Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  62 13456
Regnestykke på sosialtjeneste

Livsopphold ca. 6000,-
Tillegg helgepappa 2200,- (90 kr pr overnatting)
Husleie 7500,-
Dekket strøm 2500,-

Se bort fra bostøtte som er regnet inn i livsopphold, totalsum.

Totalt ca ca. 18000 kr

For å ha utbetalt 18`000 kr må man ha anslagvis (med timelønn feks i helse på 200 kr i snitt) jobbe 7,5 timer 5 dager i uken. Men vil da ha utbetalt 18`900 kr, men sansynligvis en 21-23 000,- avhengig av når på dagen man jobber osv.

Er det rart folk blir på sosialen?
Kommer vel an på om man vil «leve» eller leve
BRAND ∞ STRONG
Det er et veldig bra sikkerhetsnett i Norge som sikrer folk et anstendig liv og helsehjelp uansett. Det tror jeg vi gjør lurt i.

Mister du jobben i USA har du minimalt å leve for og har du ikke helseforsikring ligger du tynt an. Klarer du ikke utgiftene
dine havner man ofte på gata eller sosiale dumpingsteder (trailerpark) også om man har barn.
Var bare et tankekors, fryktelig glad det sikkerhetsnettet finnes. Men for egen del, så tenker jeg at NAV gjør egentlig null og nada for at en skal komme i jobb, motivere osv. Føler det ikke stilles noen krav, og det å opprettholde motiviasjon over år, jaggu ikke lett.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av tommen82 Vis innlegg
Men for egen del, så tenker jeg at NAV gjør egentlig null og nada
for at en skal komme i jobb, motivere osv.
Vis hele sitatet...
Folk i NAV systemet er jo like forskjellige som alle andre, så å ha et bestemt krav som skal
gjelde for alle som mottar stønad ville vært vanskelig.
Man legger vel vekt på en tro om at hvis NAV hjelper deg når du selv ikke klarer det så vil folk også typisk ha et
ønske om å klare seg selv igjen.
Sist endret av vindaloo; 2. juli 2022 kl. 15:24.
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Det er et veldig bra sikkerhetsnett i Norge som sikrer folk et anstendig liv og helsehjelp uansett. Det tror jeg vi gjør lurt i.

Mister du jobben i USA har du minimalt å leve for og har du ikke helseforsikring ligger du tynt an. Klarer du ikke utgiftene
dine havner man ofte på gata eller sosiale dumpingsteder (trailerpark) også om man har barn.
Vis hele sitatet...

Ikke fullstendig ulikt systemet vårt. Også i USA har de sosiale goder. De uten inntekt kan få hjelp til både bolig og føde. Og det eksisterer og et helsetilbud for de uten forsikring, dog er det ventelister. Ikke helt ulikt her.

Trailerpark's er ikke en greie. Det varierer. Noen er bra andre mindre bra. De er ofte langt bedre enn norske hospits.

Snakker du med noen av de som avventer plass hos spesialisthelsetjenesten innen feks psykiatri vil du ane at alt er ikke helt ryddig hos oss. Flere år på venteliste. Eller utstrakt bruk av tvang, slik at stabilisering frem mot planlagt døgnbehandling ikke fungerer.

Jeg tenker vi burde rydde og feie foran egen dør før vi skal fortelle resten av verden hvordan de skal løse sine utfordringer. Forstå meg rett, jeg sier ikke at usa har et velfungerende system eller at de har en modell til etterfølgelse, for det har de ikke. Kanskje jeg bare savner handlekraft og reformer som bedre alle deler av helsevesenet?
Sist endret av _abc_; 2. juli 2022 kl. 15:42.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Ikke fullstendig ulikt systemet vårt. Også i USA har de sosiale goder. De uten inntekt kan få hjelp til både bolig og føde. Og det eksisterer og et helsetilbud for de uten forsikring, dog er det ventelister. Ikke helt ulikt her.

Trailerpark's er ikke en greie. Det varierer. Noen er bra andre mindre bra. De er ofte langt bedre enn norske hospits.

Snakker du med noen av de som avventer plass hos spesialisthelsetjenesten innen feks psykiatri vil du ane at alt er ikke helt ryddig hos oss. Flere år på venteliste. Eller utstrakt bruk av tvang, slik at stabilisering frem mot planlagt døgnbehandling ikke fungerer.

Jeg tenker vi burde rydde og feie foran egen dør før vi skal fortelle resten av verden hvordan de skal løse sine utfordringer. Forstå meg rett, jeg sier ikke at usa har et velfungerende system eller at de har en modell til etterfølgelse, for det har de ikke. Kanskje jeg bare savner handlekraft og reformer som bedre alle deler av helsevesenet?
Vis hele sitatet...
Jeg sa ikke at de ikke eksisterte noen som helst form for sosialhjelp i USA, men at den er såpas minimal at det fører folk inn i en spiral nedover
og at de gjerne blir mer og mer utestengt fra samfunnet ellers.
Det var altså et svar til TS sin tese om at lave NAV ytelser skulle fungere som en gulrot. For det tror jeg ikke er veien å gå.
I det store og hele er det få som frivillig blir på sosialen. Folk flest kjenner fordelene av en hverdag med innhold og rutiner, og den mestringsfølelsen og følelse av å være verdt noe som det å bidra på arbeidsplass og utføre arbeidsoppgaver kan gi i motsetning til det å sitte hjemme uten mål og mening.
Folk flest ønsker ikke å leve som fattig som på Nav.

For et vanlig liv trenger man med litt variasjoner å ha råd til bil, billån, bensin, hus, huslån, oppussing og vedlikehold, ferier, aktiviteter gjennom uka, ny jakke og sko i god kvalitet, sunn mat osv som et minimum.
Nav-støtte gir ikke noe overskudd og mulighet til sparing eller nedbetaling av lån, men tvinger klientene til å leve på et minimum som i lengden blir uverdig og deprimerende.
Livet bør handle om å leve ordentlig og ha den økonomiske friheten til å kunne utfolde seg, og ikke bare handle om å akuratt overleve og greie seg.
Se hvor mange til og med familier med lønnsinntekt fra to voksne som sliter med å få endene til å møtes nå med strømregningen, bensinutgifter, huslånet med økt rente og matvarepriser som har steget drastisk men må handle inn til to voksne og tre barn. De har en bufferkonto som tømmes nå, noen må selge bil og hus, ferieturen må avlyses og nye vinterklær til ungene må vente. Er man på sosialpenger eller andre minstestønader fra Nav hele livet vil man omtrent ikke ha råd til å ha en familie engang med mindre den andre forelderen drar det økonomiske lasset.

