Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  204 71290
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
En ting jeg ser som mangler på listen din er atomisert aluminium. Glitter er bare noe du er nødt til å prøve, så sinnsykt fint er det. Svært enkelt å lage også. Hvis du skaffer strontsiumnitrat, red gum og en klordoner (helst parlon) har du mer enn nok av kjemikalier spør du meg! Oppskriften Bang postet over er knallgod!
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Enig der, atomisert aluminium er et must!
For å se på hva du kan lage med det du har, så lister jeg opp litt her:

Shimizu Blue 70
Kclo4 63.8
Parlon 13.8
Copper(II) Oxide, black 12.9
Red Gum 9.5
Dextrin 4

Denne er slett ikke verst. Stjernene brenner veldig sakte, så du må lage dem små for å unngå bakkekontakt.
Ellers tenner de veldig lett, så det holder med vanlig BP prime.

Til de litt vanskeligere stjernene anbefales denne primen:
Fencepost prime
KNO3 65
Kull 15
S 10
Si inntil 10
Denne primen tenner det meste, Si er en viktig bestanddel.

Så har du Shimizus gold wave 2, påstås å være en gullstreamer, men den blir en sølvstreamer hver gang jeg lager den...
Uansett, fin er den, og tenner lett.

Aluminum, brightflake/ flitters, grov. -20 mesh 47
KNO3 37
S 9
Dextrin 6
Borsyre 1
Denne lager jeg med ganske fin bright flake, og det fungerer utmerket.

Alle kjemikaliene dumpes i en pose og vann tilsettes.
Lukk posen og jobb fuktigheten inn i komposisjonen.
Bright flake støver noe voldsomt, så det er den eneste brukbare metoden.

Stjernene kuttes, og kan være forholdsvis store.
Egner seg også godt som komet pastet på bomber.

Skal du bestille mer kjemikalier, bør du prøve å få tak i Titan.
Da har du det som trengs for å lage de mest strøkne gullstjernene du kan tenke deg, med laaang hale.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Ja, enig med Bang! Titan gir de mest lyssterke og langvarige gnistene og er derfor også det metallet som gir de fineste fontenene. Hvis du ser på "rising tailen" på dette shellet får du et inntrykk av effekten: http://www.youtube.com/watch?v=qRTJPPgKnNo

Komposisjonen heter "slow gold":

KNO3: 36
Airfloat kull: 29
80 mesh kull: 14
svovel: 9
Titan: 7
Dextrin: 5


Møller du kaliumnitrat, svovel, dextrin og airfloatkullet i min. 30 min, gjerne mer, vil du få et mye bedre resultat. Det gjelder forsåvidt alle kullstreamere. "80 mesh kullet", og titanet skal selvfølgelig ikke mølles. Dersom du ikke har 80 mesh kull og ikke gidder å lage, kan du nok erstatte det med airfloat kull. Var det ikke du som sa det fungerte godt Bang?
Sist endret av hanses; 30. oktober 2009 kl. 14:47.
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Jo, jeg har lagd mange kg slow gold, og aldri brukt grovt kull.
Du kan forsåvidt oppnå noe av den samme effekten ved å tilsette +5% atomisert Al til f. eks. tigertail.
Jeg har en video her http://www.youtube.com/user/hemek1#p/u/5/hvmbJEZvarY
Hvis man gjør det samme med willow, så bør man få en stjerne som brenner lenge med en glitrende hale.
Eventuelt kan man tilsette noen % natriumbikarbonat for å sløve forbrenningshastigheten til tigertail, og oppnå samme resultat.
Jeg må nesten okkupere denne tråden med enda en video :P
Fyrte nettopp av mine første tigertailstjerner i en 1" starmine!
http://www.youtube.com/watch?v=WKbznbz6cl0
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Er det vanlig at glørne henger så lenge med TigerTail?
I hvertfall på de videone jeg har sett av TT mines har de hengt så lenge.
Når jeg lagde TT her i denne uken med litt grovere kull enn kulemøllet så hang gnistene mye lengre enn vanlig.
Alt jeg brukte var kulemøllet hver for seg, så møllet jeg tigertailmiksen i 2-3timer.
Brukte Alder & willow kull fra Keten.
Sist endret av looperjohn; 31. oktober 2009 kl. 18:37.
Hvor lenge TT (og kullstreamere generelt) henger avhenger av størrelse på kornene og type kull.

