Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 2969
Hørte jo snakk om dette for en god stund siden, men trodde aldri dette faktisk kom til å skje. Må jo være helt sinnssykt demotiverende for cis-kvinne-idrettsutøvere, eller?

Bryr meg null prosent om idrett, men jeg er litt opptatt av unngå en verden der folk med helt sprø, religiøse overbevisninger får mer og mer makt og påvirkningskraft, og det virker som vi ikke helt får dette til for tiden?

Altså, er ikke dette helt sprøtt at faktisk skjer, eller er det bare meg?

Glemte link: https://www.nrk.no/sport/ols-forste-...att-1.15554697
Sist endret av DonAqua; 20. juli 2021 kl. 22:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
https://www.youtube.com/watch?v=URz-RYEOaig

Blir litt som South Park episoden "Go, Strong Woman". Er totalt uenig, en mann som blir kvinne er generelt sterkere og har bedre anlegg for muskel bygging osv..

Ta en titt på den South Park episoden, så gir dette mening.
Samma det vel, "gje ungdommen alkohol før idretten tar di", fred over hans minne
Shooting expert
BrageP's Avatar
Etter at Fallon Fox grisebanka damer i MMA, ser eg fram til å sjå menn i kvinneklassen i boksing. Det er visst progressivt.
Sist endret av BrageP; 20. juli 2021 kl. 23:00.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Eller han som identifiserer seg som koreaner. Er vel i praksis ikke forskjell på å identifisere seg som koreaner eller et annet kjønn eller ikke binær.
At dette i det hele tatt er en diskusjon er fullstendig utrolig slik jeg ser det.

Menn og kvinner er bygd forskjellig og det sier seg selv at en mann som «blir en kvinne» ikke kan konkurrere jevnt mot biologiske kvinner. En person som har vært mann frem til de sene tenår har jo et totalt overlegent grunnlag etter omtrent 18 år med testosteron og dets effekter på ens muskelmasse, benbygning, høyde etc.
Urettferdig!

Menn VS Menn
Kvinner VS Kvinner

Så får man eventuelt lage en egen liga for transseksuelle. Det hadde faktisk vært utrolig interessant og lærerikt. Jeg hadde nok sett litt på noe slikt.

Er det virkelig så vanskelig å forstå for folk flest? Ja til likestilling på nesten alle områder, men idrett er ikke et av de inkluderte områdene.

Hadde jeg skiftet kjønn nå hadde jeg fortsatt hatt fordelen av 20++ år med testosteron og alle de positive effektene det har på muskelmasse/styrke, det sier seg selv at det blir skjevt.
Det hadde føltes skammelig å konkurrere mot «ekte» kvinner i en sånn situasjon.
Sist endret av krystallkongen; 21. juli 2021 kl. 06:58.
Jo flere transkvinner som får konkurrere i kvinnesport, jo mer transfobi tror jeg vi kommer til å se i samfunnet. Så langt har det vært to store studier på transkvinner i kvinnesport, og begge konkluderer med at effektene av maskulinisering ikke går tapt selv etter årevis med testo-blokk og østrogenbehandling.

Transgender Women in the Female Category of Sport: Perspectives on Testosterone Suppression and Performance Advantage (Hiltonx&xLundberg, 2021)

Konklusjon: Å undertrykke testosteron har kun moderate effekter på muskelmasse hos transkvinner. Tap av muskelmasse ligger på rundt 5% etter 12 måneder med behandling. Transkvinner vil sådan ha en enorm fordel rent muskulært, selv når endogent testosteron blir undertrykket.

How does hormone transition in transgender women change body composition, muscle strength and haemoglobin? Systematic review with a focus on the implications for sport participation (Harper et al., 2020)

Konklusjon: Hormonterapi hos transkvinner reduserer hemoglobinnivået til det vi ser hos ciskvinner. Selv om det også reduserer styrke og muskelmasse noe, ligger nivået fortsatt langt over det en kan se hos ciskvinner, selv etter 36 måneder. Dette tyder på at kroppstyrke er godt bevart selv etter tre år med hormonterapi.