Reglene er heller ikke sånn at man bare kan bli på sosialpenger så lenge man vil fordi man syns det er beleilig.
Det er krav til arbeidssøking og tiltak, og for de under 30 år skal det være aktivitetsplikt.
Bare nå for en uke siden ble det foreslått enda strengere krav og at kravene skal gjelde alle sosialhjelpsmottakere. Men strengere krav om aktivitetsplikt er ikke sikkert at hjelper, for å måtte møte opp på et lager å jobbe for 40 kr timen via Nav gir lite å vinne med på CV'en hos en annen arbeidsgiver for fast ansettelse. Det at mange sliter med å få seg en ordentlig jobb er et strukturelt problem som først og fremst må løses blandt arbeidsgivere som må gi folk med hull på CVen, lav utdanning eller bakgrunn med rus en sjanse, bruke mer kontrakter på fast ansettelse og ikke bare midlertidig ansatt og si opp folk før det blir snakk om høyere lønnstrinn for å ta inn ny til lavtlønnet arbeid, og forebyggende hos utdanningsetaten, barnevern og helsevesen. Strengere krav hos Nav løser ikke det strukturelle problemet med klasseskille i samfunnet.

Klart at vi er kjempeheldige som har Nav til nødstilfeller for arbeidsløse og syke, men en blir ikke akuratt rik eller får levd ordentlig av det.

I 2021 var gjennomsnittlig månedslønn på 50.000 kr mnd. Noen tjener over 100.000 i mnd, og andre 35.000.
I helse som du nevner er lønn for sykepleiere 48.000 i mnd ikke 18.000, ambulansepersonell 46.000 og det som omtales som "andre helseyrker" 44.000 i mnd. Kanskje denne listen med gjennomsnitts- og medianlønna til 400 yrker kan gi deg et bedre perspektiv.

En annen ting som man ofte hører fra de som snakker om Naving eller irriterer seg over trygdede er at folk på Nav liksom får like mye som en lærling som jobber, men det beviser ikke at man får "mye" penger på Nav men heller det problemet at mange yrker er lavtlønte fordi de utnyttes av leder eller bedriftseiere og må opp i en mer rettferdig lønn. Mange tenker heller ikke på at en lærling har dårlig inntekt en kort periode og får mulighet til å tjene mer og mer og dermed få bedre livskvalitet med tiden, mens en på Nav er stuck på lav inntekt så lenge de må være på Nav. Selvom man sier at penger ikke kan kjøpe lykke så henger økonomiske problemer sammen med livskvalitet og er i mange tilfeller også årsak for psykisk og fysisk uhelse og selvmord.
Sist endret av celtseus; 2. juli 2022 kl. 16:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er en skummel utvikling at en så stor del av arbeidsstyrken i Norge står utenfor arbeid.

Jeg er av den oppfatning at altfor gode og lukrative velferdsordninger frarøver individet incentiv til å arbeide og følgelig mestringsfølelse.

Misforstå meg rett, jeg mener selvsagt at personer som på et legitimt grunnlag er ute av stand til å arbeide, skal ha et sikkerhetsnett og motta hjelp til å leve et anstendig liv. Imidlertid er jeg overbevist om at mange lider av det jeg vil betrakte som "I-lands"-diagnoser.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Dreams Vis innlegg
Jeg er av den oppfatning at altfor gode og lukrative velferdsordninger frarøver
individet incentiv til å arbeide og følgelig mestringsfølelse.
Vis hele sitatet...
slik fremstiller gjerne Frp og Høyre ordningen også.
Akkurat hvem disse snylteren som foretrekker NAV fremfor jobb er er litt mer uklart. Kanskje du kan kaste lys over situasjonen?
Sitat av Dreams Vis innlegg
Det er en skummel utvikling at en så stor del av arbeidsstyrken i Norge står utenfor arbeid.

Jeg er av den oppfatning at altfor gode og lukrative velferdsordninger frarøver individet incentiv til å arbeide og følgelig mestringsfølelse.

Misforstå meg rett, jeg mener selvsagt at personer som på et legitimt grunnlag er ute av stand til å arbeide, skal ha et sikkerhetsnett og motta hjelp til å leve et anstendig liv. Imidlertid er jeg overbevist om at mange lider av det jeg vil betrakte som "I-lands"-diagnoser.
Vis hele sitatet...

Hva er i-lands diagnoser?
Kanskje for å ha råd til å finne på ting, kjøpe ting og leve som ikke fattig?
Ett barn BØR virkelig koste langt mer enn 90kr pr overnatting ved mindre det bare er snakk om besøk på ett par timer.....
Stor risiko å leve på nav ytelser egentlig. De kan jo nesten over natten endres om det er politisk vilje til det.
Jobber du bygger du forhåpentligvis opp litt erfaring og kompetanse ingen kan ta fra deg.
Jeg jobber ikke nå for tiden men savner det sosiale med det.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Dreams Vis innlegg
Det er en skummel utvikling at en så stor del av arbeidsstyrken i Norge står utenfor arbeid.

Jeg er av den oppfatning at altfor gode og lukrative velferdsordninger frarøver individet incentiv til å arbeide og følgelig mestringsfølelse.

Misforstå meg rett, jeg mener selvsagt at personer som på et legitimt grunnlag er ute av stand til å arbeide, skal ha et sikkerhetsnett og motta hjelp til å leve et anstendig liv. Imidlertid er jeg overbevist om at mange lider av det jeg vil betrakte som "I-lands"-diagnoser.
Vis hele sitatet...
Du har fallt for populistisk høyrepropaganda.

