Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 3834
Anonym bruker
"Såret Blåhai"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er det en straff om jeg vet om en som har en sykdom som hen vil skjule for andre, og jeg forteller det til folk? Kan det ha konsekvenser som med at jeg sprer rykter/løgn?

Kan personen få meg til å skrive kontrakt på at jeg skal holde munn og om jeg ikke holder munn, bruke kontrakten mot meg?
Det var da et svært så rart spørsmål. Kanskje du skal forklare hele situasjonen i stedet for noen merkelig hypotetiske spørsmål.

Men nei, det er ikke ulovlig å spre hemmeligheter selv om det har med sykdom å gjøre, så vidt jeg vet. Men personen kan eventuelt gå til sak mot deg for ærekrenkelser. Om dere derimot har skrevet en kontrakt, noe som igjen høres utrolig merkelig ut, vil et kontraktbrudd være ulovlig.
Ikke med mindre du har taushetsplikt ovenfor personen. Hvis du vet om sykdommen som privatperson er det i utgangspunktet ikke straffbart. I noe tilfeller kan det kanskje gå under ærekrenkelse, men da skal situasjonen være ganske drøy, tvilsomt at det skjer med mindre det er din hensikt å latterliggjøre personen
Hvorfor skal du snakke rundt om en annen persons sykdom i utgangspunktet?
Tror ikke det er ulovlig uten taushetsplikt. Som ukknvk sa så kan du anmeldes for æreskrenkelse men da skal det være temmelig grovt.

Skal sies at selv med et så lavt moralsk kompass som jeg har. Samt nihilistisk syn på folk og verden. Anser jeg sånt helt utrolig douchebag og ondsinnet. Rent praktisk sett ville jeg vært forsiktig for din egen skyld. Gjør du noe sånt mot noen tror jeg ikke noen som vet om deg vil noensinne stole på deg igjen. Men om du gjør dette mot noen som har vært jævlig mot deg, bøllet deg eller noe. Så er det bare øye for øye.

Så tenk litt igjennom det før du tar en avgjørelse.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av ukknvk Vis innlegg
Ikke med mindre du har taushetsplikt ovenfor personen. Hvis du vet om sykdommen som privatperson er det i utgangspunktet ikke straffbart. I noe tilfeller kan det kanskje gå under ærekrenkelse, men da skal situasjonen være ganske drøy, tvilsomt at det skjer med mindre det er din hensikt å latterliggjøre personen
Vis hele sitatet...
Man kan jo ved å spre informasjon om en annens sykdom sette vedkommende i et dårlig lys i nærmiljøet eller i det
minste i ett annet lys en vedkommende selv ønsker.
Kanskje kan det til og med få konsekvenser for ting som jobb, forhold, barnefordeling etc.
Anonym bruker
"Forelsket Grindhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Bare ikke sladre og spre rykter om andre du så er du safe. Å blande seg oppi helsa til folk er det siste du har noe med
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Ikke offisielt, så vidt jeg vet. Konsekvensene du risikerer er vel av helt andre årsaker enn lovligheten av det du driver med.
Sist endret av robhol; 11. august 2022 kl. 14:15.
Alt etter hvordan du gjør det og hvorfor du gjør det vil du eventuelt få smekk på lanken etter straffebudet om å krenke privatlivets fred.

Ærekrenkelse er heller ikke helt utelukk slev om vedkommende faktisk har sykdommen.

Så spørs det jo hvordan og hvorfor du sier ting. Har hen en kjønnssykdom som mennesker hen ligger med ikke veit om er det greit å si fra til de.

Å spre opplysninger om helse for morro er ikke innafor, i alle fall ikke sosialt og muligens ikke juridisk.
Sitat av TheGoodestBoy Vis innlegg
Hvorfor skal du snakke rundt om en annen persons sykdom i utgangspunktet?
Vis hele sitatet...
Folk har en tendens i å snakke dritt om andre. Mest trolig for å føle seg bedre med seg selv.
Nei-ryktespredning er ikke forbudt. Så lenge du ikke bor i Russland da og sprer rykter om at sjefen der har fått syfilis i hjernen.
Det spørs hvordan du har tilegnet deg informasjonen. Er det når du hadde på deg helsepersonell-hatten så er det såklart straffbart.

Fikk du klamydia fordi du hompet på ei dame og du nå tipser kompisen din som er på vei til å hompe på samme dame så er det kanskje innafor.
Hva slags hemmelighet? Og hvordan kan du bevise at personen har den sykdommen? Hva har personen gjort mot deg
Anonym bruker
"Oppmerksom Rotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Høres ut som du hater noen og skal si at vedkommende er pedo som er en sykdom. Og uten bevis så kan du ødeleggete et liv. Hva annet er det som er en sykdom som kan ødelegge ? Du virker litt ond? tenk om vedkommende ikke er det, men en syk overlege hatet vedkommende og skrev at han var det f.eks.
Anonym bruker
"Oppmerksom Rotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ja da tar nok personen livet sitt men det vil du nok kanskje? Hørt om Allan historien?
Anonym bruker
"Oppmerksom Rotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg tror ikke på hverken voldtekts rykter eller sånne rykter uten skikkelig grunnlag pga sånne feige folk som skal ødelegge liv fordi de ikke er smarte nok til å finne en anne måte å hevne seg på.
Anonym bruker
"Oppmerksom Rotte"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ingen eier empati lenger og alle tenker kun på seg selv .
Anonym bruker
"Lystig Torsk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Høres ut som du hater noen og skal si at vedkommende er pedo som er en sykdom. Og uten bevis så kan du ødeleggete et liv. Hva annet er det som er en sykdom som kan ødelegge ? Du virker litt ond? tenk om vedkommende ikke er det, men en syk overlege hatet vedkommende og skrev at han var det f.eks.
Vis hele sitatet...

Det gjør ikke jeg heller, men bygdetroll er vanskelige og kan ødelegge folk. Bor man i storby er det litt lettere, men på små tettsted vil det alltid være nok folk som tror på løgner og rykter.
Anonym bruker
"Engstelig Elg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
hvis du har taushetsplikt (for eksempel på grunn av jobb) så blir det selvfølgelig ulovlig, og du kan få problemerr med jobben hvis arbeidsplassen din oppdager at du ikke klarer å holde smella di om hemmelige ting.

og hvis du har skrevet en kontrakt med noen andre, og du bryter denne kontrakten = kontraktsbrudd, så kan dette også få konsekvenser for deg.

spørsmålet er selvfølgelig hvorfor man egentlig ønsker å sladre rundt om sånne ting? bare for å følge seg "viktig" samtidig som man forsøker å trøkke syke mennesker enda mer ned i gjørmen? hvordan ville tråd-starter her egentlig følt det, dersom noen andre hadde kommet og fortalte nøyaktig de samme løgnene til alle andre? tviler på at tråd-starter hadde følt seg like "høy i hatten" dersom en sått situassjon hadde vært stikk motsatt.
Anonym bruker
"Vanskelig Rødspette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg vet ikke. Trur du på karma?