min trofaste kompanjong - datamaskinen.

Etter å ha blitt mer eller mindre en aktiv leser her, bestemte jeg meg endelig for å lage en konto selv og begynne med litt mer aktiv deltagelse siden folk her er meget behjelpelige.

Jeg tenker å kjøpe meg en http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=654274 slik, siden min elitebook nå er mer eller mindre død..
R.I.P dødsårsak-Non-system disk or disk error replace and strike any key when ready grunnet fall fra lav høyde mest sannsynlig.

Så, til spørsmålet(ene) mitt(ene):
1. Kan jeg bygge på elitebooken selv om den er system disk død (kan så å si ingenting om pc nå) og alt det der (ved å bytte ut nevnte disk det er feil på hvordan man enn kan vite det), eller må jeg fra grunnen bygge på noe annet?
2. Er pcen jeg skal kjøpe "verdt" det? Jeg synes det så helt greit ut i mine uskyldige øyne.
3. Jeg har lest ett par bygge pc guider, men er det noe spesielt jeg bør passe på? (hvor man skal kjøpe deler og hvilke kan jeg lete frem i de allerde mange eksisterende trådene, og om dette spørsmålet er veldig dekt så se bort i fra det så skal jeg finne det ut selv )

På forhånd takk
Velkommen til nFF!
1. Som oftest er det mulig å skifte harddisken, ja.
2. Jeg personlig liker ikke Acer. Hadde jeg vært deg ville jeg mye heller sett på Samsung eller Asus.
3. Hvilken PC er det du skal oppgradere? Har du en stasjonær stående? Vi må vite litt mer om hva du skal oppgradere.
Sist endret av McLovin; 15. mai 2012 kl. 12:32.
Trådstarter
24 0
Sitat av McLovin Vis innlegg
Velkommen til nFF!
1. Som oftest er det mulig å skifte harddisken, ja.
2. Jeg personlig liker ikke Acer. Hadde jeg vært deg ville jeg mye heller sett på Samsung eller Asus.
3. Hvilken PC er det du skal oppgradere? Har du en stasjonær stående? Vi må vite litt mer om hva du skal oppgradere.
Vis hele sitatet...
1. Takk takk, forguder den pcen
2. Jeg tror jeg hadde satset på en Asus da
3. Jeg tenkte egentlig å oppgradere lap-toppen min, det vil si enten EliteBooken som er K.O'd atm, eller en pc jeg kjøper inn og fikser opp. Stasjonæren min ble stjelt av mine kjære foreldre som herpet den med 1000 toolbars og lite antivirus + søsken for maange år siden :P
Så, enten elitebook eller en annen kandidat pc jeg hadde - http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=744870 det er en Asus
Gå for den Asusen, aldri i livet kjøp noen Acer produkter frivillig. Får selv den Aceren gratis etter min gamle streiket så kan sikkert dele noen kjappe ord om byggekvalitet.
Trådstarter
24 0
Sitat av Mkvarner Vis innlegg
Gå for den Asusen, aldri i livet kjøp noen Acer produkter frivillig. Får selv den Aceren gratis etter min gamle streiket så kan sikkert dele noen kjappe ord om byggekvalitet.
Vis hele sitatet...
Takk takk, gjør nok det da. Har du forslag til eventuelle forbedringer å gjøre på den da? (hva det skulle vært aner jeg ikke, så er åpen for forslag, hah)

Bruken til pcen blir nok gaming, det jeg hadde på gamlepcen før den døde var mass effect 1-3 diablo 2, sc1 og sc2, dota 2 og litt mer dill. Om det har noe å si for hva jeg bør bruke.
Pussige greier. Har Acer skjerm og pc. Aldri noe fusk. Vi har forskjellige erfaringer.
Trådstarter
24 0
Tenkte bare jeg skulle legge til: Jeg TROR at elitebooken er - http://www.laptopmag.com/review/lapt...ook-6930p.aspx altså 6930p modellen, men det var så forvirrende siden jeg har en usb ved vifteutgangen helt bakerst (men bare denne som passer tidsperioden og speccsene så og si) husker den er ca 3 år gammel og hadde 2.8 ghz men ikke så mye ram (regnet standard pcer i dag)
Om dette er så, bør jeg bare bygge på denne/bytte deler, eventuelt hvilke? (jeg tror egentlig det er ment som en arbeidspc så det kan forklare litt... hah..)
Takk på forhånd, trenger det info om noe så for all del spør. Jeg utnytter ekspertisen jeg får til det maksimale
Vil tro du kan oppgradere RAMen, samt bytte ut den døde disken med en SSD. Noe mer er dessverre vanskelig å få til på en bærbar.
Trådstarter
24 0
Sitat av McLovin Vis innlegg
Vil tro du kan oppgradere RAMen, samt bytte ut den døde disken med en SSD. Noe mer er dessverre vanskelig å få til på en bærbar.
Vis hele sitatet...
Det virket da noenlunde ok for min del det, alt er jo noe. Har du noe spesifikt du anbefaler? Jeg vet ikke engang hva en SSD er, selv om jeg har lest det mange steder, eventuelt hvor man får det (komplett?) og hva det koster. RAM vet jeg heldigvis noenlunde hva er
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
SSD- Solide State Drive.
Harddisk uten bevegelige deler. Er svært mye raskere enn en vanlig HDD.