Det problemet der er oppkonstruert og laget for å svinge folk mot et mer antisosialistisk samfunn. For da kan de ta enda mer fra felleskassa mens du står og ergrer deg over folk som har det vanskelig i livet.
Kaste lys over situasjonen? Det råder liten tvil om at trygdesvindel forekommer og at det er et alvorlig samfunnsproblem. Særlig i samfunn slik som Norge, hvor systemet i det vesentligste er bygd på tillit. Det er nærliggende at det er store mørketall, utover det NAV selv avdekker og rapporterer.

Hvem disse personene er? Det kan være så mangt. I det store og det hele tror jeg de fleste vil kunne være tilbøyelige til å prøve å lure systemet, så lenge man har noe å tjene på det. Så har man de som gjør det, og de som velger å ikke gjøre det. Med bakgrunn i det er det lite hensiktsmessig å skulle prøve å karakterisere en typisk «snylter».

Det jeg imidlertid er overbevist om, er at mange av de som i dag mottar trygd med fordel kunne ha bidratt i samfunnet i større grad enn de gjør i dag - i ulik grad og på ulike måter riktignok. Det tror jeg alle ville ha vært tjent med, men her har nok systemet også noe av skylden, i og med at det ikke stilles noen ytterliggere krav etter at man har fått innvilget uføretrygd.

Videre vil jeg ikke ytterliggere utdype hvilke diagnoser jeg spesifikt legger i begrepet «I-lands»-diagnoser. Det jeg likevel kan si er hva jeg legger i begrepet. Jeg betrakter det som diagnoser som blir stilt som en utilsiktet konsekvens av at vi i Norge i dag har det for godt. Med en gang man føler seg litt sliten, slapp, utmattet og nedstemt eller møter litt motgang, drar man til legen og får stilt en eller annen vag og diffus diagnose, som er vanskelig å etterprøve. Vi har glemt at livet har sine opp- og nedturer, og at man tidvis bare må stå i det.

Selv om det virker som om at mange tror det, så lever vi ikke i en utopi. Noen ganger må man være realistisk. Det blir bare tydeligere og tydeligere at vi ikke kan fortsette som i dag. Det er ikke bærekraftig, og pengene renner ut fortere enn vi tror.
Sist endret av Dreams; 2. juli 2022 kl. 20:17.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Trygdesvindel er ikke et stort problem i Norge, her har du tallene: https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn.../trygdemisbruk


En håndfull med firmaer svindlet staten for mer penger i Coronastøtte enn hva alle trygdesvindlerne gjorde I hele 2021.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Dreams Vis innlegg
Det råder liten tvil om at trygdesvindel forekommer og at det er et alvorlig samfunnsproblem. Særlig i samfunn slik som Norge, hvor systemet i det vesentligste er bygd på tillit. Det er nærliggende at det er store mørketall, utover det NAV selv avdekker og rapporterer.
Vis hele sitatet...
Svindelen er minimal sett opp mot hva får igjen.
Og hvis du må lage ett regnestykke av folk så kan vi si det veldig enkelt:
Dess bedre du legger til rette for at "Per" skal komme seg opp igjen eller ha et ok liv dess er bedre sjansen for barnet hans
ikke skal vokse opp som en statistikk.

Og mener du virkelig at NAV klienter svindler mer en andre?
Kan jeg bare si PENDLERBOLIG
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Jobb gir flere positive faktorer enn oppsummeringen din OP , faktorer og beskyttelse og mening og annet som kun i avledet betydning lett kan kvantifiseres

Et regnestykke som dette fremstår naivt og psykologisk uforstandig, dvs, at noen bevisst reduserer et tema til noe spesifikt for å lede konklusjoner i foretrukket retning

Tldr; jobb gir mye mer positiv/verdi enn regnestykket ditt viser
Sist endret av meaculpaUIO; 2. juli 2022 kl. 20:42.
Da neglisjerer du dette:

Sitat av Dreams Vis innlegg
Det er nærliggende at det er store mørketall, utover det NAV selv avdekker og rapporterer.
Vis hele sitatet...
Det bringer oss til det jeg faktisk peker på som kjernen av problemet, vage og diffuse diagnoser som er vanskelig, om ikke umulig, å etterprøve. Som således har ført til at en såpass stor andel av arbeidsstyrken vår står utenfor arbeidslivet. Det mest urovekkende er antall unge uføre. I det store og det hele er ikke utviklingen bærekraftig, og jeg er spent på hvor det bærer hen.

Til slutt vil jeg sitere Miles' lov: «Where you stand depends on where you sit.»

Sitat av vindaloo Vis innlegg
Og mener du virkelig at NAV klienter svindler mer en andre?
Kan jeg bare si PENDLERBOLIG
Vis hele sitatet...
Det har jeg aldri påstått. Om du tar deg tid til å lese (og forhåpentligvis også reflektere over) det jeg skriver, så ser du det.

Sitat av Dreams Vis innlegg
I det store og det hele tror jeg de fleste vil kunne være tilbøyelige til å prøve å lure systemet, så lenge man har noe å tjene på det. Så har man de som gjør det, og de som velger å ikke gjøre det.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Dreams; 2. juli 2022 kl. 20:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hm. Rart å trekke frem nav svindling på det nivået. Det på bedriftsnivå og korrupsjon i det offentlige har jo mye mer destruktiv virkning tenker jeg.


Ikke for å avlede deg fra din fanesak men.
Jeg synes det er påfallende hvordan fattige bare kan motiveres ved å ta fra de penger mens rike bare kan motiveres ved å kaste penger etter de.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Dreams Vis innlegg
Da neglisjerer du dette:



Det bringer oss til det jeg faktisk peker på som kjernen av problemet, vage og diffuse diagnoser som er vanskelig, om ikke umulig, å etterprøve. Som således har ført til at en såpass stor andel av arbeidsstyrken vår står utenfor arbeidslivet. Det mest urovekkende er antall unge uføre. I det store og det hele er ikke utviklingen bærekraftig, og jeg er spent på hvor det bærer hen.

