Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2910
Hei, jeg er for tiden i Krotia på ferie. Naboen i ferieleiligheten ved siden av oss har en bil med skilter fra USA.

Da jeg spurte han om hvordan han fikk denne bilen fraktet over til Europa sa han at bestefaren som bor i USA, tok båt over til Irland(Dublin). Og deretter kjørte nedover fra Irland og til Kroatia.

Han sier at båtturen tok 3 uker.

Jeg har forsøkt å google for å se om det går båt fra USA til Europa, men ikke funnet noe så langt.

Er det noen som kunne hjelpe meg å finne nettsider hvor man får bestilt båt tur?
Var vel i container da? Det fraktes jo biler fra USA til Europa og motsatt hele tiden. Er fullt mulig å brukrimportere en amerikansk bil ved å skaffe frakt på båt. Ser ikke helt hva du stusser på her? Tviler på det var en ferje.
Mange spørsmål og svar her bla.
Kan du kjøre fra Europa til Amerika?
"Den eneste måten å få en bil fra Europa til USA, er å sende den. Det er imidlertid langt, mer komplisert enn det.
Du trenger importlisenser og annet tollpapir, nye plater og dokumentasjon. Den store haken er at bilregulering,
utslippsregler osv. I USA er forskjellige fra de som brukes i Europa."
Sist endret av vindaloo; 9. august 2022 kl. 16:47.
Du må nok leie plass på en fraktbåt for å få den over. Bare husk å ha alle papirer i orden.
Altså, det finnes både muligheter for å betale for å være med på containerskip som turist (100-200 usd per dag), og sende bilen f.eks. Jetcarrier i containere (ca 20 000 kr), men jeg tror du skal leite lenge (og ha utrolig flaks) for å finne noen som tilbyr deg og bilen å være med på samme containerskip på samme tur fra østkysten av USA til Norge.
Hei, og takk for svar. Kom ikke hjem fra ferie før idag, så har ikke vært så aktiv her inne.

Det gir mening det dere sier. Han har vært på besøk hos familien sin i irland, og i mellomtiden har han ventet på bilen sin bli fraktet over til Irland imellomtiden mens han har vært der(fyren er en rik pensjonist).

Jeg hadde faktisk planer om å stille han flere spørsmål selv angående dette, men han reiste videre nedover til hellas den dagen jeg opprettet denne tråden
Sist endret av kingkentyy; 13. august 2022 kl. 09:58.
Hvis du tenker å kjøre amerikansk (utenlandsk) bil i Norge som bosatt her så er det strenge skatteeregler.

Trur du kun kan kjøre bilen i 14 dager over en periode. e.l.