Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 3209
Siden filtere bare er papir, kan de virkelig konfiskere det? Hun valgte å konfiskere det under "bruksverktøy" og "brukerutstyr"
Er det noe og lage noe styr av? Koster vell ikke allverdens og kjøpe nye. Tilbake til spørsmålet ditt. Så regner jeg med du er under 18. og da kan dem nok ta det ifra deg
ja de kan til og med konfiskere tyggegummi, hvilken klasse går du i ? om du var over 18 så hadde nok ikke lærern tatt det i utgangspunktet men tipper du er under og da kan du bare glemme det

PS hver glad du ikke ble anmeldt
Sist endret av Bluesky_; 7. september 2022 kl. 19:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Velkommen Gullbust"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
At læreren beslaglegger div brukerutstyr som de mistenker brukes til hasj røyking osv sjønner jeg. Filter kan jo brukes til vanlig rulletobakk også, men sikkert ikke i din situasjon?
Dropp å ta opp den diskusjonen, vær glad hun ikke gjore noe større sak ut av det. =)
Lærere har ikke noen spesiell myndighet til å konfiskere gjenstander, med unntak av ting som bryter med skolens regler og forstyrrer undervisningen. Gjenstandene skal leveres tilbake til eleven etter endt time eller skoledag. Gjenstander kan også leveres til foresatte i spesielle situasjoner, for eksempel etter gjentatte advarsler, eller hvis det er snakk om farlige gjenstander. Hvorvidt noe er brukerutstyr eller ikke er ikke opp til en lærer å avgjøre, og det er uansett ikke ulovlig for en mindreårig å være i besittelse av brukerutstyr. Det er kjøp og salg av brukerutstyr (til tobakk) som er regulert, ikke besittelse. Brukerutstyr som beviselig har vært brukt til noe ulovlig kan beslaglegges av politiet, men en lærer har ikke myndighet til å opprettholde slike beslag.

Det er en lei tendens at myndighetspersoner, det være seg alt fra lærere til politi, blander sine egne moralske overbevisninger inn i reglene de skal håndheve. De blir for komfortable med å bestemme, og for godt vant til at ingen tør si dem imot. Slike mikrotyranner finnes over alt, og de har ofte ikke selvinnsikten eller kunnskapen som trengs for å innse hva de selv driver med. Noen vet imidlertid godt hva de driver med. Jeg vet ikke hva som er verst.

Som Jimmy McNulty sier i The Wire:

Baker, let me tell you a little secret. A patrolling officer on his beat is the one true dictatorship in America. We can lock a guy up on a humble, lock him up for real, or we can say, fuck it, pull under the expressway and drink ourselves to death, and our side partners will cover it. So no one, and I mean no one, tells us how to waste our shift.
Vis hele sitatet...
Lærere har lignende makt over sine elever, og slipper dessverre unna med mye rart som ressurssterke voksne aldri ville funnet seg i.

Så vil mange si at dette er en liten sak, at man ikke burde bry seg om det osv. Men det er klart man skal bry seg om at mennesker som er satt til å hjelpe og beskytte deg stjeler tingene dine og prøver å gjemme seg bak lover og regler som ikke finnes. Det burde ikke være rom og aksept for mikrotyranni noe sted, særlig ikke blant offentlig ansatte.
Sist endret av mentalmelt; 8. september 2022 kl. 11:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Mentalmelt: Jeg er helt enig med du. Noen ganger må man velge kampene man kjemper og her er det «bruker utstyr blabla» kanskje greit å ikke kjempe den krigen.

Læreren har bare konfiskert det og latt det være, kunne læreren tatt kontakt med politiet?
Ja, så absolutt og da ville det kanskje skapt problemer for OP?

Jeg ville bare kjøpt nye og ikke bry meg. Paranoiden er litt høyere enn rettighetene mine i OP’s situasjon.
Hvorfor skal det være noe problem for TS at læreren kontakter politiet? Det er ingen som bryter noen lov slik jeg ser det.

Her har hverken du, lærer eller myndigheter noen sak.
Anonym bruker
"Skeptisk Måse"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Klipp nye gratis av reklamepost
FUCK ALL
THOSE WHO
ABUSE THEIR POWER
Sitat av vindaloo Vis innlegg
FUCK ALL
THOSE WHO
ABUSE THEIR POWER
Vis hele sitatet...
Really? Misbruk? Du ser seriøst på dette som et misbruk? Tareisammen’a.