Til slutt vil jeg sitere Miles' lov: «Where you stand depends on where you sit.»



Det har jeg aldri påstått. Om du tar deg tid til å lese (og forhåpentligvis også reflektere over) det jeg skriver, så ser du det.
Vis hele sitatet...
Du har fått konkrete tall fra meg som motbeviser det du påstår. Likevell vrir du deg unna og begynner med svake argumenter som i essens betyr at "tallene er feile".

Det er ikke noe produktivt å hente her om du tviholder meningen din selv når du blir presentert med bevis på at du tar feil.
Sist endret av Dodecha; 2. juli 2022 kl. 21:15.
2 måneder etter jeg avsluttet skolegangen og flyttet til en ny kommune fikk jeg beskjed om å møte opp på NAV for å få jobb. Jeg var veldig fornøyd med det, ble ansatt i en prøveordning nesten umiddelbart på et kjøkken. Endelig skulle jeg begynne å bidra til husholdningen! Med den nette sum av 4800,- mnd. Men, det var jo bare en periode, jeg ville snart få fast ansettelse! Voksenlivet, here I come!

1 måned senere fikk jeg et komplett sammenbrudd basert på smerter og angst/depresjon som har vært tilstedeværende siden 5-årsalderen. Vel, jeg satte i gang behandling så fort som mulig og havnet på AAP der jeg fikk utbetalt 12.000 i måneden. Selv om jeg var i behandlig måtte jeg fortsatt være arbeidssøkende og måtte delta på alle kurs og utprøvelser nav ville prøve meg i. Hver gang endte opp med ekstreme smerter og forhøyet angst, i den grad at jeg gråt hver kveld fordi jeg visste jeg måtte på jobb ellers kunne jeg miste AAP'en. Jeg hadde meldeplikt hver 14ende dag, det var ikke lov for meg å dra på ferie uten å be nav om lov. Hver gang AAp'en måtte fornyes ble hverdagen min hardt påvirket av bekymringene for at det ikke kom igjennom, at jeg ikke hadde klart nok, at jeg hadde for høyt sykefravær.

Etter 8 år med dette fikk jeg endelig lov til å søke om uføretrygd. Jeg prøvde å søke et par måneder før, men det var uten godkjennelse fra saksbehandler på nav og den ble avslått. Når jeg fikk lov til å søke hadde jeg fylt 26 og da kunne de nekte å gi meg ung ufør, så jeg er fastlåst på laveste uføretrygd til den blir redusert når alderspensjonen kommer.

Behandlingen jeg opplevde fra nav var at jeg var lat, gadd ikke å prøve, måtte bare stå på litt til. Jeg utviklet bare kraftigere angst, depresjon og fikk dårligere selvbilde for hvert møte med de. Jeg måtte på x antall behandlinger som gjorde null og niks og ble tvunget til å prøve arbeid det var dokumentert at jeg ikke klarte.

Så, endelig ufør. Endelig fred. Hva nå? Jeg kan ikke dra ut og møte venner, jeg har ikke råd og de er på jobb, stort sett. Jeg har ikke råd til å ta lappen og om jeg hadde hatt det hadde drivstoff vært et problem. Følelsen av å ikke kunne bidra noe særlig og mangelen på mestringsfølelse er temmelig kjipern.

Grunner til at "Navere" ikke er et reellt problem:
1. Økonomisk. Det holder ikke til et liv bedre enn rett over fattigdomsgrensa og man vet at det ikke blir bedre om et par år
2. Psykisk. Behandlingen man får og alt man må igjennom for et trygdeliv er så tung at det er lettere å jobbe hvis man kan det og kjedsomheten man får i etterkant er vanskelig å håndtere.
3. Sosialt. Den sosiale interaksjonen man får på jobb er ekstremt viktig uansett om den er positiv eller negativ.

Hilsen en med "I-landsdiagnose"
Sist endret av MadameFraulein; 2. juli 2022 kl. 21:45. Grunn: Typo
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Jeg sa ikke at de ikke eksisterte noen som helst form for sosialhjelp i USA, men at den er såpas minimal at det fører folk inn i en spiral nedover
og at de gjerne blir mer og mer utestengt fra samfunnet ellers.
Det var altså et svar til TS sin tese om at lave NAV ytelser skulle fungere som en gulrot. For det tror jeg ikke er veien å gå.
Vis hele sitatet...
Nei nav ytelser er ingen gulrot. Og de stakkars folka som feks ikke er ferdig utredet før aap går ut kan nok si endel rundt akkurat det. Jeg forsøkte ikke starte noen krangel, bare poengtere at for de på sosialhjelp tror jeg ikke forskjellene er veldig store i livskvalitet, her eller der. Summene som deles ut er så små at det handler om overlevelse. Sosiale aktiviteter osv er det ikke rom for.
Jeg tenker at om en har bygget seg ett gjeldsfritt og rimelig driftet hus så kan en klare seg fint med sosialstønad / uføre el.l men om en havner i leige spiralen så blir det fort litt kjipt over tid å ha så lite til overs.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Nei nav ytelser er ingen gulrot.
Vis hele sitatet...
Ja eller for å si det på en annen måte;
Med en anstendig ytelse fra NAV som man kan leve av så har man råd til en gulrot, men å tro at man hjelper folk bort fra
NAV ved gi de så lite at de ikke har noe liv vitner om dårlig forståelse om den mangeartede gruppen som mottar penger fra NAV.
Sist endret av vindaloo; 2. juli 2022 kl. 22:22.
Meg bekjent bruker lokale NAV omtrent like mye på forvaltning som de utbetaler i sosialstønad. Det forteller meg at jobben deres primært er å sørge for at ingen får for mye, ikke å dekke deres behov. Og dette er for summer som er langt under hva staten regner som eksistensminimum.
Sitat av tommen82 Vis innlegg
Er det rart folk blir på sosialen?
Vis hele sitatet...
Tja. Jeg har en bachelor og får over 40k utbetalt. Det er ikke uvanlig å ta en bachelor i Norge, men selvfølgelig kan ikke alle klare det.