Personlig synes jeg ikke kjønnsidentitet bør være der vi setter grensa for hvem som blir inkludert i sport, men det faktiske kjønnet. Hannkjønn er heftig overlegne hunnkjønn når det kommer til fysiologiske prestasjoner på nesten alle felt (se boysvswomen.com for noen eksempler). Det eneste unntaket er grener som krever en god del fleksibilitet, slik som gymnastikk. Der vil hunnkjønn ha en fysiologisk fordel.

Det blir interessant å følge med på denne debatten framover.
Sist endret av Svartbak; 21. juli 2021 kl. 08:39.
Enig. Det er åpenbart at inndelingen av kjønn i idrett har med fysiologiske forskjeller å gjøre og ikke identitet. Da er det opplagt det fysiologiske som må ligge til grunn for hvilken kategori du tilhører. Noe annet er absurd. Godt poeng av Svartbak, at dette er sånt som undergraver respekten for transpersoners identitet.
Sist endret av *pi; 21. juli 2021 kl. 09:09.
Steg i feil retning. Dette skaper splittelse, ikke samhold.
Noe av problemstillingen er jo at vi har elementer i samfunnet som mener at det _faktiske_ kjønnet i sannhet simpelthen er kjønnet man identifiserer seg som.
Hadde ikke Harald Eia en episode av Hjernevask som tok opp dette?

Var rimelig klar bevis for at det var feil.
Jeg har fulgt med denne debatten internasjonalt i noen måneder nå. Jeg ser ofte motstandere av dette debatterer dette, men jeg har fortsatt til gode å se gode argumenter for de som er 'pro' denne avgjørelsen, at transkvinner kan konkurrere med ciskvinner.

Ellers så er det vel det at temaet er såpass nytt, at det ikke har blitt ordentlig tatt stilling til enda.
At dette er en diskusjon sier egentlig hvor godt mange egentlig har det i verden tenker jeg, når man ikke krangler om mat, penger eller ett sted og bo men heller disse “problemene“ som blir diskutert her.
Sitat av AbSoul Vis innlegg
At dette er en diskusjon sier egentlig hvor godt mange egentlig har det i verden tenker jeg, når man ikke krangler om mat, penger eller ett sted og bo men heller disse “problemene“ som blir diskutert her.
Vis hele sitatet...
Jeg har både mat, penger og et sted å bo, så da har jeg tid til overs til å diskutere dette, da trening og sport er noe som interesserer meg mye.

Hvorfor bruker ikke du pengene du bruker på rus, til å gi til de fattige? Dette er ikke ment til å fornærme deg, men det var du som startet.
Sist endret av Superspurv; 21. juli 2021 kl. 11:19.
Jeg ser mange her sliter litt med begreper, så legger til noen nedenfor for dere som ikke har mye kunnskap rundt det.

Cisperson = en person som identifiserer seg med kjønnet de var tildelt ved fødsel
Transperson = en person som ikke identifiserer seg med kjønnet de var tildelt ved fødsel

Ciskvinne = en kvinne som ble registrert som jente ved fødselen
Transkvinne = en kvinne som ble registrert som gutt ved fødselen

Cismann = en mann som ble registrert som gutt ved fødselen
Transmann = en mann som ble registrert som jente ved fødselen

Kvinner = inkluderer både cis- og transkvinner
Menn = inkluderer både cis- og transmenn

Begrepet "transseksuell" blir ikke brukt lengre, dette er fordi det ikke er en seksualitet, transpersoner kan være heterofile, homofile, lesbiske og bifile, akkurat som cispersoner. Begrepet "transkjønnet" blir heller ikke brukt lengre, dette er fordi trans ikke er et kjønn i seg selv, da de fleste transpersoner identifiserer seg med enten hunkjønn eller hankjønn. De to begrepene tidligere nevnt har blitt erstattet med det korte adjektivet "trans".