Det finnes en graf i ett av AFN'ene der de står som variabler i en funksjon. Det var en kar som hadde funnet dette ved å ta 3 batcher med kull fra forskjellige tre-sorter, der han tok ut 50g på forskjellige tidspunkt under mølling. Til slutt hadde han 15 forskjellige batcher med, 5 av hver tre sort. Så brukte han dette i en kull-streamer komp, og kunne lage kurven. Syke greier
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Sitat av Bob Vis innlegg
Hvor lenge TT (og kullstreamere generelt) henger avhenger av størrelse på kornene og type kull.

Det finnes en graf i ett av AFN'ene der de står som variabler i en funksjon. Det var en kar som hadde funnet dette ved å ta 3 batcher med kull fra forskjellige tre-sorter, der han tok ut 50g på forskjellige tidspunkt under mølling. Til slutt hadde han 15 forskjellige batcher med, 5 av hver tre sort. Så brukte han dette i en kull-streamer komp, og kunne lage kurven. Syke greier
Vis hele sitatet...
Dette hørtes ut som meget spennende lesning! Har du disse resultatene liggende en plass?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
En metode kan være å mølle TT med litt mindre kull i 6 timer (så lenge jeg møller streamer comps og BP) for så å tilsette det resterende kullet i 100 mesh form el. Mye søl å lage kull med spesifikk kornstørrelse selv, så å kjøpe ferdig er helt klart verd det

Men en ting må sies, det henger lengre, men halen blir ikke like tett og god. En bedre løsning synes jeg, er å velge en annen formel som Chrysanthemum of Mystery, Lampblack eller noe.
Very Important Pyrotechnician
Jeg har lampblack som sies å gi en veldig fin effekt i streamere, men jeg har ikke turt å åpne posen ennå... Det sies det er beyond støvete
Her har du noe å lete i hværtfall, Nygaard. Bare trykk på de forskjellige samlingene og se om du finner det der. Regner med at den er med i "Best of AFN" samlingene fordi det var godt skrevet. Da vil jeg gjette i AFN 5 i og med at AFN 1 starter med veldig basic, mens AFN 5 er mer spesifikke og avanserte artikkler.

Link: http://www.freepyroinfo.com/search/p...r+graph&op=and
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Snøfokk: Sant det!! Er jo sot fra oljeprodukter.. Aldri fått prøvd effekten selv, finner så få formler. Noen som har?
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Sitat av Pyro Anders Vis innlegg
Snøfokk: Sant det!! Er jo sot fra oljeprodukter.. Aldri fått prøvd effekten selv, finner så få formler. Noen som har?
Vis hele sitatet...
Om du stikker inn på Passfire og bruker søkemotoren under "formulas" og velger lampblack under "containing" finner du noen, både i public og shared. Jeg har aldri prøvd noen av dem, though, så jeg kan ikke anbefale noen komps.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Aa, takker, tenkte ikke på det
Noen som har noen forslag til noen fine stjerner her? Har så langt lagd Chrysantenum 6 og Winokur 7. De forskjellige kjemikaliene jeg for tiden har tilgang til er Kalium og bariumnitrat, svovel, dextrin, al(dark og atomisert), kull av forskjellige typer, magnesium perklorat. Og forskjellige ting man får kjøpt i dagligvarebutikker som sodium bikarbonat ol.

Har sett litt på "simple white", men den trenger tydligvis en "varm prime". Noen som har no forslag til en slik en?