Som nevnt over her så tror jeg de fleste på NAV ville heller hatt en jobb de trives i og fått middels gått betalt. Jeg vet ikke om man engang kan tjene mindre enn 18k utbetalt med dagens tariffavtaler.
Sist endret av Superspurv; 3. juli 2022 kl. 19:24.
Det jeg tenker da. Om du synes det er fett med 18k i måneden og leie leilighet for resten av livet. Så go for it. Minstepensjonist og ikke eie noe når du kommer dit.

Om du vil ha hus og hage/ leilighet, en fin bil, litt nye klær, kanskje en ferie. Så må du jobbe.

Sier ikke at noe av det bringer lykke. Men det stresset det fører med seg å føle at en ikke har råd til ting er for meg drepende.

Selv har jeg hus, leilighet, bil og motorsykkel. Men jaggu har jeg jobba for det og.
Sist endret av Stearinlys; 3. juli 2022 kl. 20:28. Grunn: Redigert
Om du lever et spartansk liv uansett og er kreativ (noe som er vanskelig å tjene penger på). Og/eller om du hater livet ditt med en meningsløs jobb. Så kan man sikkert ha et bedre liv på NAV penger. Om du har en jobb med noe du faktisk er lidenskapelig over, eller om man vil leve et A4 liv der bil, hus, unger, hytte etc. er lykken - så må man nok jobbe.

Amatør sci-fi og fantasy forfatter selv. Gaming som side-hobby. Så hadde selv vært lykkeligere på sosial penger tror jeg. Spørs egentlig hva du vil med livet ditt. Det er ditt liv. Lev slik DU tror du er mest lykkelig. Virker for meg som at de fleste anser lykken i livet i ting som penger, status, makt, materielle goder etc. Alt det der er likegyldig for meg men hey - har autisme - så kanskje jeg er wired annerledes. Bare glad jeg har god familie jeg.

Syntes ikke noen har rett til å dømme andre om de velger å gå på sosialen over å jobbe. Å leve som en slave er ikke et liv. Om en person ikke har kunnskapene eller egenskapene til å skaffe seg en jobb med noe de trivdes med er det samfunnet som har feilet. Er også mange inkludert meg selv som sliter til sinns til den grad at uføretrygd burde vært innenfor. Men her til lands må man jo mangle begge armene og bena, bli lobotomert, angrepet av en kjøttetende bakterie og bli utstoppet av aliens før staten vurderer at kanskje denne personen burde vært uføretrygdet.

Syntes arbeidskulturen i verden er messed up. I det moderne samfunn blir det glorifisert at man jobber seg ihjel. Slaveri ble ikke avskaffet men perfeksjonert. Depresjon, psykose og all verdens sinnslidelser on the rise er et symptom på at samfunnet ikke fungerer. Mennesker har blitt en vare som kan forkastes. Så om noen flytter ut i villmarken eller går på sosialen anser jeg de som friskere i hodet enn folk som går til en 8-4 jobb og er konstant ulykkelig.
Sist endret av Abishgal; 4. juli 2022 kl. 18:54.
Sitat av tommen82 Vis innlegg
Regnestykke på sosialtjeneste

Livsopphold ca. 6000,-
Tillegg helgepappa 2200,- (90 kr pr overnatting)
Husleie 7500,-
Dekket strøm 2500,-

Se bort fra bostøtte som er regnet inn i livsopphold, totalsum.

Totalt ca ca. 18000 kr

For å ha utbetalt 18`000 kr må man ha anslagvis (med timelønn feks i helse på 200 kr i snitt) jobbe 7,5 timer 5 dager i uken. Men vil da ha utbetalt 18`900 kr, men sansynligvis en 21-23 000,- avhengig av når på dagen man jobber osv.

Er det rart folk blir på sosialen?
Vis hele sitatet...
Dette er grunnen til at vi burde kutte i sosialsatsene. Det skal svi litt mer å ikke gidde jobbe.
Sitat av tommen82 Vis innlegg
Regnestykke på sosialtjeneste

Livsopphold ca. 6000,-
Tillegg helgepappa 2200,- (90 kr pr overnatting)
Husleie 7500,-
Dekket strøm 2500,-

Se bort fra bostøtte som er regnet inn i livsopphold, totalsum.

Totalt ca ca. 18000 kr

For å ha utbetalt 18`000 kr må man ha anslagvis (med timelønn feks i helse på 200 kr i snitt) jobbe 7,5 timer 5 dager i uken. Men vil da ha utbetalt 18`900 kr, men sansynligvis en 21-23 000,- avhengig av når på dagen man jobber osv.

Er det rart folk blir på sosialen?
Vis hele sitatet...
Skumleste andre svar her skal sies men forstår ikke regnestykket eller sammenligningen din.

Du sammenligner å ha 18 00 0 utbetalt med å jobbe 7.5 timer per dag i snitt, fulltid og 200 kr timen. Per måned utgjør dette i gj.snitt 167.5 timer med 37,5 uker.
200 x 167.5 = 33 500. Videre kan vi løst anta, for å ta i litt, 33% skatt, og ender opp på 25 769 utbetalt. Feriepenger og pensjon ikke medregnet, jeg aner ikke hvordan dette utspiller seg ved div. Ytelser.

Regnestykket ditt er vel strengt tatt både et moralsk og praktisk ett. Om du jobber 167.5 timer i måneden tjener du 7.8k ekstra. Timeslønnen for dette er jo latterlig lav. Rent praktisk sett er da dette ikke vits i for deg.

Men det er også et spørsmål om moral. Hvorfor føler du deg berettiget til at noen stat (eller andre for den sags skyld) skal betale for deg og ditt livsopphold? Og enda værre, hvorfor skal den store andelen av skatteytere, som meg selv, betale for det?
Sitat av venstrehook Vis innlegg
Dette er grunnen til at vi burde kutte i sosialsatsene. Det skal svi litt mer å ikke gidde jobbe.
Vis hele sitatet...
Sier det igjen. De stakkars folka som havner på sosialhjelp de har det ikke fett. De snur hver eneste krone. At noen maler et bilde av at det livet er herlig er vel enten for å trøste seg selv eller kanskje for trolling?