Preposisjonene "cis" og "trans" er hentet fra språket latin, "cis" betyr på samme siden, mens "trans" betyr på den andre siden.

Sitat av DonAqua Vis innlegg
Bryr meg null prosent om idrett, men jeg er litt opptatt av unngå en verden der folk med helt sprø, religiøse overbevisninger får mer og mer makt og påvirkningskraft, og det virker som vi ikke helt får dette til for tiden?

Altså, er ikke dette helt sprøtt at faktisk skjer, eller er det bare meg?
Vis hele sitatet...
Det er helt sprøtt at det faktisk er en debatt om dette. Du sier selv at du ikke en gang bryr deg om idrett, men likevel velger du å uttale deg fordi du ønsker å utestenge transkvinner fra idrett.

Du misliker at "helt sprø, religiøse overbevisninger" får mer makt og påvirkningskraft, men det som foregår her er jo det stikk motsatte. All ny forskning konkluderer med at transkvinner er like mye kvinner som ciskvinner, de har f.eks. studert forskjellene på hvordan hjernen er på de forskjellige kjønnene er, og transpersoner er mer lik det kjønnet de selv oppfatter seg som, enn deres kjønn tildelt ved fødsel.

Det som hadde vært "helt sprø, religiøse overbevisninger" er vel tanken om at Gud har skapt alle perfekte i sine øyne, og transpersoner dermed ikke ville eksistert fordi alle ville fått tildelt korrekt kjønn ved fødsel.

Sitat av DonAqua Vis innlegg
Må jo være helt sinnssykt demotiverende for cis-kvinne-idrettsutøvere, eller?
Vis hele sitatet...
Haha, det må være veldig demotiverende for ciskvinne-idrettsutøvere når transmenn-idrettsutøvere er nødt til å konkurrere mot de fordi de ble tildelt det kvinnelige kjønn ved fødsel. Transmenn som får pumpet kroppen full av testosteron blir nødt å konkurrere mot ciskvinner, hvis kjønn ved fødsel skal avgjøre hvor noen skal konkurrere.

Sitat av krystallkongen Vis innlegg
Så får man eventuelt lage en egen liga for transseksuelle
Vis hele sitatet...
Blir som å gå tilbake til "Negro league baseball", da de skilte mellom hvite og svarte spillere. Svarte personer er ofte fysisk sterkere enn hvite, så det blir jo samme logikk som du har. Idrett har alltid vært om fordeler, bare se på basketball, gjennomsnittshøyden på spillerene er 200 cm, jeg ser allikevel ingen som ønsker å skape en egen liga for dem som er 160 cm.

Sitat av AbSoul Vis innlegg
At dette er en diskusjon sier egentlig hvor godt mange egentlig har det i verden tenker jeg, når man ikke krangler om mat, penger eller ett sted og bo men heller disse “problemene“ som blir diskutert her.
Vis hele sitatet...
Problemet er at mange av de som diskuterer dette er personer som har null interesse for idrett, og samtidig heller ikke har kunnskap om transpersoner. Det viser hvordan folk alltid blander seg inn i andre sin business
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Jeg har både mat, penger og et sted å bo, så da har jeg tid til overs til å diskutere dette, da trening og sport er noe som interesserer meg mye.
Vis hele sitatet...
Jo, da.
Og sport er èn ting. En annen ting er menn som sier de identifiserer seg som kvinner og får innpass blandt sårbare kvinner i fengsel. Det har vært nå i de siste flere dokumenterte tilfeller av at mannlige voldtektsforbrytere i Kanada og USA med penis intakt osv blir flyttet over til kvinneavdelingen når de sier de identifiserer seg som kvinner. For så å voldta blandt kvinnene.
Altså, vi har en situasjon der kvinner, med sin erigerte penis voldtar andre kvinner.


