Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 5159
Hei,

I løpet av natten har en idiot knust bakruten på bilen min og laget en stygg bulk, i tillegg har han knust et butikkvindu og bulket opp en annen bil. Politiet arresterte fyren og anmeldt han for skadeverk.

Så nå er spørsmålet om jeg bør fikse bakruten selv? Dette vil jo forsikringen ikke dekke da jeg kun har ansvarsforsikring. I tillegg tipper jeg dette er en bruker som går på NAV og som ikke vil være i stand til å cashe ut. (mest sannsynlig må hele bagasjedøren byttes ut)

Noen som har erfaring med dette? Jeg har aldri vært borti lignende. Har snakket med Politiet og de sa jeg kunne ringe på Mandag.
Du må nok følge opp saken selv og gjøre krav mot den skyldige og stå for bevis selv, husk å krev erstattning sørg for å få politiet råd å kreve ersattning men må størst sansynlig ta kostnaden selv med mindre personen betaler eller havner i fengsel.
Jeg har ikke svar på spørsmålet, har faktisk lurt på det samme selv. Ender vel med forelegg og neppe erstatning for idioten antakelig?

Et tips er å se om du kan få tak i bakdør fra et huggeri, kan være vanskelig å finne med lik farge og utstyr kanskje, men burde ikke være noe umulighet å bytte selv så trenger det ikke koste all verden
Sist endret av UncleSam; 5. mars 2022 kl. 18:13.
Exonize's Avatar
Trådstarter
Sitat av UncleSam Vis innlegg
Jeg har ikke svar på spørsmålet, har faktisk lurt på det samme selv. Ender vel med forelegg og neppe erstatning for idioten antakelig?

Et tips er å se om du kan få tak i bakdør fra et huggeri, kan være vanskelig å finne med lik farge og utstyr kanskje, men burde ikke være noe umulighet å bytte selv så trenger det ikke koste all verden
Vis hele sitatet...
Ikke godt å vite. Kommer hvertfall til å være ekstremt på. Slik jeg tolket det av Politiet så har det kun vært alkohol inni bildet, og virket ikke som dette var en kjenning av de.

Blir nok å bestille ny rute billig en plass, evt. med et huggeri. Bilen er jo 11 år gammel. Kommer uansett til å få en takst på skadene og vil tippe at originale deler og montering vil koste rundt 50-60k med Møller.
Sist endret av Exonize; 5. mars 2022 kl. 18:18.
Hvis det er hærverk i forbindelse med innbrudd/tyveri, så er det dekket under delkasko
Sitat av Morgul Vis innlegg
Hvis det er hærverk i forbindelse med innbrudd/tyveri, så er det dekket under delkasko
Vis hele sitatet...
Det ble sagt at hen kun har ansvarsforsikring.


Hva med å kjøpe delkasko for ruteforsikringen, det gjelder jo steinsprut men jeg har hørt om de som har fått bakrute på det også. Også ta det med kun egenandel også avbestille forsikringen? Er det noen grunn til at det ikke skulle funke? Har en bil med sprekt bakrute, og har tenkt på det selv...
Har ingenting å komme med ifht saken, men du sier du må kanskje bytte ut hele døra.
Jeg bestilte akkurat nytt panser ifra b-parts.com og det kom som avtalt. Nytt panser for 2k (altså nytt som i helt men brukt) er ikke gærent, kan være verdt å sjekke ut.
Lykke til!
Exonize's Avatar
Trådstarter
Sitat av Dice Vis innlegg
Har ingenting å komme med ifht saken, men du sier du må kanskje bytte ut hele døra.
Jeg bestilte akkurat nytt panser ifra b-parts.com og det kom som avtalt. Nytt panser for 2k (altså nytt som i helt men brukt) er ikke gærent, kan være verdt å sjekke ut.
Lykke til!
Vis hele sitatet...
Ja det er jo et alternativ. Har funnet en bakluke fra et huggeri ganske lokalt her til under 2,000. Skal forhøre meg med forsikring og Politiet i morgen.

Det som er så utrolig kjipt med denne saken er at jeg på onsdag ba om oppgradering til full kasko, men forsikringsselskapet trengte bilder av bilen før de kunne oppgradere meg Late meg tenkte å ta det i helgen.
Dette er lenge siden, men jeg hadde innbrudd i bilen min (med kun ansvar), og når jeg anmeldte saken, så hadde ikke politimannen som tok imot min anmeldelse forklart meg at jeg måtte krysse av for at jeg krevde erstatning.
Fyren ble faktisk tatt, og dømt, men jeg fikk ikke noe, siden jeg ikke hadde krysset av for dette i anmeldelsen.
Godt mulig dette fungerer anderledes nå, men sjekk for sikkerhets skyld at du får med at du krever erstatning (selv om det er lite sannsynlig at saken blir oppklart, men det hender jo).
Exonize's Avatar
Trådstarter
Ble oppringt av Politiet som sa jeg skulle sende over takst, noe jeg har gjort. Det opprettes en straffesak. Nå er jeg usikker på hvor mye annet som ble ødelagt, men regner med dette vil ta sin tid å se noe til pengene. Er vel slik at Statens Innkrevningssentral må samle inn pengene først?
Kan jo ha flaks at det er en som faktisk både ønsker og har evne til å betale erstatning for det han har gjort.
Jeg ville egentlig lett etter en brukt komplett bakluke og byttet dette selv og eventuel erstatning går rett i din pengebok. Det er ikke hokus pokus å bytte ut en bagasjeluke, bare husk å ta av - på batteriet.
▼ ... over et år senere ... ▼
Sitat av UncleSam Vis innlegg
Det ble sagt at hen kun har ansvarsforsikring.


Hva med å kjøpe delkasko for ruteforsikringen, det gjelder jo steinsprut men jeg har hørt om de som har fått bakrute på det også. Også ta det med kun egenandel også avbestille forsikringen? Er det noen grunn til at det ikke skulle funke? Har en bil med sprekt bakrute, og har tenkt på det selv...
Vis hele sitatet...
det går så lenge du ikke blir tatt, blir ts busta i dette her så får ts mest sansynlig svi mer en han som gjor hærverk samt får aldri ha noe forsikra i sitt navn igjen, forsikringsselskapene har egne folk som jobber med å avdekke forsikringssvindel og et av de første tingene som blir gjort er nokk å kontakte politiet
De fleste selskap krever bilder av bilen dersom du skal øke dekning fra ansvar til delkasko/kasko, nettopp for å unngå at folk melder inn urettmessige krav.
Sitat av UncleSam Vis innlegg
Det ble sagt at hen kun har ansvarsforsikring.


Hva med å kjøpe delkasko for ruteforsikringen, det gjelder jo steinsprut men jeg har hørt om de som har fått bakrute på det også. Også ta det med kun egenandel også avbestille forsikringen? Er det noen grunn til at det ikke skulle funke? Har en bil med sprekt bakrute, og har tenkt på det selv...
Vis hele sitatet...
Det du skisserer vel ikke bare i grenseland, det er regelrett forsikringssvindel.

Jeg anbefaler ingen å forsøke å løse konsekvensene av en kriminell handling med å selv begå kriminelle handlinger.

Her er det nok dessverre kun en god løsning. Fiks dette selv, gjør det rimeligst mulig og vurder om bilen fortsatt er verdt kun ansvar eller om du skal ha kasko i fremtiden.

Brukte deler er en mulighet som alt nevnt.

Når bilen er fikset kan du også forsøke å rette et krav mot gjerningsmannen gjennom rette kanaler. Politiet kan sikkert veilede deg, om ikke så kan google fortelle deg om prosessen.