Jeg kjenner to som har stått alt for lenge på sosialhjelp. Begge gikk ut AAP uten at leger og nav hadde avklart hvor sjuke de var. Begge ble ganske raskt psykisk nedkjørt pga den evige runddansen rundt søknader, behandlingstid og evig frykt for utkastelse eller stengt strøm.

Du vil gjøre det ennå kjipere? Når skal vi si nedgang i sosialhjelp er stor nok? Når halvparten gir opp og henger seg? Ingen blir friskere av fattigdom.
Er du glad i penger kan du fortsette å motta disse stønadene og få inntekten doblet ved å jobbe svart
Sitat av Ringen365 Vis innlegg
Er du glad i penger kan du fortsette å motta disse stønadene og få inntekten doblet ved å jobbe svart
Vis hele sitatet...
Ja noen kan jukse. Tror du livet og helsen til de aller aller fleste som lever av sosialhjelp blir bedre eller verre om evt. juks utført av noen få lovbrytere gir lavere satser til alle de svakeste i samfunnet? Vi kan faktisk ikke kutte i satsene, fordi de alt er langt under fattigdomsgrensen.

At noen jukser er ikke umulig, da burde fokus være å få tatt svindlerne ikke å ramme uskyldige som allerede sliter.

Skal en tenke slik burde vi kutte i sykepenger. Fordi det er noen som jobber svart under sykemelding. Det funker ikke slik.
Sist endret av _abc_; 6. juli 2022 kl. 01:07.
Jeg vil helst slippe denne utmattelses karusell, bare la meg dø ! Er mitt liv jeg som må leve det og jeg vil ikke, hvorfor tvinger vi folk som klart sier ifra at de ikke vil eller orker
Skummel utvikling hvis unge tenker slik.

Dette er lagd for folk som virkelig trenger det, ikke folk som er for late for å jobbe!

Når du kommer kommer ut i den virkelige verden vil du fort forstå hvor lite penger dette faktisk er.

Få deg utdanning og god jobb, så lever du istedenfor å overleve.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Hvis vi er ferdige med "UnGdOmMeN nÅ TiL DaGs" og "welfare queens"-retorikken, linket jo Dodecha noe allerede i forrige uke som viser at dette er et temmelig uanselig problem på samfunnsnivå. "Enkelte" burde kanskje lese litt om dette overdrevne fokuset på mottakere av sosiale ytelser i retorikken, og hva dette er ment å avlede fra.

På et mer personlig nivå: det er en drøss med folk som sitter her og tror de har bedre peiling på alle pasienter i Norge enn deres egen lege har, og skaper seg over at en hypotetisk småbarnsfar får for mye å leve for i løpet av en måned. Personlig ville jeg heller betalt for 100 folk med "i-landsdiagnoser" før jeg betalte et rødt øre til den gjengen. Jesus...
https://www.aftenposten.no/norge/pol...s-pendlerbolig

Når til og med politikerne lurer til seg ekstra skattekroner greier jeg ikke å bli sint på de få lurendreierne som utnytter systemet, av alle de som faktisk har behov for de små summene de får.

"På Stortinget vil 28 politikere få krav om etterbetaling, noen på flere hundre tusen kroner"

28 fuckings stykker.

Og så klager folk på NAVere...

Velferd > alt.
Sist endret av krystallkongen; 12. juli 2022 kl. 13:16.
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
https://www.aftenposten.no/norge/pol...s-pendlerbolig

Når til og med politikerne lurer til seg ekstra skattekroner greier jeg ikke å bli sint på de få lurendreierne som utnytter systemet, av alle de som faktisk har behov for de små summene de får.

"På Stortinget vil 28 politikere få krav om etterbetaling, noen på flere hundre tusen kroner"

28 fuckings stykker.

Og så klager folk på NAVere...

Velferd > alt.
Vis hele sitatet...

Skattetaten har jo bare kikket fem år tilbake, hadde de gått ti år tilbake ville de tatt langt flere. Og de summene politikerne har lurt til seg er jo ikke bare skatten de ikke har betalt. De har jo bodd gratis, sentralt i Oslo, har hatt gratis strøm og gratis internett. Avhengig av hvor lenge de har svindlet til seg gratis bolig blir det jo fort store summer.

Politikerne har virkelig gjort en fin innsats for å få opp politikerforakten. Det er jo noe poesi narsissistisk over det at dette er utført av landets politiske elite. Stortingspolitikere som både har høy nok lønn og gode nok frynsegoder vanlige arbeidstakere ikke kan motta. Grådigheten er likevel stor nok til at eliten "bevilger" seg "gratis bolig" og dermed stjeler fra fellesskapet, og unndrar skatt. Om noen burde trå varsomt i slike saker er det vel politikere?
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Skattetaten har jo bare kikket fem år tilbake, hadde de gått ti år tilbake ville de tatt langt flere. Og de summene politikerne har lurt til seg er jo ikke bare skatten de ikke har betalt. De har jo bodd gratis, sentralt i Oslo, har hatt gratis strøm og gratis internett. Avhengig av hvor lenge de har svindlet til seg gratis bolig blir det jo fort store summer.

Politikerne har virkelig gjort en fin innsats for å få opp politikerforakten. Det er jo noe poesi narsissistisk over det at dette er utført av landets politiske elite. Stortingspolitikere som både har høy nok lønn og gode nok frynsegoder vanlige arbeidstakere ikke kan motta. Grådigheten er likevel stor nok til at eliten "bevilger" seg "gratis bolig" og dermed stjeler fra fellesskapet, og unndrar skatt. Om noen burde trå varsomt i slike saker er det vel politikere?
Vis hele sitatet...

Nettopp, mange av dem er mennesker som albuer seg frem i livet og først og fremst tjener seg selv. Karrer til seg. Og så karrer de til seg enda litt mer på ulovlig vis og får en liten smekk på fingeren, DERSOM de blir tatt.
De må betale tilbake pengene liksom, that's it. Og så blir de enige om at de ikke vil offentliggjøre hvem det er som har snytt en gang. Det er så pil råttent at jeg ikke har ord.

