Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1669
Er i en situasjon der jeg er nødt til å sykemelde meg for andre gang på rad i samme måned. Var 14 dager sykemeldt 100% tidligere i april, har nå jobbet litt over 1 uke og er helt ødelagt igjen og må enten si opp eller sykemelde meg igjen, noe legen min vil gjøre på et blunk.

Jeg har 35% medisinsk invaliditet ifølge NPE og har stått på sterke smertestillende(oxycontin etc.) i årevis etter store skader etter operasjon.

Pengemessing utgjør det ikke store forskjellen på sosialstønad, sykemeld eller AAP, men ønsker å kunne dra en tur til varmere strøk(utenfor EØS, Asia tenkte jeg da jeg har minimalt med penger, for å "heale". Sykemeld vil derfor være mest gunstig.


Hvem betaler i dette scenariet hvis jeg får ny sykemelding, samme måned som jeg fikk den forrige? Arbeidsgiver skal vel stå for utbetaling første 16 dager, men siden dette er fornyelse av sykemeld samme måned, etter 14 dager der arbeidsgiver betalte, hvem er det som betaler de første 16 dagene ved ny sykemelding nå?

Ønsker ikke å belaste arbeidsgiver og at NAV skal stå for det, slik at jeg kan ha et fortsatt godt forhold til arbeidsgiver (til tross for at jeg kommer nok til å slutte uansett) og ønsker å få en attest etter mine 7 måneder med 100% arbeid(oxy påvirket under hele mitt opphold) fordi jeg ønsket å stå i jobb fremfor å sitte på ræva hjemme, jobbet 6 måneder helt gratis når jeg feilaktig sto på sosialstønad.

NAV har virkelig kjørt meg i 3 år straight og jeg hater dem virkelig etter å ha latt meg sove på gata når det var vinter og nektet meg utbetalinger(har klaget dem inn 3 ganger, vant alle gangene).
Dette gjelder 3 ulike NAV kontor i Oslo(måtte flytte 3 ganger pga. folk som hamrer på døren midt på natten og sier de skal knivstikke alle norske etc.) jeg har vært i denne perioden, har fortsatt tilgode å møte noen hjelpsomme der(foruten om én).
Arbeidsgiver må betale ny periode når du har vært i 100% jobb etter de første 14 dagene du ble sykmeldt først.
Jeg har 35% medisinsk invaliditet ifølge NPE og har stått på sterke smertestillende(oxycontin etc.) i årevis etter store skader etter operasjon.
Vis hele sitatet...
Da tenker jeg du og arbeidsgiver i fellesskap med nav ordner det slik at arbeidsgiver ikke trenger betale sykepenger i arbeidsgiverperioden. En kan søke fritak pga kroniske lidelser og det virker som det gjelder deg.
Sitat av skmeld Vis innlegg

Pengemessing utgjør det ikke store forskjellen på sosialstønad, sykemeld eller AAP, men ønsker å kunne dra en tur til varmere strøk(utenfor EØS, Asia tenkte jeg da jeg har minimalt med penger, for å "heale". Sykemeld vil derfor være mest gunstig.


Hvem betaler i dette scenariet hvis jeg får ny sykemelding, samme måned som jeg fikk den forrige? Arbeidsgiver skal vel stå for utbetaling første 16 dager, men siden dette er fornyelse av sykemeld samme måned, etter 14 dager der arbeidsgiver betalte, hvem er det som betaler de første 16 dagene ved ny sykemelding nå?

Ønsker ikke å belaste arbeidsgiver og at NAV skal stå for det, slik at jeg kan ha et fortsatt godt forhold til arbeidsgiver (til tross for at jeg kommer nok til å slutte uansett) og ønsker å få en attest etter mine 7 måneder med 100% arbeid(oxy påvirket under hele mitt opphold) fordi jeg ønsket å stå i jobb fremfor å sitte på ræva hjemme, jobbet 6 måneder helt gratis når jeg feilaktig sto på sosialstønad.
.
Vis hele sitatet...
1: vær klar over at sydlige strøk-planen er ganske risky hvis ikke EØS. Ikke lov, og du blir tukta hardt om du blir tatt. EØS er lov.