SSD får du kjøpt svinbillig på dustin.no akkurat nå. Søk på Agility 3 og velg 120gb utgaven, den er på halv pris.
Trådstarter
24 0
Sånn i tillegg, er det noe jeg må passe på når jeg bytter harddisk/til en SSD? Trenger jeg å endre noe på pc, mister jeg noe, klusser det med innstillinger/programmer?
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
(Anbefaler den Asusen du har funnet :P (putt en SSD i den og du har kongemaskin for mange år...))

Sitat av Blowyo Vis innlegg
Sånn i tillegg, er det noe jeg må passe på når jeg bytter harddisk/til en SSD? Trenger jeg å endre noe på pc, mister jeg noe, klusser det med innstillinger/programmer?
Vis hele sitatet...
Du mister alt. Du må reinstallere hele windows.
Trådstarter
24 0
Sitat av uaexed Vis innlegg
SSD- Solide State Drive.
Harddisk uten bevegelige deler. Er svært mye raskere enn en vanlig HDD.

SSD får du kjøpt svinbillig på dustin.no akkurat nå. Søk på Agility 3 og velg 120gb utgaven, den er på halv pris.
Vis hele sitatet...
Ahaaa.. Rask som i spill rask?

I så fall, passer en SSD bedre enn andre (dvs, må du ha en type og hva slags kriterier er det på det?)
Så jeg tar det som at jeg kan bruke Agility 3 på elitebooken?

Tusen takk for smart svar.

Sitat av uaexed Vis innlegg
(Anbefaler den Asusen du har funnet :P (putt en SSD i den og du har kongemaskin for mange år...))



Du mister alt. Du må reinstallere hele windows.
Vis hele sitatet...
Aha... Hvordan gjør jeg det? (er en god tid siden jeg har måtte gjøre noe i nærheten, men mener på jeg prøvde og failet en gang)
Er det noen måte jeg kan redde noe av det jeg har innpå denne harddisken først? (vil helst ha ett par tekstfiler, eventuelle saves og customs på enkelte områder og sånt)
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Den er rask i alt så og si. En HDD har RPM, de beste 7.2k eller 10k, en SSD har ikke noe sånt.

HDD: Intern datahastighet 100 MBps
SSD: Overføringshastighet (lese) 525 MB/s
Overføringshastighet (skrive) 500 MB/s

Vil tro du kan bruke det. Hvilke elitebook er det? Regner med den har SATA II noe som vil si at du vil ikke få maks ytelse av noen SSDer i dag siden de er basert på SATA III.

Sitat av Blowyo Vis innlegg
Aha... Hvordan gjør jeg det? (er en god tid siden jeg har måtte gjøre noe i nærheten, men mener på jeg prøvde og failet en gang)
Er det noen måte jeg kan redde noe av det jeg har innpå denne harddisken først? (vil helst ha ett par tekstfiler, eventuelle saves og customs på enkelte områder og sånt)
Vis hele sitatet...
Dette gjør du ved å overføre de filene du vil ha til en minnepenn eller en ekstern harddisk. Eller du kan laste det opp i skyen. Går vel normalt under navnet backup.
Trådstarter
24 0
Sitat av uaexed Vis innlegg
Den er rask i alt så og si. En HDD har RPM, de beste 7.2k eller 10k, en SSD har ikke noe sånt.

HDD: Intern datahastighet 100 MBps
SSD: Overføringshastighet (lese) 525 MB/s
Overføringshastighet (skrive) 500 MB/s

Vil tro du kan bruke det. Hvilke elitebook er det? Regner med den har SATA II noe som vil si at du vil ikke få maks ytelse av noen SSDer i dag siden de er basert på SATA III.



