Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1126
Jeg fikk nettopp en sms fra Spare1SMS, hvor det står følgende:

"Sparebank1: Bank-ID-en din har blitt midlertidig deaktivert på grunn av mistenkelige aktiviteter, vennligst besøk h ttp://tinyurl.com/bdf4exmf

Er dette en svindel sms? Noen som vet?
Jeg mistenker det selv siden jeg ikke fikk noen problemer med å logge inn på Sparebank 1 kontoen min og jeg har så vidt jeg vet ikke gjort noe på kontoen som kan anses som "mistenkelige aktiviteter".

Jeg sendte en melding til banken via nettbanken allikevel ang. Denne sms-en. For sikkerhetsskyld.

Noen andre her som har fått denne sms-en eller lignende?
Sist endret av BigFigWasp; 5. oktober 2022 kl. 22:28. Grunn: Fjernet hyperlink
Har du prøvd om BankID-en faktisk virker? Uansett, bruk bankens offisielle nettside (eller telefon) og send email (snakke med dem) om dette. Ikke svar på tilsendte linker, med mindre du stoler på den.
Jeg har fått en tilsvarende melding en gang tidligere, og det var ingenting feil med min bankID.
Ingen bank sender link til "Tinyurl".
Scam scam scam!..
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Har du prøvd om BankID-en faktisk virker? Uansett, bruk bankens offisielle nettside (eller telefon) og send email (snakke med dem) om dette. Ikke svar på tilsendte linker, med mindre du stoler på den.
Jeg har fått en tilsvarende melding en gang tidligere, og det var ingenting feil med min bankID.
Vis hele sitatet...
Jeg logget inn på min Sparebank 1 konto via Bank-ID på mobil og der var det ingen problemer. Jeg kom inn.
Som sagt så har jeg allerede sendt de en melding/mail.

Når jeg trykket på linken så ble jeg advart av Bit Defender mot å gå inn på den. Så stoler på at dette er svindel.
Sist endret av einsteindragon; 5. oktober 2022 kl. 22:48.
så klart dette er scam. log alltid inn på bankens url, banken vil aldri be deg opp gi eller gi deg link om noe som helt der de ber deg oppgi info.
Sitat av RapTouR Vis innlegg
så klart dette er scam. log alltid inn på bankens url, banken vil aldri be deg opp gi eller gi deg link om noe som helt der de ber deg oppgi info.
Vis hele sitatet...
Godt tips. Jeg fikk bare total panikk, og da gjør man de dummeste ting.
Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Godt tips. Jeg fikk bare total panikk, og da gjør man de dummeste ting.
Vis hele sitatet...
Du må ikke få panikk! Sett deg ned og slapp av litt, så går du igjennom saken med saklige øyne og vurderer situasjonen. Hele greia er at kjeltringene vil at du skal bli stressa, og gjøre feil av vanvare. Og som andre nevner: Aldri bruk link, skriv inn bankens nettadresse selv. Det gjelder ikke bare bank, men også pakkehenting, der er det enda mer svindel...

Og som du har oppdaget nå, BankID fungerer helt korrekt.

Det du kan gjøre er å sende en kopi av meldingen til bankens svindel-avdeling. Mer er det ikke å gjøre.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Det du kan gjøre er å sende en kopi av meldingen til bankens svindel-avdeling. Mer er det ikke å gjøre.
Vis hele sitatet...
Var det jeg gjorde. Eller rettere sagt sendte jeg en kopi av meldingen til deres vanlige "send en melding til banken" funksjonen.

Forhåpentligvis så vil de som følge av meldingen opplyse om slike sms-er på forsiden deres