2: trygda betaler om du blir sykmeldt på nytt innen 16 dager, se her: https://www.nav.no/no/bedrift/oppfol...sgiverperioden
Ofte er ikke arbeidsgivere godt nok kjent i nav systemet og de vet ofte ikke at de kan unngå belastningen det er og stadig betale sykepenger for kronisk syke. Siden du har godt dok. lidelse burde dette gå din vei.

https://www.nav.no/no/bedrift/oppfol...k-arbeidstaker
«Dette» er jo uansett ikke arbeidstakers ansvar. Bare å kontakte lege så får andre ordne opp.
Sitat av Dough Vis innlegg
«Dette» er jo uansett ikke arbeidstakers ansvar. Bare å kontakte lege så får andre ordne opp.
Vis hele sitatet...
Vel nei, og jo faktisk. Ikke arbeidstakers ansvar faktiske ansvar. Det bare hjelper arbeidstaker psykisk om de vet at at arbeidsgiver ikke sliter økonomisk pga at de har en kronisk lidelse. Tidligere var det faktisk slik at sjef og ansatt i fellesskap skulle søke om fritak for arbeidsgiverperioden. Og det krevdes signatur fra begge parter.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Sitat av skmeld Vis innlegg
Hvem betaler i dette scenariet hvis jeg får ny sykemelding, samme måned som jeg fikk den forrige? Arbeidsgiver skal vel stå for utbetaling første 16 dager, men siden dette er fornyelse av sykemeld samme måned, etter 14 dager der arbeidsgiver betalte, hvem er det som betaler de første 16 dagene ved ny sykemelding nå?
Vis hele sitatet...
Sitat av Folketrygdloven §8-19
Når det er gått mindre enn 16 kalenderdager siden forrige sykefravær, skal et nytt sykefravær regnes med i samme arbeidsgiverperiode.
Vis hele sitatet...
Hvis du blir sykmeldt før 16 dager har gått regnes dette altså som samme sykefravær, og arbeidsgiver trenger ikke betale for nye 16 dager.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Vel nei, og jo faktisk. Ikke arbeidstakers ansvar faktiske ansvar. Det bare hjelper arbeidstaker psykisk om de vet at at arbeidsgiver ikke sliter økonomisk pga at de har en kronisk lidelse. Tidligere var det faktisk slik at sjef og ansatt i fellesskap skulle søke om fritak for arbeidsgiverperioden. Og det krevdes signatur fra begge parter.
Vis hele sitatet...
Som du sier, ja, nei og tja...
Nå er det mulig vi tolker dette forskjellig men jeg leste innlegget som at TS defintivt kvalifiserer til sykemelding men at dette var litt førende for om hen var villig til å gjøre det pga arbeidsgiverperioden. Da blir det jo veldig motsatt effekt om man velger å stå i jobb for å ikke belaste arbeidsgiver.

Nå er det jo uansett en løsning på dette.
Trådstarter
43 7
Sitat av Tias Vis innlegg
Hvis du blir sykmeldt før 16 dager har gått regnes dette altså som samme sykefravær, og arbeidsgiver trenger ikke betale for nye 16 dager.
Vis hele sitatet...
Takker, da fikk jeg svar på hva jeg lurte på.
Noen som har egen erfaring med reise utenfor EØS under sykemelding? Leser følgende på NAV sine sider:
"Reiser du utenfor EØS, har du i utgangspunktet ikke rett til sykepenger. Du kan likevel søke NAV om å få beholde sykepengene i 4 uker i løpet av en 12 måneders periode. Vil du være sikker på svaret, bør du søke før du reiser."


Hva kreves av dokumentasjon? Ganske sikker på at legen min vil gå god for at jeg har behov for det, burde det være tilstrekkelig?