Når det gjelder metoder, så kan jeg atm kutte, og rulle stjernene.
Ikke noe stress å skaffe seg en måte å pumpe dem på også..kjøp ei sprøyte på apoteket for 1-2 kr, funker knall
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Du bør sjekke ut D1 glitter, i allefall! Den er flott
Tigertail! Du må vel ha lagd det?
Eller så kan du sjekke ut silver stars på pyroguide.
Very Important Pyrotechnician
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Har sett litt på "simple white", men den trenger tydligvis en "varm prime". Noen som har no forslag til en slik en?
Vis hele sitatet...
Du kan forsøke step-prime, 3 lag, 75-25, 50-50 og 100 med vanlig BP. Husk litt bindemiddel. Prøv først ut på en håndfull stjerner så du ikke ødelegger en hel batch hvis det ikke virker.
Hadde du skaffet f-eks silicon eller kaliumperklorat og red-gum så hadde du kunne laget hotte primes, men har man ikke så får man gå for det nest beste.
Sist endret av Snøfokk; 10. november 2009 kl. 17:50.
Sitat av sorn Vis innlegg
Ikke noe stress å skaffe seg en måte å pumpe dem på også..kjøp ei sprøyte på apoteket for 1-2 kr, funker knall
Vis hele sitatet...
Skreiv litt feil dere oppe. Har kun mulighet til å kutte, og pumpe atm
Hadde vært sweet om noen kunne poste en god prime jeg kan bruke til veline stjernene jeg tenker å lage.

Skulle laget veline superprime, men trenger pakka fra keten, noe jeg ikke ser skjer med det første..
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Hva har du av kjemikalier? Denne primen her skal være bra, særlig med metall. Så om du har kaliumperklorat, kull, red gum, dextrin og et eller annet finkornet metall er du i mål.

Sitat av Lloyd Sponenburgh
Well... you know what fencepost prime is about -- it'll light a wet fencepost in a hurricane; right?

Pinball prime will light a chromed ball-bearing at 1600FPS.
<G>

It's just --
KP - 75
C - 15
red gum - 10
Dex 1oz/lb

All rough; no milling.

That's the basic. For especially tough-to-light stuff, add your choice of --

1 oz / lb American Dark aluminum
1 oz / lb -325m Mg/Al or -200 for extra ''sizzle''
1 oz / lb -325m silicon powder

The basic mix - without metal - will light our white mag stars without any trouble. They are your basic KP/Barium Nitrate/Aluminum flash powder with a scosh' of red gum and a smidgin of dex. They roll up hard, heavy, shiny, and COLD to the touch. They're difficult to ignite with a blowtorch, but pinball prime lights 'em every time.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Nygaard; 10. november 2009 kl. 19:24.
Very Important Pyrotechnician
Fence post er den jeg bruker på stort sett alt jeg lager, holder med 1.5mm og du behøver bare ett lag. Veline skal være lett match. Oppskrift ble vel nettopp postet, men jeg kan gjenta med litt flere detaljer.

65 Kaliumnitrat
10 Svovel
12 Kull airfloat (balsa, or, pil eller lign)
3 Kull airfloat, (furu eller lign)
5-10 silicon
5 diatomaceous earth
+ bindemiddel.

BP ingrediensene skal være helt fine. En kjapp tur i møllen gjør susen. De 12 delene kull skal være så reaktiv som mulig, men vanlig selje kull virker fint for meg. 3 delene med kull skal være "tregere" f-eks furu eller annen hardved. Når alt dette er blandet, så sikter du inn 5-10 silicon og 5 diatomaceous earth. Jeg bruker 7-7.5 silicon men kan økes til maks 10 hvis det er noe veldig tungt antennelig. Du kan sikte inn 4 deler dextrin som bindemiddel, eller du kan droppe det å bruke bindemiddel i væsken du fukter med som 4% Gum arabic, NC lakk o.l.