Dette gjør du ved å overføre de filene du vil ha til en minnepenn eller en ekstern harddisk. Eller du kan laste det opp i skyen. Går vel normalt under navnet backup.
Vis hele sitatet...
Det var veldig informativt og så veldig.. vel. Bol ut.
Så jeg kommer definitivt til å bruke en SSD nå
Det er den døde elitebooken jeg linket her ett sted, 6930 tror jeg. Den som ble lansert av HP i ... 08? Kjøpt rundt 09/midten av 08. (ps: hva er sata? xD)

Så du ville anbefalt meg å kjøpe Asusen og modifisere den med http://www.dustinhome.no/product/501...Provider_dacsa
og så er den klar til bruk og ok? (eller er det mer jeg kan dille med?)
I så tilfelle kan jeg da bare gjenopplive Elitebooken, bruke den til jobb og game med asusen
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av Blowyo Vis innlegg
Det var veldig informativt og så veldig.. vel. Bol ut.
Så jeg kommer definitivt til å bruke en SSD nå
Det er den døde elitebooken jeg linket her ett sted, 6930 tror jeg. Den som ble lansert av HP i ... 08? Kjøpt rundt 09/midten av 08. (ps: hva er sata? xD)

Så du ville anbefalt meg å kjøpe Asusen og modifisere den med http://www.dustinhome.no/product/501...Provider_dacsa
og så er den klar til bruk og ok? (eller er det mer jeg kan dille med?)
I så tilfelle kan jeg da bare gjenopplive Elitebooken, bruke den til jobb og game med asusen
Vis hele sitatet...
SATA= Serial ATA;

Tilkobling for blant annet HDDer.
Trådstarter
24 0
Takker takker. Er ikke det ved siden av der RAMen står eller noe?
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av Blowyo Vis innlegg
Takker takker. Er ikke det ved siden av der RAMen står eller noe?
Vis hele sitatet...
som regel i bunnen til høyre.
Fikk faktisk min Acer 5750G i posten for en time siden. Det første som slo meg var at byggekvaliteten var ræva. Den virker solid helt til du begynner å ta på den. Etter å ha startet den opp begynte jeg å avinstallere dritten som følger meg og lasta ned BF3. Etter 30 min spilling på low var skjermkort og prosessor oppe i 90 grader når den var på skrivebordet. Touchpaden funker så vidt om du er litt svett på fingrene.
Sist endret av Mkvarner; 15. mai 2012 kl. 15:53.
Trådstarter
24 0
Jeg er litt paranoid, kan jeg legge personnummeret mitt på MPX.. I think not, da tar jeg heller sjansen på å møte opp i døra med 6600 kr cash i 20 kroninger heller.
Personnummer er vel bare et krav om du velger postoppkrav?
Sitat av Blowyo Vis innlegg
Jeg er litt paranoid, kan jeg legge personnummeret mitt på MPX.. I think not, da tar jeg heller sjansen på å møte opp i døra med 6600 kr cash i 20 kroninger heller.
Vis hele sitatet...
Det er trygt. Har gjort det selv flere ganger. Man må oppgi personnummer slik at de kan ta en kredittvurdering av deg.


Sitat av Restyle Vis innlegg
Personnummer er vel bare et krav om du velger postoppkrav?
Vis hele sitatet...
Nei, det brukes kun dersom man ønsker å få tilsendt faktura eller om man ønsker å kjøpe på kreditt.
Sist endret av caperno; 15. mai 2012 kl. 16:14.
Trådstarter
24 0
Så takket vært gode tilbakemeldinger og lignende med lesing av kommentarer i andre forum har jeg sett at mange anbefaler MPX og har sagt seg mer enn fornøyde - så Asusen er bestilt
På lik linje om dustin så har bestilt Agility 3 også, takk til alle for innspill.

Nå kan jeg bare plage folk med bygging siden resten av vitsen her nettopp har blitt mer eller mindre klargjort.

Takk takk

Sitat av caperno Vis innlegg
Det er trygt. Har gjort det selv flere ganger. Man må oppgi personnummer slik at de kan ta en kredittvurdering av deg.




Nei, det brukes kun dersom man ønsker å få tilsendt faktura eller om man ønsker å kjøpe på kreditt.
Vis hele sitatet...
Søkte det opp på nettet og leste alt av avtaler/klausuler de hadde tilgjengelig og fant meg fornøyd jeg og. Dog valgte jeg å betale i person likevel..