Sitat av Katt Vis innlegg
Noe av problemstillingen er jo at vi har elementer i samfunnet som mener at det _faktiske_ kjønnet i sannhet simpelthen er kjønnet man identifiserer seg som.
Vis hele sitatet...
Uansett kan man ikke identifisere seg inn og ut av sitt kjønn.
Foreksempel. Det å være kvinne er en helt annen ting enn å være mann. Ikke bare fordi kvinner har xx kromosomer og menn xy.
Det å være kvinne innebærer at man har en helt annen erfaring som menn ikke har. Og motsatt.
Forskjellige ting er forventet av gutter og jenter, menn og kvinner. Jenter har andre behov og erfaringer enn gutter.
Og er utsatt for farer som gutter ikke er langt på nær så utsatt for. Man er sitt kjønn. Enten man vil det eller ei.
Sist endret av Arex_x; 21. juli 2021 kl. 11:56.
Sitat av Arex_x Vis innlegg
Jo, da.
Og sport er èn ting. En annen ting er menn som sier de identifiserer seg som kvinner og får innpass blandt sårbare kvinner i fengsel. Det har vært nå i de siste flere dokumenterte tilfeller av at mannlige voldtektsforbrytere i Kanada og USA med penis intakt osv blir flyttet over til kvinneavdelingen når de sier de identifiserer seg som kvinner. For så å voldta blandt kvinnene.
Altså, vi har en situasjon der kvinner, med sin erigerte penis voldtar andre kvinner.
Vis hele sitatet...
Dette er jo på grunn av USA har et helt jævlig fengselsystem, f.eks. de fleste som går ut av fengsel vil ifølge statistikk returnere til fengsel senere i livet i USA, mens i Norge vil ikke flertallet dette, de fleste norske som har vært i fengsel har bare vært der en gang. I Norge blir jo fengslene brukt for rehabilitering, svært få som blir voldtatt/skadet i norske fengsel osv, og her er det til og med enklere å endre kjønn i pass enn det er i USA.
Sist endret av Soloppgang; 21. juli 2021 kl. 12:05.
Sitat av Soloppgang Vis innlegg
Dette er jo på grunn av USA har et helt jævlig fengselsystem, f.eks. de fleste som går ut av fengsel vil ifølge statistikk returnere til fengsel senere i livet i USA, mens i Norge vil ikke flertallet dette, de fleste norske som har vært i fengsel har bare vært der en gang. I Norge blir jo fengslene brukt for rehabilitering, svært få som blir voldtatt/skadet i norske fengsel osv, og her er det til og med enklere å endre kjønn i pass enn det er i USA.
Vis hele sitatet...
Er vel ikke bare USA som har hatt slike saker.
Se på UK f.eks
https://www.thetimes.co.uk/article/s...icts-cx9m8zqpg
https://www.theguardian.com/uk-news/...ailed-for-life
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Dette er ikke ment til å fornærme deg, men det var du som startet.
Vis hele sitatet...
Ikke fornærmet , og bryr meg ikke i det heletatt egentlig! Ville bare poengtere hvor godt vi har det når dette er problemene til folk. Har ikke noe imot at dette blir diskutert, og hva jeg gir og ikke gir til ”fattige” vet jo du ingen ting om så skjønner ikke hvorfor du nevner det? Har ikke nevnt noe om og gi noe til de fattige heller!

Jeg tenkte mer på det med kjønnsskifte osv heller enn trening og sport!

Men igjen, ville bare poengtere at vi har det ganske godt
Sist endret av AbSoul; 21. juli 2021 kl. 13:09.
Kom gjerne med noen gode kilder på at "All ny forskning konkluderer med at transkvinner er like mye kvinner som ciskvinner". Det hadde vært interessant å lese.
Kanskje kvinnesporten får mer penger, sponsorer og mediedekning nå ?

Jeg har ikke noe personlig imot vedkommende. Synes det er veldig spesielt og ikke fair ovenfor kvinnene. Men tipper de finner en løsning internt. Som f.eks. å ignorere denne konkurrenten. Eller legge på mer vekt for at det skal tilsvare lav vekt for kvinner.
Sitat av Soloppgang Vis innlegg
Jeg ser mange her sliter litt med begreper, så legger til noen nedenfor for dere som ikke har mye kunnskap rundt det.