Det enkleste er å bestille Silicon og DE hos cooperman. Da har du det sannsynligvis i løpet av 10 dager.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Sitat av Nygaard Vis innlegg
Hva har du av kjemikalier? Denne primen her skal være bra, særlig med metall. Så om du har kaliumperklorat, kull, red gum, dextrin og et eller annet finkornet metall er du i mål.
Vis hele sitatet...
Hoi! Den var ny. Om det holder hva den lover, slår den vel fence post ned i støvlene! Enklere ingerdienser og.. SKal prøves!
Har alt det der nygard, takker
Very Important Pyrotechnician
Sitat av Pyro Anders Vis innlegg
Hoi! Den var ny. Om det holder hva den lover, slår den vel fence post ned i støvlene! Enklere ingerdienser og.. SKal prøves!
Vis hele sitatet...
Vel, jeg er 95% sikker på at du må ha BP eller noe annet lettantennelig på toppen av pinball, ellers tenner den ikke Du ender dermed opp med en to-trinns prosess som etter min mening vil medføre mer arbeid enn å røre i sammen et par ekstra ingredienser i fence post.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Jepp. Jeg er redd du har skummelt rett i det der. Det ble et 3"shell med 0% antente røde stjerner i går, noe etter jeg skrev primeposten min. Det lover mindre godt for femtommeren som ligger her.. Håper noe magisk inntreffer og at stjernene tenner.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Bang Vis innlegg
Du har jo mye snacks, men mangler litt basics.
Det første jeg savner er en klordonor, enten parlon eller PVC.
Skaffer du det, kan du lage rødt og grønt med følgende oppskrift:
60% X-nitrat, enten barium eller strontium
15% MgAl
15% parlon
10% dextrin
Disse stjernene tenner lett, har klar farge og brenner lenge, så de kan lages små.
Her kan du nok også sløyfe dextrinen, og fukte med aceton og la parlonen stå som binder.
Da tørker stjernene i løpet av noen timer.
Jeg skal grave frem noen flere oppskrifter, det er mange muligheter med de kjemikaliene!
Vis hele sitatet...
Denne kompen skal fuktes med bare aceton uavhengig om man sløyfer dextrinen? David Bleser mener at komper med over 5% parlon som også inneholder magnesium, skal fuktes med aceton.
Denne kompen inneholder jo vistnok MgAl, derfor jeg lurer.
Sitat av Bang Vis innlegg
Du har jo mye snacks, men mangler litt basics.
Det første jeg savner er en klordonor, enten parlon eller PVC.
Skaffer du det, kan du lage rødt og grønt med følgende oppskrift:
60% X-nitrat, enten barium eller strontium
15% MgAl
15% parlon
10% dextrin
Disse stjernene tenner lett, har klar farge og brenner lenge, så de kan lages små.
Her kan du nok også sløyfe dextrinen, og fukte med aceton og la parlonen stå som binder.
Da tørker stjernene i løpet av noen timer.
Jeg skal grave frem noen flere oppskrifter, det er mange muligheter med de kjemikaliene!
Vis hele sitatet...
Nå er det atter en pakke på vei i posten med et par klordonorer og atomisert Al blant annet.
Men jeg har et spørsmål: Falling leaf-lunte, skal denne coates med BP eller slenger man bare lunten rett i shellet?
Vil egentlig tro at lunta brenner veldig fort opp dersom den ikke coates.
Hva sier så fagfolkene?
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Sitat av Up Vis innlegg
Denne kompen skal fuktes med bare aceton uavhengig om man sløyfer dextrinen? David Bleser mener at komper med over 5% parlon som også inneholder magnesium, skal fuktes med aceton.
Denne kompen inneholder jo vistnok MgAl, derfor jeg lurer.
Vis hele sitatet...
Dextrin er et bindemiddel som må ha vann for å aktiveres.
Parlon er i utgangspunktet en klordonor, men er løselig i aceton og ikke i vann.

Dersom du fukter en parlonrik komposisjon med aceton, vil parlonen både tjene som klordonor og binder, og dextrinen kan dermed sløyfes.

Det er litt grisete å jobbe med, og du har ikke allverdens tid før stjernene tørker, så du må jobbe raskt.
Til gjengjeld har du tørre stjerner etter noen timer.

