Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 802
Et kjapt, teit, men enkelt spørsmål.

Jeg kjøpte en pose med kjøttkaker. Oppdaga selvfølgelig da jeg kom hjem at posen ikke er helt tett. Da begynner kverna å gå i hodet mitt. Jeg antar at dette betyr at man ikke nødvendigvis kan ta utgangspunkt i oppgitt holdbarhet, men hvor forsiktig bør man være? Helt greit å bruke så lenge det ikke lukter surt, eller burde jeg heller bare dra til butikken og spørre om å få bytte til en annen pose? Jeg vil jo gjerne ikke bidra til det svære matsvinnet mer enn nødvendig, men er dessverre også i overkant paranoid når det gjelder mattrygghet.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Jeg ville regnet med at holdbarhetsdato ol. "antar" at forseglingen ikke har vært brutt. Brutt emballasje gjør at bakterier og andre mikroorganismer utover det man må forvente i den vanlige produksjonsprosessen kan ha fått smittet over på kjøttet. Det går nesten sikkert fint uansett så lenge ting ser ut og lukter greit, men jeg ville ikke pushet det rundt utløpsdato.
Legg det i frysen hvis du ikke skal spise den idag.
Ville ikke spist det hvis jeg ikke visste når punktering oppstått.
Kanskje paranoid, men når produktet eksponeres for verden begynner det å skje ting. NB! Det er ikke all bakterievekst som gir lukt eller smak. Som listeria. Nå er vel produktet ditt varmebehandlet før embaleeing og derfor sannsynligvis tryggere, men det er en risiko
Høres helt hysterisk ut her men det går nok heller bra hvis du vill ta sjansen.
Lukt er som regel en god indikator, men ikke alltid.
Har ved et par anledninger stekt/varmet opp karbonader i god tro og ikke merket noe før jeg tok en bit.
Da merker man det med en gang!
Så lenge det lukter greit, ser greit ut og smaker greit så er det greit. Hvis en av de øvrige ikke stemmer så kaster du maten.