Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 873
Hei! Jeg ønsker å sette opp solcellepanel hjemme og ha en slik avtale hvor jeg kan både kjøpe og selge kraft til leverandøren min.

Jeg så på noe slikt som dette: https://www.hyttetorget.no/hybridinv...2-4kw-mppt-60a

Hvordan kobler man til denne slik at man kan sende strømmen inn tilbake til strømnettet? Eller må man ha en spesiell strømmåler i tillegg?

Jeg har ikke akuratt tenkt å koble dette selv, men jeg spør fordi det virker praktisk å ha en slik som nevnt over, som kan både mate og fødes med 230.
Ring e-verket å hør.
Det er ikke bare å koble seg på. Leste nylig om en som ikke fikk bruke alle panelene, grunnet fare for overbelastning, eller noe slikt.
Du ser ikke på hyttepaneler til enebolig for å koble på nettet. Du kan fort ta den prisen å gange med 10.
Som over her må du ta kontakt med din Nettleverandør av strøm. De har avtaler med Solcellespesialisten. Otovo og tilsvarende levarnadører.
Alle nye målere er laget for å "telle" strøm begge veier. Derimot er det strenge krav til solcellene som blir lagt opp og alt annet av utstyr.
Det er også veldig, veldig mye cowboy virksomhet når det kommer til solceller. NEK hadde nylig en gjennomgang av nye standarden og der ble det lagt frem mange skrekkeksempler.

E-verket har ikke lov til å nekte deg å koble på solceller eller å selge strøm. Dem er pålagt å akseptere dette. Det er altså ingen vits i å ringe dem. Det er leverandøren av solcellene eller installatørfirma som gjør den jobben.
Vær bare klar over at hvis det er dårlig nett i området, så kan det hende nettleverandøren må utbedre det, for at du skal få levere så mye du har krav på. Da kan tidsskjema på når du får lov å være tilkoblet bli endret.

Forhør deg med leverandører av solceller og dine lokale elektrikere, så får du svar på det meste du lurer på.
Sitat av tullekontohehe Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Denne inverteren er ment til bruk off-grid sammen med en batteribank. Det er ikke noe du setter opp hjemme med mindre du har tenkt å koble deg fra strømnettet.

Det er sannsynligvis uansett en dårlig ide å bruke billige no-brand invertere fra Kina om du skal sette opp et driftssikkert nettilkoblet anlegg hjemme. Jeg har installert en del av disse og de fungerer utmerket til sitt bruk, men det er typisk noe du har på hytta.