Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1491
Hei, jeg er en schizofren 31-åring som prøver å slutte med rus. Jeg har et forhold til det som jeg tror er litt unikt fordi jeg har ikke lengre kontroll over hvordan jeg styrer kroppen min. Kanskje det er noen som har erfaring med det jeg skal fortelle? Problemet er at kroppen min gjør ikke lenger det hodet sier at det skal gjøre. Ikke bare det men kroppen lever sitt eget liv. Hvis jeg fokuserer på å holde ut hånden min for eksempel så er det ikke sikkert at jeg gjør det. Det er veldig ekstremt og jeg finner lite hjelp fra psykologer eller nett. Teorien min er at jeg har "depersonlighet" til de som kjenner til det. Og amf og jointer blir ild på bålet med tanke på at jeg er schizofren. Jeg har de siste fem årene gått rundt og gjort ting mens inni i hodet har jeg ikke kjent meg igjen med oppførselen min. Noen ganger har jeg vært psykotisk og gjort skadelige ting. Andre ganger morsomme og gøye ting. Men hele tiden har jeg bare gått med på den "riden" til kroppen min. Jeg klarer ikke å velge hva jeg skal gjøre også gjør jeg dumme ting som å ruse meg mer. Det er som jeg ikke har fri vilje. Og det er vanskelig å forklare dette, det har tatt med lang tid å rasjonalisere situasjonen i hodet. Folk flest er vant til at "man styrer seg selv og sine valg" men i mitt tilfelle gjør jeg ikke det på vanlig vis. Iallefall ikke slik jeg pleide for mange år siden. Jeg vet ikke om jeg ville trodd at det går an på den tiden en gang. Det er som om jeg er på "autopilot". Som om noen andre kjører bilen hvis bilen er en metafor for kroppen min. Før var jeg mye mer utadvent og trente ofte. De siste årene har jeg ikke løftet en finger. Men samtidig så har jeg bare gått rundt og tenkt hva jeg skal gjøre i situasjonene. "Fortell henne om den tingen", "svar på spørsmålet", "si noe morsomt", "gå den veien". Men det er som om hjernen ikke vil. Og stol på meg det har ingenting med at jeg ikke tør. Hjernen lever sitt eget liv. Noen ganger er jeg kul og normal. Andre ganger bare stille og jeg prokastinerer. Er det bare fordi jeg er schizofren kanskje? Fordi det er ikke et symptom jeg har blitt fortalt av legene. Men hvordan kan folk vite det uansett? Jeg tenker så mye på det at jeg snakker om det noen ganger. Men det har tatt mange år å forstå. Uansett, akkurat nå er jeg på en slags rehab som skal vare noen måneder. Håpet mitt er at jeg kanskje får tilbake motorikken i kroppen av å være rusfri. Men hvis ikke så er jeg redd for at autopilot personligheten stikker tilbake til rusen med en gang. Noen andre som har det slik?
Sist endret av Kikkimikki; 29. mai 2022 kl. 16:34.
Anonym bruker
"Full Gaupe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har hørt om det samme fra en annen schizofren. Han hadde i tillegg sosiopatdiagnose der en av symptomene er manglende impulskontroll men det kan godt hende det er et symptom som overlapper litt fra begge lidelser.
Jeg håper du går på faste medisiner for schizofrenien og klarer å bli rusfri for det er ikke noe tvil om at rusmidler forsterker schizofrenien helt ekstremt mye! Hvis du bruker medisiner som holder psykosene unna kan det være at det du opplever er andre forsterkede symptomer som får utspill i kroppen i stedet for hodet siden du går på hodemedisiner.
Nå skummet jeg bare innlegget, men jeg tror du har godt av å legge deg inn i en behandling hvor du blir tvunget til å holde deg vekke fra rus. Døgnbehandling som Tyrili f.eks