Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 583
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Har satt inn en ny 3.5" HDD i maskinen. Jeg la merke til at 3.5-brønnen i kabinettet har litt slark, en millimeter eller så som gjør at disken kan "rugges" på. Det kan vel ikke være meningen? Er det et problem? Maskinen er en desktop, men likevel.

I tillegg lager disken lyd (to lave dunk ila. et kvart sekund, gjentatt ca. annethvert sekund) som jeg liker dårlig. Enten er det et "symptom" på et problem, eller bare jævla irriterende. Bør den byttes eller sjekkes ut på noen måte? Kan jeg få den til å slutte? Isolasjon?
Plass til å legge noe tynt av gummi eller lignende mellom disken og underlaget?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Trådstarter
Ja, men vil helst forsikre meg om at ikke noe er galt som gjør at jeg må bytte disken, og at ikke det er en dårlig idé av andre grunner.

Enkelte sier "støyende" disker er RMA-grunn i seg selv eller i hvert fall et jævlig dårlig tegn, jeg vet ikke.
Det jeg har sett av støydemping til harddisker har gjerne vært noe "gummi greier" så det var derfor jeg foreslo det,
men dette var jo mer vanlig før SSD.
Lyder fra harddisker er ofte et dårlig tegn, men så vidt jeg vet kommer det litt an på hvilken type lyd.

Om du hører en klikkelyd (https://www.youtube.com/watch?v=XwYSdD4fyRU) så ville jeg definitivt prøvd å få bytta den.
Sitat av robhol Vis innlegg
Har satt inn en ny 3.5" HDD i maskinen. Jeg la merke til at 3.5-brønnen i kabinettet har litt slark, en millimeter eller så som gjør at disken kan "rugges" på. Det kan vel ikke være meningen? Er det et problem? Maskinen er en desktop, men likevel.

I tillegg lager disken lyd (to lave dunk ila. et kvart sekund, gjentatt ca. annethvert sekund) som jeg liker dårlig. Enten er det et "symptom" på et problem, eller bare jævla irriterende. Bør den byttes eller sjekkes ut på noen måte? Kan jeg få den til å slutte? Isolasjon?
Vis hele sitatet...
Det er vanlig å skru harddisken fast i sidene.

Den lyden du hører ville jeg undersøkt litt. Det høres nesten ut som lesehodet går tilbake til startpunktet.

Kjør en sjekk etter ødelagte sektorer.

Det kan også komme av dårlig tilkobling (både sata og strøm).
Den skal sitte fast og helst ha litt membran mellom seg og «brønnen» . Vibrasjoner kan forplante seg til harddisken og det er ikke bra, SSD er ikke like ømfintlig på slikt men snurredisker liker ikke vibrasjon, støt, slag osv
Lyd fra disken i seg selv er greit, du har 5 års reklamasjon i Norge. Vibrasjoner som du kan unngå ville jeg derimot forsøkt å redusere (for reklamasjon (og potensielt feilene backup) kan være et ork mtp printe returlapp, pakke skikkelig, sende tilbake, vente på erstatningsprodukt/pengene tilbake). Vibrasjoner kan du ofte unngå, fabrikasjonsfeil kan du ikke gjøre noe med uansett (backup bør du uansett ha).