Cisperson = en person som identifiserer seg med kjønnet de var tildelt ved fødsel
Transperson = en person som ikke identifiserer seg med kjønnet de var tildelt ved fødsel

Ciskvinne = en kvinne som ble registrert som jente ved fødselen
Transkvinne = en kvinne som ble registrert som gutt ved fødselen

Cismann = en mann som ble registrert som gutt ved fødselen
Transmann = en mann som ble registrert som jente ved fødselen

Kvinner = inkluderer både cis- og transkvinner
Menn = inkluderer både cis- og transmenn

Begrepet "transseksuell" blir ikke brukt lengre, dette er fordi det ikke er en seksualitet, transpersoner kan være heterofile, homofile, lesbiske og bifile, akkurat som cispersoner. Begrepet "transkjønnet" blir heller ikke brukt lengre, dette er fordi trans ikke er et kjønn i seg selv, da de fleste transpersoner identifiserer seg med enten hunkjønn eller hankjønn. De to begrepene tidligere nevnt har blitt erstattet med det korte adjektivet "trans".

Preposisjonene "cis" og "trans" er hentet fra språket latin, "cis" betyr på samme siden, mens "trans" betyr på den andre siden.



Det er helt sprøtt at det faktisk er en debatt om dette. Du sier selv at du ikke en gang bryr deg om idrett, men likevel velger du å uttale deg fordi du ønsker å utestenge transkvinner fra idrett.

Du misliker at "helt sprø, religiøse overbevisninger" får mer makt og påvirkningskraft, men det som foregår her er jo det stikk motsatte. All ny forskning konkluderer med at transkvinner er like mye kvinner som ciskvinner, de har f.eks. studert forskjellene på hvordan hjernen er på de forskjellige kjønnene er, og transpersoner er mer lik det kjønnet de selv oppfatter seg som, enn deres kjønn tildelt ved fødsel.

Det som hadde vært "helt sprø, religiøse overbevisninger" er vel tanken om at Gud har skapt alle perfekte i sine øyne, og transpersoner dermed ikke ville eksistert fordi alle ville fått tildelt korrekt kjønn ved fødsel.



Haha, det må være veldig demotiverende for ciskvinne-idrettsutøvere når transmenn-idrettsutøvere er nødt til å konkurrere mot de fordi de ble tildelt det kvinnelige kjønn ved fødsel. Transmenn som får pumpet kroppen full av testosteron blir nødt å konkurrere mot ciskvinner, hvis kjønn ved fødsel skal avgjøre hvor noen skal konkurrere.



Blir som å gå tilbake til "Negro league baseball", da de skilte mellom hvite og svarte spillere. Svarte personer er ofte fysisk sterkere enn hvite, så det blir jo samme logikk som du har. Idrett har alltid vært om fordeler, bare se på basketball, gjennomsnittshøyden på spillerene er 200 cm, jeg ser allikevel ingen som ønsker å skape en egen liga for dem som er 160 cm.



Problemet er at mange av de som diskuterer dette er personer som har null interesse for idrett, og samtidig heller ikke har kunnskap om transpersoner. Det viser hvordan folk alltid blander seg inn i andre sin business
Vis hele sitatet...
Sitat av Arex_x Vis innlegg
Jo, da.
Og sport er èn ting. En annen ting er menn som sier de identifiserer seg som kvinner og får innpass blandt sårbare kvinner i fengsel. Det har vært nå i de siste flere dokumenterte tilfeller av at mannlige voldtektsforbrytere i Kanada og USA med penis intakt osv blir flyttet over til kvinneavdelingen når de sier de identifiserer seg som kvinner. For så å voldta blandt kvinnene.
Altså, vi har en situasjon der kvinner, med sin erigerte penis voldtar andre kvinner.



