Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3100
Har nylig startet med å prøve å få litt kunnskap om dette. Startet på den mest populære yt-vidoen om det. Den varer forøvrig 11,5 time, kommet snart på 3 timer. I videoen legger vedkommende opp til at vi skal løse oppgaver i lag, prøver å huske og kopiere alt han gjør, så 20 1 time på videoen blir 3 timer. Vedkommende sier at når du forstår dette, så har du en brukbar forståelse av html5 og css3.

Litt av problemet mitt er at jeg er litt dårlig i engelsk, og hadde derfor sikkert lært mer av noe på norsk enn engelsk. Finnes det noen norske bøker i emnet? Fant denne Kode 2 Informasjonsteknologi 2 Lærebok (2016) for VGS.
Jeg ville prøvd å lære på engelsk, da de fleste ressurser og ting er på engelsk. Om du syns videoer på engelsk er krevende kan du vurdere å se på skriftlige tutorials: https://www.w3schools.com/html/html_intro.asp

Viktigste er å prøve eksemplene og skjønne hva de forskjellige elemente gjør og skjønne sammenhengen mellom de.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Jeg ville heller øvd på engelskkunnskapene litt først. Nesten alle språk er basert rundt engelsk i større eller mindre grad, og det er det språket "alle" snakker innen utvikling. Du får teken på det, gi heller litt ekstra gass i denne delen av læringskurven. Å lese hva som helst du vil på engelsk er en god måte å bli bedre kjent med språket.

Høykvalitets innhold om koding er sjelden vare. På norsk, et knøttlite språk "ingen" snakker, er utvalget dårlig i utgangspunktet.
I ditt tilfelle ville jeg sett på https://www.utdannet.no/
Her finner du kurs på Norsk i HTML og CSS.
Nå vet jeg riktignok ikke kvaliteten på disse, men det kan vel være verdt å sjekke ut om det kan være noe for deg.
Om du synes engelsk er vanskelig så kan jeg anbefale å kjøpe en bok.
Jeg synes engelske faguttrykk var enklere å forstår når jeg satt med en bok i hånda enn når jeg ser en video som må pauses, spoles og gjentas om det dukker opp ord du ikke forstår.
Trådstarter
Tenker å kjøpe en bok, er det noen som har anbefalinger på ei med html5 og css3? Fant noe med veldig bra tilbakemeldinger på html og css, men ønsker helst html5 og css3.

Byttet fra youtube til et norsk kurs om html5 og css3 nå. Litt lettere. Videoene varer 5,5 time på html5 og 10,5 time om css3. Om jeg forstår mesteparten der, er det likevel smart å gå igjennom en hel bok om emnet, eller kan jeg da gå over til javascript?
Du burde uansett starte koding raskt. Ingen vits at skal forbedre engelsk først. Skriv evt. ned det du ikke fikser og av uttrykk/setninger og finn ut av det og gjør oppgaver og praktisk koding. Skrive kode er den beste veien til koding.
Sitat av Yochi Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Har du trykka på linken til W3schools?
Her har du 'boka' du spør etter.

Meget grundig, men kortfatta og oversiktlig - i digitalt interaktivt format med "Try it Yourself" tekstfelt for å skrive egen kode og umiddelbart se resultatet - alt i nettlesern, gratis.

Om engelsk hindrer deg, kopier setninger du ikke forstår inn i en autotomatisk oversetter på nett?
Sitat av Tynnedekk Vis innlegg
Tenker å kjøpe en bok, er det noen som har anbefalinger på ei med html5 og css3? Fant noe med veldig bra tilbakemeldinger på html og css, men ønsker helst html5 og css3.

Byttet fra youtube til et norsk kurs om html5 og css3 nå. Litt lettere. Videoene varer 5,5 time på html5 og 10,5 time om css3. Om jeg forstår mesteparten der, er det likevel smart å gå igjennom en hel bok om emnet, eller kan jeg da gå over til javascript?
Vis hele sitatet...
Når du klarer å lage en statisk layout (gjerne responsiv med flexbox) med HTML og CSS kan du fint gå videre til javascript. Du vil fortsette å lære HTML og hvertfall CSS når du går videre til javascript. Greia med HTML er at det er et veldig tilgivende "språk" så det er vanskelig å gjøre det feil.

Uansett om du bruker html elementet div, section, article eller main så får du samme visuelle resultat. Men innholdet i elementet bestemmer hvilken av de som er semantisk riktig å bruke.
Bøker er beste måten å lære på. Etter docs ofc. Begynn her.
Sitat av fustercluck Vis innlegg
Har du trykka på linken til W3schools?
Her har du 'boka' du spør etter.

Meget grundig, men kortfatta og oversiktlig - i digitalt interaktivt format med "Try it Yourself" tekstfelt for å skrive egen kode og umiddelbart se resultatet - alt i nettlesern, gratis.

Om engelsk hindrer deg, kopier setninger du ikke forstår inn i en autotomatisk oversetter på nett?
Vis hele sitatet...
W3Schools er ganske oversiktlig og har nok blitt bedre enn de var, men det er fortsatt relativt lett å rote seg inn i gammel/utdatert informasjon.

Hvorfor ikke starte med MDN i stedet?