Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1409
Som nevnt i tittelen, hvordan er det å jobbe som programmerer?

Hvordan er en typisk arbeidshverdag for den generelle programmereren?
Mye matte?
Hva kan en forvente i lønn? Brutto

Sitte her å lure på om jeg skal omskolere meg i fremtiden, i tilfelle skulle det vært programmering/informasjonsteknologi
Er det mye matte på programmeringsutdanningen? tenker ikke dataingeniør men informatikk/informasjonsteknologi

Hvilke type mennesker er ikke programmering for?
Typisk dag som utvikler.

Stå opp og gi katten mat.
Brygg en kopp kruttsterk kaffe som nytes med en medium-artikkel.
Gjør mitt fornødende, ta en dusj og fresh meg opp før dagens standup. Dropp 15ug lsd. Diskuter dagens arbeid med de andre.
Les gjennom VG. Mikrodosen kicker inn. Kode er kos.
Musikk på øret. Flow state.
Stackoverflow.
Unit testene passerer. Deploy til test. Sjekk med PM at kravene er oppfylt. Les litt vg. Alt ok. Koordinere med andre for produksjonssetting av kode.
Shit, noe er feil. Kunder klager. Hva i helvete har jeg gjort. Benzo inn i kjeften.
Invalider cache. Reproduserer feilen seg?
Helvete. Trygve fra salg er forbannet. Pause varsler på slack. Vi kan ikke rulle tilbake. Hva faen skal vi gjøre. Kaldt vann i trynet. Ring tech lead.
Alle mann på dekk.
Blameless post mortem.
GG dagen over.
Vel, jeg jobbet profesjonelt som utvikler i en periode, utenom det har det vært hobby i over et tiår. Her er min erfaring i hvert fall:

Jeg begynte å jobbe som system utvikler. Jobbet da med c++ og arbeidsdagen var ofte ganske variert. Hva vi gjorde er spesifikt nok til at jeg ikke ønsker å svare direkte på det. Jeg kan nevne at winapi var brukt hverdagslig og at minne var jobbet mye med. Denne jobben krevde en viss kunnskap innenfor matte. Jeg legger merke til at tendensen av matte bruk ofte er mer tilstede ved bruk av kompilerte og low-level språk som c++. For å være helt ærlig så likte jeg ikke denne jobben så mye. Å jobbe med c++ eller hvilket som helt språk uten GC var ofte fult av angst og stress. Det å jobbe gjennom store utdaterte hauer med kode som er skrevet på de værste måtene og ofte fosømt var ikke gøy syntes jeg.

Senere jobbet jeg som full-stack utvikler. Jeg startet min egen bedrift som var ganske dagligdags, ikke noe spesielt, konsulent type arbeid. Det var enkelt arbeid og ganske bra betalt for alderen min. Over årene har jeg hjulpet og jobbet en del med andre prosjekter. Jeg kom ganske raskt til konklusjonen når programmering ikke lengre var hobby, men profesjon at jeg hater å jobber i andres prosjekter. Jeg elsker å programmere, og jeg har det fortsatt som hobby, men jeg kunne aldri tenkt meg å jobbe for noen andre. Kreativiteten og friheten til å jobbe selvstendig er det som får meg til å nyte koding.

Planen var egentlig å studere for å bli data ingeniør, men jeg valgte heller å studere medisin på grunnlag av det som var oppført overfor. Jeg vil si at jeg er ganske god i matte, men jeg har aldri likt det noe spesielt. Matte var derfor hoved grunnen til at jeg ikke valgte data ingeniør. Jeg er veldig interessert i teori og å lese dokumentasjon i ulike felter. Jeg ville derfor ha et studie løp som jeg virkelig kunne være fornøyd med. 5+ år til med diskret matematikk og calculus hadde gjort meg deprimert. Når det gjelder matte i programmering er det veldig overdrevet. Jeg bruker og har nesten aldri brukt mye komplisert matte. Felt som trenger dette er ofte veldig spesialiserte (som system utvikler jobben jeg nevnte).

Anbefaling min i livet er virkelig å velge en jobb som du liker, personlig gir jeg ganske blanke i hvor mye jeg tjener/tjente. Jeg jobbet med koding fordi det var hobby i lang tid, ikke på grunn av penger. Hvis du har prøvd deg rundt litt, men ikke sytes det er gøy, dropp det og finn noe annet, dette er min anbefaling. Programmering er definitivt ikke en profesjon for dem som ikke liker det.

Begge jobbene nevnt betalte million lønn...
Sitat av Naturen Vis innlegg
Som nevnt i tittelen, hvordan er det å jobbe som programmerer?
Vis hele sitatet...
Kommer veldig an på domenet man jobber i. Programmering er en støttefunksjon i samfunnet, og man kan jobbe i hvilken som helst bransje egentlig.
Miljøene varierer ekstremt fra f.eks offentlig helsesektor til gaming industrien eller fiskeindustrien.

Til felles for alle er vell at man har stor frihet over egne arbeidstimer, kan stortsett jobbe fra hvor som helst og man lærer stadig nye ting hele tiden i et slikt yrke.

Sitat av Naturen Vis innlegg
Hvordan er en typisk arbeidshverdag for den generelle programmereren?
Vis hele sitatet...
50% av jobben er ofte regelrett lesing og skriving av dokumentasjon. Mye googlig av feilmeldinger. Og selvsagt litt koding her og der. Mange møter, med ulike team og kunder. Kravspesifisering mellom kunde og utviklere er en stor, og til tider veldig krevende jobb.

Sitat av Naturen Vis innlegg
Mye matte?
Vis hele sitatet...
Ikke egentlig. En blanding av lingvistikk og logikk er vel mer eller mindre det hele yrket går i.

Sitat av Naturen Vis innlegg
Hva kan en forvente i lønn? Brutto
Vis hele sitatet...
Takhøyden for lønn er relativt lav i Norge sammenlignet med utlandet. Startlønna derimot er ganske grei og ligger gjerne mellom 550.000 og 600.000

Sitat av Naturen Vis innlegg
Hvilke type mennesker er ikke programmering for?
Vis hele sitatet...
Folk som gir opp veldig lett, og folk som ikke liker å snakke / kommunisere tydelig med andre mennesker på teamet sitt eller arbeidsplassen sin.