Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 3664
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
1984 - George Orwell - «Frist»: 9aug2022
En flyktning krysser sitt spor - Aksel Sandemose - «Frist»: 26aug2022
Flowers for Algernon - Daniel Keyes
Sult - Knut Hamsun

- Jeg kommer til å lese med ørene. Penguin-utgivelse lest av Peter Capaldi
- Den er på ~12,5 timer
- 30 min per dag syntes Ekvivokk og jeg virka greit

- Klassikere fordi tenk så stolt mamma blir, og hvor imponert venner og dater. Herregud. Vi kommer til å bli så attraktive, og ikke heslige eller blærete
- Selv om vi med dette blir bedre mennesker enn andre
- Litt som ved blodgiving

- Å stenge tråden før «fristen» virker litt rart
- Så bare å skravle om boka før den tid
- Nevn gjerne hvordan du leste boka (øyne, ører, oversettelse, bladibla. Tror ikke film-versjon teller as)
- Hold deg unna tråden om du vil unngå spoilere
- [spoiler]-taggen finnes
- Kanskje bruk den en stund
- Dunno
- Et førsteforsøk
- moret får bare ruge så lenge

- Forslag til andre bøker kan taes i Bøker alle burde ha lest!
- Vi bestemmer hvilken bok som blir den neste ved å… eh… forslag til metode mottas med takk
- Du kan starte din egen bokklubb om du synes denne er teit
- «Læsklômpen» er et koselig, trøndersk ord
- Herregud så mange punkter det ble
- Men du liker vel å lese LOLOLOL
Sist endret av Jonta; 9. august 2022 kl. 23:31. Grunn: FFA & Sult lagt til
BRAND ∞ STRONG
Skal prøve å bli med , men syns nesten det ble i heftigste laget bare med introduksjonsteksten din @Jonta phu..
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg vil foreslå "En flyktning krysser sitt spor" av Aksel Sandemose som neste bok.

Det er den første boken som tar for seg Janteloven, eller det er vel Sandemose som faktisk er opprinnelsen til navnet. Jeg veit ikke, har ikke lest den enda.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
- «Sandemose» er et navn jeg har hørt en hel del, så det er antagelig en klassiker
- Tror jeg kjenner igjen navnet på boka også
- Mon tro om den finnes i lydbokform?

1984:
SPOILER ALERT! Vis spoiler
Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor Winston skal drepes etter å ha blitt gjort «perfekt»
Sitat av Jonta Vis innlegg
- «Sandemose» er et navn jeg har hørt en hel del, så det er antagelig en klassiker
- Tror jeg kjenner igjen navnet på boka også
- Mon tro om den finnes i lydbokform?

1984:
SPOILER ALERT! Vis spoiler
Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor Winston skal drepes etter å ha blitt gjort «perfekt»
Vis hele sitatet...
SPOILER ALERT! Vis spoiler
Så vidt jeg forstod så er det sånn de gjør det med alle, det er fordi at Partiet ikke ønsker å gjøre noen til martyrer. Så de konverterer dem først også når de endelig elsker big brother, så dreper de dem. O'Brian forklarer det til Winston under torturen mener jeg å huske
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
1984
SPOILER ALERT! Vis spoiler

Joda
Men forhindrer man ikke martyrdom idet at henrettelsen ikke er offentlig?

Eller det er kanskje det de offentlige tilståelsene er til ja

Har begynt på Sandemose
Jeg vil at neste bok skal være post office av bukowski eller noe fra Hemingway eller McMurtry eller blood meridian av McCarthy for de har jeg allerede lest så da kan jeg være med i denne hippe bokklubben uten å legge noe arbeid i det. Eventuelt hvis andre amerikanske klassikere kommer på bordet skal jeg vurdere å lese dem. Men tror ikke jeg gidder Dostojevskij eller Tolstoj as. Skal vurdere å høre Orwell som lydbok mens jeg har betalt for det.


Aldri hørt om Sandemose, regnes det virkelig som en klassiker?
Har dere lest Flowers for Algernon? Den likte jeg veldig godt, men for meg så kunne jeg relatere på grunn av noen personlige utfordringer, så er den jo fin på samme måte som det jeg skriver under her også.

SPOILER ALERT! Vis spoiler
Hvorfor hører jeg aldri om hvor fin en kjærlighetshistorie 1984 er? Den mannen ofret jo alt for noen få øyeblikk med nærhet, og det var dette som festet seg mest med meg.
Sitat av Jonta Vis innlegg
1984
SPOILER ALERT! Vis spoiler

Joda
Men forhindrer man ikke martyrdom idet at henrettelsen ikke er offentlig?

Eller det er kanskje det de offentlige tilståelsene er til ja

Har begynt på Sandemose
Vis hele sitatet...
1984
SPOILER ALERT! Vis spoiler

Man forhindrer martyrdom når henrettelsen ikke er offentlig og etter at de har innrømmet alt offentlig ja, men er jo ikke alt som henger 100% sammen i boka. Nå er det jo en roman, så man må jo bare akseptere at det er sånn det fungerer i det universet.

Forsåvidt etter å ha lest litt rundt, så er det enkelte som mener at skuddet ikke er et reelt skudd, men en metafor for at hovedpersonen har hengitt seg helt til Big Brother og derfor har sluttet å eksistere som et individ.


Ser at vi har fått forslag til et par andre bøker her også, skulle man dratt igang et lite poll?

Sitat av UncleSam Vis innlegg
-snip-

Aldri hørt om Sandemose, regnes det virkelig som en klassiker?
Vis hele sitatet...
Veit ikke om det regnes som en klassiker per say, men er jo opprinnelsen til Janteloven, som er en sentral greie i samfunnet vårt.

Hvordan skal man definere klassikere?
Sist endret av Ekvivokk; 25. juli 2022 kl. 14:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
- Kan gjerne ha flere bøker parallellt
- Dermed trenger man ikke lese de man ikke orker, men kan fortsatt være med
- Orker ikke lang diskusjon om hva en klassiker er
▼ ... over en uke senere ... ▼
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew
En flyktning krysser sitt spor (EFKSS)
SPOILER ALERT! Vis spoiler

- Uvant at den hopper rundt omkring
- Før ville jeg nok tenkt at «det er nok jeg som er dum, og Sandemose som er smart og har rett»
- Men kanskje han bare trodde han *var* noe


Flowers for Algernon (FFA)
SPOILER ALERT! Vis spoiler

- Adam Sims var et godt valg av innleser
- Virket som om den utforsket det den kunne og burde