Uansett kan man ikke identifisere seg inn og ut av sitt kjønn.
Foreksempel. Det å være kvinne er en helt annen ting enn å være mann. Ikke bare fordi kvinner har xx kromosomer og menn xy.
Det å være kvinne innebærer at man har en helt annen erfaring som menn ikke har. Og motsatt.
Forskjellige ting er forventet av gutter og jenter, menn og kvinner. Jenter har andre behov og erfaringer enn gutter.
Og er utsatt for farer som gutter ikke er langt på nær så utsatt for. Man er sitt kjønn. Enten man vil det eller ei.
Vis hele sitatet...

Her var det mye feil.

Det er ikke sprøtt med en diskusjon om dette, da det helt klart er store fordeler å være biologisk mann i kvinneidrett.

Du sier svarte ofte er fysisk sterkere en hvite, da vil jeg anbefale deg å ta en titt på listen over verdens sterkeste menn. Den finner du her: https://en.wikipedia.org/wiki/World%27s_Strongest_Man
Du vil nok bli overrasket

Det er viktig å ikke la følelsene dine komme i veien for å se ting nøytralt.

Beklager. Skulle bare være et svar til Soloppgang, og ikke til Arex_x
Sist endret av Gamleorn1; 21. juli 2021 kl. 16:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvorfor kan ikke transpersoner bare konkurere i sin egen kategori? Problem løst.
Sitat av Opteryx Vis innlegg
Hvorfor kan ikke transpersoner bare konkurere i sin egen kategori? Problem løst.
Vis hele sitatet...
Fordi det er "transfobisk" ifølge mange. Men er det noen annen løsning?

Det tror ikke jeg. Nesten uansett hvor en "cis" eller en "trans" blir plassert I forhold til hverandre i en idrett så er det klare biologiske ulikheter. Det vil stort sett alltid være et klart skille, enten til fordel for, eller imot en trans person.

Så da blir på en måte valget pest eller kolera, for det finnes ikke et valg som jeg kan se, hvor alle blir fornøyd.
Sitat av Arex_x Vis innlegg
Jo, da.
Og sport er èn ting. En annen ting er menn som sier de identifiserer seg som kvinner og får innpass blandt sårbare kvinner i fengsel. Det har vært nå i de siste flere dokumenterte tilfeller av at mannlige voldtektsforbrytere i Kanada og USA med penis intakt osv blir flyttet over til kvinneavdelingen når de sier de identifiserer seg som kvinner. For så å voldta blandt kvinnene.
Altså, vi har en situasjon der kvinner, med sin erigerte penis voldtar andre kvinner.
Vis hele sitatet...
Dette skulle jeg gjerne likt å se en kilde på du. Og om det finnes en betydelig statistikk på det, kan man jo spørre seg om slike forflyttninger øker antallet voldtekter i fenglser generelt

Sitat av Arex_x Vis innlegg
Uansett kan man ikke identifisere seg inn og ut av sitt kjønn.
Foreksempel. Det å være kvinne er en helt annen ting enn å være mann. Ikke bare fordi kvinner har xx kromosomer og menn xy.
Det å være kvinne innebærer at man har en helt annen erfaring som menn ikke har. Og motsatt.
Forskjellige ting er forventet av gutter og jenter, menn og kvinner. Jenter har andre behov og erfaringer enn gutter.
Og er utsatt for farer som gutter ikke er langt på nær så utsatt for. Man er sitt kjønn. Enten man vil det eller ei.
Vis hele sitatet...
Så du mener kromosomene våre er absolutt det eneste som definerer kjønn?
Sist endret av Mirage; 21. juli 2021 kl. 22:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Mirage Vis innlegg
Dette skulle jeg gjerne likt å se en kilde på du. Og om det finnes en betydelig statistikk på det, kan man jo spørre seg om slike forflyttninger øker antallet voldtekter i fenglser generelt