Jeg har mer respekt for skikkelige kriminelle som ikke spiller skuespill og later som og, for å sette det på spissen, gjør karriere av ljuging.

Problemet er ikke et par vanlige borgere som lurer til seg, hva, 12 løk i måneden på AAP eller 18 løk i måneden som ufør. Blant en sjø av faktisk lidende mennesker, enten psykisk, fysisk eller begge deler som har et halvveis verdig liv på grunn av velferd.

Har også skjønt det slik at det er jævla vanskelig å bli erklært ufør, det er ikke bare å gå til legen å si at man ikke fungerer i jobb.

Og her for kort tid siden, ETTER alle politikerskandalene fikk de en VELFORTJENT lønnsøkning der hele gjengen runda millionen i året.
Det er også utelukkende skattepenger, akkurat som dem på AAP eller ufør. Bare at disse her får nesten 100 løk i måneden. Og det de greier å lure til seg på forskjellige vis enten det er reiseregninger, pendlerboliger, u-hjelp eller hva faen det enn er.

https://www.nrk.no/norge/oker-storti...nen-1.16000395

"Det er flertall på Stortinget for å øke politikernes godtgjørelser til over 1 million kroner."

"Da vil stortingsrepresentanter få 1.064.318 kroner i året, statsråder 1.518.999 kroner i året og statsministeren 1.869.761 i året."

Det er så tragisk at jeg blir mørkeredd.
Politikerforakt trenger du ikke lete lenge etter her i gården hvertfall.
Sist endret av krystallkongen; 12. juli 2022 kl. 19:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Nettopp, mange av dem er mennesker som albuer seg frem i livet og først og fremst tjener seg selv. Karrer til seg. Og så karrer de til seg enda litt mer på ulovlig vis og får en liten smekk på fingeren, DERSOM de blir tatt.
De må betale tilbake pengene liksom, that's it. Og så blir de enige om at de ikke vil offentliggjøre hvem det er som har snytt en gang. Det er så pil råttent at jeg ikke har ord.

Jeg har mer respekt for skikkelige kriminelle som ikke spiller skuespill og later som og, for å sette det på spissen, gjør karriere av ljuging.

Problemet er ikke et par vanlige borgere som lurer til seg, hva, 12 løk i måneden på AAP eller 18 løk i måneden som ufør. Blant en sjø av faktisk lidende mennesker, enten psykisk, fysisk eller begge deler som har et halvveis verdig liv på grunn av velferd.

Har også skjønt det slik at det er jævla vanskelig å bli erklært ufør, det er ikke bare å gå til legen å si at man ikke fungerer i jobb.

Og her for kort tid siden, ETTER alle politikerskandalene fikk de en VELFORTJENT lønnsøkning der hele gjengen runda millionen i året.
Det er også utelukkende skattepenger, akkurat som dem på AAP eller ufør. Bare at disse her får nesten 100 løk i måneden. Og det de greier å lure til seg på forskjellige vis enten det er reiseregninger, pendlerboliger, u-hjelp eller hva faen det enn er.

https://www.nrk.no/norge/oker-storti...nen-1.16000395

"Det er flertall på Stortinget for å øke politikernes godtgjørelser til over 1 million kroner."

"Da vil stortingsrepresentanter få 1.064.318 kroner i året, statsråder 1.518.999 kroner i året og statsministeren 1.869.761 i året."

Det er så tragisk at jeg blir mørkeredd.
Politikerforakt trenger du ikke lete lenge etter her i gården hvertfall.
Vis hele sitatet...

Undres på hva som blir utfallet om du eller jeg, eller en helt vanlig fyr i gata hadde blitt tatt i skattesvik? Tror du skattetaten ville sagt seg fornøyd med gjennomgang og kontroll av ligninger kun noen år tilbake eller tror du de ville kjørt full gjennomgang og lett med lys og lykter ti år tilbake i tid?

Jeg er ganske sikker på at skattetaten ville tatt en strengest mulig kontroll, og ved tvil eller vrien sak hadde de bare valgt skjønnsligning og sendt en fet faktura med 14 dagers forfall. Hadde du ikke kunne betale innen forfall ville de tvangssolgt boligen/bilen/hytta di.

Hvordan er det mulig at selv politi og skatteetat tar med silkehansker i denne saken? Skal årevis med skattesvik og kanskje dokumentfalsk eller i det minste boligjuks og dermed ulovlig netto bare feies under teppet fordi saken gjelder politikere? De politikerne som har brutt loven og tusket til seg gratis bolig/el/nett i flere år har jo hatt flere hundre tusen kroner i ren netto av svindelen. Noen har sikkert rundet millionen. Det er alvorlig og burde avklares.

Blir vanlige folk tatt, blir jo evt. gevinst inndratt. Politikerne kan jo le og telle penger likevel. Selv de som ble tatt har sikkert jukset med gratis bolig og svindlet skatt flere år enn de er tatt for.
Sist endret av _abc_; 13. juli 2022 kl. 16:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Undres på hva som blir utfallet om du eller jeg, eller en helt vanlig fyr i gata hadde blitt tatt i skattesvik? Tror du skattetaten ville sagt seg fornøyd med gjennomgang og kontroll av ligninger kun noen år tilbake eller tror du de ville kjørt full gjennomgang og lett med lys og lykter ti år tilbake i tid?
Vis hele sitatet...
De hadde kjørt på for fullt og straffet så hardt som mulig.

Politikere og vi lever etter andre regler og forskjellig risiko ved lovbrudd.

Stor klubb, vi er ikke med osv.

---

Og så lenge folk er komfortable nok til å ikke sulte og ha det direkte kjipt vil det ikke bli gjort noe særlig med. Vanlige folk gir faen, de har det så greit at de ikke blir provosert nok til å bry seg og gjøre noe.

Jeg har et greit nok liv til at alt jeg gjør er å skrive et par sinte innlegg på freak. Hva hjelper det liksom.
Sist endret av krystallkongen; 13. juli 2022 kl. 18:13.
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
De hadde kjørt på for fullt og straffet så hardt som mulig.