MgAl er ikke på langt nær så reaktiv som rent Mg, og jeg har selv ikke opplevd noen reaksjoner når jeg har brukt vann til å fukte denne komposisjonen med.

Ser ikke falling leaf lunte ut som visco?
Du må prime endene for å sikre at de tenner av breaken, dypper du hele luntebiten i krutt, tror jeg det blir fiasko.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Ok så kompen skal altså egentlig fuktes med vann og aceton?
I allefall, det er ikke noe problem og rulle denne?
Very Important Pyrotechnician
Jeg ser potensiale til å forlenge arbeidstiden på aceton-stjerner nå på vinteren. Aceton har flammepunkt på -19 grader, så hvis det er et stykke under minus ute hjelper det godt på. (hvis man selv takler kulden riktignok )

UP: "egentlig" skal den fuktes med vann og intet annet. Aceton er hurtigmetoden som har blitt mer brukt i senere år. Du skal ikke bruke begge deler, da ødelegger du fordelene med begge metoder.
Sist endret av Snøfokk; 30. november 2009 kl. 21:56.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Anbefaler forresten denne:

Potassium Nitrate - 40%
Potassium Perchlorate - 30%
Sodium Chloride - 30%
Charcoal - 20%
Sulfur - 10

Kilde: http://www.apcforum.net/forums/index.php?showtopic=4142

Brenner med en fin dyp gul, har ikke laget noen shells enda, men kan slenge opp en video når jeg kommer så langt.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
1. 130%?
2. Har du film av den kompen?
Raskere en vinden
P-freak's Avatar
Sitat av sorn Vis innlegg
Anbefaler forresten denne:

Potassium Nitrate - 40%
Potassium Perchlorate - 30%
Sodium Chloride - 30%
Charcoal - 20%
Sulfur - 10

Kilde: http://www.apcforum.net/forums/index.php?showtopic=4142

Brenner med en fin dyp gul, har ikke laget noen shells enda, men kan slenge opp en video når jeg kommer så langt.
Vis hele sitatet...
I den compen skal det tilsettes Binder og. Funket det med blandinga av redgum og dextrin, sorn?
Sitat av Up Vis innlegg
1. 130%?
2. Har du film av den kompen?
Vis hele sitatet...
Ikke min komp, kopierte den bare fra det forumet jeg linket til. Skulle vel fjernet prosent-tegnene, er ganske missvisende..

Film kommer når stjernene har tørket
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Hvorfor anbefaler du en komp du hverken har sett eller prøvd?
Jeg har prøvd den, men ikke filmet den. Når stjernene jeg lagde i dag er tørre skal jeg filme dem og laste opp..
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Det forklarer saken
▼ ... over en måned senere ... ▼
Mangler konsesjon
sven's Avatar
Noen stjerneguruer som vet hvilke stjerner dette er og har en oppskrift de vil dele?
Noe som ligner hjelper også, elsker sølvstjerner
Er en del sølv stjerner her
Hadde alt formye vann/sprit i en TT batch. blir den helt ødelagt av dette eller tar det bare mye lengre tid å tørke?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Lang tørketid. Har du mere tørrkomp/chems kan du alltids bare blande inn mere.
Det kan bli et helvete å kutte/pumpe stjernene med denne grøten!
Dessuten har stjernene en tendens til å bli driven-in også når dette skjer.

Spre komposisjonen ut over et areal størst mulig slik at det kan tørke før du begynner å lage selve stjernene.
Da går det greit.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Hvor store er stjernene?
5mm i diameter ca 10 mm lange. har pumpet de. er til tørk nå så satser på det går bra
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Tror ikke du vil slite med driven inn da, men jeg er ikke allviten heller. En jeg kjenner rullet noe TT stjerner på mellom 15 og 20 mm, og de tørket over natta. Ikke det at det var mye sprit, men at det tørker lett. Hvorfor 10 mm lange? For intensitetens skyld?