Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  1 4075
Jeg ser det er flere tråder med spørsmål om hvilken 3D printer man bør kjøpe, men de er eldre og har andre budsjetter.

Formålet mitt med en 3D printer er å kunne lage alt fra beholdere til verktøy, til egne paneler for nettverksutgang/hdmi osv. Jeg har også planer om å printe former som kan brukes til å støpe gummi/betong osv. Jeg har ikke behov for å printe spesielt store tung, ser for meg rundt 20x15cm.

Det som er ønsket mitt for denne printeren er at tingene jeg printer skal se bra ut (smooth finish), og at de ikke blir ødelagte over tid. Slik jeg har forstått det så vil jeg trenge en printer som kan printe ABS-plast, og at jeg kan behandle den med aceton for å få den til å bli jevn/smooth. Er det dette som gjelder når man skal lage noe "permanent"? Eller er det bedre å bruke f.eks. nylon?

Jeg er villig til å betale litt ekstra for ease-of-use, jeg er mer interessert i sluttproduktet enn selve prosessen.


Dette vil bli mitt første kjøp av en 3D printer, så jeg er helt blank i forhold til hvilken printer jeg burde gå for, eller hva jeg burde være obs på. Er det noen som kan gi meg noen anbefalinger basert på mitt formål?

Edit: Kan kanskje legge til at de to printerne som virker mest aktuelle foreløpig er Original Prusa i3 MK3S+ (13000,-) og Dremel DigiLab 3D Printer 3D45.
Sist endret av stepry; 5. juli 2021 kl. 00:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
One of the good guys
2rs1's Avatar
Prusa'en er en sikker vinner og en veldig bra printer som førstegangskjøp. Topp kvalitet, god dokumentasjon og et stort community rundt. Uansett hvilke problemer er spørsmål du skulle ha så finnes det garantert noen som har lurt på det samme online. Og den er lett og oppgradere om du skulle ønske det i fremtiden.

Skal du printe mye ABS eller Nylon bør du ha et enclosure ellers vil du fort få problemer med warping. Prusaen har ikke dette, men det finnes massevis man kan enten kjøpe eller bygge selv online. Dremel-printeren kommer derimot ferdig med enclosure. Jeg kjenner ikke noe mer til den enn dette, men ser den har fått god omtale hos all3dp.

Det ser ut som du sparer en del på å kjøpe direkte fra prusa3d.com (750/999 usd for kit/ferdig montert + frakt og moms).

Jeg har selv en Prusa mk3, så mulig jeg er biased med jeg ville kjøpt mk3s+ om jeg var deg.