Politikere og vi lever etter andre regler og forskjellig risiko ved lovbrudd.

Stor klubb, vi er ikke med osv.

---

Og så lenge folk er komfortable nok til å ikke sulte og ha det direkte kjipt vil det ikke bli gjort noe særlig med. Vanlige folk gir faen, de har det så greit at de ikke blir sinte nok til å bry seg.
Vis hele sitatet...
Tror ikke at det kun er politikerne som lovene ikke gjelder for. Det er vel slik for alle i den økonomiske überspitzklassen eller blant makteliten. Og det trenger jo ikke stoppe ved politisk makt, samfunnstopper og næringslivsbaroner har jo indirekte makt gjerne i første ledd.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Rart spørsmål egentlig...

Hva kan være fordelen med å ha en jobb?

Økonomisk trygghet, personlig utvikling, sosial interaksjon med andre mennesker, formål og mening for deg selv og samfunnet rundt deg, mulighet for å bygge karriere, ha det bedre med seg selv mentalt og føle at man bidrar.
Hei hei! Jeg var på aap da depresjonen var værst. Hadde da 12,500 kr i måneden, og livet var gøy men repetitivt. Gamet 18 timer om dagen, stod opp klokka 1500, joina discord fortsatte. Over og over og over. Så oppdaget jeg en ledig stilling som lagermedarbeider i 2020. Hadde så å si 0 kr på konto, tjente da 185kr timen og started med å jobbe 1 dag i uken. Så 2, så 3 så 5.

Vi har det veldig gøy på jobb, 30 min pause på morgen, 30 min pause lunch, og 20 min pause fra 1330.
Vi har fleksitid fra 0600 til 0800, kom når du kommer policy og har du ikke lyst til å jobbe idag så trenger du ikke det.
Jeg står opp klokken 0700 hver dag, inkludert helgen. Jeg trener og har ett ganske så bra sosial liv med dame og alt.
Ikke bare det men som sagt når jeg startet så hadde jeg 0 kr på konto, 2 år senere så har jeg oppspart 100k. Har jeg lyst på noe så kan jeg kjøpe det og det finnes ingenting som kan riste min finansielle stabilitet. Vi får 30,000k i julebonus i tillegg til lønn, saftige feriepenger og betalte sykedager, helligdager og dager der du ikke kan/vil jobbe.

Det er en veldig aktiv jobb og jeg føler jeg får brukt kropp og sinn. Helt ærlig hadde jeg havnet på ufør hadde jeg fortsatt gamet 18 timer om dagen med venner. Jeg hadde hatt mye mer fritid men jeg hadde bare kastet det bort - i tillegg at finansen hadde vært i ett trist stadium. Jobbing hjelper mye assa.
Må vel møte visse kriterier for å få innvilget trygd.. Selv måtte jeg gi slipp på min etter at bi-inntekten ble for høy.
Og jeg vet ikke hvor du tar disse statistikkene fra men folk flest i arbeid har betraktelig bedre betaling enn trygdesnyltere.
Sitat av SweetBillMcPopo Vis innlegg
Hei hei! Jeg var på aap da depresjonen var værst. Hadde da 12,500 kr i måneden, og livet var gøy men repetitivt. Gamet 18 timer om dagen, stod opp klokka 1500, joina discord fortsatte. Over og over og over. Så oppdaget jeg en ledig stilling som lagermedarbeider i 2020. Hadde så å si 0 kr på konto, tjente da 185kr timen og started med å jobbe 1 dag i uken. Så 2, så 3 så 5.

Vi har det veldig gøy på jobb, 30 min pause på morgen, 30 min pause lunch, og 20 min pause fra 1330.
Vi har fleksitid fra 0600 til 0800, kom når du kommer policy og har du ikke lyst til å jobbe idag så trenger du ikke det.
Jeg står opp klokken 0700 hver dag, inkludert helgen. Jeg trener og har ett ganske så bra sosial liv med dame og alt.
Ikke bare det men som sagt når jeg startet så hadde jeg 0 kr på konto, 2 år senere så har jeg oppspart 100k. Har jeg lyst på noe så kan jeg kjøpe det og det finnes ingenting som kan riste min finansielle stabilitet. Vi får 30,000k i julebonus i tillegg til lønn, saftige feriepenger og betalte sykedager, helligdager og dager der du ikke kan/vil jobbe.

Det er en veldig aktiv jobb og jeg føler jeg får brukt kropp og sinn. Helt ærlig hadde jeg havnet på ufør hadde jeg fortsatt gamet 18 timer om dagen med venner. Jeg hadde hatt mye mer fritid men jeg hadde bare kastet det bort - i tillegg at finansen hadde vært i ett trist stadium. Jobbing hjelper mye assa.
Vis hele sitatet...
Det virker som du kan komme å jobbe når det passer deg og det er det ikke alle som har mulighet til heller. Men hvordan får du lønn for dager du ikle vil/kan jobbe? Dette høres nesten ut som en vernabedrift.
Sitat av SweetBillMcPopo Vis innlegg
Vi har fleksitid fra 0600 til 0800, kom når du kommer policy og har du ikke lyst til å jobbe idag så trenger du ikke det.
Vis hele sitatet...
Fremtiden handler om å være fleksibel, så å tilby slike ordninger til dine ansatte kan være en "Golden handcufs" som gjør at bedriften blir mer attraktiv som arbeidsplass og dermed spare penger på feilansettelser i det lange løp. En feilansettelse kan fort koste en årslønn i tap / turn-over! Jeg jobber i et attraktivt markedsføringsbyrå som arbeider med kunder som TV-kanaler, kinoannonser og store klienter både i Norge og internasjonalt. Selv om vi ikke har slike ordninger eller julebonuser.

For meg handler jobbe om å holde meg på rett vei og unngå å falle tilbake til rusmisbruk. Jeg vet hvor jævlig det er å være i NAV-systemet, hver dag var en kampp for å få nokk penger til å overleve!
Aldri mer tilbake i NAV
Sist endret av justastonedhuman; 30. januar 2023 kl. 09:37.