Her kan det godt hende at TS faktisk har en lærer som bryr seg om at eleven ikke skal lefle med rus i så ung alder.
Sitat av ronniba Vis innlegg
Really? Misbruk? Du ser seriøst på dette som et misbruk? Tareisammen’a.

Her kan det godt hende at TS faktisk har en lærer som bryr seg om at eleven ikke skal lefle med rus i så ung alder.
Vis hele sitatet...
Tror du det hjelper noe? Nope. Blir bare utsatt til duden får nye lommepenger.
Ville ikke gjort noe med det, velg kampene du kjemper med omhu. Læreren kunne vært kjip og tatt det videre, selv om det ikke er ulovlig. Ville rett og slett ikke gjort det pga trynefaktor, er greit å ha lærere på godsiden sin.
Sist endret av HeavyMacro; 9. september 2022 kl. 13:46. Grunn: Glemte ett ord
Anonym bruker
"Ekstravagant Sau"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av ronniba Vis innlegg
Really? Misbruk? Du ser seriøst på dette som et misbruk? Tareisammen’a.

Her kan det godt hende at TS faktisk har en lærer som bryr seg om at eleven ikke skal lefle med rus i så ung alder.
Vis hele sitatet...
Skulle ønske jeg hadde det, mine lærere og BUP visste jeg rusa meg på skolen men så ingen grunn til å varsle foreldrene mine. Da var jeg 13-14 år. Dette fant jeg ut da jeg var 30 år gammel.
Anonym bruker
"Uvøren Lomre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har arbeida som assistent ved endel skoler på ungdoms- og barnetrinn og er enig i mye av det mentalmelt skriver, selv om dette er en fillesak for trådstarter. Bare gi faen i filterne og weeden til hjernen din er litt mer utvokst, så slipper du å ende opp med lavere IQ enn nødvendig. De fleste lærere (gjerne de som har gått rett fra vgs-bachelor-jobb uten særlig livserfaring) virker som de blir miljøskada av å leke minidiktator på fulltid. Det burde vært (minst) en helse og sosialarbeider per klasse som tok seg av nettopp det sosiale, så læreren kunne fungert mer som en foreleser. Veldig få har kompetanse til å ha både faglig og sosial oversikt over 20-30 forskjellige barn.
Sitat av SoppVandreren Vis innlegg
Hvorfor skal det være noe problem for TS at læreren kontakter politiet? Det er ingen som bryter noen lov slik jeg ser det.

Her har hverken du, lærer eller myndigheter noen sak.
Vis hele sitatet...
hvis lærern din på ungdomskolen tror du røyker hasj kontakter de politi og foreldre og det kan skape mye trøbbel
Maktesløs lærer er min første tanke
Sitat av ronniba Vis innlegg
Really? Misbruk?
Vis hele sitatet...
Ja, virkelig

Sitat av ronniba Vis innlegg
Her kan det godt hende at TS faktisk har en lærer som bryr seg om at
eleven ikke skal lefle med rus i så ung alder.
Vis hele sitatet...
Prisverdig hvis læreren faktisk bryr seg, men å bare beslaglegge høres mer ut som makt en om omsorg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Endte opp med at jeg motbeviste og satte på plass læreren som benektet at det henne gjorde var feil etter konfrontering om hendelsen. Resultatet kom etter at henne personlig sendte melding til rektor og spurte om situasjonen, fikk til og med valget om hun faktisk skulle sende meldingen som en slags trussel

Fikk da valget av rektor om at enten så kan filterpakka bli hentet av foreldre, og skole rådgiver vil bli kontaktet om bruk av rus, eller at jeg lar det ligge. Velger så klart å la det ligge. Å bli frastjålet 16kr fra læreren din for å så få rektor til å latterligjøre han/hun tror jeg er noe vi alle kunne drømt om.
Anonym bruker
"Definert Ku"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
lol, kjøpe filter faktisk
@Dew Hei. Du kommer vel ikke tildeldigvis fra numedal, da jeg ser at du broker setninger som : enig me du?