Så du mener kromosomene våre er absolutt det eneste som definerer kjønn?
Vis hele sitatet...
Kromosomer. Vel, i all hovedsak, ja.
Ingen xy menneske har noen gang født et barn. Ingen xx menneske har noen gang befruktet en kvinne.
Det fins tilfeller av abnormal kromosomsammensetning. Mange har dette og er ikke klar over det. Og mange av disse er helt normale mennesker.
Det fins mennesker med tvetydige kjønnsorganer osv. Og disse er 100% mennesker. Verdig respekt og medmenneskelighet. Men de har en misdannelse.
Så hovedsakelig, ja.
Hva med sørafrikanske Caster Semenya?
Hun løper som kvinne, er en kvinne, men ser litt ut som en mann.
Hun har også hatt måtte gå igjennom en del tester som skal bevise at hun faktisk er xx kvinne.
Med forhøyede testoteronverdier så har hun blitt utestengt for å kunne konkurere i kvinneklassen i en periode etter hva jeg kan huske...
Så hmm.. Skal man hormonteste alle for å finne ut om hvor de egentlig er, putte du inn i klasser utifra det?
Sitat av Ekstase Vis innlegg
Hva med sørafrikanske Caster Semenya?
Hun løper som kvinne, er en kvinne, men ser litt ut som en mann.
Hun har også hatt måtte gå igjennom en del tester som skal bevise at hun faktisk er xx kvinne.
Med forhøyede testoteronverdier så har hun blitt utestengt for å kunne konkurere i kvinneklassen i en periode etter hva jeg kan huske...
Så hmm.. Skal man hormonteste alle for å finne ut om hvor de egentlig er, putte du inn i klasser utifra det?
Vis hele sitatet...
Grunnen til at Semenya ser veldig maskulin ut og har ørti gullmedaljer i kvinnesport, er fordi hun har XY kromosomer med aktivert SRY gen (bryteren for maskuliniseringsprosessen hos hannkjønn) og testosteronnivåer vanlig for en mann på samme alder. Hvis hun faktisk hadde XX kromosomer, hadde det nok ikke vært samme grunnlag til å diskvalifisere henne.

Men Semenya har en sjelden genfeil som hun ikke visste om på tiden mediesirkuset startet. Du kan argumentere for at hun også er en slags transperson, siden hun ble oppdratt og sosialisert som kvinne og ser ut til å identifisere seg som kvinne selv. Men å sammenlikne henne med personer som skifter kjønn med hormonbehandling og kirurgi senere i livet blir litt feil, synes jeg.
Måten hele situasjonen ble håndtert på er hjerteskjærende, da ingen skal behøve å få intime detaljer om seg selv brettet ut på den måten. Spesielt når en ikke selv er klar over det. Hvis Semenya skulle få fortsette å konkurrere, måtte hun gjennomgå flere risikable og invaderende prosedyrer, deriblant flere runder med kirurgi.

Jeg skjønner likevel hvorfor folk trekker henne fram som et eksempel, for det viser virkelig hvor urettferdig systemet kan være mot dem som faller utenfor en gitt grense. XX kvinner med andre genfeil som gir forhøyet testosteron, vil også kunne falle utenfor den godkjente grensa, selv om det er en naturlig tilstand hos dem. Det er derfor viktig å ta denne diskusjonen, men også å huske at det er to forskjellige ting.

For eksempel, ta Matthias “Hellboy” Schlitte. Han har også en sjelden genfeil, men en som påvirker muskulaturen i den ene armen slik at den er uvanlig stor og kraftig. Han er nå verdensmester i håndbak. For meg virker det mer relevant å sammenlikne Matthias med en XX kvinne med genfeil, enn en XX kvinne med genfeil og et hannkjønn som har bedt om kirurgiske og hormonelle inngrep.
Spørsmålet blir da heller hva vi skal gjøre med dem som er født med en fordel. For Semenya blir det å enten konkurrere i mannssport, eller finne en måte å kvalifisere til "vektklassen" som kvinnesporten krever av henne.